Hoe kan een zadel passend zijn?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:41

Jotoma schreef:
Wat ontzettend interessant dit!

Ik had totaal geen beeld bij de luchtkussens, mijn oren klapperden toen iemand schreef dat de kussens helemaal ingeknepen kunnen worden. :+
Dat kan ik me met mn wollen kussens toch helemaal niet voorstellen.

Zoals hier boven omschreven wordt, elke 8 weken je zadel aanpassen met een luchtpompje, dat is toch financieel niet echt haalbaar voor gemiddeld paardeneigenaar (voorrijdkosten, consultkosten, reiskosten etc)? Ik ga er in elk geval niet vanuit dat je het zelf kan oppompen.

Je kan ze inderdaad inknijpen, maar dat komt omdat je dan op 1 plek knijpt. Als je erop zit, dan wordt het gewicht verdeeld en is niet opeens 1 plek helemaal leeg :+.
En qua mijn verhaal, lees wel dat ik van een extreem scheef paard kom. Met mijn vorige pony (jong beestje dus veranderde wel degelijk) lukte het makkelijk met een fitting eens per half jaar en soms langer. Aan de andere kant heb ik het geld er ook echt voor over, omdat ze na een fitting weer zoveel beter lopen. Kosten van een fitting lopen er uiteen. Voor de prijzen en naam van mijn fitter kan je een PBtje sturen als je wilt :)

antje_vip

Re: Hoe kan een zadel passend zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:50

Even los van of het werkt of niet, Wintec heeft (had) ook luchtkussens. Cair heette die collectie. Zijn iets goedkoper dan WoW ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:52

Antje-vip, dat kan en mag je geen luchtkussens noemen en staat in geen vergelijk met het hele concept van de wow. De lucht is niet aanpasbaar en de lucht zit in pockets opgesloten, en is niet zacht zoals de wow.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:20

Een fijn zadel zoeken is gewoon niet altijd makkelijk. Sommige paarden kunnen gewoon niet goed met het ene andere niet met het andere en dan komen de ruiterkunsten daar ook nog bij.
Ik heb ook wel zadels moeten zoeken voor ruiters zonder evenwicht die aan alle kanten lang hun paard stuiteren.
Het maakt dan niet meer uit wat voor zadel het is, het blijft schuiven op die manier.
Ik ken twee paarden die kreupel gingen onder een maxflex.
Er zijn ook paarden die weigeren te lopen onder een goed aansluitend kopijzer.
En zo kan ik nog wel 50 gekke dingen opnoemen die ik zoal tegen ben gekomen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 04:10

Gekke dingen genoeg, maar (helaas) ook genoeg slechte zadelfitters.. (waarom heet dat uberhaupt zo? Waar is het beroep van zadelmaker gebleven?)
Wij hebben een maand of 2 terug een nieuw paardje gekocht, KWPN achtig type. Zadel werd elk jaar gecontroleerd. Bij ons bleek dat het zadel alsnog 6cm (!!!!) te smal was in de boom. Terwijl de vorige eigenaren er echt van onvertuigd waren het goed te doen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 08:58

Sommige zadelmakers hebben geen enkel verstand van paarden.
Het maken van een zadel is een totaal andere handeling dan het kunnen aanpassen van zadels.
In het ideale geval kun je beide, maar als je zadels maakt dan heb je geen tijd meer om de hele dag in de auto te gaan zitten.
Dan moet zo'n maker dus weer een passer aannemen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:29

knollentuin schreef:
Antje-vip, dat kan en mag je geen luchtkussens noemen en staat in geen vergelijk met het hele concept van de wow. De lucht is niet aanpasbaar en de lucht zit in pockets opgesloten, en is niet zacht zoals de wow.

De lucht zit hier echt niet in de pockets opgesloten!
Die pockets zijn er om het zadel met inserts bij op te vullen indien nodig als het paard net tussen 2 boommaten in zit!
Die pockets hebben dus niets met de lucht/cair te maken!

