waarom die zadels zo ver naar voren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:11

WildDreams schreef:
Ik vond hem vooraan juist eerder te breed Het is een medium boom op een arabisch volbloed met smalle en weinig schoft.
Een stalgenoot die er veel verstand van heeft en een cursus of iets dergelijks heeft gevolgd heeft hem gepast en gevoeld en vond hem goed liggen. Maar naar aanleiding van dit ga ik toch maar sparen om een zadelmaker hem te laten opmeten en voelen (is niet mijn eigen paard)

Veelvoorkomend foutje bij arabieren :j die zijn namelijk heel rondgeribt en hebben juist vaak een brede boom nodig ipv een smalle

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:15

Bedankt voor je commentaar :)

Dan zit ik nu even met mijn handen in het haar, want mijn vorige zadel was ik veels te groot (op maat gemaakt, een jaar geleden pas gekocht) en deze past dan ook niet goed.
Ik heb geen geld voor het kopen van een zadel dus dan moet ik maar stoppen met rijden? Leuk.
Ik ben het er absoluut mee eens dat een zadel goed moet liggen hoor, dat is van absoluut belang. Maar kan ik dus voorlopig nog beter op het andere (door een andere bokker eerder getoonde) zadel rijden? Die past de pony namelijk wel maar mij niet.

Ik heb ook eventueel nog een ander zadel liggen dat ik kan passen, hiervan is het kopstuk wel gebroken. Hoe veel kost het repareren daarvan mocht hij goed liggen?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:16

Liselot schreef:
WildDreams schreef:
Ik vond hem vooraan juist eerder te breed Het is een medium boom op een arabisch volbloed met smalle en weinig schoft.
Een stalgenoot die er veel verstand van heeft en een cursus of iets dergelijks heeft gevolgd heeft hem gepast en gevoeld en vond hem goed liggen. Maar naar aanleiding van dit ga ik toch maar sparen om een zadelmaker hem te laten opmeten en voelen (is niet mijn eigen paard)

Veelvoorkomend foutje bij arabieren :j die zijn namelijk heel rondgeribt en hebben juist vaak een brede boom nodig ipv een smalle

Precies dit. wel een hoge schoft maar zeker niet smal. Heb zelf een Arabier die in eerste instantie vrij smal lijkt maar dit eigenlijk niet is.

Ik vind dat je zadel wel echt te ver achterover ligt. Ik zou dit zadel niet gebruiken en er een goede zadelmaker bij halen. Een cursus zegt helaas niet zo heel veel natuurlijk (: (niet om die vriendin af te vallen maar een goede zadelmaker zal je wrs ook veel beter kunnen helpen aan een (ander) passend zadel)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:16

Zoe_97 schreef:
dat zadel is gewoon 2 of 3 maten te lang voor de pony. hij kan niet meer naar achter (of toch niet veel) zonder op de nieren te drukken, en vooraan licht hij volledig op de schoft

ga je weer. je kan prima naar achter, mits het zadel wel echt goed ligt.

Dit zadel van wilddreams vind ik voor geen meter liggen. Gewoon een goede zadelpasser bij halen, het is zo makkelijk nog niet.

WildDreams schreef:
Maar kan ik dus voorlopig nog beter op het andere (door een andere bokker eerder getoonde) zadel rijden? Die past de pony namelijk wel maar mij niet.

Dat hangt er vanaf, als jij te groot bent voor het zadel doet het juist veel schade. Te klein voor het zadel is niet zo'n ramp, dan blijf je wel redelijk in 't midden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:17

Toydoll schreef:
Zoe_97 schreef:
dat zadel is gewoon 2 of 3 maten te lang voor de pony. hij kan niet meer naar achter (of toch niet veel) zonder op de nieren te drukken, en vooraan licht hij volledig op de schoft

Dit zadel van wilddreams vind ik voor geen meter liggen. Gewoon een goede zadelpasser bij halen, het is zo makkelijk nog niet.

WildDreams schreef:
Maar kan ik dus voorlopig nog beter op het andere (door een andere bokker eerder getoonde) zadel rijden? Die past de pony namelijk wel maar mij niet.

Dat hangt er vanaf, als jij te groot bent voor het zadel doet het juist veel schade. Te klein voor het zadel is niet zo'n ramp, dan blijf je wel redelijk in 't midden.

jou mening, maar ene zadel kn echt niet te lang zijn, dat hebben meerdere zadelmakers mij verteld. ook anderen in dit topic gaven dat trouwens aan.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:18

Interessant topic. Tot welk punt mag een zadel dan wel liggen van achteren? Tot de laatste rib?

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:19

Toydoll schreef:
Zoe_97 schreef:

WildDreams schreef:

Het is het zadel van de foto die jij van mij gepost had, te groot dus :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:19

Even de duidelijke voorbeelden van het verschil van de boom en kopijzer van dressuur, veelzijdig en springzadels.

uiteraard heb ik de bomen niet kaal bekeken en is dit een schatting.

