[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:56

Mocht er echt beweging zijn aan de achterkant van het zadel dan zie je dit ook terug in zadelafdruk.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:04

Over het hele oppervlak was er echt een supernette afdruk.
Als het niet klopt krijg je vaak verwarde haren, meer nat/minder nat of droge plekken en dat heb ik allemaal niet gezien. Neig er naar dat dit gewoon oke is zo eigenlijk.
Bij de Luxus zitten de zweetbladen ook gewoon net anders.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:48

Ik denk dat jij beter wat langere kussens kunt nemen - het lijkt wel of die 5cm voor de achterkant al ophouden. Je paard heeft zat lengte in die rug. Maar jij kunt het beter beoordelen dan ik van een plaatje - als je paard het er goed mee heeft, prima toch. Het design van de Luxus vind in waardeloos - het zet je altijd op het verkeerde been...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:00

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:11

Dat vertekent inderdaad :o maar desalniettemin zou ik de kussens zo lang mogelijk nemen - hoe meer er ondersteund wordt hoe beter....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:13

Volgens mij past er niet langer onder, maar geen idee. Het is echt maar weinig en zelf ben ik ook niet zwaar. Kussens zijn 45.5 cm lang. Edit: dit zijn de lange kussens al, de kortere zijn 42.5.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:43

moonfish13 schreef:
Volgens mij past er niet langer onder, maar geen idee. Het is echt maar weinig en zelf ben ik ook niet zwaar. Kussens zijn 45.5 cm lang. Edit: dit zijn de lange kussens al, de kortere zijn 42.5.

"Vroegah" hadden ze nog een krappe 48cm - op langere paarden zie ik graag de hele basis ondersteund.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 08:19

Het is gewoon een beetje een raar zadel, heel schuin gebouwd waardoor het er al snel uitziet of hij voorover gekiept ligt, maar hij lijkt mij op zich helemaal niet zo slecht te liggen :)

En als het goed voelt, je goed kritisch blijft en toch al een kritisch paard hebt... dan kan je zelf het beste beoordelen of het goed werkt of niet :)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:04

Ik had onder de trekker luxus ook kussens van 48 cm. Zadel is zelf 50 cm. Of hebben ze dat aangepast?
Het trekker zadel is met longeren geen fijn beeld. Heb er hier ook verschillende zien los liggen aan de achterkant. Schuiven naar voren. Maar als de ruiter erop zit een zeer stabiel zadel. Succes hoop dat je weer pijnloos kan rijden. Blijft een mooi zadel.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:01

Voor zover ik weet zijn de zadels niet veranderd qua afmetingen, maar ik blijf het gek vinden dat ze geen langere kussens meer leveren. Het is immers allemaal flexibel en buigt wel mee (de voorkant ligt flink tegen de rug aan geduwd door de singelstoten, maar de achterkant kan vrij bewegen) Maar wat pmarena zegt: op blijven letten op signalen van je paard en dan moet het goed komen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:14

Dat los komen zagen mensen trouwens als ik er op zat, de eigenaar vond het niet schokkend trouwens. Lijkt mij dat het gewoon iets eerder gebeurd met een flexibel zadel als ze de rug bollen. De afdruk toonde ook geen onregelmatigheden. Ik zie boomzadels ook wel eens wat los komen, er zit een bewegend dier onder. Ik ga in ieder geval de achterste stoot volgende keer een gaatje strakker doen, zou kunnen dat dat het is en een dekje er onder.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:32

Moonfish....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:37

Ik heb dat filmpje gezien en dat stuk is logisch, maar er word niet echt ingegaan op het stuk breedte van het zadel en waar extra op te letten.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:46

moonfish13 schreef:
Ik heb dat filmpje gezien en dat stuk is logisch, maar er word niet echt ingegaan op het stuk breedte van het zadel en waar extra op te letten.

Wat wil je weten van de breedte dan? Het ging mij in dit geval even om hoe je de singelstoten moet "gebruiken" (dus de voorste goed naar voor trekken, recht naar beneden laten hangen en dan de achterste er schuin naar toe leiden) en HOE je het boogje wijder kunt maken. Waar je extra op moet letten is dat bij dit zadel de voorkant van de kussens echt ACHTER het schouderblad moeten liggen. Dat de zitting (dus het diepe deel van de zit) min of meer horizontaal hoort te zijn. En als extra puntje had ik er aan toe kunnen voegen dat je, als je er op zit, nog steeds een vrijliggende schoft moet hebben. Verder ben ik geen voorstander van wijd uit elkaar liggende kussens, wegens doorzakken en dat het gewicht dan op de ribben komt ipv op de lange rugspier. En de voorkant van de kussens moet in elk geval altijd onder het boogje zitten, anders druk je de zadelbasis pal op de schoft.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:53

