Zadelissue: lange ruiter op kort paard!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:26

Wat die Zaldi betreft ben ik het niet met je eens unamie, ik heb een Zaldi New Kent op een brede Gelderse, en dat ligt en zit fantastisch. We hebben nog een Gelderse die binnenkort bereden gaat worden, dat is echt een kort paardje maar ook daar ligt het super op.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:19

Dyonne schreef:
unamie schreef:
Als je budget het toelaat kan ik je Ninon schutte zeker aanbevelen
Daar kom ik eigenlijk nooit narigheid van tegen.
Voordeel is dat de kale boom eerst op je paard gepast wordt en dan pas de keuze van de kussens gemaakt word en daarom veel perfecter aan te passen dan een confectie zadel!

Behalve hier.. juist bij een korte brede pony. Zadel was compleet niet goed met blessures tot gevolg.. En nu ligt er een Colbert Brothers op, lange zweetbladen, ruime zit. 16,5 inch ligt er hier op, pony van 1.41m, ruiter 1.70m. En weer een blije pony. Heeft wel even geduurd voordat hij fysiek en mentaal er weer was.

Dit zadel is idd veel te lang zeg :?
Dat komt door de balanskussens
Zelf heb ik franse kussens dan valt een zadel mooi kort.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:21

linky schreef:
Wat die Zaldi betreft ben ik het niet met je eens unamie, ik heb een Zaldi New Kent op een brede Gelderse, en dat ligt en zit fantastisch. We hebben nog een Gelderse die binnenkort bereden gaat worden, dat is echt een kort paardje maar ook daar ligt het super op.

Een zaldi die op 2 paarden tegelijk echt super ligt
Soms kan het paarden exact dezelfde rug en bespiering hebben :=

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:07

linky schreef:

Het ligt er ook heel erg aan door wie een zadel aangemeten wordt. Geldt natuurlijk voor alle merken zadels. Een zadelmerk kan een slechtere naam krijgen door niet oplettende zadelpassers etc.

Heb hier ook jarenlang met veel plezier met een Zaldi gereden, uiteindelijk door gespaard voor een Strada en daar nu heel blij mee.
Soms rij ik de WE trail met een Zaldi new kent met het nieuwe TM systeem.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:29

Ik ben een lange ruiter, met zeer korte paarden en rijd al zeker 10 jaar met zaldi.
Niets te lange zadels, nooit problemen met ruggen , zelf heb ik er 4 (pre's) thuis staan, waar prima een Zaldi zadel oppast (17.5 inch of 18 inch van sommige modellen) Zelfs rijd ik soms 3 paarden met hetzelfde zadel. Nooit enig probleem.
Het is natuurlijk niet alleen het zadel, ook het rijden van de ruiter is van belang om een paard goed te laten bewegen.

xSelina

Re: Zadelissue: lange ruiter op kort paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:21

Misschien is Arno Brandt iets voor je? Ik ben zelf ook 1.85 cm en heb een pony van 1.55 die lekker compact is. Ik heb veel ruimte in het zadel en hij ligt perfect op hem!