Zadelzoektocht:Dressuur, schoudervrijheid, korte kussens enz

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:28

Ninon Schutte :) Zij heeft voortreffelijk werk geleverd voor mijn PRE...korte rug, brede schouders, lang doorlopende schoft en ruiter hier ook aan de kleine kant :D
Prijskaartje moet je denken zo om en bij de 2000euries...maar een ander paard kost gewoonlijk nog ietsje meer :')

Gravity

Re: Zadelzoektocht:Dressuur, schoudervrijheid, korte kussens enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:39

Bij Kieffer kan je bij verschillende modellen kiezen voor zogenaamde drop pannels, speciaal voor paarden met weinig bespiering naast de schoft of een hoge schoft. Zelf heb ik een maat 1 Kieffer en deze is 46cm lang.

http://www.kieffer.net/droppanel_en/

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:42

Ik heb zelf een Prestige Roma, heerlijk zadel en voldoet aan je eisen. Prijs ligt rond de 1500,- euro. Ik heb er veel plezier van.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:50

Ninon Schutte. idd ook een prima mens. En als het niet lukt (zoals bij die van mij) dan zegt ze dat ook gewoon van tevoren.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:59

Als behandelaar van paarden zou ik adviseren weg te blijven van merken
als kieffer passier stubben,prestige zaldi en albion.
Deze merken bezorgen me echt een hoop werk..

fijne merken zijn Schutte, WOW, Schleese
boomloze zadels geven ook weinig problemen!

Verder zie ik bij je paard de hele bovenlijn bespiering is weggevallen
Dat is een teken dat er dus nog nog flink wat spierblokkades aanwezig zijn bij je paard.
dit kom ik echt heel vaak tegen
Oorzaak: oa niet goed passend zadel en slip en glijpartijen in de wei

een goed functionerend paard heeft nergens weggevallen spieren en ook geen onderhals!

Even als voorbeeld 2 totaal verschillende paarden

een 3 jarige onebeleerde warmbloed met 62% volbloed
http://www.mijnalbum.nl/Foto800-FFG4EPHP.jpg

3 jarige PRE merrie (ongeleerd)
http://www.mijnalbum.nl/Foto800-8XLCUG44.jpg

Zo horen paarden er qua bespiering uit te zien!
Zelf hebben we Schutte zadels die prima bevallen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:54

Over elk zadel is wel een klacht te vinden vrees ik. -O-
Vaak is het probleem HOE de paarden gereden worden en tuurlijk begint alles met een goed passend zadel (zowel voor ruiter als paard) maar dat is nu eenmaal niet alles ,het rijden is ook een heel groot onderdeel van de bespiering van een paard.
Dus het een kan niet zonder het ander maar das mijn mening! ;)

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:06

Hier fan van kent & masters s-line! Heerlijk diepe zit met veel kniewrong. Deze verwisselbare boom is vele malen beter als de wintec! Plus dat de prijs heel erg meevalt! Ik heb hem toen op mijn paard aan maten meten en was geloof ik 1200 euro kwijt.

Weet niet waar je woond, maar kan helene klumper echt aanraden!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 22:56

unamie schreef:
Als behandelaar van paarden zou ik adviseren weg te blijven van merken
als kieffer passier stubben,prestige zaldi en albion.
Deze merken bezorgen me echt een hoop werk..

fijne merken zijn Schutte, WOW, Schleese
boomloze zadels geven ook weinig problemen!

Verder zie ik bij je paard de hele bovenlijn bespiering is weggevallen
Dat is een teken dat er dus nog nog flink wat spierblokkades aanwezig zijn bij je paard.
dit kom ik echt heel vaak tegen
Oorzaak: oa niet goed passend zadel en slip en glijpartijen in de wei

een goed functionerend paard heeft nergens weggevallen spieren en ook geen onderhals!

Even als voorbeeld 2 totaal verschillende paarden

een 3 jarige onebeleerde warmbloed met 62% volbloed
http://www.mijnalbum.nl/Foto800-FFG4EPHP.jpg

3 jarige PRE merrie (ongeleerd)
http://www.mijnalbum.nl/Foto800-8XLCUG44.jpg

Zo horen paarden er qua bespiering uit te zien!
Zelf hebben we Schutte zadels die prima bevallen.

