Onze zoektocht naar een zadel met een dragend vlak van 43cm!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Onze zoektocht naar een zadel met een dragend vlak van 43cm!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:08

Woooow... dat die fries zo klein is joh!!!
Ik ben net zo lang als je vriend en ik zag er uit als een reus op eentje van 1.64m....
En nu heb ik er eentje van 1.67m (althans, op de keuring als driejarige gemeten) waar ik nog steeds niet klein op lijk... Ongelooflijk zeg...

Verder heb ik niet echt een nuttige toevoeging :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:15

_O- Volgens mij hebben mannen over het algemeen kortere beentjes dan vrouwen, dat scheelt ook een hoop.

We wachten nu eerst volgende week af en daarna kijken we verder. :j

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:54

Horseware schreef:
marissa161 schreef:
Mijn paard heeft ook een enorm korte rug. Heb Arno van den Brandt erbij gehad en heb bij hem een AB zadel gekocht type SB. Heeft een kort draagvlak en zit goddelijk. Hij is ook een enorm goede zadelmaker en komt ook hier in Groningen. Zeker een aanrader! :j

AB zadels hebben toch allemaal keilkussens? Voor een hele korte rug zit je m.i. toch al snel vast aan Franse kussens.
AB zadels zijn fijne zadels (heb er zelf een gehad) maar niet echt geschikt voor hele korte ruggen.

Arno probeerde mij overigens een niet passend (en ook niet passend te maken) EN te lang zadel te verkopen voor mijn paard met verzonken en korte rug. Blij dat ik het niet gedaan heb en dat Ninon mij uiteindelijk wel goed geholpen heeft. Zij is sowieso niet uit op zoveel mogelijk verdienen maar op jou en je paard zo goed mogelijk helpen, want uiteindelijk heb ik met haar hulp een tweedehands zadel van een particulier gevonden en gekocht dat zij pas gemaakt heeft, en al met al heb ik voor 2 consulten, telefonische hulp en opvullen van het zadel maar 40 euro hoeven te betalen, omdat ze eerlijk aangaf dat dat zadel beter voor mijn paard zou zijn dan iets wat zij in haar assortiment had op dat moment.
Mijn zadel heeft geen keilkussens en ligt super op mijn paard met een zeer korte rug. Hij past het zadel ook volledig aan naar wens en alle mensen in mijn omgeving zijn super tevreden over hem. Hij heeft al veel mensen uit de brand geholpen :j . Ik heb ook alleen voor het zadel hoeven betalen terwijl hij hem heeft aangemeten , opgevuld en geen reiskosten. En hij is zeker zeer betaalbaar.
Dit is mijne:
Afbeelding

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:58

Ik heb een massimo trail met franse kussens.
Het zadel is gewoon 17.5 inch maar is slechts 41 cm lang.
Super zadel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:01

Ik heb ook een massimo trail, heerlijk zadel maar vermoed niet dat deze heel geschikt gaat zijn voor iemand die wedstrijden wil gaan rijden.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:18

Ik lees hier over Ali, wist niet dat hij nog actief was :). Heb er jaren geleden (toen zat hij nog met een zaak in Eemnes) heel veel goede ervaringen mee opgedaan, was echt supertevreden over hem. Hij was heel duidelijk in zijn advies. Toen ik een zadel nodig had, had hij een heleboel testzadels meegenomen naar stal om uit te proberen. Hij wist me, toen hij mijn pony zag, eigenlijk meteen te vertellen dat hij op dat moment niks passends bij zich had én is actief mee gaan zoeken naar de goede oplossing binnen mijn budget (zowel tweedehands als nieuw). Heeft uiteindelijk (vrijblijvend) een Thorowgood XXW uit Engeland voor me laten overkomen, die waren toendertijd nog niet in NL verkrijgbaar. Dat zadel heb ik nu nog plezier van.
Ben heel benieuwd wat hij met de combi Elske - Maarten adviseert.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:20

Hij heeft uiteindelijk een keer een blackout gehad, sinds dien ben ik niet meer tevreden over Ali. Vroeger (8 jaar terug) Was ik dat wel.

Tegenwoordig geen Ali meer voor mij. Ik ga naar de Countrymill en daar ben ik erg tevreden over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:23

Massimo Trail heb ik zelf ervaring mee en daar waren mijn benen echt veel en veel te lang voor.
[naam] heeft iets kortere benen, maar ik weet nu al dat de Trail voor hem geen optie is.

We zullen zien hoe het zaterdag gaat! :j

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:55

marjo89: iemand van 1.86 heeft langere benen dan iemand van 1.60, je zitmaat heeft niet alles te maken met je bilomvang..maar ook veel met je bovenbeenlengte. Ik neem niet aan dat maarten op zijn edele delen gaat zitten om en zijn benen en zijn billen kwijt te kunnen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 08:28

KoudbloedKim schreef:
Massimo Trail heb ik zelf ervaring mee en daar waren mijn benen echt veel en veel te lang voor.
Maarten heeft iets kortere benen, maar ik weet nu al dat de Trail voor hem geen optie is.

We zullen zien hoe het zaterdag gaat! :j

Ik ben opzoek naar een Masimo Trail (18,5 inch normale kussens)

Maar zijn die zwaatbladen te kort of???

