Spieratrofie schoft, zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Spieratrofie schoft, zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:29

De k&m traditional ligt vrijwel identiek aan de thorowgood.
De S-series heeft een andere pasvorm en de compact is weer anders.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:32

Kijk dan eens naar de longeerhulp? Vind ik een hele fijne. Gebruik ik om zijn rugspieren weer wat beter te krijgen voor ik erop stap na een lange vakantie :)

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 14:38

Ik ben geen fan van de longeerhulp, ik zie vaak dat er telkens rukjes in de mond gegeven worden en daarnaast zakt mijn paard bij het longeren zelf al in de positie die de longeerhulp (standje stofzuiger).
Daarom gebruik ik de pessoa, heeft imo meer nut omdat de achterhand hiermee extra geactiveerd wordt en niet alleen gefocust wordt op de houding van het hoofd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:40

Kan aan mij liggen maar ik vind dubbele longe toch nuttiger aangezien je dan ook na het loswerken oprichting aan kunt nemen en dus het hele rijkunstige programma van de grond kunt doorvoeren inkl. zijgangen.

Voor mooi over de rug vwnw revalidatiewerk heb ik aan een kaptoom alles wat ik nodig heb.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:56

Maaiike94 schreef:
Ik ben geen fan van de longeerhulp, ik zie vaak dat er telkens rukjes in de mond gegeven worden en daarnaast zakt mijn paard bij het longeren zelf al in de positie die de longeerhulp (standje stofzuiger).
Daarom gebruik ik de pessoa, heeft imo meer nut omdat de achterhand hiermee extra geactiveerd wordt en niet alleen gefocust wordt op de houding van het hoofd.

Geinig, ik vind de pessoa dan weer niets en het enkel stimuleren van de lage hals houding juist het fijne van de longeerhulp. De rest kan je dan zelf invullen, paard is vrij. Op de tweede plek staat bij mij dan ook de dubbele longe.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:38

Maaiike94 schreef:
Heb je de Thorowgood op een paard met spieratrofie? En wat voor verschil zit er tussen de K&M en Thorowgood, alleen het materiaal?

Nee, atrofie heeft ze niet meer (vorig jaar wel, maar bleek door bloedarmoede/tekorten in de voeding te zijn, ook al had ze nog een enorme buik). Ik denk idd dat enkel het materiaal verschilt. Maar ik vind het wel fijn dat er zoveel verschillende versies in bestaan, ik heb nu "toevallig" de endurance versie, al lijkt die op een gewone vzh, maar is perfect voor korte paardjes als de mijne. Alleen denk ik dat de leveringstermijn korter is bij K&M dan bij Thorowgood (ik heb denk ik bijna 3 maand moeten wachten op de 17 inch, had eerst 17,5)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:25

Normaal is 8 weken. Maar rond vakantie tijd kan dat rustig 10 of 12 zijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:09

Zou best kunnen. Kwam van mij nog bij dat de verkoper in Frankrijk woont, en ik in België, dus dan moest ik ook nog wachten tot ie toevallig weer es in het land was voor familiebezoek, duurt natuurlijk ook wat.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:21

Mijn paard heeft dit ook,
heb er een goeie msfc zadelmaker bijgehaald ander zadel aangeschaft en rij nu tijdelijk met een prolite pad.
merkte na 2 weken al verschil en zijn schoftspieren beginnen terug te groeien waardoor ik de inlages van de prolite alweer heb moeten aanpassen

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:37

Je kan de lijn van de concord longe in één hand houden met de normale longeerlijn (net als met een dubbele longe), dan is het echt niet lastig! :D Dan pak ik alleen de ene of de andere lijn met mijn zweephand er even bij wanneer dat nodig is.
Ik heb ook wel ervaring met de longeerhulp, dubbele longe en pessoa, maar heb daarmee nooit zoveel resultaat geboekt als met de concord.
De paarden worden zo uitgenodigd om over de rug te bewegen met het neusje er uit, zonder dat er ergens echte druk komt en het paard wordt ook niet vast gezet, dus ook niet in een houding.
En anders is de leader ook echt handig, bij 3 x in de week even 10 minuutjes na de training er aan uitstappen en je krijgt echt al een zichtbaar verschil. :j

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 17:42

Voor eerst houd ik het even bij de pessoa en de dubbele longe. Mocht het niet voldoende effect hebben ga ik nog eens naar die concord leader kijken.

