Welk bit is geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:15

magda_90 schreef:
Zoe_97 schreef:
ik vindt myler erg fijn en mijn paardje loopt er ook fijn o.
En iedereen die zeurt over de scherpe van een myler, die mensne hebben gewoon een te scherpe hand. ij een zachte hand geven die bitjes echt geen problemen met te scherp hoor :p

Vergeet niet dat Myler dunne mondstukken heeft. Als je druk A geeft op een 18 mm mondstuk, dan komt dezelfde druk A 'scherper' over op een mondstuk van 14 mm. Dat is geen probleem, als je daar maar bewust van bent. Maar daar komt dus wel de opmerking vandaan dat Myler scherp zou zijn.

Maar het is dus de druk van de ruiter die het scherp maakt.

magda_90

Re: Welk bit is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:18

Dat ontken ik ook niet. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:18

Mijn bauchertrens is gewoon toegestaan. Ik rij in België, en volgens het dressuurreglement is een baucher toegestaan, alsook een enkelgebroken bit met afzonderlijk scharnierende stukken. Zo ziet de mijne er uit:

Afbeelding

Volgens de info op paardenschuur.nl is dit een myler level 1, en die zijn hier gewoon toegelaten. Voor zover ik weet baseert ons VLP-reglement zich op dat van de FEI. Ik ben met dit bit echter nog niet gestart, maar voorzie geen problemen. Er zitten best verschillen in bitten tussen NL en België. Zo mag je in NL pas met een hackamore starten in het Z-springen. In België mag je eender welke optoming erin hangen... Maar bij ons is bitloos starten in de dressuur dan weer helemaal uitgesloten.

Hoewel dit bit best dun is en waarschijnlijk aardig scherp kan inwerken, merk ik bij mijn paard een enorme rust. Ik vermoed omdat het veel minder beweegt en dus ook minder afleiding en gerommel geeft. En gewoon omdat het een hoop minder plek in pakt in de mond.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 02:00

Met een Baucher magvje pas in het Z1 starten in NL. Is dus geen optie. Daarbij vind ik een naucher vor nu wel gelijk heel heftig. Zo sterk is hij nou ook weer niet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 07:24

Ik vond en vind het ook best heftig, ook omdat het zo dun is. Mijn paard geeft echter aan dat hij met deze vorm zich beter voelt, het stoort minder. Dan ga ik met hem mee.

Dit type mondstuk ligt erg rustig. Het neemt weinig plaats in, kan niet in gehemelte prikken en ik moet zeggen, een Hulp of correctie komt heel vlot door en ook enkel aan de goeie kant als dat moet. Op dat vlak vind ik dit soort scharnierpunten een pak ruis wegnemen. Mijn paard stoort zich blijkbaar enorm aan die ruis en ging daar tegenin met vastpakken, neus eruit drammen etc. Het voelt voor mij een stuk lichter in gebruik dan vb een gewone trens, gebroken of ongebroken. Moest ik dit bit in een kneveltrens kunnen vinden, dan was dat zeker een mogelijkheid als vervanging van de baucher. Al denk ik dat de mijne liever hefboomwerking heeft dan bit, gezien hij superfijn kan lopen en een stuk beter springt op een hackamore. Alleen mag je daarmee geen dressuur starten :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 07:46

Het voordeel van bitten als een baucher . Is dat druk verdeelt wordt . Je krijgt ook druk achter de oren . En er zijn paarden die dat beter accepteren als enkel druk in de mond .
Daarom loopt die van mij ook lekker op locked / danger bitten omdat die stabieler zijn . En druk dus verdelen over tong en lagen en niet alleen lagen en rondranden .
Ik kies ook voor dit type bit en voor evt wedstrijden zal ik een gewone danger / locked / easy control trens gebruiken ...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 07:58

Een vergelijkbaar bit, maar met gewone bitringen, is een billy allen mondstuk met D ringen. Wordt veel in de western gebruikt, maar zie je ook steeds vaker engelse wereld.

Een heel stabiel bit, maar wel links en rechts onafhankelijk te gebruiken. Mijn haflinger kon af en toe ook het bit zo vastpakken, waarschijnlijk omdat hij het te onrustig vond (reed toen op een dubbelgebroken Sprenger dynamic). Met dit bit doet hij het zelden, alleen als het echt moeilijk wordt. Maar dan is het prima rijtechnisch op te lossen.

Ze zijn er van verschillende merken en verschillende diktes, recht of anatomisch gevormd.
En hier mag je gewoon mee starten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:24

Bauchers hebben geen hefboomeffect omdat de teugels op dezelfde hoogte als het mondstuk zijn vastgemaakt (uitgaande van normale hoofd- en handhouding).

Het zijn fijne stabiele bitten, zolang je (imo) maar geen enkelgebroken versie hebt aangezien die wel tegen het gehemelte aan liggen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 10:39

Maar dan mag je er nogsteeds geen wedstrijden mee rijden. En zou ik eerder voor een knevel dan een baucher gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:04

Het ene paard vindt een dun bit net fijn omdat er meer plek blijft in de mond, een ander heeft de pest aan ongebroken omdat idd links is ook rechts, weer een ander heeft graag steun opzij dmv knevel of baucher. Er zijn talloze combinaties mogelijk binnen de reglementen waar je rijdt. Ik heb nu geluk dat België vrijer is dan NL op dit vlak (al juich ik een aantal strengere regels net wel toe). Ik zou eerst kijken of ie last heeft bij een gebroken bit zoals we het kennen. Zo ja, dan kan je alvast op zoek naar een ongebroken of eentje dat afzonderlijk scharniert zoals een myler.