rijd je met of zonder sperriempje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rijd je met of zonder sperriempje?

Met (hoge neusriem)
218 (46%)
Zonder (hoge neusriem)
137 (29%)
Bitloos
36 (7%)
Lage neusriem
31 (6%)
Mexicaanse neusriem
9 (1%)
Anders
40 (8%)

Totaal aantal stemmen: 471

Sophie_Elsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:40

ik rij met een hoge neusriem maar zonder sperriem.
mijn paard vind het veel fijner.
toen ik er nog wel mee reed zat hij veel te los en schoof hij soms uit zichzelf over dr neusje eraf, dus het had voor mij totaal geen toegevoegde waarde en zodra die om moest werd mijn merrie al opstandig.
alleen als we een fotoshoot of meeting hebben gaat hij er losjes omheen omdat het lusje er anders zo raar bijhangt :P

betadine

Re: rijd je met of zonder sperriempje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:51

Ben er ook zo geen voorstander van. Zou het echt enkel gebruiken moest een van mijn paarden zijn mond steeds open houden. Meestal ligt mond open doen echt wel aan een te ruw teugelcontact of slecht bit of pijnlijke mond/tanden. Er zit hier en daar wel eens een paard tussen die uit concentratie of uit gewoonte zijn mond opent, maar meestal ligt het toch wel degelijk aan een de ruiterhand.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:54

Paard moet gewoon vrij kunnen zijn om zijn mond te kunnen bewegen, open doen, likken kauwen etc.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:55

DianXX schreef:
Paard moet gewoon vrij kunnen zijn om zijn mond te kunnen bewegen, open doen, likken kauwen etc.

helemaal mee eens

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:57

Ik rij met een hoge gecombineerde neusriem, dus met sperriem.

Ik heb hem er weleens afgehad, maar ik heb het idee dat het bit stiller ligt als ik de sperriem er weer aan doe.

In principe vind ik sperriemen vreselijk.
Sowieso door de naam al, en doordat je soms ziet dat hij bij paarden veel te strak zit.

Mijn sperriem zit gewoon vast, niet te strak en niet int vel gedrukt :+
Ze kauwt veel en dat kan allemaal nog gewoon

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 14:14

Daar is dus een sperriem voor bedoeld! Zodat het bit stiller ligt in de mond dus vriendelijker met .
Maar is natuurlijk niet om de mond dicht te snoeien zoals je heel vaak zie.....grrrrr

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:13

Ik rijd met sperriem
mijn is genijgd om mond open te doen bit vast te pakken en weg te rennen
Dus met sperriem kan dit niet. Anders heb ik soms echt geen stuur

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:54

Persoonlijk vind ik dat je dan moet zorgen voor een betere connectie met je paard.

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:57

Ja ik ben ook bezig maar heb mijn pony nog niet heel lang en hij kan zich zo sterk maken op het moment dat hij het bit vastheeft dat ik dan gewoon niks te zeggen had, Ik heb nu goede les en kan hem nu tussen 2 teugels goed rijden en dit gaat prima hij was uittestende en ik lerende en hij zit echt niet strak hoor :p

JoyenUnory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:35

Ik rij eigenlijk altijd met sperriem. Ik heb m wel vrij los zitten.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:43

Met, maar heb het heel los zitten. Ik ga binnenkort kijken of ik hem er ook af kan halen. Vind het eigenlijk niet mooi :') en begint zijn functie te verliezen.

Als ik naar buiten ga heb ik trouwens altijd bitloos.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 20:41

Absoluut zonder. Ik heb een hoofdstel met een lage neusriem, een hoofdstel zonder neusriem en een sidepull.

Redenen dat ik zonder rijd:
- ik vind ze afschuwelijk lelijk
- ze hebben geen nut, behalve dan de mond dichtsperren. En aangezien mijn paard geen reden heeft om z'n mond open te doen heb ik ook zo'n riempje niet nodig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 20:43

Gordy18 schreef:
Daar is dus een sperriem voor bedoeld! Zodat het bit stiller ligt in de mond dus vriendelijker met .
Maar is natuurlijk niet om de mond dicht te snoeien zoals je heel vaak zie.....grrrrr

Je zegt het precies verkeerd om. Waarom denk je dat zo'n ding SPERriem heet.

Een sperriem zorgt niet voor meer stabiliteit van het bit. Daarvoor zit het te wiebelig (zit maar op 1 punt vast aan de neusriem) en het riempje loopt ook schuin. Een riempje wat recht loopt, zoals bij voorbeeld een lage neusriem, ligt veel stabieler.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 20:49

Mizora schreef:
AnnetB schreef:
Mijn jonge paard heb ik met sperren ingereden en sinds deze week heb ik hem er af gehaald en loopt hij ook super. Rij liever zonder omdat het lekkerder zit, hij heeft al zo'n kriebelhoofd. Bovendien zie ik het graag al hij zijn mond open zou doen. Dan weet ik dat er iets niet goed gaat en anders moet.

