Bit schoonmaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 08:16

troi schreef:
Lijntje02 schreef:
Zo'n bit met een smaakje er aan, mag je die nooit afspoelen?

Mijn heeft niet zozeer een smaakje zoals bijv bij een appelbitje maar is gemaakt van
speciaal ijzer dat zoet smaakt het als roest. Afspoelen zorgt alleen voor nog sneller roesten. Kan geen kwaad dus maar voegt ook niks toe.

Handig! :j
Zijn ze ook ooit 'op' of blijft de smaak altijd?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 08:31

Lijntje02 schreef:
troi schreef:
Mijn bitje heeft niet zozeer een smaakje zoals bijv bij een appelbitje maar is gemaakt van
speciaal ijzer dat zoet smaakt het als roest. Afspoelen zorgt alleen voor nog sneller roesten. Kan geen kwaad dus maar voegt ook niks toe.

Handig! :j
Zijn ze ook ooit 'op' of blijft de smaak altijd?

Kan niet op. In principe kan het bit wel zo ver roesten dat het kapot gaat, te zwak wordt, maar dat heb ik nog nooit gezien. Ook niet bij echt oude bitjes.

Wel lijkt het gek voor iemand die het niet kent als je een compleet verroest bitje gebruikt. Maar goed daar maak ik me niet druk om. Paardlief vind het bitje heerlijk

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 08:42

S_en_Z schreef:
Als je rijd met een vuil bit (aangekoekte resten) en je paard heeft een wondje in de mond of loopt er 1 op kan dit nare infecties veroorzaken door de bacteriën die zich op het bit hebben genesteld en vermenigvuldigd.

Dit vind ik persoonlijk grote onzin. Alsof de voerbak, stalbedekking, weide of schoft van een weidegenootje wel brandschoon zijn. Een infectie lopen ze op of niet. Niet specifiek door een vuil bit.

En inderdaad; ik maak het bit heel wisselend met water schoon. Daar kan een week tussen zitten, of drie maanden... Ik krab wel altijd de harde stukjes eraf, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik krabben zo leuk vind :+

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:24

Ik maak mijn bit(ten) na het rijden altijd even schoon met een vochtig sponsje, en eens in de zoveel tijd week ik ze allemaal in een emmer met kokend water. Werkt super goed en maakt het aangekoekte vuil los. Daarna eens oppoetsen met citroentantpasta, dat laat blinken en dan smaakt het ook lekker fris. *D Persoonlijk zou ik ook niet met een stuk ijzer waar etensresten aanhangen willen lopen :r 8)7

Starship

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:56

Ik spoel het bit van m'n verzorgpaard altijd even af in de wateremmer op de poetsplaats. Niet omdat het bit echt vies is of zo, maar hij kwijlt gewoon zo vreselijk erg :')
Dat doet hij trouwens ook als hij geen bit in heeft, is leuk voor mijn vriendin als ze de achterhoeven van haar paard uit wilt krabben als ze voor mij staat }:)

Gwenvd

Re: Bit schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:51

ik maak ze ook eigenlijk bijna nooit schoon. Laat hem soms in een bakje water weken en dan is hij schoon. Ook geen harde stukken of kapotte mondhoeken

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 21:55

ik vind het echt vies als je hem niet gelijk naar het rijden schoonmaakt. Ik maakt hem echt altijd elke keer schoon na het rijden. En ik zou niet weten waarom mensen het niet doen. Maar lijkt mijn niet lekker voor het paard als hem weer vies in zijn mond zou doen. En als het paar dagen laat zitten krijg het er ook niet makkelijk af.

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:15

vroeger maakte ik mijn bit nooit schoon, maar sinds kort heb ik een supergevoelig paard, lagen de mondhoeken open als ik reed. Aan het bit lag het niet, want het is geen water maar-Pessoa trens.
Heb ik het eens schoongemaakt endat werkte, zijn mondhoeken liggen nu niet meer open.
Nu doe ik dat dus met al mijn bitten.

Mijn manier van bitten schoonmaken:

Nodig:
Tandenborstel
Tandpasta (het bit blinkt dan heel erg en het geeft er ook een lekker smaakje aan, maar het moet wel kindertandpasta met milde munt zijn)
Spons
Emmer water

Zo doe je het:

Maak de tandenborstel nat.
Doe tandpasta op de tandenborstel en schrob daar het ganse bit mee in.
Spons natmaken en alles afsponzen.
Je bit blinkt je tegemoet en geeft een lekker smaakje.
:9 *D :j /3 :))