Nieuwe type neusriem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_zoetje_x

Re: Nieuwe type neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:59

Dank je!

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:11

Ik volg dit ook even.

Misschien volgende keer met rijden, maar eens de sperriem op de "oorspronkelijke" manier vast maken.
Benieuwd of dat echt anders is.

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:21

Ik heb vandaag getrained met mijn sperriem op deze manier.
Meneer was not amused, enorm veel stress en spanning. Toen het riempje weer normaal gedaan en niks meer aan de hand.
Voor mijn paard werkt het dus niet, maar ik vind het wel een goede oplossing wbt vriendelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:17

Mijne is inmiddels binnen! Morgenavond les dus gelijk even uitproberen :)

Misshaffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:48

Helaas wordt de sperriem tegenwoordig vaak verkeerd gebruikt.

Hier een kleine uitleg over de sperriem:
Vroeger, waren er 2 soorten neusriemen, namelijk de lage africhtings neusriem (hanoveraanse neusriem (wordt tegenwoordig weer meer gebruikt)) en de hoge engelse neusriem (nu voornamelijk alleen nog bij stang en trens te zien) Men gebruikte destijds ook vaak een vaste martingaal (in plaats van de losse martingaal, voor o.a. de jacht/terrein ritten was dat beter/veiliger) deze kan echter alleen gebruikt worden met een hoge neusriem.
Maar als je de lage neusriem gebruikte, had je dus een probleem. omdat je die niet vast mag zetten aan een lage neusriem. Dus is de sperriem ontwikkeld om met de hoge neusriem, toch de werking te kunnen krijgen van de lage neusriem. En daardoor dus wel de vaste martingaal te kunnen gebruiken.

En zowel de sperriem als de lage neusriem, zorgen alleen voor stille bitligging. En bij elk type neusriem horen minstens 2 vingers tussen neusbeen en neusriem. En ook de bij de sperriem hoort ruimte tussen te zitten. Dus wat veel gebeurd, het vastsnoeren, is niet goed, maar heeft eigenlijk ook geen nut.

Helaas verdiept zich men tegenwoordig te weinig in het oorspronkelijk gebruik van het harnachement, maar dit alles is terug te vinden in goede theorie boeken en vast ook wel internet. Waardoor er veel misbruik gemaakt wordt van het eigenlijke bedoeling van bepaalde harnachementen/tuigen.

Wel is het goed dat er verder wordt gekeken en dingen worden door ontwikkelt, maar verdiep je er eerst in, en schaf daarna pas eventueel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 00:30

Zo, wij hebben net met deze neusriem gereden.
Het was wel even wennen en zoeken, maar voor ons gaat dit wel werken!
Het bit ligt echt stabieler en merkte dit gelijk aan de hele aanleuning van mijn paard, wat een rust in dat koppie en geen gekl**t met dat bit :) Ik ben om!
Nieuwsgierige merrie was alleen wel eeg onder de indruk van die riempjes op d'r neus, de uiteinden staken precies wat uit :') Vond ze even raar, maar was na een paar rondjes ook wel over! Nu even KNHS mailen of er ook dressuurmatig mee gestart mag worden :)
Afbeelding

Andere rede dat dit voor ons ook ideaal is, is dat mijn merrie als t ware haar bit vacuüm zuigt, waardoor deze steeds tegen de eerste kiezen aankomen en deze helemaal afslijten. Dat kan/gebeurt nu ook niet meer :D

x_zoetje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:22

Ziet er goed uit. Ik ben benieuwd naar het antwoord van de KNHS.

