Zadel dat op elk paard aan te passen is?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Re: Zadel dat op elk paard aan te passen is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 11:50

In mijn geval is geld het probleem niet, dus ik wil nu echt een zadel dat past voor dit paard en dat binnen 3 jaar nog aan te passen is. Ik woon in België, maar dicht tegen Breda, en zoek nu weeral een ander zadel na een blessure,dat ben ik gewoon (kots) beu. Als ik schoenen voor mijzelf koop, en ik heb een tijd thuis gezeten met een knieprobleem, dan passen die schoenen nog steeds. Dat 3 zadels niet meer passend te maken zijn kan gewoon niet...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:54

Seltje schreef:
In mijn geval is geld het probleem niet, dus ik wil nu echt een zadel dat past voor dit paard en dat binnen 3 jaar nog aan te passen is. Ik woon in België, maar dicht tegen Breda, en zoek nu weeral een ander zadel na een blessure,dat ben ik gewoon (kots) beu. Als ik schoenen voor mijzelf koop, en ik heb een tijd thuis gezeten met een knieprobleem, dan passen die schoenen nog steeds. Dat 3 zadels niet meer passend te maken zijn kan gewoon niet...

Heb je gelijk in. Maar ik denk dat de zadelpasser hier een nog een grotere rol speelt in een passend zadel, dan een merk. En die moet je een zien te vinden. Een zadelpasser die er WERKELIJK verstand van heeft.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 11:56

Ja.. Maar waar vind je die? Ik heb er hier al 4 laten passeren, 3 die niet meer moeten terugkomen, en de 4de eigenlijk ondertussen ook niet meer...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:58

Dat zadellleed snap ik...dan zou ik voor goedkoop gaan en 2e hands, je zit erop, niemand ziet dat en als blijkt dat je een jaar later weer een ander moet, weer goedkoop

Vergeet niet dat zadel big businees is, de meesten zijn helemaal de prijs niet waard. En trap niet in op maatgemaakt, want dat is bij de zadel tussen de 4000 en 5000 en dan heb je nog het probleem dat het zadel na een jaar niet meer goed ligt..

Paarden veranderen, de zadels zijn niet volledig slijtvast is vorm, ruiters veranderen, worden dikker dunner of gaan anders zitten..als een zadel echt goed past, dan weet je al dat het weinig reserve heeft tot meer of minder.

Ga eerst eens echt heel goed begrijpen waarom dit type niet goed ligt en dat type wel en wat je nodig hebt. Dan wordt zoeken ook makkelijker en laat je je niet zomaar wat aansmeren.

Dat zeg ik na 3 nieuwe zadels :D en een bak geld lichter..ik ga ook alleen nog maar voor nieuw mits ik weet na de 2e handse dit is het!!!

Als je zelf kunt aanpassen, is niet zo spannend hoor, het vermaken van een zadel is wat anders, maar passend op de rug zien wel...dat leer je ook naar paarden kijken en dan zal je wellicht de volgrnde keer een paard niet kopen vanwege de moeilijkheidsgraad van de rug, schouders en schoft...ikke niet iig... Na het 2e paard met moeilijke rug.
Laatst bijgewerkt door Indestal op 07-02-16 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:59

Seltje schreef:
Ja.. Maar waar vind je die? Ik heb er hier al 4 laten passeren, 3 die niet meer moeten terugkomen, en de 4de eigenlijk ondertussen ook niet meer...

Ik denk dat je je antennes eens op moet werpen. Weet iemand een kundige zadelpasser in de buurt van Breda? Misschien een topic op dit forum openen. Er zijn trouwens zadelpassers die verder weg wonen maar die door heel het land komen. Die zetten er dan een stel uit een bepaalde regio bij elkaar op de agenda.

Waar ik woon staan er twee heel goed aangeschreven, namelijk Heleen Klumper en Jeanette Drenth. En die verkopen toevallig ook allebei thorowgood zadels en de duurdere lederen versie. Omdat ze namelijk ook in de lagere prijsklasse iets willen verkopen voor mensen met een minder budget. En dan vinden zij van die zadels de prijs kwaliteit verhouding goed. En als zij dat allebei vinden, zegt dat toch iets over die zadels.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:01

Ik vond isabelle va. Superhorse erg goed, maar ik weet niet meer of ze zadels doet en hoe haar bedrijf heet...zij heeft voor mijn paard een goed zadel laten maken omdat hij nl een boom nodig had die niet standaard is...ik vind haar erg goed...

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:06

Al eens gekeken naar een Sommer?
Heerlijke zadels en de boom is op de millimeter aan te passen door de zadelmaker.
Ik heb een tweedehands uit 2010, ziet er nog steeds als nieuw uit. en heb hem voor 2 paarden gebruikt.
Laatst bijgewerkt door IsabelHx op 07-02-16 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:08

beatje schreef:
Euforie dat topic was ik ook aan het volgens,helaas woont die meneer een eind van ons vandaan en ben ik bang dat ik weer veel geld kwijt ben voor een zadel wat niet past.Ik vind de website van Sella zadels niet heel duidelijk.