De levertijd valt me wel een beetje tegen, maar goed dan hebben de spieren ook weer langer tijd om te groeien.

In de tussentijd heeft een zadelmaker me al weer terug gemaild. En zij wil eerst de boom naar de oorspronkelijk boommaat aanpassen en in de tussentijd werken met dekjes/pads/onderleggers, als tijdelijke opvulling zodat het zadel niet op de schoft valt en de spieren de ruimte krijgen om te groeien. Dit lijkt mij zelf ook de juiste weg, dus ik ben benieuwd :D

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:32

Op YouTube staan wel wat interessante filmpjes over hoe je zelf een aantal zaken kunt controleren aan de zadel.link

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 13:33

Even een update. Ik heb een zadel gevonden! *\o/*

Gisteren is de zadelmaker geweest en het is een Kent&Masters dressuurzadel geworden met daaronder een bontsjabrak met inlages. Gisteravond heb ik het eerste kleine buitenritje gemaakt en het voelt goed. Ik moet zelf nog wel erg wennen aan de zit, hij is gelukkig erg vlak maar zo voelt het nog niet.

Afbeelding
Afbeelding

De zadelmaker heeft mijn oude zadel ook nog even bekeken, deze was ook veel te hard opgevuld en ze was blij dat ik gestopt was met rijden met dat zadel. Dat zou namelijk echt pijn veroorzaakt hebben, en dan hebben we het nog niet eens over de te smalle boom. Er zat namelijk een erg smalle boom in, maat 28. In het nieuwe zadel zit de blauwe K&M boom, welke overeenkomt met maat medium-wijd! Uit het opmeten van haar rug bleek namelijk dat ze deze maat wel nodig had (ook door combinatie met bontsjabrak).

Over ongeveer 12 weken komt de zadelmaker voor een nacontrole, dus ik ben ontzettend benieuwd naar hoe ze zich gaat ontwikkelen met dit zadel.

Bedankt voor het meedenken allemaal! :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:42

Hoe ligt het zadel zonder die dikke bontchabrak? Ik ben zelf niet zo'n fan van dikke onderleggers/inlages :o

Ik heb voor mijn paard met artrofie gekozen voor een dropped-panel (voor diegene die niet weten wat dat is http://www.kieffer-saddle.com/droppanel_en/ )

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:57

Ziet er oke uit zo TS! Het is de bedoeling dat je uiteindelijk zonder bontje gaat rijden, of?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:18

De kent and masters hebben allemaal een dropped panel.

Fijn dat je geslaagd bent :)

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 15:28

Listiglistje: Zonder bontsjabrak ligt het zadel te dicht op de schoft, met draven zou deze er dan tegen aan kunnen komen. Dit is ook een zadel met een dropped panel.

Ik ben zelf ook absoluut geen fan van bontjes en onderleggers e.d. zomaar onder het zadel leggen. Maar de zadelmaker gaf aan dat het bij dit paard gewoon nodig om de ruimte op te vullen waar geen spieren zitten. Anders krijgen deze niet de ruimte om zich te ontwikkelen en anders zou het zadel de schoft gaan raken.

Geryon: Dankje! In de toekomst hoop ik dat het bontje er idd onder uit gaat, of dat er een dunnere onder kan. Zadelmaker heb ik hier ook naar gevraagd, maar ze gaf aan niet in de toekomst te kunnen kijken. De tijd zal het leren, over 12 weken zal ik ook vragen of er al een dunnere onder mag.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:35

MarChak schreef:
Heb je al eens gedacht aan een WoW zadel? Panelen (kussens, gevuld met foam en aanpasbare lucht) in verschillende lengtematen, hoogtes, diktes, kamerbreedte, én met tab (bevestigingspunt op de boom), zodat er ruimte is voor de hoge schoft, en ruimte (door de lucht) voor groei van de bespiering.
Kopijzers verwisselbaar dus ook daarin wordt voorzien.
Zittingen zijn voor de ruiterkant ook in verschillende dieptes beschikbaar.
Verdiep je eens in het concept, en je kan altijd een passessie doen door een wow-fitter waarbij wordt gekeken welke onderdelen voor jouw paard (en jouw zit) nodig zijn.

Edit: ook later kan het zadel altijd weer met andere onderdelen worden aangepast.

Im ben met mijn paard met zelfde probkeem ook bij wow uitgekomen, in 2 jr tijd 2 boommaten gegroeid!