Is dit zadel te klein voor mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:27

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn paard nergens last van lijkt te hebben en dat is echt een piepert, als het niet goed ligt, gaat ze volledig in de staak en nu loopt ze gewoon. Zo lastig, want het er al 100 zadels op gehad en niks lag goed, tot deze... Dit zadels is inmiddels wel al helemaal van vulling gewisseld (naar wol vulling), dus heeft ook een leuk kosten plaatje aan gehangen. Wij maken graag grote buitenritten en ik krijg gewoon pijn in m'n kont er van :\ Moet wel zeggen dat ik ondanks mijn slechte rug, geen last van rugpijn heb met dit zadel, das toch iets he :Y)
We hopen volgens jaar een maat zadel van Ninon Schutte aan te laten meten op onze merrie, hopelijk past dat zadel dan voor alle partijen :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 22:30

Ik zie ook dat jullie meer in het midden van het zadel zitten en de kussens zijn langer,mijn zadel heeft die franse kussens.
Maar qua houding in het zadel zie ik wel overeenkomsten,dit zadel dwingt een ruiter in die positie en de een kan er beter in zitten dan de ander.Ik kan het helaas niet. :n

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 06:18

Ik heb nu een Tekna. Ik zit er heerlijk in, geen pijn meer, mijn komt past er ruimschoots in en , allerbelangrijkste, mijn Tinker loopt er Super onder!! Geen gestaak meer

ThatCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 06:22

Persoonlijk denk ik dat het een te klein zadel is voor jou aangezien je helemaal achter in het zadel zit. Ik zou een Tekna kopen als ik jou was die zien er geschikter uit voor je paardje

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 07:44

Tekna was hier weer te lang voor mijn tinker... dus dat is nog maar de vraag of het dan op de rug van haar tinker past, de Tekna heeft ook een diepere zit dacht ik?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 08:14

kun je niet een zadel even lenen van iemand en eens kijken of je daar beter op zit?
Ik vermoed dat het aan de pasvorm ligt.Jullie zitten beiden bijna met de knieen buiten de wrongen.
En als je niet goed zit op een zadel kun je haast een paard niet correct rijden.
Ik heb een keer op een paard gereden van een vriendin op haar op maat gemaakte zadel,een passier....ik leek wel een beginner :7

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 08:49

Helaas zijn hier in de buurt geen mensen met Tinkers of andere brede paardjes.Tinker heeft boommaat 36 op zich niet mega breed maar wel een stuk breder dan het doorsnee paard hier. :)

Geerke zo voel ik me dus ook :j op dat zadel hots en klots en schud alle kanten op hahaha ik kan gewoon geen goede houding vinden.Daarbij zit ik mn paard dan ook helemaal in de weg.Als ik blijf doorzitten zit ik stijf omdat ik mezelf moet forseren om in dat zadel te passen. ;(

Ik zag het pas goed toen toen ik mezelf liet filmen tijdens het rijden.Ik vind het geen gezicht!!!
Nee dit zadel gaat terug,is pas een paar maanden oud dus ik hoop dat die zadelfitter er nog iets voor terug wil geven. :\

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 09:25

@Letizia hoe breed is trouwens het kussenkanaal van jullie zadel?Ik vind dat het bij mijn zadel smal is,qua breedte is het krap 3 vingers en ik heb kleine smalle vingers!Zal het eens in cmters opmeten ter vergelijking.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:37

funnyhorses schreef:
Helaas zijn hier in de buurt geen mensen met Tinkers of andere brede paardjes.Tinker heeft boommaat 36 op zich niet mega breed maar wel een stuk breder dan het doorsnee paard hier. :)

Geerke zo voel ik me dus ook :j op dat zadel hots en klots en schud alle kanten op hahaha ik kan gewoon geen goede houding vinden.Daarbij zit ik mn paard dan ook helemaal in de weg.Als ik blijf doorzitten zit ik stijf omdat ik mezelf moet forseren om in dat zadel te passen. ;(

Ik zag het pas goed toen toen ik mezelf liet filmen tijdens het rijden.Ik vind het geen gezicht!!!
Nee dit zadel gaat terug,is pas een paar maanden oud dus ik hoop dat die zadelfitter er nog iets voor terug wil geven. :\

Ik denk dat het terugbrengen van het zadel een goede oplossing is. Neem dan ook gelijk een andere zadelpasser mee naar je paard.
De persoon waarvan je nu het zadel hebt gekocht denkt waarschijnlijk alleen aan zijn eigen portomonee. (zo snel mogelijk iemand een zadel verkopen...)
Zelf zou ik dan ook een VZH zadel overwegen, of iig proberen. Misschien is een DR zadel voor jou zoiezo al ''een minder goede keuze'' .

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 09:46

Jorika ik laat het degene die mij dit zadel heeft verkocht het oplossen,volgende week vrijdag komt die terug en proberen we idd een vzh zadel en zit dat ook klote dan rijd ik nog liever zonder zadel!
Er moet toch een zadel bestaan waar we allebij happy van worden? Het kan toch niet zo onmogelijk zijn dat er niks te krijgen is? Ik bedoel ik ben geen ruiter van 1.85m en tig kilo's. Ben een doodgewone standaard ruiter hahaha

Als ik al die zadelproblemen zo hoor en lees bij andere dan denk ik wel eens dat het hele zadelwereldje een vreemd zaakje is! En zakken vullen willen ze idd allemaal,is ook niet erg als je dan als klant tevreden eruit komt. Maar ik lees meer teleurstellingen dan vreugde als het om zadels gaat.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:08

Over elke zadelmaker zijn goede en slechte berichten te vinden. En werken doe je voor de kost, dus zadelmakers verdienen inderdaad graag aan de verkoop van een zadel. Neemt niet weg dat zij ondanks dat wel het welzijn van paard en ruiter in de gaten kunnen houden.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:20

funnyhorses schreef:
@Letizia hoe breed is trouwens het kussenkanaal van jullie zadel?Ik vind dat het bij mijn zadel smal is,qua breedte is het krap 3 vingers en ik heb kleine smalle vingers!Zal het eens in cmters opmeten ter vergelijking.

