Dit is mijn Belg. Hij is bitloos 'opgevoed'. Hij is op je pinken te rijden. Ik rij hem op kaptoom. Buiten wel ook een hackemore erop, maar dat is eigenlijk meer voor mijn idee. Hij heeft nog nooit een bit in gehad. Niet dat ik persé iets tegen get bit heb, maar als het nuet nodig is, dan is het niet nodig. Ik heb héél veel tijd besteedaan wijken/reageren op druk. En hij is een zoetje hoor!
En inderdaad; áls ze echt gaan, maakt het niet veel uit hoe groot je paard of je bit is. Ik heb eens een buitenrit gemaakt op een fjord waar geen rem en stuur op zat. Die mind was helemaal gevoelloos getrokken. Was ook zi bij mijn eigen fjord trouwens, toen ik die kocht. Ik heb het bit eruit gehaald en dat gaat echt veel beter. Dus zo zie je maar; een paard van de helft van een Belg is geen garantie dat je daar dan wel wat mee kan als hij iets anders in zijn hoofd heeft.
Gipsy, dat heb ik niet, gelukkig. Mss is zijn kop dan toch relatief klein maar de hackemore is toch alleen de neusruem met scharen? Die kun je aan elk hoofdstel zetten, toch? Dan zou je geen last moeten hebben van die bakstukken. En zo n hackemore kun je best ver verstellen met de gespjes.
het gaat om de manier waarop je je paard traint en opvoedt, met of zonder bit als je paard niet aan je hulpen staat gaat hij er toch wel van tussen. bitten worden inderdaad teveel opgehemeld. ik rijd ook zonder bit.
sjaanie1988
Geplaatst: 15-07-15 11:12
hoi allemaal,
ik reageer haast nooit en ben een stille meelezer maar hier kan ik over mee praten. ook ik heb een belgisch trekpaard die ik bitloos aan het inrijden ben.
ik heb vele verschillende hoofdstellen gekocht en gepast maar daar bleef het bij omdat niets hem goed past. uiteindelijk heb ik dus mijn eigen hoofdstel gemaakt (ik weet niet hoe ik hier een foto moet plaatsen jammer genoeg). gelukkig zit ik zelf samen met mijn vader in de leerbewerking want mijn paard groeit nogal en moest dus al snel zijn kinriempje vergroten en ook zijn frontriem begon opeens te klein te worden haha.
wat mensen zeggen klopt helemaal. opvoeding en de juiste training doen al een hele hoop. ten eerste veel grondwerk en ook met lange lijnen bezig zijn scheelt enorm. mijn paard kent alles al qua sturen en de rem, juist omdat ik veel met lange lijnen bezig ben geweest. ik heb er nu ongeveer 6 keer opgezeten en hij reageerd overal super netjes op. (noem je dat nog steeds licht in de mond als er niets in zijn mond zit? haha). natuurlijk zal ik in het zadel verder gaan op het reageren op gewicht maar de basis zit er in ieder geval al in. net als wijken voor druk. dit zijn allemaal dingen die je vanaf de grond al ruim voor het inrijden mee bezig kan zijn.
ook is het geen doorduwer en heeft hij een groot respect voor mijn ruimte. alles ligt bij opvoeding en training. ik denk dat dat bij ieder paard en ieder ras zo is. al speelt karakter natuurlijk een grote rol.
als iemand iets wil vragen of weten, mijn pb postvak staat altijd open haha
groetjes sharon
hannelover
Geplaatst: 17-07-15 10:23
ik weet niet of friezen ook een goed voorbeeld zijn, maar... tadaaa
Ik heb mijn Shire jaren met een hackamore van BR gereden. Die was ruim genoeg af te stellen zodat de bakstukken niet te dicht bij zijn ogen kwamen. Ik vind hem met bit toch wat beter te sturen. De rem was bitloos wel goed.
Jazeker kan dat. Noord Zweed die gereden is bitloos. Ik reed zelf een fries bitloos en mijn huidige paard fjordxandalusier ook bitloos
Dus kan prima. Is kwestie van wennen, opvoeden en consequent zijn (als je een paard licht op de hand wilt rijden moet je consequent zijn bit of geen bit)
Ik zou persoonlijk niet snel kiezen voor een hackamore ivm de behoorlijke inwerking (ik vind hackamore ook niet echt een bitloos alternatief) zou eens een crosslink hoofdstel proberen (kaakgekruisd)
VogeltjeM
Geplaatst: 17-07-15 19:14
Zoals ik eerder schreef rijd ik ook bitloos met mijn shire.. inmiddels zelfs met 2 tegelijk merk echt geen enkel verschil, in mijn jonkie komt ook geen bit!
(Bij mn jonkie was het hoofdstel iets gedraaid op de foto)