Droge plek na trainings rit met nieuw aangepast zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Re: Droge plek na trainings rit met nieuw aangepast zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:58

Ik heb een (achteraf gebleken) te lange zaldi gehad, dit heeft veel schade veroorzaakt qua weefselafbraak. Dit zadel was 'aangemeten' door een zaldipasser. Naam evt via pb.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:38

Ik rijd al 13 jaar al mijn PRE's met zaldi
Ook 2 met een zeer korte rug. Nooit enig probleem met de lengte van de zadels.
Ik heb wel altijd een 17.5 inch? Misschien dat dat scheelt?
Als het zitgedeelte niet eindigt bij de laatste rib? is er niets aan de hand
De kussens verdelen het ruitergewicht.
Verder is natuurlijk de boommaat en het kussen kanaal van belang. Dat wil nog wel eens door sommige te smal worden aangemeten, waardoor je puntbelasting krijgt op het achterste deel van de rug. (en bruggen)
Overigens niets anders dan andere zadels.
Wb de schoudervrijheid is zeker zeer goed bij zaldi
Laatst een test gedaan, met een zadel met een voorsingelstoot. Wel goed zadel, lag goed. Super zit (ander merk) even gereden, daarna de zaldi erop. Paard bewoog beduidend ruimer vanuit de schouder onder de zaldi. Dit heeft te maken met de voorste singelstoot die bij mijn zadel elastiek is, en de uitsparingen bij de kussens bij het schouderdraaipunt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 07:15

Ik thp via mij telefoon, zal er later op terug komen...
De laatste testrit gereden met een pegaso zadel, leek goed te liggen, maar aan het eind van de (pittige) rit bleek de plip zowel het klittenband er weer af en een lek te hebben en helaas weer een flinke plek voor op de schouder!

Ik twijfel nu enorm aan mijn eigen rijstijl, vooral buiten.
Zodra de plip weer gemaakt is, wil ik het western zadel ( de circle y endurance) eens testen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 08:49

Een van mijn klanten had een vergelijkbaar probleem.
Ze heeft de zadelpasservice van de universiteit zürich erbij gehad voor een uitgebreide electronische meting.
Het zadel zelf pastte super, maar de ruiter zat te veel voorover gedrukt met stijve onderrug. Toen ze beugels er af waren was ook de druk in het zadel goed maar toen merkte ze dat ze bijna niet kon zitten.
Ze heeft nu zitles en fysiotherapie.

Die klittebandjes zijn inderdaad rete irritant. Ik verlies ze ook steeds.
Hoe zet jij ze weer vast?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:12

Dat is inderdaad wat een passend zadel slecht kan maken; een ruiter die niet goed zit. Mag ik vragen waarom je grote ritten blijft rijden met zadels waarvan je niet weet of het goed is? Je paard is al zeer onder bespierd dus lijkt dat me niet aardig.
Vraag anders tijdens de ritten eens of iemand foto's van je wil maken, waarschijnlijk zit jij zelf voorover met druk in de beugels/knieen. Je moet niet klemmen om een onafhankelijke zit te hebben, rijden doe je uit je bekken en niet uit je benen. Span maar eens goed je buikspieren aan tijdens het rijden, is er dan een verschil in je zit?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 21:54

Sizzle schreef:
Een van mijn klanten had een vergelijkbaar probleem.
Ze heeft de zadelpasservice van de universiteit zürich erbij gehad voor een uitgebreide electronische meting.
Het zadel zelf pastte super, maar de ruiter zat te veel voorover gedrukt met stijve onderrug. Toen ze beugels er af waren was ook de druk in het zadel goed maar toen merkte ze dat ze bijna niet kon zitten.
Ze heeft nu zitles en fysiotherapie.

Die klittebandjes zijn inderdaad rete irritant. Ik verlies ze ook steeds.
Hoe zet jij ze weer vast?

Uhm goeie lijm
De rest zit nog vast met wonderlas, dat werkte ook goed met een vorig lek

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 12:16

Gisteren even tussen neus en lippen door de zaldi vila getest, eindelijk een zadel waarbij de fenders kort genoeg zijn voor mijn benen en mijn eerste indruk is het een fijn zittend zadel! Wat krap misschien voor stoffel maar dat zou door Herman past goed passend gemaakt kunnen worden.

Voor nu... even geen zadel gepas meer, eerst achter goed eiwitrijk ruwvoer aan, agrobs bestelt en een Jack Meagher masseur gebeld om een afspraak te maken.

Er is meer aan de hand dan een slecht passend zadel.. afgelopen endurance waren zijn passen achter te kort, geen schoft en rug lift en was spirit ver te zoeken.

Tot die tijd, rechtrichten op de grond/paard, cavalettie en gymnastisatie aan een korte longe en rijden met een sheepskinpad.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:09

Mooi te horen, dat de Vila je goed beviel (ik hoor er vaak hele goede berichten over door de ruiters)

Jammer dat het even niet lekker gaat met je paard. Lekker even pauze en op krachten komen doet vaak wonderen. (misschien eens het voer laten nazien of het genoeg is voor de discipline die je rijd?)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:02

hmm, mijn paard heeft ook een moeilijke rug. Zij heeft een holle rug en is erg overbouwd.
Als gevolg van een jaar met een niet passend zadel te rijden, rijd ik nu zelf erg veel met mijn boven lichaam naar voren. Probeer het nu te verbeteren, maar het is niet makkelijk.
Ik heb nu ook een Le Mieux pad onder het zadel liggen, zodat de spieren op haar schoft weer terug kunnen komen. En heeft ondanks de pad dezelfde zweetplekken als jouw paard.
Misschien moet ik toch maar eens er een foto van maken, en opsturen naar de zadelmaker. Al denk ik dat het niet met de pad te maken heeft. Als ik de verhalen zo lees dan denk ik dat het meer te maken heeft met mijn zit.
Als ik zonder beugels ga rijden, zit ik ook rechter. Kan alleen dan niet zo stevig zitten, en mijn lieve schat voelt dat aan en gaat dan mij uit testen.

