iedereen wil diepe zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

huppiejuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:03

Ik zit gewoon graag lekker! En voor mij is lekker zitten zacht en diep. Ik ben daarom gek op mijn Anatomica-zadel!

Jasy

Re: iedereen wil diepe zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:15

Heb een zadel met diepe zit gehad en het zadel kiepte mij heel erg naar voren vooral tijdens het lichtrijden.
Heb nu een vlak zadel en het gaat stukken beter.
Tijdens het zadelpassen veel zadels gehad. Vlak en diep en bij alle diepe zadels kiepte ik naar voren.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:20

zo vlak als het kan en worgen zo klein als het kan.
ik wil mijn paard onder me voelen met mijn eigen (goede) zit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:26

melissapupa schreef:
zo vlak als het kan en worgen zo klein als het kan.
ik wil mijn paard onder me voelen met mijn eigen (goede) zit.

Paard onder je voelen is imo niet onderhevig aan de diepte van het zadel... ook daarin voel ik weinig verschil tussen m'n spring en dressuurzadel. Maar misschien ben ik wel raar :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:21

Dat er ruiters zijn die met dikke wrongen nog steeds als een vlag zitten is waar.
Maar dat neemt niet weg dat er een hele groep op een Open zadel niet kunnen rijden omdat ze niet geleerd hebben onafhankelijk te zitten maar dat wel kunnen verbloemen op hun diepe zadel.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:44

Tjah , daar ben ik het dus niet mee eens als je als een hark zit, zit je als een hark. Daar gaat een diep zadel niks aan veranderen.

Als je lekker zit in een diep zadel, zal je automatisch ook beter gaat zitten omdat het comfortabel is. Als je lekker zit op een plat zadel, dan zal je daar beter in zitten.

Een onafhankelijke zit staat daar los van van.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:17

Inderdaad, ik heb vaak het idee dat men er bij een diep zadel direct vanuit gaat dat de ruiter ook daadwerkelijk iets te verbloemen heeft. Een zadel gaat echt geen wonderen verrichten. Zoals ik al aangaf zal het een bepaalde steun bieden, die weg blijft met een plat zadel.

Trouwens, als je je paard echt goed wil voelen dan moet je naar (het aantal) zweetbladen kijken en niet naar de zit. In ieder geval merkte qua gevoel en diepte van de zit geen verschil tussen mijn platte zadel, een diepe Passier en een diepe Euroriding. Wel merkte ik een verschil omdat mijn zadel slechts één zweetblad heeft.

Zithulpen gaat prima lukken, maar wil je je paard echt 'voelen' door de zit moet je voor boomloos gaan, als er een boom tussen zit is dat gevoel al hartstikke belemmert.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:56

brrr…verschrikkelijk zo'n diepe zit en dikke wrongen. En een zo'n 'plak'rijbroek maakt het nog erger. Is ook niet logisch dat men denkt daardoor stiller te zitten. Je kunt daardoor niet bewegen met je paard en wat is stilzitten? Juist…synchroon bewegen met je paard.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:43

Kinke schreef:
brrr…verschrikkelijk zo'n diepe zit en dikke wrongen. En een zo'n 'plak'rijbroek maakt het nog erger. Is ook niet logisch dat men denkt daardoor stiller te zitten. Je kunt daardoor niet bewegen met je paard en wat is stilzitten? Juist…synchroon bewegen met je paard.

:= daar gaat mijn droomwens......
invalidezadel besteld en dan ook nog vorige week zo'n plakbroek met siliconen voll-kontakt (super)grip besteld :7 :+

Maar na een leven lang platte zadels, wordt het wel eens tijd om mijn bips te verwennen met superveel comfort!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:52

Eens dat onafhankelijk zitten weinig met het zadel te maken heeft, je hebt het of je hebt het niet. Ik rijd het liefste in m'n westernzadel met diepe zit ipv de zadels die niet zo diep zitten want als je zo weinig rijdt als ik en zo'n ontzettende pijn aan je spieren krijgt als ik na een kort ritje dan verlang je iets van comfort :P

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:00

moonfish13 schreef:
Het liefst vrij vlak met niet teveel wrong.
Ik krijg last van zadels die mij in een houding zetten.