Dressuur:

Afbeelding

Spring:

Afbeelding

Veelzijdig.

Afbeelding

Zoals je ziet, is de ligging van het kopijzer, niet heel erg verschillend.
De zweetbladen wel.
Maar het kopijzer moet een hand achter de schouder blijven.
Het zweetblad, is, als je een beetje goed voelt met een spring en veelzijdig, vrij los op het paard.

Het blauwe is wat de boom is, de drukverdeler dus.
En de groene zijn de kussens, tot waar deze de druk verdelen.

Maakt een zadelmaker een fout bij de opvullen van de kussens, is de druk niet effen of gelijk en krijg je dus puntdrukking.

Nogmaals, dit zijn geen kale bomen, dus dit is een schatting.

maralyn

Re: waarom die zadels zo ver naar voren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:22

@ toydoll,

Nee, het zadel kan niet meer naar achteren gelegd worden. gezien de raakvlakken van de kussens minimaal 2 a 3 cm (als het al niet meer is) over de laatste rib komen en daardoor drukt op het zachte gedeelte van het rug van het paard.
Ook al is de druk nog zo goed in verdeling over de hele rug. Is dit niet goed.
Hieronder bevinden namelijk (weke, gevoelige) organen, die je daarmee kunt aantasten.

Als jij vind dat het anders is, kom graag met bewijzen?
Bij voorbaat dank!

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:23

Liselot schreef:
WildDreams schreef:

Aah dat is het natuurlijk :)

Hier nog wat foto's, ik zie nu inderdaad dat die te krap zit.
Afbeelding
Afbeelding

Enneh, gewoon een nieuw zadel is niet moeilijk, ho is effe. Dit zadel heb ik gekregen en dat ander zadel is van de eigenaar die er zelf niet mee rijd. Hier wordt dus gedacht dat een meid van 15 zomaar even 600euro uit haar spaarpot vandaan tovert, zonder uberhaupt geld te hebben om aan zichzelf te besteden? Ik heb wel €29,- :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:25

WildDreams schreef:
Ik denk dat het komt door mijn topic? :o
Ik heb namelijk tot nu toe geen idee gehad dat hij verkeerd lag, ik heb hem altijd zo ver mogelijk naar achter geschoven zonder te veel kracht. Dus naar mijn idee lijkt het dan ook bij sommige paarden of ze te ver naar voren liggen.

Daarbij kunnen ze beter te ver naar voren liggen dan op de lendenen (achter de L22)
http://www.paarden-blaadjes.nl/harnache ... ijkant.gif

Er zijn maar 6 L's als je wervels bedoelt.

Het gaat vnl om het dragende deel die niet over de laatste rib moet komen. Dus nee liever nooit te ver op de schoft. Dan liever het niet dragende deel van een kussen een cm of 5 over de laatste rib.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:25

Ruuuustig, aaaademen!! Niemand zegt dat je dingen moet... Wij adviseren enkel.

Ja het zadel lijkt op het oog te krap... Maar ga eens voelen. Voel eens, van voren, vanuit de schoft, onder het kopijzer door naar beneden. Wát voel je. Dát is van belang...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:26

ik zou gewoon niet meer rijden tot er ene nieuw zadel is, hiermee maak je ene hoop kapot

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:33

Cemlys schreef:
WildDreams schreef:
Ik denk dat het komt door mijn topic? :o
Ik heb namelijk tot nu toe geen idee gehad dat hij verkeerd lag, ik heb hem altijd zo ver mogelijk naar achter geschoven zonder te veel kracht. Dus naar mijn idee lijkt het dan ook bij sommige paarden of ze te ver naar voren liggen.

Daarbij kunnen ze beter te ver naar voren liggen dan op de lendenen (achter de L22)
http://www.paarden-blaadjes.nl/harnache ... ijkant.gif

Het gaat vnl om het dragende deel die niet over de laatste rib moet komen. Dus nee liever nooit te ver op de schoft. Dan liever het niet dragende deel van een kussen een cm of 5 over de laatste rib.

Sorry verkeerde naamgeving, is lang geleden dat mij dat was uitgelegd. Ik had het verkeerd, mijn fout :)
Heb weer wat geleerd dus

maralyn schreef:

Ja het zadel lijkt op het oog te krap... Maar ga eens voelen. Voel eens, van voren, vanuit de schoft, onder het kopijzer door naar beneden. Wát voel je. Dát is van belang...

Haha ik ben rustig hoor :D Miscommunicatie denk ik :P
Maar vind dat bokt nogal snel zegt dat je even een ander zadel moet kopen, of even een zadelmaker laten komen, als iemand van vijftien kan dat niet allemaal "even" helaas... Ik heb al handen vol geld uitgegeven aan het belang van iemand anders paard (lessen, hoefsmid, wormenkuur, goed passend bit etc.) Een zadel gaat me alleen echt niet lukken haha

Nogmaals, hoeveel zou ik kwijt zijn voor het opmeten en het maken van een kopstuk, weet iemand dat?