Heb op wedstrijd wel eens een bemerking gehad op de sperriem. Mocht mijn proef niet starten en moest er een gaan lenen. Met een hoge neusriem rijden was geen probleem maar als er een lusje aan zit voor de sperriem dan moet hij er bij anders mocht ik echt niet starten.
Spoiler:
(Tot vandaag denk ik nog steeds dat ze ongesteld moest worden ofzo. Wat een gezeik)

Het mocht inderdaad niet. De regels zijn (dit jaar?) veranderd en nu mag het wel. Het was gezeik, maar het was wel reglementair gezeik en de jury volgde enkel het reglement.

Dát dus.

Er staat mij ook wat van bij dat als je een neusriem hebt met lusje zonder sperriem dan mag daar een kanttekening van gemaakt worden door de jury :j

Ik lees hier voornamelijk mensen het hebben over dichtsnoeren :') Met een neusriem al dan niet aansnoer hoef je echt niet de mond dicht te snoeren hoor :=

Overigens loopt de oude merrie van ons prima op combinatiehoofdstel. De andere verkochte merrie reed ik met lage neusriem (idem voor haar moeder).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 20:49

Ik rijd zonder, stang en trens zit geen sperriem aan :+

Maar thuis rijd ik ook vaak met mijn trenshoofdstel, daar wel een sperriem aan, maar daar kunnen wel 3 vingers tussen :P
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 23-12-14 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 20:50

Voor mij de optie anders. Ik reed vroeger veel manege paarden (corrigeren) en reed veel als bijrijder. Daardoor eigen met alle neusriemen/bitloos wel ervaring. Maakt mij echt niks uit.

Tenzij ik merk dat het paard er een probleem mee heeft, dan kaart ik het aan bij de eigenaar en gaan we opzoek naar iets anders. Indien de eigenaar het niet wilt wijzigen rij ik zonder neusriem (met toestemming)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 00:59

soof14 schreef:
Ik rijd met sperriem
mijn is genijgd om mond open te doen bit vast te pakken en weg te rennen
Dus met sperriem kan dit niet. Anders heb ik soms echt geen stuur

Arm paard. Wat is de oorzaak dat je pony het bit vast wil pakken en weg wil rennen? Waarschijnlijk pijn door bijv. Gebitsproblemen of harde, onrustige ruiterhand. Wat je nu doet is symptoombestrijding en pakt de oorzaak niet aan. Is hetzelfde als wanneer ik bij jou tape over je mond plak en daarna lekker op je tenen ga springen. Ooohh je zegt toch niks, je doet je mond niet open dus het zal wel goed gaan...

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 16:37

pff ja sperriem zit altijd lossig hoor !
Ik had hem eraf gehaald en van mijn instructrice moest hij er weer aan.
Heb absoluut geen harde hand eerder te los en hij liep zo weg.
Hij is naar de tandarts geweest en probeert nog steeds wel eens onder mij uit te lopen.
Ik rijd hem nu goed tussen twee teugels en het gaat steeds beter.
Maar hij probeerde mij echt uit te testen hoor ,
Jammer dat het gelijk zo opgevat word
ik hou hartstikke veel van mijn pony en zou hem nooit pijn willen doen!
Het is een haflinger van vijf dus afentoe nog best wel sterk en drammerig

NH_ELF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:50

Heb alleen bitloos en western hoofstellen, bij geen van beide horen sperriemen, dus zonder

Auk1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:54

Met, want die zat aan mijn hoofdstel.

CayaxOdin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:42

Ik rijd zonder, niet nodig vind ik

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:44

Zonder, want westernhoofdstel :)

Gambler99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:19

Ik rij zonder sperriem. Mijn tinker doet juist met sperriem zijn mond alsmaar open en schudde telkens met zijn hoofd. Op een gegeven moment maar eens geprobeerd wat hij deed als ik de sperriem eraf zou halen en de problemen waren gelijk over.

galop9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:23

zonder is het fijnste vind ik

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:26

Afh. van het hoofdstel waar ik mee rijdt.

S&T uiteraard zonder.
Mennen zonder.
Endurance halster hoofdstel zonder
Barokke hoofdstel zonder (hoge neusriem)
Gewone hoofdstel met, maar die zit zo los dat hij regelmatig van zijn snuit af floept.