Thanks voor je reactie. Heb niks aanbetaald nog dus ben ook nog niks kwijt gelukkig. Toeval wil dat ik ook gecharmeerd was van het idee van Vivary. Met Hans gesproken op Paard 2015 en vorige week met hem overlegd. Hij komt 15 feb.
Ik heb inderdaad al wel wat nagekeken voor wat betreft het eventueel ontbinden van de overeenkomst met AB. Zou echt ontzettend jammer zijn want de zadels zitten voor mij echt perfect. Dat badkuip idee valt qua gevoel reuze mee. En ik heb ook voor veel minder wrong gekozen. Service was tot nu toe ook top. Helaas is het nu radiostilte voor wat betreft de levering van het zadel...
Veearts is helaas verplaatst naar vrijdag, aangezien hij een auto-ongeluk had...
Drukke week gehad. Veearts belde woensdag spontaan op dat hij in de buurt was en direct kom komen. Meteen gedaan natuurlijk. We zijn 2 uur bezig geweest.Paard is op stand nagekeken, op het harde en op het zachte en op de foto geweest. Op het harde zag de veearts toch wat rechtsvoor. Dus uitverdoofd en foto's gemaakt. Uitkomst was dat er toch sprake was van een (lichte) belastingskreupelheid, voortkomend uit de stand van zijn voeten. Benen en rug waren op de foto helemaal ok. Wat dat betreft een opluchting dus. Samen met de smid waren we al een poos aan het dokteren hoe we zijn stand konden verbeteren. Max heeft onwijze platvoeten en staat achterover. Veearts adviseerde kortere tenen en zooltjes met siliconen. Hij gaf aan dat de problemen ohz best wel voort zouden kunnen komen uit verkeerde beenstand. Met ander beslag en nog een bezoek van de fysio zou dit sterk moeten verbeteren. Zo niet, dan kan het nog steeds uit een verkeerde pasvorm van het zadel kunnen komen. Mijn kn vond hij overigens heel erg scheef liggen. Wat mijn gevoel bevestigt, maar wel apart is aangezien hij in december rechtgemaakt is.
Afijn, ijzers waren er voor de foto's onderuit gehaald dus snel de smid geregeld. Die kwam vrijdag. Donderdag viel mij al op dat Max echt erg last had van het op blote voeten staan. En ook bij de laatste keer bij de smid reageerd hij erg gevoelig op het nagelen. Vrijdag was het dan ook onmogelijk om hem te beslaan. Hij moet echt enige tijd zonder problemen een voetje geven om het ijzer met zooltje en siliconen er goed onder te krijgen. Gezien zijn reactie besloten om hem te sederen en dat de smid zaterdag terug zou komen. Zo gezegd zo gedaan. Helaas bleek het toch nog een hele klus en brak Max toch nog door de sedatie heen. Maar tis gelukt, het zit er onder! Nu komt maandag de fysio nog een keer en dan hoop ik dat ik ga zien dat hij makkelijker loopt en door zijn lichaam beweegt.
Al met al blij dat ik naar mijn gevoel en paard geluisterd heb en hem toch heb laten nakijken.
Vrijdag was er per toeval een zadelmaker op stal, Ali van Sella-zadels. Had een goed verhaal en heeft even naar Max gekeken. Hij gaf aan dat het helemaal niet zo moeilijk zou moeten zijn om een passend zadel voor Max te vinden. Daarmee zou hij na 5 consulten en 25 zadels de eerste zijn die dat vindt, maar ik hou hem toch even in gedachte voor een verder vervolg.
