Zadelproblemen, expertise/hulp/ervaringen gevraagd! + foto's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 15:18

Giolli schreef:
nombrado schreef:
schuift of duwt jou paard het zadel naar voren?
wat merk je verder met rijden?

Ik zie dat je je bericht gewijzigd had.
Ik merk met rijden dat dit paard (waarvan ik geloof dat het een van de liefste en braafste op de wereld is)
bokkig, rennerig, spooky en brutaal wordt. Nu is ze 5 dus zal ze best wat puberig worden... Maar ik geloof niet dat ze zo veranderd is qua karakter.
Ze is 1 kant lastiger dan de andere kant.
Opzadelen word minder leuk, opstappen, aansingelen en in galop ondervind ik de meeste problemen. Kortom, alle typische zadelpijntjes.

Dit komt grotendeels overeen, behalve het aansingelen en opstappen. In galop en aan de rechterkant is het bij mij vooral.

Harrie vd bosch lijkt me inderdaad wat, maar die heeft geen tekna. Divoza heeft weer geen thorowgood.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Zadelproblemen, expertise/hulp/ervaringen gevraagd! + foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 15:30

Harrie vd Bosch heb ik gegoogled. lijkt het nou zo goedkoop of...? :+ Hij zit in Friesland, niet echt mijn provincie helaas. :=

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:10

Ik vind het bijzonder knap dat hier van enkele foto's conclusies worden getrokken. Er zijn tich redenen waardoor een zadel naar voren kan schuiven. Er kan pas iets zinnigs worden gezegd over de ligging van een zadel, als je de voorgeschiedenis van paard en ruiter weet, het paard gezien en gevoeld hebt (warme, koude, pijnlijke plekken, spierspanning, voorkeurs- stand en belasting etc etc.). Het paard moet beoordeeld worden vanuit stand, in beweging aan de hand en onder het zadel. Bovendien mag de invloed van de ruiter ook niet onderschat worden.

Dus TS zoek een goede zadelmaker die eerste een uitgebreid pasconsult afneemt, voordat hij/zij ook maar één zadel op de rug van je paard legt. TS succes met je zoektocht!

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:16

@zozenn: ik zou me niet teveel op merken vastpinnen, maar op een goeie zadelpasser ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:17

je mag me die tig redenen noemen, waarom een zadel naar voren schuift marquez1
wb het rijden? dat is altijd nummer 1...naast een goed passend zadel moet er nog altijd goed gereden worden. Een paard dressuurmatig rijden gaat niet vanzelf.
Een zadel kan prima op de rug liggen, alleen kan het paard onder verschillende ruiters anders reageren.
Vandaar dat goed les nog altijd erg belangrijk is! (met de nadruk op goed!)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:47

marquez1 schreef:
Ik vind het bijzonder knap dat hier van enkele foto's conclusies worden getrokken. Er zijn tich redenen waardoor een zadel naar voren kan schuiven. Er kan pas iets zinnigs worden gezegd over de ligging van een zadel, als je de voorgeschiedenis van paard en ruiter weet, het paard gezien en gevoeld hebt (warme, koude, pijnlijke plekken, spierspanning, voorkeurs- stand en belasting etc etc.). Het paard moet beoordeeld worden vanuit stand, in beweging aan de hand en onder het zadel. Bovendien mag de invloed van de ruiter ook niet onderschat worden.

Dus TS zoek een goede zadelmaker die eerste een uitgebreid pasconsult afneemt, voordat hij/zij ook maar één zadel op de rug van je paard legt. TS succes met je zoektocht!

Je hebt helemaal gelijk +:)+
Daarom ben ik het ook niet eens met een eerdere opmerking die gemaakt werd. Het enige wat in mijn ogen vanaf de foto op de vorige bladzijde direct gesteld kan worden, is dat de singelstoten niet loodrecht boven de natuurlijke singelplek hangen maar daar ruim achter. Hoe je het ook wendt of keert, het zadel schuift dan naar voren zodra het paard gaat bewegen.
Voor verdere analyses moet het paard, het zadel en de ruiter IRL bekeken worden.
Daaruit kan gerust blijken dat er nog andere redenen zijn waardoor het zadel naar voren schuift.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:03

nombrado schreef:
Het gaat niet om een opwaarste romprichting (is ook ongezond) maar een rechte romp. (vierkantsmodel)
Dus het diepste punt niet te ver naar de voorbenen.
Bij een evenwichtig gebouwd paard zie je het middelpunt meer naar achteren liggen en de schoft dus meer naar achteren doorlopen.
Het heeft dus niet te maken met de singelstoten, maar met het middelpunt in het zadel, (diepste punt) wat niet overeenkomt met het diepste punt (middelpunt) van de paardenrug.