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:43

Hier me. Mag gestart worden mijn paard loopt al een jaar lang met dit hoofdstel

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:32

Raar dat je daar mee mag starten in de dressuur, gezien je niet mag starten als je de klipjes voor bit stabiliteit bij de Micklem multibridle niet mag starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:49

Maar je mag wel dressuur starten met een Mexicaanse neusriem, en met de werking daarvan wordt deze ook een beetje vergeleken.
Ik heb net de KNHS gemaild, toch even navragen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:50

Hier mag je niet mee starten... Staat niet op de lijst van toegenstane hoofdstellen en telefonisch gaven ze bij knhs aan dat dit niet is toegestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:53

Mailtje net verzonden, zal het wel horen dan haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:54

Ze zeggen er soms overal wat anders :P maar dit ging wel om dressuur trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:56

Ik heb voor dressuur en springen gevraagd. Maar mochten ze nu zeggen dat het wel mag heb ik het zwart-op-wit, en kan er ook niet moeilijk over gedaan worden :D
Het werkte voor ons gewoon enorm goed en dat was aan mn hele paard dr aanleuning te merken, dus ik hoop van wel!!

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:08

Interessant! Ik ga dit van het weekend eens met mijn huidige hoofdstel uitproberen (Mits ik mijn sperriem nog ergens kan vinden := )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:41

Dit staat trouwens in de regelementen voor dressuur:

Artikel 118, Harnachement
2. Het gebruik van een trenshoofdstel met africhtingsneusriem, rechte neusriem, Mexicaanse neusriem, een zgn. gecombineerde neusriem en een zgn. gecombineerde keel/neusriem voorzien van een enkele trens is verplicht. Het gebruik van een gecombineerde neusriem zonder sperriem is toegestaan bij het gebruik van een enkele trens. Toegestane neusriemen en wijzigingen hierop zijn vermeld op de website van de KNHS. Een te strak aangesnoerde neusriem wordt als wreedheid aangemerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:02

Ja daar staat die toch niet bij? Op de plaatjes ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:04

Er staat niet dat het niet mag, maar ook niet dat het wel mag, eigenlijk staat er niks over dus ik wacht mn mailtje wel weven af, maar dacht misschien ziet iemand iets staan wat ik niet zie staan :D
Hij wordt wel gewoon verkocht onder de categorie "engels & gecombineerd"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:13

Tja dan zou je ook mogen starten met een neusriem van prikkeldraad want er staat ook niet dat dat niet mag...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:15

In principe is het zo dat als er niet staat dat het wel mag, dan mag het niet.

Maar ik kan me voorstellen dat deze neusriem redelijk nieuw is, en de KNHS er nog niet zo over nagedacht heeft.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:17

Elevien schreef:
xLeoniee schreef:
Hmm ben benieuwd.. Door dit systeem lijkt het me dat het bit in de mond wordt gehangen ipv dat het in de mond ligt.. Denk dat als het paard zn mond open doet, het bit bovenin de mond blijft hangen wat me niet echt fijn lijkt... Of denk ik nu verkeerd? :') :o

Ligt eraan hoe strak je de riempjes doet :Y) Als je ze te strak doet dan trek je het bit inderdaad omhoog.

Volgens mij heb je daar minder last van met een ongebroken trens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:25

Anoeska schreef:
Maar ik kan me voorstellen dat deze neusriem redelijk nieuw is, en de KNHS er nog niet zo over nagedacht heeft.

Dat dacht ik ook al ja, ben benieuwd wat ze ervan gaan zeggen!

rien10 schreef:
Elevien schreef:
Ligt eraan hoe strak je de riempjes doet :Y) Als je ze te strak doet dan trek je het bit inderdaad omhoog.

Volgens mij heb je daar minder last van met een ongebroken trens.

Als je m gewoon goed 'instelt' heb je hier sowieso geen last van. Bit hangt niet, bit ligt gewoon op zn plaats, en daar blijft ie ook :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:55

Goed punt Dreamer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:30

Ik las trouwens dan Koudbloedkim zei dat ze klein uitvallen, ik heb gewoon een Full besteld en moest er een gaatje bijprikken :=

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:56

Erg interessant dit, ik wacht nog even tot er een bruine variant beschikbaar is :D