Dat van het verstellen is mij bekend, anders had ik er al geen gekocht. Je wil toch eerst weten hoe de mogelijkheden zijn met aanpassen. Qua hoeveel ruimte in de kamer, het zadel ligt aan beide kanten ruim naast de wervelkolom, gok 2 cm aan beide kanten. Kussens stonden aan de voorkant duidelijk voor te krap dus die zijn een tikkie wijder gezet, achter niet. Kussens zitten geheel onder de takken van de boog trouwens. Dat is goed ondersteund als ik het zo zie.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:22

Ik ben sindskort eigenaar van een Barefoot Arizona nut. Had hiervoor een Bob Marshall maar die schoof helaas op mijn pony.
Ik had al een keer beloofd om een foto te plaatsen maar steeds niet aan toegekomen. Niet zo'n hele duidelijke maar wij zijn in ieder geval erg blij met het zadel! :D

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:48

moonfish13 schreef:
Dat van het verstellen is mij bekend, anders had ik er al geen gekocht. Je wil toch eerst weten hoe de mogelijkheden zijn met aanpassen. Qua hoeveel ruimte in de kamer, het zadel ligt aan beide kanten ruim naast de wervelkolom, gok 2 cm aan beide kanten. Kussens stonden aan de voorkant duidelijk voor te krap dus die zijn een tikkie wijder gezet, achter niet. Kussens zitten geheel onder de takken van de boog trouwens. Dat is goed ondersteund als ik het zo zie.

+:)+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:58

De Nut vind ik ook mooi, alleen ik vind een westernzadel op een fries echt geen pan. :Y)
Vandaag weer gereden, eerder kon ik met spierpijn echt niet rijden.
Nu vandaag geprobeerd en ik kan ook rijden met spierpijn met de Trekker. *\o/*
Mijn rug voel ik gewoon helemaal niet met dit zadel en voelt nu zelfs aardig los.
Paard moest ik eerder vooruit duwen en die heeft het gaspedaal ontdekt met de Trekker. :')
Heb mijn sporen maar in de kast gelaten.
Nu oefenen met mijn balans, maar ik zit lekker en paard is ook uberblij met dit zadel, normaal kon ik haar niet echt uitzitten met mijn rug met haar hoofd omhoog met de Trekker wel. :D

Het los komen van de rug wat ze zeiden was echt heel minimaal volgens stalgenoot, ze dacht dat het met een dekje al niet meer te zien zou zijn. Dus er ligt nu een Eskadron polopad onder en dat is prima zo.
Hij steekt wel wat aan de voorkant uit, maar het is een fijne pad voor dit zadel zo dus who cares.

Ik ben er dus heel erg blij mee, en ik vind hem helemaal niet zo breed.
Wel breder als mijn boomzadel maar absoluut niet hinderlijk, het lijkt me zelfs een soort steun te geven. Enige is dat ik de beenhulpen nog wat moeilijk vind, omdat mijn balans nog niet goed is.
Heb jaren amper gereden dus dat is gewoon oefenen oefenen oefenen.
Maar het is heel fijn dat je zo direct door krijgt of je scheef zit of niet, of dat je net even knijpt ofzo, want dat laat madam wel blijken. :) :Y)

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:47

Mayflower_ schreef:
Ik ben sindskort eigenaar van een Barefoot Arizona nut. Had hiervoor een Bob Marshall maar die schoof helaas op mijn pony.
Ik had al een keer beloofd om een foto te plaatsen maar steeds niet aan toegekomen. Niet zo'n hele duidelijke maar wij zijn in ieder geval erg blij met het zadel! :D

[ Afbeelding ]

Staat super!

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:05

Vandaag mijn nieuwe Cheyenne maat 1 gepast, op de foto trouwens niet aangesingelt. Ik ga er nog wel een andere pad bij kopen, gewoon de pad van barefoot of een andere bruine/zwarte pad die het zadel wat beter aansluit (als iemand nog een pad kwijt wilt, graag, haha).

De bedoeling is dat er nog endurancefenders en westernbeugels aankomen, en misschien ook nog een fork ipv een pommel.
Afbeelding

cellibelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:23

Hier een nieuwe meelezer :) .
Ik heb gister een Barefood Nevada overgenomen.
Heb er gister mee gereden , was wel even wennen maar zit als een huis.
Hoop er nog veel rijplezier van te hebben :)

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:24

Staat goed ilangok!

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:41

Mooi, en die drytex (als ik het goed zie) kan gewoon nat worden ;-)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:20

mirijam schreef:
Mooi, en die drytex (als ik het goed zie) kan gewoon nat worden ;-)

Alles kan gewoon nat worden... :+

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:49

ilangok schreef:
Vandaag mijn nieuwe Cheyenne maat 1 gepast, op de foto trouwens niet aangesingelt. Ik ga er nog wel een andere pad bij kopen, gewoon de pad van barefoot of een andere bruine/zwarte pad die het zadel wat beter aansluit (als iemand nog een pad kwijt wilt, graag, haha).

De bedoeling is dat er nog endurancefenders en westernbeugels aankomen, en misschien ook nog een fork ipv een pommel.

Bij gebrek aan is dat ook wat lastig, zo te zien :+