Dit. Ik rijd het liefst zelfs boomloos omdat ik dan met mijn zit veel meer contact met het paard heb. Zadels die me in een houding dwingen vindt ik erg vervelend.
Mensen die er gek op zijn verdenk ik ervan geen onafhankelijke zit te hebben. Kan ik mis hebben maar ik snap gewoon niet waarom iemand anders een diepe zit en veel wrong zou willen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:03

Peelie schreef:
Tjah , daar ben ik het dus niet mee eens als je als een hark zit, zit je als een hark. Daar gaat een diep zadel niks aan veranderen.

Als je lekker zit in een diep zadel, zal je automatisch ook beter gaat zitten omdat het comfortabel is. Als je lekker zit op een plat zadel, dan zal je daar beter in zitten.

Dat geloof ik niet. Als jij gedwongen wordt om de komende 3 maanden intensief met barebackpad te gaan rijden dan garandeer ik jou dat je niet meer als een hark zit en een fantastische onafhankelijke zit hebt daarna.
Waar je op zit heeft wel degelijk invloed op je zit.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:11

Mijn rug wordt hol getrokken. Mijn heupe niet op de juiste hoek en mijn knieen worddn uit een getrokken.
Mijn tenen gaan naar buiten en ik kan mij niet meer bewegen.

Dát gebeurd er met mij op een diep zadel net veel wrong.

Wég ermee...
Platte zit.. minder wrong en ik zit weer heerlijk.
Zachte zit? Dat is een must! Maar diep? Noooooo way.

Ik krijg daar pijn van.

Leren zitten moet je maar leren zonder steun...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:19

maralyn schreef:
Mijn rug wordt hol getrokken. Mijn heupe niet op de juiste hoek en mijn knieen worddn uit een getrokken.
Mijn tenen gaan naar buiten en ik kan mij niet meer bewegen.

Dát gebeurd er met mij op een diep zadel net veel wrong.

Wég ermee...
Platte zit.. minder wrong en ik zit weer heerlijk.
Zachte zit? Dat is een must! Maar diep? Noooooo way.

Ik krijg daar pijn van.

Leren zitten moet je maar leren zonder steun...

Hier idem!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:20

Waves schreef:
Peelie schreef:

Dat geloof ik niet. Als jij gedwongen wordt om de komende 3 maanden intensief met barebackpad te gaan rijden dan garandeer ik jou dat je niet meer als een hark zit en een fantastische onafhankelijke zit hebt daarna.
Waar je op zit heeft wel degelijk invloed op je zit.

En daar ben ik het dus niet mee eens. Een onafhankelijke zit komt niet bij (het gebrek aan) steun... Maar het atletische vermogen van de ruiter. Een comfortabel zadel, plat of diep, kan er bij helpen om fijn de zitten, naar gaat echt niks doen voor de onafhankelijkheid van de zit van de ruiter...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 03:43

Ik denk toch echt als je veel van die onafhakelijke ruiters op die bbp zet dat je schrikt.
Natuurlijk ook een hoop die daar geen last van hebben hoor.
Maar hoe vaak lees je bijvoorbeeld niet: ik heb nu een boomloos zadel en kon de eerste tijd niet goed zitten. Dat is in de meeste gevallen omdat de mensen gewend waren veel te opgesloten te zitten.
Ik denk dat je bij diverse mensen al schrikt als ze zonder beugels rijden.
Of wat wij vroeger, ja ook de dresuurruiters, in de les moesten mee springen.
Geen tophoogtes als mensen dat niet wilde, maar wel meedoen. Puur voor de zit.
En bij ervaren paarden ook met de handen opzij.
Op zich vind ik het wel jammer dat het nu allemaal veel meer gericht is op de tak van de sport. Dus dresuurruiters die nooit een balk meer zien.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 08:09

En waarom rij je dan überhaubt niet zonder zadel? Geen steun geen comfort.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 08:23

Bruintje123: Wat doe jij hier een hoop aannames zonder onderbouwing. Het gaat hier nog steeds over diepe zadels. Mits je me cijfers kan laten zien over het aantal ruiters die volgens jou in het bezit zijn van een diep zadel maar daarnaast geen van de door jou benoemde bovenstaande activiteiten uitvoeren; zou ik dat soort onzin gewoon voor me houden.

Als ik nu na een tiental jaren op platte zadels binnenkort mijn lekker diepe zadel ga kopen, dan kun je mij na 10 jaar diep zadel weer op een plat zadel zetten dan rijd ik daar zo op weg. Iedere ruiter met welk zadel dan ook heeft er baat bij zoals ik doe regelmatig zonder zadel een dressuurles te rijden of voor de lol de training zonder beugels, ook het lichtrijden. Ook als je een plat zadel hebt zoals ik op het moment. Trouwens ik heb mijn zit eigenlijk vooral verworven als er geen zadel op het paard lag. Daarom dat ik het probleem over de verschillende zadels eigenlijk niet begrijp. Maar dan nogmaals waarom word er direct vanuit gegaan dat een ruiter bij de aankoop van een diep zadel geen onafhankelijke zit heeft? Is toch klinklare onzin?