Want mijn man en ik zijn beide erg lang en ik heb er lange latten :+

Edit,...sorry dat ik zo kom inbreken in je topic... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 08:55

Ik ben 1.80 en voor mij waren ze echt veel te kort. :j
Maar misschien zijn ze door een zadelmaker langer te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:28

Mijn man is 1.84 m en heeft een Massimo trail 18,5 inch normale kussens waarmee hij op mijn Shire rijdt. Hij vindt de zweetbladen niet te kort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:30

Apart! :j
Het zal wel verschillen dan inderdaad, had ook het idee dat de Inchmaat niet klopte met wat er op het zadel stond.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:53

Heb je al eens naar Fryso gekeken? Ik kan je alleen helaas niet vertellen als ze ook met kortere draagvlak zijn. Heb ook al even op Google gekeken maar kan niks vinden. Iemand bij ons opstal heeft een fries van 1.55 en heeft er ook een Fryso op liggen.

JC raad ik ook aan, rijd er al jaren meer en vind het hele fijne zadels.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:58

Fryso heeft korte kussens. Ik heb de Classic gehad met Franse kussens. Maar voor bijna hetzelfde geld heb je er 1 van Schutte en die is zadelmaakster en niet alleen verkoper (groot verschil)

Edit: ik heb de massimo trail op proef gehad Natasja. Ik vond het hélemaal niks. Alsof ik zes kussens onder het zadel had liggen. O,o contact. En tussen kanaal was niet ruim genoeg.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:18

Voor mij is de Massimo perfect ik ben 1.70.
ik vond de zweetbladen helemaal niet kort juist superlang met wat ik gewend was.
maar passen dan zul,je zien of het kan!

ik kan countrymill echt aanraden, goede service en een heel breed assortiment. Ik was erg tevreden over hen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:28

Ik heb met Fryso gebeld en die zei dat het heel krap aan zou worden en we minstens 2000 euro kwijt zouden zijn.
Nu is het natuurlijk wel zo dat mocht er geen andere optie zijn, we dat gewoon doen, maar we willen eerst kijken of het ook anders kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:42

Olympia96 schreef:
Fryso heeft korte kussens. Ik heb de Classic gehad met Franse kussens. Maar voor bijna hetzelfde geld heb je er 1 van Schutte en die is zadelmaakster en niet alleen verkoper (groot verschil)

Edit: ik heb de massimo trail op proef gehad Natasja. Ik vond het hélemaal niks. Alsof ik zes kussens onder het zadel had liggen. O,o contact. En tussen kanaal was niet ruim genoeg.

http://i61.tinypic.com/10dwrwp.jpg

Wat voor rug heeft jouw paard dat ruim 6 cm tussenkanaal niet ruim genoeg is?

http://i58.tinypic.com/16a1hfm.jpg

http://i60.tinypic.com/vf9z5f.jpg

http://i58.tinypic.com/102qvdl.jpg

Dit is de 18,5 inch normale kussens, ik vind hem huge :wow:

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:18

Ik moet er van voor naar achter een vuist tussendoor kunnen halen (en ik heb best behoorlijke knuistjes zeg maar). Ik heb een kwpn/volbloed die erg breed is, vandaar. En de trail die ik had was echt niet breed genoeg (dat zei de zadelmaker ook).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:31

de breedte van het kussenkanaal moet passen bij het paard
als je met een té breed kussenkanaal gaat rijden, krijgt je paard uiteindelijk problemen
Kussenkanalen varieren van 7 tot 9 cm is voor heel veel paarden prima.
Kussens horen op de rugspieren te dragen. Niet ernaast.
wb de vraag van de TS? 42cm met een zo grote ruiter ga je niet redden. Je kan in dat geval beter een keuze maken om iets langere kussens te nemen, die zorgen dat het ruitergewicht goed verdeeld wordt over de kussens. De ruiter zal al gauw naar een 17.5 of 18 inch zadel moeten
als je daar korte kussens onder zet, krijg je drukpunt belasting. (ruitergewicht kan beter verdeeld worden over een groter oppervlakte dan onder kleine korte kussens)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 13:28

Maar als je zadzl te lang is, is dat toch niet ok voor de rug? Dat is kiezen uit twee opties die niet ok zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:54

Er komt wel een oplossing. :j
We wachten nu gewoon zaterdag af. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:53

Het is onzin dat franse kussens altijd korter zijn dan keil.
Keil betekend niets anders dan dat er een naat in zit waardoor het kussen meer volume kan hebben omdat franse kussens achterover gaan liggen bij paarden die hoog in het front zijn.
Dat nep 'feit' komt ban massimo omdat die de kussens een maat (te) klein maakt. Normale franse kussens lopen aan de achterkant van het zadel door.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:58

Olympia96 schreef:

Hmmmm dat word dan spannend. Bella heeft een echt brede rug.

Ken veel mensen die zweren bij die massimo. Ik heb er nog nooit opgezeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:32

Sizzle schreef:
Het is onzin dat franse kussens altijd korter zijn dan keil.
Keil betekend niets anders dan dat er een naat in zit waardoor het kussen meer volume kan hebben omdat franse kussens achterover gaan liggen bij paarden die hoog in het front zijn.
Dat nep 'feit' komt ban massimo omdat die de kussens een maat (te) klein maakt. Normale franse kussens lopen aan de achterkant van het zadel door.

Bij massimo lopen de franse kussens aan de achterkant ook door.
Dit is mijn 17,5 inch massimo trail met franse kussens:

http://i58.tinypic.com/2d7wrvp.jpg

http://i60.tinypic.com/2j1ws55.jpg

Haalt de 43 cm draagoppervlak amper maar was toch al geen optie.