Unaniem, op de een of andere manier vind ik de ondertoon van je bericht ergens kriebelen ;)
Als je mijn berichten had gelezen, had je denk ik je bericht wat anders geformuleerd aangezien uit mijn berichten naar voren komt dat ik me meer als bewust ben van het feit dat de bespiering op de rug van mijn paard niet in orde is en dat de oorzaak bekend is, daarnaast is het paard op het moment van de foto in de openingspost net behandeld door de osteopaat... Niet te snel conclusies trekken dus :)

Daarnaast dank voor je toevoeging wat betreft de merken helaas zonder onderbouwing en waarom deze in mijn zoekplaatje zouden moeten passen, helaas weet ik dat alle 3 de merken niet in mijn budget passen..
Maar toch bedankt :)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:01

Weet je de lengte van het zadel al?
Is wellicht een equestor david de wispelaere iets voor je?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:04

Ik volg even!
Zit namelijk met het zelfde probleem...

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 08:03

Kelly, vandaag ga ik proberen wat foto's te maken en mijn zadel eventjes opmeten :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 08:39

Opvallend dat Unamie juist de Kieffers, Passiers en Prestiges noemt. Dit zijn veelal zadels met uitgesneden voorkamer, die daardoor vaak op paarden met een hoge en wat weggevallen schoft aangemeten worden omdat dat zowat de enige zadels zijn die erom bekend staan dat te kunnen "handelen" en tweedehands aardig goed verkrijgbaar zijn plus van goede kwaliteit.
De vraag is daar wat de kip en het ei is, aangezien de weggevallen schoft (en bijbehorende lichamelijke problemen!) dan al bestonden voordat dat zadel erop ging. Daarnaast vind ik de voorbeelden die gegeven worden van juist bespierde paarden absoluut geen goede voorbeelden, aangezien ik vooral een flinke mate van overgewicht bij die paarden zie.

Over elk zadel is idd wel wat te klagen te vinden. :)

Ben wel benieuwd naar foto's/maten van jouw paard A_nouk, zeker aangezien de mijne vergelijkbare punten had :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:05

kellaxy schreef:
Weet je de lengte van het zadel al?
Is wellicht een equestor david de wispelaere iets voor je?

Ik twijfel sterk...heb hier ééntje liggen die moest dienen voor mijn PRE, ook rondgeribt, korte kussens nodige...en dat zadel was hier echt niet goed voor, jammer genoeg want die zitten echt als een zetel !

In elk geval, moest TS interesse hebben om het zadel te proberen, ik heb er dus ééntje liggen die weg mag wegens geen paard die eronder past hier :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 09:12

Ik vind ook dat de post van Unamie wat te veel persoonlijke meningen bevat en vind dat de zadels als oorzaak van het probleem worden gelegd.

Echter het probleem zit hem niet bij het zadel maar bij een heleboel onkundige zadelmakers, die maar gewoon iets doen zonder te kijken naar de bouw van het paard. En dat is nu juist wat de problemen veroorzaakt.

Ik als ruiter die niet gestudeerd heeft op de bouw van een paard, moet er vanuit kunnen gaan dat de expertise van de zadelmaker die ik over de vloer krijg correct is. Ik als baasje wil het beste voor mijn paard en nodig en betaal daar een persoon voor die dit wel zou moeten weten maar hier gaat gigantisch de mist in.. Er zijn gewoon te veel zadelmakers die niet kundig zijn en gewoon maar wat aanpappen om hun geld te verdienen. ( scheef opvullen van zadels/ te kleine boom/ te lang/ verkeerde vorm kussens etc etc etc)

Zo heb ik als ik al eens eerder in dit topic verteld dat ik heb rondgereden met een smalle boom, wat gewoon absoluut niet pastte en waardoor o.a. deze problemen zijn veroorzaakt. Ja mijn paard had blokkades, ja de osteopaat is geweest en heeft deze behandeld waarna mijn paard in de tussentijd wel degelijk verandering door laat zien. Maar zoiets heeft tijd nodig.

En als ik nu een geld boompje had, had ik vandaag nog Ninon gebeld om een zadel op te laten meten. maar helaas heb ik niet zo 2.000 of meer liggen om dit te kunnen doen. En tot ik wel over voldoende middelen beschik om een passend zadel voor mijn paard te kunnen kopen gaat mijn paard voorlopig aan de longeerlijn.. Jammer maar helaas.

Wat betreft het erop rijden van de juiste bespiering dit hangt volledig samen met in hoeverre de ruiter hiertoe in staat is. Ik ben geen wereldruiter, ik rij dan ook geen wedstrijden op Wereld niveau, en dat is ook helemaal niet nodig. Wel ben ik met mijn paard en met mijn instructrice en met mijn osteopaat bezig mijn paard op een dergelijke manier te ontwikkelen zodat hij zijn onderhals kwijt raakt en zodat hij zijn bovenlijn lost laat zodat er ook bespiering op zijn rug kan komen. Dit is een leerproces voor zowel paard als de ruiter die erop zit, en ook dit heeft tijd nodig.