Het is heel simpel.
Regel nummer 1 bij naar voren schuivende zadels: waar hangen de singelstoten af?
Wanneer dat punt is geëlimineerd en het zadel blijft schuiven, kan naar andere oorzaken gezocht worden. Het dieptepunt van het zadel kàn een andere reden zijn van schuiven. Daarbij is het helemaal niet van belang om het ene paard evenwichtig gebouwd te noemen en de ander niet. Sterker nog, ik rijd nu een paard met een rechte romp, lang doorlopende schoft en ver naar achter liggend dieptepunt. Ik zou dat paard zéker niet evenwichtig gebouwd noemen. Maar een dergelijke analyse kun je simpelweg niet maken n.a.v. twee fotootjes. Het paard gaat op de bewegende foto nota bene ook nog eens behoorlijk met de schoft omhoog.

nombrado schreef:
je mag me die tig redenen noemen, waarom een zadel naar voren schuift marquez1
wb het rijden? dat is altijd nummer 1...naast een goed passend zadel moet er nog altijd goed gereden worden. Een paard dressuurmatig rijden gaat niet vanzelf.
Een zadel kan prima op de rug liggen, alleen kan het paard onder verschillende ruiters anders reageren.
Vandaar dat goed les nog altijd erg belangrijk is! (met de nadruk op goed!)

Goed paardrijden gaat alleen in een goed passend zadel. En voor een goed passend zadel is het juiste balanspunt inderdaad heel belangrijk. Maar dat gaat zoveel verder dan dit. Ik heb daar toevallig gisteren een artikel over geplaatst.
Een zadel past pas op het paard als het ook passend is voor de ruiter. Het kan misschien wel prima op de rug liggen en als er verschillende ruiters op rijden, zal de ene ruiter er beter in passen dan de andere ruiter. Het is dan echter nog geen correct passend zadel.
Voor iedereen die geïnteresseerd is in informatie dat meer de diepte in gaat: Zadelpasvorm & de ruiter - Deel I

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:49

Ik rijd regelmatig in Spanje, bv les op 1 van de paarden van Rafael Soto. Afgelopen keer zat ik op zijn zadel. Had daar in het begin best moeite mee (voor mijn gevoel werd ik voorover gegooid) Voor hem zit dit blijkbaar prettig. Maar na even wennen, kan ik er best mee weg sturen. En de oefeningen waren niet zuinig, inzet galoppirouette, changementen. Toch gaat het prima en geen schijntje last gehad van mijn lijf. Je went dus ook aan een zadel is mijn ervaring. Tuurlijk wil je altijd het beste, maar ik heb toch al in heel wat verschillende zadels gereden. Tuurlijk heb je je voorkeuren, maar met alle (goedliggende) zadels kan je prima rijden.
Overigens vraag ik me wel af....ik rijd veel zonder zadel, daar heb je ook nergens steun van wat dan ook. en leer je dus op je middelpunt te balanceren en te rijden.
Dat zou dan toch man versus vrouw toch ook niet kunnen?
Goed rijden is net zo, zo niet 1 van de belangrijkste dingen.
Er zijn heel wat prima zadels op de markt tegenwoordig. En nog steeds, zal je goed moeten rijden!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:54

Aimee schreef:
Het is heel simpel.
Regel nummer 1 bij naar voren schuivende zadels: waar hangen de singelstoten af?
Wanneer dat punt is geëlimineerd en het zadel blijft schuiven, kan naar andere oorzaken gezocht worden. Het dieptepunt van het zadel kàn een andere reden zijn van schuiven. Daarbij is het helemaal niet van belang om het ene paard evenwichtig gebouwd te noemen en de ander niet. Sterker nog, ik rijd nu een paard met een rechte romp, lang doorlopende schoft en ver naar achter liggend dieptepunt. Ik zou dat paard zéker niet evenwichtig gebouwd noemen. Maar een dergelijke analyse kun je simpelweg niet maken n.a.v. twee fotootjes. Het paard gaat op de bewegende foto nota bene ook nog eens behoorlijk met de schoft omhoog.

Als je een paard "over de kop "rijd gaat je zadel idd naar voren
Ga je meer verzamelen, en rijd je meer vanachternaar voren? dan heb je zelfs paarden die met hun krachtig ontwikkelde schouders het zadel naar achter duwen (ook als de singelstoten gewoon goed liggen) :-)

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:36

@ nombrado, ik heb mijn bericht niet geplaatst om een discussie te voeren, ik heb de TS een advies gegeven, waar ze om vroeg.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:27

Aimee. Mee eens.
Rijden heeft er niet veel mee te maken dat het zadel op de schouder wordr getrokken.