Charmaine
Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-16 16:48
Afgelopen maandag heb ik een soort van 'second opinion' gehad van Vivary. Ik was erg benieuwd of mijn paard nou op het type/pasvorm van het zadel reageerde of niet. En wat hij over mijn KN te zeggen had. Hij had helaas maar 1 type (CA-03) bij zich om te passen. Dit zadel lag voor Max weer véél te ver achterover. Hij gaf aan dat ik er best mee kon rijden dus er op gestapt. Laat ik het zo zeggen: dit is niet mijn type zadel. Heel breed in de twist, wrongen sloten niet aan...Absoluut niet het 'wauw'-gevoel wat ik bij het AB-zadel had. Maar goed, ging er om wat mijn paard zou doen en of dit zadel dan een betere optie zou zijn. Maar helaas, Max vertoonde het zelfde (staak)gedrag als onder het AB-zadel en later bij mijn KN. Het geeft toch wel te denken dat hij bij zulke verschillende zadels hetzelfde (staak)gedrag laat zien Zou het toch gedrag zijn??? Deze zadelmaker dacht van wel, maar gaf vervolgens wel aan dat het niet aan mij (rijtechnisch) zou liggen. Kwestie van 'oppakken en doorrijden' dus. Voelt bij mij intuitief niet helemaal goed...Hij gaf wel de mogelijkheid om een zadel te huren, een andere dan waar ik mee gereden heb. Alleen heeft hij nu geen huurzadels liggen, dus daar zou ik dan weer op moeten wachten.
Mijn KN heeft hij onafhankelijk van de veearts (heb hem daar naderhand pas over verteld) hetzelfde beoordeeld. Ondanks het rechtmaken in december is hij nog steeds scheef (gevuld). Het zadel 'twist' omdat hij rechtsvoor minder gevuld is als links. Hij kon me precies vertellen wat er vervolgens met het zadel, met mij en het paard gebeurt. Alsof hij er bij was Ik vond de man zelf in ieder geval erg kundig en ervaren overkomen.
Weer de veearts gebeld hoe nu verder. Die wilde graag weten hoe Max onder de man zonder zadel loopt, dus dat ga ik vanavond uittesten Kijk er niet heel erg naar uit met zijn enorm hoge schoft en staakgedrag, maar we zullen zien...Veearts dacht ook nog aan uitverdoven van de rug of taping.
Ik denk nu vooral: dus misschien/hopelijk toch de juiste keuze dat AB-zadel??? Hoop het zooooo, want het zit echt zo lekker. AB wel gemaild met de vraag of ze mijn KN weer kunnen rechtmaken. En dan kijken of ik Max toch nog daarmee op kan pakken. En ondertussen duimen dat het nieuwe zadel snel komt én goed ligt én mijn paard er onder wil lopen!
Charmaine
Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-16 11:34
Update en jullie mening gevraagd.
Ik heb er niet meer zonder zadel op gezeten. Durfde het niet goed aan
Mijn KN is (weer) rechtgemaakt door AB. Heb er weer een aantal keren mee gereden, met wat wisselend beeld. Ik weet dat het zadel niet perfect ligt en ook nu weer zie ik dat het zadel m.i. van voren wat krap ligt. Paard wil wel weer graag aan het werk. Ben rustig begonnen met alleen stapwerk. Eerst longeren met zadel (paard loopt prima) en daarna nog zo'n 15-20 minuten er op. De eerste week ging dat best goed. Geen staken meer, rustiger in de aanleuning, alhoewel aanleuning aannemen nog wel een dingetje is. Gewoon lekker actief naar voren stappen. Vorige week voelde hij zodanig goed dat ik de eerste rondjes draf weer heb gedaan. Hierbij voelde hij toch weer iets minder. Niet het voorwaartse paard wat ik gewend ben, maar hij heeft niet stilgestaan. Wel erg onrustig met het hoofd en nauwelijks tot geen aanleuning. Wederom 'hand voor' en naar voren gereden. Sommige stukjes gaan dan heel goed, waarna hij vervolgens ook weer stukjes begint te 'hupsen'. Maandag en gisteren voelde hij in stap alweer slechter en gisteren heeft hij aan het begin ook weer 2x stilgestaan. Heb niet gedraafd en heb in stap wel goed kunnen afsluiten. Zolang ik hem maar uit elkaar en op de voorhand, lang laag (achter de ll) laat lopen, blijft hij goed doorstappen Blijft dus een lastig en moeilijk verhaal, mede omdat ik er helemaal niet van overtuigd ben dat dit nou puur 'gedrag' is.