Pmarena het gaat hie rniet over Wow zadels ,de Ts vraagt naar een zadel wat op bijna ieder paard aan te passen is.
Als je zelf een product verkoopt en dat doe jij moet je er erg in houden dat je antwoorden niet over komen als ; Wij van WC eend bevelen u Wc eend aan.
Misschien heb je daar geen erg in,maar zo komt het bij mij in ieder geval over en dat vind ik een beetje storend en niet geheel neutraal.

Ik lees nergens dat ze iets neerhaalt en of eigen producten aanprijst hoor....
Beetje aardig doen ;-)

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:46

Desiree schreef:
Heb je gelijk in. Maar ik denk dat de zadelpasser hier een nog een grotere rol speelt in een passend zadel, dan een merk. En die moet je een zien te vinden. Een zadelpasser die er WERKELIJK verstand van heeft.

Dat is ook heel belangrijk. Ik ben mij ook gaan verdiepen in hoe een zadel moest liggen om te kunnen beoordelen of de zadelmaker nu een beetje wist wat hij deed. Ik heb veel gehad aan http://www.pastmijnzadel.nl

Fijn dat WoW wat aan zijn beleid gedaan heeft dat maakt het wel een stuk makkelijker. Maar ook daar als je (nieuwe) paard een andere boom, andere kussens en een andere headplate nodig heeft loopt het nog op.

En een zadel luistert wat nauwer dan je schoenen, er zijn heel wat variabelen in het spel. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:58

Schoenen zijn natuurlijk ook wel even iets anders dan een rug van een paard, daar kan zo veel in veranderen...ook al zeggen sommige mensen van niet :=

Ik heb vaak zat meegemaakt dat klanten van bvb. van blessures herstellende paarden op advies van hun paardenfysio o.i.d. een zadel kopen, beginnen bij een S pommel en binnen 2 maanden al 1 of 2 pommelmaten groter nodig hebben vanwege de toenemende bespiering :=

Of paarden die zomer - winter verschil hebben door meer bespiering en / of spekjes... je kan echt wel bezig blijven met zadels aanpassen als je paard een veranderende "conditie" heeft :j

Als je nu een goed passend zadel vindt en je de mogelijkheid hebt om jaarrond vergelijkbare omstandigheden te houden dan zal dat zeker ook helpen :)

Ik zou zelf minstens zoeken naar een verwisselbaar kopijzer / pommel zodat je de vorm rond de schoft aan kan passen. Maar de ronding van het geheel over de rest van de rug moet je natuurlijk liefst ook makkelijk aan kunnen passen, het is toch fijn als je dat zelf bij kan houden en er niet iedere klipklap weer iemand bij hoeft te komen.

Seltje, als geld geen probleem is en je hebt momenteel het beste gevoel bij WoW, zou ik als ik jou was gewoon even goed navragen welke zeer goed bekend staande fitter bij jou in de buurt komt en die gewoon eens laten komen zodat je te horen kan krijgen wat er mogelijk is?

Misschien bieden ze zelfs wel de mogelijkheid dat je een zadel een weekje of wat op proef mag houden zodat je rustig kan proberen of je het fijn vindt?

Je moet toch ergens beginnen... een risico van niet goed bevallen op de korte of lange termijn heb je toch altijd, met welk merk dan ook :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:11

Olympia96 schreef:
Waar kom jij vandaan TC62? Noord, Zuid, Oost, West?

ZJ, ik ben nog altijd benieuwd naar de grote fail bij jou aangaande Schutte. Jij bent de enige die ik ken die er niet uit is gekomen. De voorwaarden én bereidheid tot oplossen zijn altijd meer dan redelijk. Áls de termijn waarbinnen je klaagt ook maar redelijk is.

ik ken ook wel iemand die er niet uit is gekomen met een schutte zadel, ging om een pony met niet zo heel makkelijke rug, zadel had het niet beter gemaakt allemaal, ze heeft nu een ander zadel...

maar de meeste verhalen over schutte zadels zijn heel positief volgens mij

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:14

Ninon Schutte hoor je ontzettend veel positieve ervaringen over :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:18

Olympia96 schreef:
Waar kom jij vandaan TC62? Noord, Zuid, Oost, West?

ZJ, ik ben nog altijd benieuwd naar de grote fail bij jou aangaande Schutte. Jij bent de enige die ik ken die er niet uit is gekomen. De voorwaarden én bereidheid tot oplossen zijn altijd meer dan redelijk. Áls de termijn waarbinnen je klaagt ook maar redelijk is.

Olympia , ik ben echt niet de enige . Echt niet .
Maar andere hebben ook wat geld terug gekregen net als ik . Maar een verlies van 1000 is niet normaal .
En heb vanaf begin geklaagd . Maar omdat ik met een blessure en daarna dracht heb gezeten is t lang gaan duren eer ze langs kwamen .
Maar goed , het blijkt dat je bij elke zadelmaker ook de nodige zelf kennis moet hebben anders zijn er vele die je maar wat aansmeren ...
Helaas

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:24

Het blijft dat je overal pech kan hebben...hoe meer je zelf kan doen, en hoe minder je dus afhankelijk bent van anderen, hoe beter is mijn ervaring :j

Doordat je een zadel makkelijk aan kan passen of het zadel al veel verandering zelf op kan vangen, en door jezelf goed te verdiepen in hoe een zadel hoort te liggen.