We hebben al een hele weg gehad en we hebben nog een hele weg te gaan :j

Tot dusver mijn reactie op de twee reactie welke enigszins afwijken op de vraagstelling van mijn topic :D Maar wel degelijk in verband staan tot de probleemstelling van dit topic :j

Wederom bedankt voor jullie input.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:30

Weet niet of je mn post hebt gelezen, maar over de zadelmakers die ik noemde kan ik zo meer dan 10 tevreden mensen aanwijzen in mijn omgeving. Mocht je dus voor onder de 1.000 euro een op maat gemaakt zadel willen.....

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 09:34

wwillemijn, ja had je post gelezen, dankjewel ! :) Ben nog steeds druk aan het zoeken, en geen beslissingen gemaakt.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:43

Heb je ninon schutte al gevraagd of ze oets 2e hands herft? Ik heb een zadel door haar laten aanmeten en "en passant" heeft een stalgenoot een 2e hands van der gekocht. Mocht eerst op proef, paard had geen moeilijke rug trouwens. Je zou wat metingen van je paard zijn rug kunnen opsturen via de mail zodat ze een idee heeft wat zou kunnen passen.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:46

Vientje schreef:
Opvallend dat Unamie juist de Kieffers, Passiers en Prestiges noemt. Dit zijn veelal zadels met uitgesneden voorkamer, die daardoor vaak op paarden met een hoge en wat weggevallen schoft aangemeten worden omdat dat zowat de enige zadels zijn die erom bekend staan dat te kunnen "handelen" en tweedehands aardig goed verkrijgbaar zijn plus van goede kwaliteit.
De vraag is daar wat de kip en het ei is, aangezien de weggevallen schoft (en bijbehorende lichamelijke problemen!) dan al bestonden voordat dat zadel erop ging. Daarnaast vind ik de voorbeelden die gegeven worden van juist bespierde paarden absoluut geen goede voorbeelden, aangezien ik vooral een flinke mate van overgewicht bij die paarden zie.

Over elk zadel is idd wel wat te klagen te vinden. :)

Ben wel benieuwd naar foto's/maten van jouw paard A_nouk, zeker aangezien de mijne vergelijkbare punten had :j

Mijn prestige ging helemaal in het gat liggen achter de schoft, niet geschikt voor dit paard denk ik.

Heleen K.lumper heb ik ook goede ervaringen mee.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:50

Is colbert brothers geen optie? Stalgenoot vsn mij had dat zadel op een korte, moeilijke rug.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 12:06

Ik heb besloten vrijdag eens eerst terug te gaan met mijn huidige wintec, naar de winkel waar ik hem gekocht heb. Zadel had überhaupt nooit op mijn paard verkocht mogen worden :) Eens kijken wat en of ze iets voor me kunnen betekenen en van daaruit weer verder.

Ninon/ überhaupt niemand nog gebeld, aangezien ik dus met mijn net een jaar oude Wintec die ik hagelnieuw heb gekocht in mijn maag zit :) En tweedehands op tweedehands inruilen doen maar weinig bedrijven :)

Wat Marijkii, zegt is het probleem dat ik nu heb met dit zadel :) maar is ook het probleem waar ik tegen aan zal lopen met een ander zadel schat ik zo.

Vanavond eens foto gaan maken :)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:28

Wintec heeft een smalle twist, daar zal je denk ik tegenaan lopen met jouw paard. Ik had net een nieuwe wintec gekocht, en na 1,5 maand kwam de zadelmaker me vertellen dat ie niet past. Gelukkig nog goed kunnen verkopen 2e hands.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:39

Voordeel van een wintec is dat je die zelf op mp en dergelijke prima kan verkopen

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 12:45

Ja dat vraag ik me dus oprecht af, zoveel staan er namelijk niet op marktplaats, die zadels kosten nieuw toch een €1100, zou je daar nog een eerlijke tweedehandsprijs voor terug krijgen?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:12

Mijne kostte me 490. Is voor 425 met 2 extra bomen a 25 per stuk weer verkocht. Was wel maar een paar keer mee gereden en maar een maand 'oud'.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 13:31

Ik hoop dat ik toch wel iets meer terug kan krijgen voor mijn 1 jaar oude wintec :+ := hihi