Wie dat zegt moet met bewijzen gaan komen.

Nee een zadel waarvan de singelstoten niet op 1 lijn zit met de singelplaats wordt het zadel door de singel naar voren getrokken. Daardoor komt het zadel op de schouder en heeft het kopijzer geen steun meer.

Door de singelstoten naar voren op 1 lijn met de singelplaats te maken kán het zadel niet meet naar voren schuiven.
Daarnaast kan een C singel de uitkomst bieden.

Vivary zadels hebben al zon singel systeem ontwikkeld en ook met het filmpje op hun site zie je precies waarom.

Marquez en aimee.
Amen...

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:01

Waar ik mij in dit topic over verbaas is dat niemand blijkbaar ooit de vulling van kussens met cair heeft gezien , gevoeld heeft. In onze zadelmakerij liggen er genoeg, allemaal eruit gehaald en zadel opgevuld met gewoon engelse wol. Dan wordt die pasvorm gelijk al stuk beter. Natuurlijk is een Wintec 250 of 500 minder mooi aan te passen dan een pro, 2000 of Isabell WErth, gewoon vanwege het materiaal waar de kussens van de goedkopere wintec s van gemaakt zijn.

Cair is meer plastic/kunsstof met wat lucht er in, 4 stukken die gedeeltelijk in midden van zadel over elkaar vallen. Daarop een laag hard kunststof, ik wil dit geen foam noemen. Daarom sluit het zadel op de foto in de openingspost dus ook helemaal niet aan op de rug. Dood gewoon om dat het materiaal zich helemaal niet kan vormen naar de rug zoals bijv. wolvulling. Daarnaast is achterzijde door harde laag kunststof/ foam ook vreselijk stug, hard

Tja en als je dat gezien en gevoeld hebt, snap je direct waarom die Cair kussens op veel paarden niet passen en ook niet pas te krijgen zijn. Kun je bomen verwisselen tot je een ons weegt. De vorm van de boom is vaak nog niet zo slecht, de cair kussens bederven het geheel.. De nieuwste modellen Isabell WErth, Pro, 2000 genieten niet mijn voorkeur. Waarom: kussenkanaal is al behoorlijk breed, zou goed moeten zijn, ware het niet dat de kussen erg " slap " zijn, veel uitzakken naar buiten, weinig volume hebben en heel vaak zakt het kussen dan voorbij de spieren langs de ruggegraat, Dat is nu ook weer niet de bedoeling. Dit even als aanvulling op jullie posten.
Laatst bijgewerkt door barrye op 11-05-15 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:04

Kijk, dat is nu nuttige info , dank Barrye.
Wist niet dat die modellen van wintec zo waren.....(khad ooit een super oude)
Maar wat betreft die brede kussenkanalen en het ernaast liggen, is herkenbaar.
Dat het door deze constructie komt!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:11

Ik heb ooit een Wintec Wide met Cair uit elkaar gesloopt en had echt zoiets van 'wtf, ligt dit op m'n pony?'.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 22:28

Dus dit zadel zou best passend gemaakt kunnen worden?

Hier een foto van de zweetafdruk, wel met bontje onder het zadel en dit was een ritje zonder galop, dus nauwelijks geschoven:

Afbeelding

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 22:45

maessie schreef:
@zozenn: ik zou me niet teveel op merken vastpinnen, maar op een goeie zadelpasser ;)

Doe ik ook niet, maar tekna en thorowgood zijn kunststof ;)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:35

Jammer dat er geen "Like-functie" op Bokt is. Het bericht van Barrye geeft hele nuttige informatie over Cair.

nombrado schreef:
Als je een paard "over de kop "rijd gaat je zadel idd naar voren
Ga je meer verzamelen, en rijd je meer vanachternaar voren? dan heb je zelfs paarden die met hun krachtig ontwikkelde schouders het zadel naar achter duwen (ook als de singelstoten gewoon goed liggen) :-)

Onzin.
Als je een goed passend zadel hebt, kun je gewoon een ontspannen buitenrit maken waarbij je paard misschien op de voorhand loopt, maar zonder dat je zadel naar voren gaat.
En als jouw paard het zadel met de schouders naar achteren duwt, dan kunnen de schouders niet onder de boomtakken doorglijden en is het dus geen passend zadel. Tijd om de boom aan te passen (en waarschijnlijk ook de aanzet van de kussens omlaag te halen).