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:36

Super leuk interessant topic dit! Ben idd ook van mening dat zadels vaak te ver naar voren gelegd worden.

Mijn paard was eens bergafwaarts op hol geslagen en mijn singel zat wat los, dus daarna lag het zadel driedubbeldwars te ver naar voren. Kom ik uiteindelijk toch aan op les dus ik zeg: "eerst ff mijn zadel een stuk terug naar achteren." Dat mens: "dat valt toch wel mee?". Ik stond haar aan te kijken of ze ziek was :') Zo zie je maar weer.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:43

WildDreams schreef:
Cemlys schreef:

Sorry verkeerde naamgeving, is lang geleden dat mij dat was uitgelegd. Ik had het verkeerd, mijn fout :)
Heb weer wat geleerd dus

maralyn schreef:

Haha ik ben rustig hoor :D Miscommunicatie denk ik :P
Maar vind dat bokt nogal snel zegt dat je even een ander zadel moet kopen, of even een zadelmaker laten komen, als iemand van vijftien kan dat niet allemaal "even" helaas... Ik heb al handen vol geld uitgegeven aan het belang van iemand anders paard (lessen, hoefsmid, wormenkuur, goed passend bit etc.) Een zadel gaat me alleen echt niet lukken haha

Nogmaals, hoeveel zou ik kwijt zijn voor het opmeten en het maken van een kopstuk, weet iemand dat?

ik dnek niet dat je nu geld aan een kopstuk moet uitgeven.... je zadel is echt een veel groter probleem op het moment

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:46

Zoe_97 schreef:
ik dnek niet dat je nu geld aan een kopstuk moet uitgeven.... je zadel is echt een veel groter probleem op het moment

Het is het kopstuk van een ander zadel? Ik bedoel als die wel past, want van dat zadel is het kopstuk gebroken, lijkt me verstandig mocht die passen om hem te laten repareren of begrijp ik het nu verkeerd?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:48

oh ik dacht dat je met kopstuk een hoofdstel bedoelde (zo noemen ze dat hier in het dialect :o ) Jij bedoeld het kopijzer?

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:53

Zoe_97 schreef:
oh ik dacht dat je met kopstuk een hoofdstel bedoelde (zo noemen ze dat hier in het dialect :o ) Jij bedoeld het kopijzer?

Oohja kopijzer, mijn fout :')

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:54

de prijs daarvan (en of het nog te repareren valt) hangt van de beschadiging af. Dit kan erg goed meevallen, of een erg dure grap worden. Maar dat kan enkel een zadelmaker beoordelen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:03

Super fijn inderdaad zo'n topic, ben alweer heel wat wijzer

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:05

Alleen....wat bedoelen ze dan met boommaat? (de foto's van de zadels met de blauwe, rode en groene lijnen) Dat zou dan dus de blauwe lijn moeten zijn? Maar boommaat is toch de 'breedte' van het zadel en dus gekoppeld aan het kopijzer? En dan heb je nog verschillende vormen kopijzers, van meer klokvormig tot meer rond?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:07

dat is de maat van het kopijzer. mensen gebruiken de term enkel verkeerd. wintec heeft een verwisselbaar kopijzer, geen boom

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:52

Nee oke, gelukkig, dacht al ;-) Het is ook het kopijzer dat knijpt en dat kan door de breedte maar ook door de vorm.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:17

maralyn schreef:
Sharonaa_ schreef:
Interessant topic. Dit ga ik even volgen. Bij mijn pony heb ik al jaren zadelstrijd. Leg je alles netjes achter de schouder, alles schuift naar voren. Nu eindelijk een zadel gevonden die dit niet doet en ook nog eens lekker zit.
Bouw van mijn pony is, licht overbouwd, singelplek net achter der voorbenen, hogere schoft weinig schouder. Nou ga der maar aanstaan

Misschien is een C singel wel een goede optie voor de bouw van je pony.
Het biedt tevens een elleboogvrijheid....

http://www.kramer.nl/MATTES-Maanvormige ... &ci=257105

Dit is dan een hele dure.
Maar er zijn ook andere varianten die goedkoper zijn.
Echter bied deze wel mijn voorkeur.

Nee heb ik al geprobeerd, toch net niet fijn genoeg maar had dan wel een goedkopere. Ik rijd nu met een lederen anatomische singel van Rossner en dat werkt goed en straks in combinatie met mijn nieuwe zadel. Moet zeggen dat mijn huidige (leenzadel) Ook nauwelijks schuift met deze combinatie. En mijn pony is flink bijgekomen in de bespiering en dat scheelt ook enorm.