Dat blijft de meest duurzame oplossing, dan kun je ook gewoon op elk moment de ligging van je zadel beoordelen en ben je niet afhankelijk van de bezoeken van de zadelmaker die dan pas na een (half) jaar iets aanpast terwijl dat eigenlijk al een tijdje eerder nodig was :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:52

Mee eens pmarena, maar er zijn veel mensen die het zelf gewoonweg niet zien,of voelen en meer dan eens zie ik dat mensen scheef zitten op een zadel dat scheef ligt en niemand die er wat van zegt... Hoe kan dat??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:57

Daarom is het ook het meest verstandig als mensen zèlf wat wijzer en oplettender worden door zich wat meer in de zadel-materie te verdiepen :j

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:00

was ergens ik weet niet meer waar een site die dat scheef zitten mooi liet zien..ook ruiters die wel recht zitten maar zadel dat scheef onder de ruiter bewoog..iets wat je niet voelt maar wel ziet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:06

Vaak hoor je dat pas als er iemand achter je rijdt ofzo :j

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:10

Seltje schreef:
Maar passend 2de hands vind ik nooit, of ik zoek verkeerd. Ik heb mijn paard 3 jaar en daar ligt ondertussen het 3de nieuw boomzadel op, omdat elke zadelpasser hier in de buurt beweert het vorige zadel niet goed te krijgen, dat is in mijn geval nu al 4000 Euro's aan zadels,die niet goed liggen, op 3 jaar, voor hetzelfde paard... Dan kan ik beter 1 keer voor een wow investeren lijkt me...

Misschien een foto van je paard vierkant stand om de rug eens te zien, misschien wordt je in dit topic iets wijzer waar je op moet letten..

De boom is het waar je mee begint, de lengte, de takken van de boom waar liggen die, hoeveel ruimte heeft de schouder om te bewegen..etc..en daarna is de beweging van het paard okk van belang, staand past een boom vaak wel, in de beweging gaat er iets gebeuren en daar gaat het meestal fout...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:11

pmarena schreef:
Vaak hoor je dat pas als er iemand achter je rijdt ofzo :j

P

Ja precies...en als je afstapt ligt het zadel recht..de ruiter zit recht en toch ligt het zadel scheef onder het rijden, dan moet je je afvragen of het zadel klopt of dat het paard wel klopt...iig iets om nader te gaan onderzoeken om problemen te voorkomen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:45

Komt ook regelmatig voor dat de ruiter wel recht zit voor het oog, maar dat 1 been het zadel net iets verder opzij "trapt" dan het andere omdat het net iets langer is. Bijna ieder paard en ruiter is scheef hoor je ook wel vaak zeggen :)

Een goed instructeur zal er op letten, sowieso ook of het zadel zo op het oog een beetje okee ligt en of de ruiter er een beetje fatsoenlijk in kan zitten, maar er zijn er genoeg die er amper of geen aandacht aan schenken en dat is wel zonde. Een goed bij ruiter en paard passend zadel kan het rijden zoveel makkelijker maken :j

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:14

Je laatste zin is zo cruciaal...heerlijk om dat te treffen...maar niet vanzelfsprekend.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:43

Eens proberen met Euroriding? Volgens de zadelmaker die bij langs geweest is kunnen ze die tegenwoordig helemaal aanpassen :)

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:33

Heb het topic doorgelezen en wilde er mijn ervaringen toch graag over delen. Heb o.a. de volgende zadels gehad: Wintec, Hulsebos, Wow en Custom. Allemaal aangepast door kundige zadelmakers die echt hun best hebben gedaan, maar uiteindelijk bleven ze allemaal niet perfect liggen, zeker na verloop van tijd als het paard iets veranderde bleek het zadel niet meer passend te krijgen door diezelfde passers. Zeker met de Wow is er heel veel gesleuteld maar bleef schuiven/klapperen uiteindelijk ondanks een heel scala onderdelen te hebben uitgeprobeerd. De Custom lag ook nog redelijk, maar gaf toch een kleine drukking wat gewoon niet goed is. Sinds kort heb ik een Barefoot Barrydale wat een enorm verschil geeft, paard loopt veel ruimer en losser dan met alle andere zadels. En ik kan er de zelfde dingen mee als een dressuurzadel, je mag er ook mee starten. Het valt soms al niet mee een boomzadel passend te krijgen op 1 paard ondanks het een Wow is, ik denk dat je dan beter kunt kiezen voor boomloos als je het in de toekomst wil gebruiken voor een ander paard omdat dit echt veel beter de vorm van je paard volgt. En qua kosten ook veel beter vriendelijker, ik ben een klap geld kwijt geweest aan alle boomzadels inmiddels. Zeker als je het 2e hands weer wilt verkopen krijg je er vaak nog minder dan de helft van de nieuwwaarde voor terug.