Ligt dit zadel goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 20:52

Jaa klopt deze wei is inderdaad niet vol met gras maar we hebben nog 2 weien tot beschikking *\o/* /3

XGabyvkeulen

Re: Ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 20:53

We gaan ook wortelen voor hem halen

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:54

Ik zie overigens liever een wat schralere wei dan een waar heel veel rijk gras staan, want dan heb je weer risico op hoefbevangenheid (vaak hoger fructaan gehalte).

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:55

Ik ben ook wel benieuwd waarom hij merriebrok krijgt.
Merrie brok is toch voor merries met veulens of drachtige merries?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:55

darkadia schreef:
Ik zie overigens liever een wat schralere wei dan een waar heel veel rijk gras staan, want dan heb je weer risico op hoefbevangenheid (vaak hoger fructaan gehalte).

Hoe schraler de wei, hoe hoger het fructaangehalte.

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 20:58

Merrie brok zitten meer voedingsstoffen in. De da heeft ons gewezen dat we dat moeten kopen. Haha ik vond het ook raar klinken merrie brok voor een ruin.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:58

Brainless schreef:
darkadia schreef:

Hoe schraler de wei, hoe hoger het fructaangehalte.

Er zit nog wel verschil in gras.. Paardengras valt het wel wat mee.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:00

Wortelen hebben geen enkele voedingswaarde.

Je kunt beter een subli seniores priores met olie of omega369 supplement geven.

Is zijn maag gecheckt op een maagzweer?
Is er al bloed geanalyseerd?

Ik vind je paard er namelijk niet zo goed uit zien.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:01

XGabyvkeulen schreef:
Merrie brok zitten meer voedingsstoffen in. De da heeft ons gewezen dat we dat moeten kopen. Haha ik vond het ook raar klinken merrie brok voor een ruin.

Ik zou dan eerder muesli geven of suplementen, merriebrok heet in mijn ogen niet voor niks merriebrok :o ... maar als de da het heeft gezegd zal het wel goed zijn.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:02

Ik zou er ook niet op rijden. Is nog te iel. te weinig bespiering. en als ik het goed begrijp erg schrikkerig. ga lekker grondwerk doen en shrikparcoursjes onder begeleiding. spieren opbouwen. niet alleen beter voor je paardje maar ook voor je portemonnee. Want dan koop je nu een zadel voor hem dan kan je over een half jaar weer een nieuwe omdat deze niet meer past. En hij is zo heel blessure gevoelig

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:04

Ik lees veel reactie's met Muesli, maar in Muesli zit alleen maar suiker troep.. Dat lijkt me juist niet verstandig..

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:05

ligt heel erg aan de muesli. brok zit vol melasse om het te persen dus vaakzijn muesli s armer aan suiker

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:05

Brok zonder Melasse lijkt me dan juist wel goed? :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:06

Te kort afgegraasd heeft idd ook veel fructaan klopt, das ook niet goed ;) En raaigras (koeiengras) heeft weer hogere gehaltes dan paardengras... Maar das een adnere discussie ;)

Terug on topic hihi ;) Heb even wat heen en weer gePBt met de TS, en ze rijdt hem dus nog totaal niet intensief, ongeveer 2x per week 10 min.
Merriebrok kan zeker een goede aanvulling zijn om hem nog wat te laten bijkomen, maar als ik zie hoe hij nu is, dan zou ik gewoon doorgaan met weiland, onberperkt hooi en iets minder brok.

Wat betreft muesli, dit wordt anders verteerd in het maagdarmstelsel dan simpele brok, en is daarom vaak wat beter. Vertering duurt langer.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:08

fijn om te horen dat ze weinig rijd. maar dan nog moet er een goed passend zadel op anders blesseert ze haar dier

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 21:12

Jaa, ander zadel wordt al geregeld. Ik had meteen moeten zeggen dat ik hem maar weinig reed

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:13

Op die ene foto die je postte, is ie idd al bijgekomen, maar de manier waarop ie zijn achterbenen zet, bevalt me niet. Doet me denken aan een paard met buikpijn, dus maagzweer zou ik niet uitsluiten (en dan zal dat krachtvoer idd slecht bevallen). Als je toch krachtvoer wil blijven geven, vermeng het dan zeker met luzerne zodat kracht- en ruwvoer vermengd zijn. Ik zou ook eerder opteren voor goed hooi, veel weidegang (volgens mij kan die gerust 24/7 hebben, arabs zijn niet zo gevoelig voor hb bij mijn weten) en een vitamine-/mineraalbrok (Metazoa, Vitalbix, en zo zijn er nog wel merken).

Arabiertjes zijn meestal niet dun (als ze gezond zijn), ze zijn integendeel meestal rondgeribd (hier een 5jarige van 1m50, nog de slankste van mijn kudde op de hengst na, en die heeft wss al boommaat 34, terwijl ie nog niet eens ingereden is) en korter dan de meeste paarden (1 rib minder), dus helaas kan je bijna onmogelijk een passend zadel op zicht kopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:15

Geen wortels geven, dat zijn ook alleen maar suikerbommen, gewoon op de weide en eventueel hooi van goede kwaliteit bijvoeren, verder is een goede vitaminebrok niet verkeerd. Hoe oud is het paard.

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 21:15

Jaa dat klopt, Arabieren hebben 1 rib minder. Ik heb gehoord dat wintec goed werkt

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 21:16

Hij is 5 en we geven hem merrie brok van pavo bij.. Dus dat is wel goede kwaliteit

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:22

Zo leuk als je de kenners van bokt leest die vanaf een foto hun mening over het zadel zeggen. Pagina 1 te wijd, pagina 2 te smal :')

Een zadelmaker is altijd handig om te kijken, maar blijf alsjeblieft ook op de pony zelf letten, hoe die erop reageert/loopt etc. Want zadelmaker blijft een vrij beroep en als ik heel eerlijk ben, heb ik bij de "grotere" namen ook dingen voorbij zien komen dat ik denk van "Dit kan echt niet" (zadel op de schouder, zadel klappert etc.). Dus staar je daarop ook niet blind.

Verder goed dat het zo opgepakt wordt met de pony!

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 21:24

Jaa haha. Ik ben ook een beetje in de war, ik denk ook dat het zadel goed ligt het kan natuurlijk niet maar ja. De vorige eigenaar had dit zadel ook al voor hem

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:25

Over wijd smal kun je op foto niet oordelen. Wel over dat het veel te lang is :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:26

TS Ik heb het idee dat je je verkijkt op merken. Er is geen enkel merk dat altijd past. Je kunt een peperduur merkzadel op je paard leggen, maar dat is geen garantie op passen. Ook bij wintec niet. Je kunt van geen enkel merk zeggen dat dat altijd past.

Als je serieus op zoek gaat naar een ander zadel zul je een zadelpasser moeten laten komen. En een goeie inderdaad. Dat kost misschien iets extra's maar zelf iets kopen waarvan je geen kaas hebt gegeten geeft onherroepelijk problemen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:27

XGabyvkeulen schreef:
Jaa haha. Ik ben ook een beetje in de war, ik denk ook dat het zadel goed ligt het kan natuurlijk niet maar ja. De vorige eigenaar had dit zadel ook al voor hem

Je spreekt jezelf enorm tegen. Eerst de maanden dat je hem al hebt. Dan vertel je dat dit een nieuw tweedehandszadel is, dit merk is volgens jouw altijd passend. En nu plots heeft dit zadel altijd al op dit paard gelegen