Mijn paard heeft ook een tijdje gehad dat ze erg kort liep, en weinig spirit had. Bij haar bleek het echt van het zadel te komen. Andere zadelmaker laten langs komen dan ik eerst had. En mijn paard ging langzaam weer netjes lopen en kreeg weer het pit dat ze eerst ook had. Ik ben daardoor nu ook overgegaan op mijn huidige zadelmaker.

Maar ik zou het inderdaad gewoon rustig aan doen en geen zadel op doen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:51

Belangrijke vraag: heb je een foto van jou in de zadels?
Ergens brand er een lampje bij me dat we een grote kans hebben dat je zadels te klein zijn. Jij een grotere inch nodig hebt ivm kont/bovenbeen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 08:13

Nee, zo even geen foto's.
Maar de zadels die we hebben varieren van een 17,5 inch tot een 18,5 misschien 19 inch.
Ik rijd idd met mijn bovenlijf naar voren, ook iets wat ik destijds geleerd heb (vooral met draven), maar zo rijd ik al enkele jaren en nooit problemen gehad, wat ik de laatste tijd veel mer is dat paard korter loopt, daardoor meer op de voorhand komt en mij automatisch naar voren kantelend.

Ik denk dat het een combi is van allerlei factoren.
Zaterdag komt een Jack Meagher masseuze en hoop over een paar weken misschien een afspraak met Herman te maken, dan maar met zo;n electronische drukpad er onder.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:51

Vraag aan Herman even of je de drukpad zowel 'gewoon' als achterstevoren erop mag leggen, en wanneer de pad voor het laatst geijkt is... Toen ik dat deed, zagen de beelden er vrijwel hetzelfde uit, maar even checken is nooit weg.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 16:34

ok, goeie tip!

Marieke Schonwille is geweest (masseur) en Stoffel zat erg vast in zijn spieren, na de massage liep hij gelijk anders en haar advies was vooral veel galop!
Het pegaso zadel lag al gelijk anders en zijn hele lijf voelde meer doorlaatbaar, schwung en bergopwaards.

Veel trainen, ook onder het zadel en lange galopades maken. Mijn man heeft Stoffel gisteren onder aan de dijk gelijk na dag 1 in een flinke rengalop gezet ( voor zowel dat bij Stoffel mogelijk is, maar dat zijn we aan het trainen :D)

Maar zo'n massage behandeling volgens de Jack Meagher methode gun ik, naast de osteopaat, ieder paard!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:49

Heb je wel rekening ermee gehouden dat zadels ingereden moeten worden? En dus niet in1 keer je er vol mee moet trainen. En na zo'n massage is ongedwongen beweging vaak beter omdat je paard er flink anders van kan lopen wat zorgt voor spierverzuring.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:08

Naar een massage zeker zoals die van Jack maegher is het heel belangrijk dat het paard rustig weer word opgebouwd dus minimaal 2 dagen weinig doen onder de man/vrouw

Ik houd zelf als ik een paard heb behandeld die echt vast zat of verzuring had een week rustig werken aan, ik werk alleen niet met de jack meagher techniek

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:28

Oei, ik zou het ook voorzichtig doen na de behandeling hoor. Mijn paard is door eenzelfde masseur behandeld. Mij is ook aangeraden veel galop te doen, maar in een juist opgebouwde training(eerst aan de longe) goed warm stappen, dan draf en langere stukken galop en daarna lang uitstappen en warm houden. Dat is denk ik wat anders dan na een behandeling een explosieve galop onder zadel, kan mij niet voorstellen dat dat goed is.

Blijf het eerlijk gezegd ook vreemd vinden dat je blijft rijden; zadel past niet, paard heeft zichtbaar problemen.... :n

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 14:15

Ik hoop dat jullie wel beseffen dat wij uiteraard wel eerst hebben opgewarmd voordat we een rengalop in hebben gezet.

In zoverre zadelproblemen... Marieke heeft een aantal zadel goed bevonden en na de behandeling lagen met de name pegaso beduidend beter.
Het is nu ik het totaalplaatje zie, ook een kwestie geweest van eiwitarm voer. De paarden krijgen onbeperkt hooi, wel wAt arm en staan overdag op het weilandje.

Advies is ook naast de longe en ander werk, onder het zadel te blijven trainen

Edit: marieke nog even gevraagd hoeveel training en welke tijdsduur nou wijsheid is.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 14:29

smurffie schreef:
Heb je wel rekening ermee gehouden dat zadels ingereden moeten worden? En dus niet in1 keer je er vol mee moet trainen. En na zo'n massage is ongedwongen beweging vaak beter omdat je paard er flink anders van kan lopen wat zorgt voor spierverzuring.

Dat snap ik heel goed, net als een paar nieuwe schoenen.
tijdens de training was het niet de eerste keer dat het zadel erop lag, daarvoor al redelijk wat bakwerk en kleine buitenritten gemaakt.