Vrijdag 1 april wordt mijn nieuwe zadel geleverd Dat is dan na 25 weken wachten Levering blijkt zo lang te duren omdat er voor mijn paard speciale kussens gemaakt moesten worden, vanwege zijn moeilijke pasvorm. Daar moesten aparte patronen voor gemaakt worden. Ik hoop en ga er dus vanuit dat ik straks een perfect passend zadel heb Nu had AB geadviseerd om bij levering een zadeldrukmeting (met sensoren) te laten doen. Ik lees wisselende verhalen over zo'n meting. Schijnt behoorlijk afhankelijk te zijn van allerlei factoren. Een stalgenoot van mij heeft veel baat bij zo'n meting gehad. Zij heeft het laten doen op de kliniek in Bodegraven, waar werd samengewerkt met Van Rijs. Uit navraag blijkt zo'n meting 150 euro te kosten en alleen op de kliniek te kunnen. Wat zijn jullie ervaringen met zo'n meting en hebben of kennen jullie iemand die zo'n meting op stal doet? Ik ga namelijk eigenlijk nooit weg met mijn paard en voorzie dus extra stress/spanning van het rijden op een onbekende locatie. Ik zou zo'n meting alleen willen doen als mij dat kan helpen in het 'zeker weten' dat het zadel écht goed ligt, zodat ik me verder op het rijden/gedrag kan concentreren...Ik twijfel er een beetje over.
Heb al keer eerder aangegeven dat Ali van sella zadels ook heel kundig is. Volgens mij heeft hij ook naar je zadel gekeken heb je al bij hem om advies gevraagd?
Niet meer sinds hij die ene keer gekeken heeft. Ik had toen al een afspraak bij Vivary staan. Heb Ali wel als 1e in gedachte als het met AB niet gaat lukken. Nieuwe consulten wil ik ook pas doen als het met AB niet gaat lukken.
Kan uiteraard wel om een second opinion vragen bij Ali, maar dat blijft dan natuurlijk ook maar de mening van 1 persoon en een conculega....Dus moeilijk om als 'bewijs' te kunnen gebruiken bij het aantonen van een niet passend zadel.
Charmaine
Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-16 09:05
Afgelopen vrijdag is mijn AB-zadel geleverd
Hij ligt echt supermooi, laat de schoft mooi vrij, schuift niet met rijden...Ben echt helemaal happy er mee. Met rijden gaat het ook de goede kant op. Paardlief moet even wennen dat er nu niks meer knelt of drukt of schuift en na 7 maanden niet meer regulier rijden kan ik natuurlijk niet meteen verwachten dat hij de sterren van de hemel loopt.
Heb nu 4x gereden en elke keer is weer een verbetering te merken. Kortom, we rijden weer Qua service is alles ook zeer netjes geregeld dus uiteindelijk ben ik alsnog een tevreden klant
sunny43
Geplaatst: 20-08-16 11:01
Ben benieuwd hoe het rijden nu gaat? Nog geen spijt van je zadel?
idefix4
Geplaatst: 21-08-16 15:27
Liselot schreef:
En de prijstechnisch leukere variant van jaguar: Harry Dabbs
Jaguar is overgekocht door Harry Dabbs
FjeLOVER
Geplaatst: 21-08-16 15:29
FlexEE of Strada, waar speciaal rekening is gehouden met de vrouwelijke bekken.
Ben ook erg benieuwd of je AB zadel nu eindelijk is wat je zocht . Ik ben van alle ellende nu over op een boomloos ... Kijken maar eens hoe lang dat goed gaat ... Hopelijk lang .