Paard heeft steeds kapotte mond hoeken.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 08:44

smurffie schreef:
Mijn pony van 1.55 heeft ook maar net aan 12,5. Ik heb een paard in pension van die hoogte die ook 11.5 heeft, is helemaal niet raar.
Een A pony die op 11.5 loopt zie je dan weer nietvaak geloof ik

Hier ook een welsh a met een 11,5. Is geen rare maat. Mijn e heeft een 12,5.
Volgens mij loopt hij fijner op een 11,5 omdat die gewoon krapper is en dus stiller ligt. Als de 12,5 geen cm uitsteekt dan zou ik voor die gaan. Wel zou ik dan voor een gecombineerde of lage neusriem gaan. Zodat het bit mooi stabiel blijft liggen. Ik heb zelf een myler bustrens met sleuven. Ik maak alleen de bovenste vast zodat het bit stabieler in de mond blijft liggen.
Bit ringen kunnen een optie zijn maar die 11,5 lijkt gewoon te krap

liedjuh2

Re: Paard heeft steeds kapotte mond hoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 09:21

Een stalgenoot van mij had daar ook problemen mee, die reed met een kopertrensje. Kwam de tandarts en toen bleek dat hij daar allergisch voor was. Zij heeft de mondhoeken met pyraflex behandelt(een of ander spul tegen aftes bij mensen) en een RvS bit erin, nu blijft het mooi heel. Maar gevoelig blijft het wel, als hij een keer flink tegen de hand komt is het wel weer open. Nu was het bij hem ook flink stuk aan de binnenkant omdat hij nooit duidelijke singalen gegeven had.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:44

Misschien is het al genoemd maar is bitloos rijden of een hackamore geen optie voor je?

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:48

Heeft je paard ook een neusriem aan zijn hoofdstel? Zo ja, dan kan deze ook te laag hangen. Zodra je stuurt of remt komt het vel tussen de neusriem en het bit. Dit geeft ook zulke wondjes.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 21:26

Dat is al genoemt dat is niet het probleem

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:54

Bitringen kun je vooraf even laten weken in heet water zodat ze wat soepeler worden. Eventueel laat je 1 iemand het bit vasthouden waarbij jij de ring eroverheen trekt.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 09:37

Je hebt ook bitringen met sleufjes erin voor makkelijker over het bit te doen.
Gewoon verkrijgbaar bij ej o.a.

Ik heb zelf ook een heel gevoelig paard en er zijn ook tijden dat ik met bitringen moet rijden maar net zo goed maanden dat ik zonder bitringen kan rijden.

Ik heb trouwens na jaren lang alles uitgeprobeerd te hebben hele goede ervaringen met zinklevertraanzalf van parisol(bij divoza gehaald) bij wondjes bij de mond(en ook v andere wondjes)

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:00

Je kan zoveel bitten proberen als je wilt maar het is een jonkie, deze hebben geen eelt, je kan er bitringen aan hangen maar het enige wat helpt is genezen, ik heb zoveel paarden beleerd en 9 van de 10 krijgen het, wat ik altijd doe om het te voorkomen is maar 3 dagen in de week te rijden dus 1 X dan 1 of 2 dagen niet zodat de mondhoeken sterker worden en ik beleer ze kort dus rij niet lang en zit niet in de mond als ze rechtuit lopen bijv en geef ze 2 weken vakantie voor het stuk gaat (rij ze bijv maar 1 maand en dan vakantie). Je zegt namelijk zelf dat ze met een bepaalt bitje lekker te rijden is en je veel op je stem kan doen dan zou ik er bitringen bij hangen en het gewoon de tijd geven, constant veranderen is voor het paard niet lekker en het geneest niet sneller dan snel. Als je haar of hem tussendoor vrij geeft/vakantie dan pakken ze het daarna meestal ook zo weer op en zelfs beter.
Verbaasde me al dat je alleen aan de buitenkant zag van in de mondhoeken kan je scheurtjes krijgen, ik smeerde als het wel gebeeurde zinkzalf maar dan vrij geven tot het over is, je kan wel bijv als het genezen is gewoon elke dag 30 min. In het land het hoofdstel indien zonder teugels. En neusriem etc dan kunnen ze gewoon spelen etc eten niet echt maar dan ligt het alleen maar in de mond en spelen ze ermee waardoor de mondhoeken ook sterker worden, dit deden wij 2.weken voordat we ze beleerde

Succes

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 11:11

Ik rij ook maar twee of drie dagen en wacht steeds weer tot het heel is. Maar soms duurt het wel drie dagen. Dan kom ik niet verder als twee keer rijden.
gisteren was het ook weer iets kapot. Buitenkant niet. Had bitringen om het bit. Maar een kant mondhoek wel

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:34

Er zijn gel bitringen die zitten heel strak om het bit heen maar zijn super zacht. Ik denk dat dat al veel kan helpen. Die andere ringen zijn zo hart.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 11:45

Ja die ga ik vandaag ook bestellen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:55

Mijn paard krijgt dit ook met koperkleurige bitten. Ik rij mijn merrie op een simpel enkel gebroken rvs bustrensje en problem solved. Ik zou het echt eerst in het materiaal zoeken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 16:50

Gel bitringen gekocht ben benieuwd

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:03

En helpen de bitringen?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 23:09

Ze heeft ff vakantie gehad om de mond te laten helen. Gisteren gewandeld. Toen waren de mondhoeken weer iets rauw. Maar de bitringen waren wat stroef morgen dot vasaline er tussen doen kijken of het dan beter gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:12

Heb je inmiddels al een rvs bit geprobeerd?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:17

Waarom niet zonder bit wanneer het met bit blijkbaar niet goed lukt? Ze is nu nog groen, kun je het haar direct goed aanleren.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:20

ik heb het ook een hele tijd gehad, wat het uiteindelijk was? mijn bakstukken bleken ongelijk en op een of andere manier zorgde dit in beide hoeken voor open wonden...
vaseline kan ook averechts werken he.. als er zand zit gaat het juist schuren!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 23:24

Met bit omdat ik ook dressuur wil kunnen starten. Staat hier ook al ergens anders. Wil eerst nog ff proberen voor ik dat opgeef. Rvs is al geprobeerd

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:40

Bijzonder verhaal als het ook geen allergie is voor legeringen als aurigan.
Pyraflex wat genoemd werd heet Pyralvex trouwens, dat is spul voor aften.

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:51

Ander materiaal proberen Misschien in combinatie met bitringen?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 21:25

Ook al geprobeerd. Vandaag ging het goed in combinatie met een flinke dot vasaline. En ze was knap sterk en fanatiek dus ik heb hoop

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:24

En hoe gaat het nu?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 08:21

De cavallo bitringen hielpen niet. Na paar keer rijden ging het weer kapot.
heb nu een myler bit. En heb die in me rambo micklem hoofdstel hangen. En heb er klipjes aan die het bit vastmaken aan de neusriem. Zo ligt hij super stil en kan ik niet te veel aan het bit komen. En dit lijkt goed te gaan. Maar ik durf nog niet te juichen

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 08:36

je hebt bitringen die aan de binnenkant een klein gedeelte hebben wat de mondhoek afschermt, dit gedeelte houd beschermt mondhoek voor he tbit, onze merrie (ook schimmel, lijken daar vaker last van te hebben) heeft veel ergere plekken gehad maar is nu geen probleem meer. verder helpt er niet veel tegen