Ik ben er van overtuigd dat hier mateloos overdreven word en dat het hier befaamde beeld van 'zet ze op een plat zadel en ze vallen van het paard' nogal vies zou tegenvallen voor jullie in realiteit. Hier lijkt een soort illusie 'ik heb een plat zadel dus een betere zit dan iemand met een diep zadel' te heersen. Correct me if i'm wrong.

Kan je zitten dan kan je zitten, wat voor zadel je daarna koopt, gaat daar niets meer aan veranderen. Kan je niet zitten op een plat, dan kan je ook niet zitten in een diep zadel en andersom. Het is maar een zadel, een zit hangt af van meer elementen dan alleen dat. Comfort en steun in een zadel horen imo nog steeds ieders persoonlijke keuze te zijn, zonder dat daar een hoop ongegronde vooroordelen over diens kunnen aan gekleefd worden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:03

Nou lara silver...
Er zijn ook geen cijfers van ruiters die daadwerkelijk kunnen zitten op n vrij zadel vanuit n gesloten zadel.

Maar ik vind dat als je als ruiter zon zadel aanschaft niet voor comfort maar als vastzetting van houding omdat je niet fatsoenlijk op n paard kan zitten. Omdat jij je als ruter niet bewust bent van de aangespannen spieren en daardoor je lichaam niet kan loslaten in balans kan blijven en het paard volgen...
Nee dan ben je niet goed bezig!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:11

Vastzetting van houding? Ik kan gewoon bewegen hoor!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:19

Starbreeze schreef:

Ik niet... niet met wat ik zou willen.
Daarnaast... als jij je als ruiter bewust bent van je houding... en niet om die reden dat zadel gekocht hebt. Hoef je je ook niet aamgesproken te voelen hoor.

Mensen die roepen day ze niet door kunnen zitten...
Die moeten eens gaan nadenken over het gebruik van eigen lichaam
Laatst bijgewerkt door maralyn op 31-05-15 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:20

Lara, jij begrijpt me...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:26

maralyn schreef:
Starbreeze schreef:

Ik niet... niet met wat ik zou willen.
Daarnaast... als jij je als ruiter bewust bent van je houding... en niet om die reden dat zadel gekocht hebt. Hoef je je ook niet aamgesproken te voelen hoor.

Mensen die roepen day ze niet door kunnen zitten...
Die moeten eens gaan nadenken over het gebruik van eigen lichaam

Juist wannneer ik vastgezet word kan ik niet meer zitten :)) maar ik ga wel voor comfort, een zadel wat perfect in balans ligt (niet in mijn profiel kijken want dat zadel lag alles behalve goed) en waarop ik een schouder-heup-hak lijn kan maken.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:31

Ik zou graag een zadel met diepe zit hebben maar jammer genoeg heb ik een super ronde, korte pony zonder schoft en paste er eigenlijk maar 1 zadel goed; 1 zonder diepe zit -O-

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:31

Ik vind dit altijd een beetje een onzindiscussie met grofweg twee partijen: de vastplakkers met hun diepe 'gedwongen' zadel vs de zelfuitgeroepen onafhankelijke zitters op de pannenkoekzadels.

Ik denk dat de waarheid in het midden ligt. Het zadel van je voorkeur zegt niets over je zit en rijkunst, enkel iets over wat je bent gewend of waar je anderszins een voorkeur voor hebt opgedaan. Ik denk dat het aantal mensen dat een zadel echt gebruikt als 'zijwieltjes' nihil is. Ik zie in mijn omgeving niemand die totaal niet op een ander zadel zou kunnen rijden. Bovendien zou een instructeur en een ruiter met een goed oog daar zo doorheen prikken.

Je moet een zadel vinden wat goed bij jouw lijf en dat van je paard past. Laten we eerlijk zijn; we zijn niet allemaal geboren met voldoende lengte in de benen, goede verhoudingen en een paardrijpraktisch balanspunt. Kies naar je voorkeur en ga lekker rijden, dat is het enige waar je zit daadwerkelijk beter van wordt.