De cair/lucht loopt wel degelijk door gans de rugkussens, van vooraan het zadel tot achteraan, is zéker wél in te drukken én bijvullen of lucht uitlaten is absoluut belachelijk, dat hoeft helemaal niet indien het zadel correct aangemeten is!
Dat is net de bedoeling van luchtkussens!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:31

Je kunt cair echt niet aanpassen dat is een dichtgesealed systeem bestaande uit 4 losse plastic zakjes.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:51

Little_Gift schreef:
knollentuin schreef:

Die pockets zijn er om het zadel met inserts bij op te vullen indien nodig als het paard net tussen 2 boommaten in zit!

De cair/lucht loopt wel degelijk door gans de rugkussens, van vooraan het zadel tot achteraan, is zéker wél in te drukken én bijvullen of lucht uitlaten is absoluut belachelijk, dat hoeft helemaal niet indien het zadel correct aangemeten is!

Uit jouw reactie maak ik op dat je er niet zoveel kaas van gegeten heb, ik raad je aan om een keer goed terug te lezen...

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 21:35

Little_Gift schreef:
knollentuin schreef:

Denk dat je cair en flair door elkaar haalt ..
Flair = lucht en dus waar we het over hebben met de wow zadels, dit is aan te passen door lucht toe te voegen of weg te halen
Cair = memory foam met kleine luchtbelletjes, maar dit is dus niet aan te passen tenzij je de vorm van het memory foam veranderd

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:18

Cair is ook geen memory foam. Het is gewoon een heel simpele vorm van schuimrubber.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:43

Ik ben eens aan het googelen geweest op Cair, maar ik kan niet goed vinden wat het nu is. Het is geen foam, het is geen rubber, er is wel iets met lucht, maar zeer zeker niet hetzelfde als de luchtkussens van wow. Maar goed, na me uitgebreid geïnformeerd te hebben, ben ik eigenlijk wel overtuigd van wow, ik vind het zo'n geniaal systeem, en volgens mij kan het niet anders dan dat dat het geweldig passend te krijgen is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:59

Ook niet ieder paard reageerd goed op lucht helaas.
Het ideale systeem dat voor iedereen werkt bestaat niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:12

Ts: dat is waarom ik tzt mijn paard met een goed boomlooszadel zal gaan berijden. Volgt wel de vormen van het paard en een goed boomlooszadel verdeelt wel degelijk prima de druk :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:40

Mits de ruiter heel symmetrisch en onafhankelijk is.
Een boomlooszadel is zeker niet voor iedere combinatie geschikt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:50

Sizzle: dat laatste zul je mij ook zeker niet horen zeggen hoor!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:53

Sizzle schreef:
Ook niet ieder paard reageerd goed op lucht helaas.
Het ideale systeem dat voor iedereen werkt bestaat niet.

Heel erg mee eens.
:j

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:19

Interessant topic.
Maar ook ik ben van mening dat je het echt per paard moet bekijken. En dat het ook kan veranderen in de loop der tijd. Mijn jonkie was behoorlijk scheef, en ondanks regelmatig aanpassen van het zadel bleef het iets naar links schuiven en spieren ontwikkelden ook niet mooi (Fairfax dressuur). Daarbij steeds vast in zijn lendenen (uitte zich in bokken bij aangalopperen), en moeite met ontspannen. Besloten tijdelijk boomloos te gaan rijden, in die tijd heel veel gewerkt aan de hand en in stap door luchtwegproblemen. Maar hij is in die periode enorm verbeterd in bespiering en is 1,5 maat gegroeid in kopijzer (fairfax/k&m). Inmiddels weer terug naar een boomzadel waar hij nu ook als een zonnetje onder loopt. Kan zich veel beter ontspannen, staat weer keurig stil met opstappen, relaxt met zadelen. Zadel schuift nu ook niet meer door betere bespiering.