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:07

nombrado schreef:
Aimee schreef:
Dat het zadel van Giolli naar voren schuift komt niet door de neerwaartse romprichting :n
Er zijn maar weinig paarden met een opwaartse romprichting, dus dan zou het voor het gros van de paarden onmogelijk zijn om het zadel niet naar voren te laten schuiven.
In dit geval is de oorzaak van het schuiven heel simpel: de singelstoten hangen te ver naar achteren naar beneden. De singel zal altijd naar het smalste punt van de romp schuiven en dus naar voren. Daarmee trekt de singel het zadel naar voren. Maakt niet uit watvoor singel je eraan doet, of welke headplate je in het zadel zal doen. Zolang de singelstoten niet loodrecht boven de natuurlijke singelplek naar beneden hangen, zal het zadel naar voren (en dus op de schouder) schuiven.

Het gaat niet om een opwaarste romprichting (is ook ongezond) maar een rechte romp. (vierkantsmodel)
Dus het diepste punt niet te ver naar de voorbenen.
Bij een evenwichtig gebouwd paard zie je het middelpunt meer naar achteren liggen en de schoft dus meer naar achteren doorlopen.
Het heeft dus niet te maken met de singelstoten, maar met het middelpunt in het zadel, (diepste punt) wat niet overeenkomt met het diepste punt (middelpunt) van de paardenrug.

En hoe zit het dan met een zadel wat naar achter schuift?
De singel stoten vallen recht op de singelplaats maar toch schuift mijn zadel naar achter.
Vorig jaar (nog geen jaar geleden) na laten kijken toen was alles prima. Strakker singelen wil echt niet
en is ook niet comfortabel voor het paard. Rij nu met borsttuig maar what to do en wat is de oorzaak?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:34

Het antwoord heb ik in mijn bericht hierboven beschreven :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:38

Ik heb net nog even naar mijn zadel gekeken.

Eerst met ijzerdraad manier boommaat gemeten. Toen de kopijzers van wintec gepakt en gekeken welke er mee overeenkomt. Rood dus.
Toen rood op paard gelegd, zat ook goed. Prikte niet, lag niet te wijd, zat naar mijn inziens echt perfect.
Dan boom in zadel gedaan, zadel ligt goed. Kaarsrecht, kiept niet, brugt niet, kussens sluiten aan, ruggengraat ligt helemaal vrij (kan er onderdoor kijken) kan mijn hand bij de schouder er netjes door halen, sluit aan... Snap er niks van.
Dus, zweetblad omhoog gedaan en gekeken, daar zag ik denk ik het probleem. 3 punt singel systeem en als ik haar aansingel schuift het zadel automatisch naar voren. De singelstoten liggen dus niet recht bij de singelplek. Ik zou eigenlijk de eerste en tweede singelstoot moeten gebruiken, maar dat kan dus niet want het zit aan elkaar vast. Maar kan dit dan ook het probleem zijn van de heftige reacties? Morgen bel ik de kraker, die mag eerst komen want rugpijn heeft ze in ieder geval.
Ik vind het overigens heel rot dat zadelmakers aan de telefoon al zeggen dat ze hun handen van wintec aftrekken en niet willen komen. Dat is mij al 3(!!) keer gebeurd en ik wil zo graag dit zadel houden. :n

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:19

Moet je eens zadelmakers bellen en zeggen dat je op een Tinkertje van 1.28 rijdt.

Wat een onzin heb ik gehoord.
Van 'ja dat heb je nu eenmaal met die kleine pony's, dan kiepen de zadels, das normaal' tot 'een half jaar over balkjes longeren, dan krijgt ie meer schouder en blijft het zadel wel liggen'.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:21

_O- Wauw. Heel creatief.
(Bestaat dat? een tinker van 1.20? :') )

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:30

Je hebt ze zelfs nog kleiner :D
Maar die zie je vaker in de UK dan hier.

Hier rij ik hem nog met bit, inmiddels bitloos, maar nog wel steeds met dezelfde fijne Massimo.

Afbeelding

16.5", voorste singelstoot verlegd en een anatomische singel.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:32

Zo valt het niet zo op dat het een kleintje is. Hoe groot ben jij?

Ik vraag me af of dat bij mijn zadel ook moet helpen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:37

Ik ben 1.60, we zorgen er bij elkaar voor dat het niet opvalt dat we klein zijn hahaha.
Ik heb 2 2-jarigen staan, die hem al voorbij zijn.