Phoe, geen idee, als ik er aan denk, zal ik het eens nakijken :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 15:05

Ik heb het kussenkanaal gemeten en kom uit op 5cm breedte,precies 3 vingers van mij.Voorin is het breder dan passen er 4vingers tussen.
Is dat bij andere Massimo zadels ook zo?Ik vind het aan de smalle kant,zeker voor de Tinker-rug die echt wel over de gehele ruglengte 4 vingers breed nodig heeft.

Mandy_Sabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:07

Ik zou even advies vragen aan je zadelmaker?
Anders is het misschien niet het zadel wat voor je gevoel bij jou past en in dat geval kan je misschien een ander zadel aanschaffen waar jij voor je gevoel wel lekker in zit.

Dat is misschien wel fijner voor jezelf, jij moet er op zitten!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:40

In welke regio woon je?
Ik heb een massimo veelzijdigheid en ben dikker dan jij en pas dan in een 17,5.
Ik heb een dressuur zadel van een ander merk, 18 inch en heb ook plek over.
Maar daar zijn de wrongen wel iets meer van naar voren dan jou zadel.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 15:52

Feit is dat mijn Tinker een korte rug heeft en daarom die franse kussens eronder heeft dus niet elk zadel zal qua lengte passen.
Maar daar zit ook niet echt het probleem,het probleem is dat ik mijn beenlengte niet kwijt kan in het zadel en daardoor met mn kont vol op die lepel plak.
Het is serieus geen doen met rijden ik verkramp letterlijk van kop tot teen en ik zie na het rijden ook dat de vacht niet egaal bezweet is en dat zelfs de haren wat zijn opgeruwd.
Het model zadel past gewoon niet bij mijn lichaamsbouw,zelfs mn 12jarige dochter die broekmaat 176 heeft maar bijna net zo groot is als ik heeft geen ruimte voor d'r benen.
Had ik meer knieruimte dan kon ik met gemak mn kont verder naar voren plaatsen,nu gaat dat totaal niet.

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:59

Heb niet veel verstand van dressuur zadels maar is zo'n dressuur zadel met verstelbare kniewrongen niet wat voor jullie om naar opzoek te gaan?

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:14

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met precies hetzelfde zadel!!

Ik ben een ruiter van 1.80 en ik had een 17,5 inch massimo dressuur II zadel. Een langer past helaas niet op mijn paard. Ik kreeg zo'n last van mijn rug met rijden dat ik er weinig plezier meer in had. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en een ander zadel aangeschaft. Weer een 17,5 inch zadel, maar van Kent en Masters. Deze is ook zeer geschikt voor rondgeribte paarden. De zit is volgens mij minder diep, daarnaast zijn de kniewrongen verstelbaar. Het resultaat is dat ik nooit meer met gigantische rugpijn van mijn paard ben afgekomen...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 17:12

Voor de Massimo had ik een Thorowgood dressuur cob das van dezelfde makelarij als K&M volgens mij.
Zelfs die was te lang in de kussens,ook gestaak van mn paard omdat de punten van de kussens op de lendenen van mn paard prikten.
Nou weet ik niet hoe het dan met K&M zit qua kussens maar volgens mij verschilt het niet veel?

Het is echt vreselijk als je niet in een passend zadel kunt rijden,behalve je paard rij je jezelf ook naar de kl*te.Niks dan rugpijn na het rijden en als ze dan ook nog eens deed bokken nou dan was het helemaal feest pffff.

Dormy weet je hoe lang de kussens van jouw zadel zijn?Super dat jij wel een goed passend zadel hebt kunnen vinden. +:)+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:13

wat is een massino eigelijk voor klasse zadel?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 17:14

Hoe bedoel je Geerke?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:15

ik bedoel,behoort het tot de beter merken?Ik ken het zadel verder niet.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 17:16

Ohzo nou volgens mij is het wel een A merk?Maar zeker weet ik het niet.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:17

Mijn merrie heeft ook een korte rug, maar ik red me prima zonder franse kussens. Het is wel wat zoeken naar het zadel die net goed ligt, maar naar de foto's te zien kan op jouw tinker prima een iets langer zadel.
Ik zou eens vragen in het tinker topic wat voor zadels ze daar gebruiken, want sowieso zijn ze wat meer rondgeribt met minder schoft waardoor je al veel zadels moet laten liggen, maar je hebt standaard modellen die wel populair zijn bij hen. Zo las ik vaak veel positiefs over de ainsley bij friezen bvb. De tinker bevolking zal ook zo wel zijn zadel ervaringen hebben en dan is et nog een kwestie van passen en zien welk zadel zowel jou en je paard goed past. Ik persoonlijk heb nog nooit een zadelmaker gehad voor mijn 3 paarden. Wel altijd een zadel uitgezocht die goed zat en nog nooit druk of wrijvingswondjes gehad. Ook geen rugproblemen. Wel zoek ik enkel zadels uit die gekend zijn voor hun goede pasvorm en enkel a-kwaliteit zadels. Momenteel door financien wel enkel 2de hands zadels aangekocht, maar liever een goed passende 2de hands als een nieuw zadel in mindere kwaliteit.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:24

funnyhorses schreef:
Ohzo nou volgens mij is het wel een A merk?Maar zeker weet ik het niet.

Ik heb hiervoor Ainsley en Prestige gehad en het valt zeker niet in de zelfde categorie :)