merkzadel in stukjes gesloopt (fotoverslag.)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Re: merkzadel in stukjes gesloopt (fotoverslag.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:00

Dat heb ik ook geleerd. Daarom ben ik zelf naar school gegaan. :+ Ik heb ook meegelopen met een zadelmaker. Inmiddels zit ik bijna in mijn derde jaar en er komt echt meer bij kijken. Ik heb geen voorbeeld meer nodig. Ik pak mijn aantekeningen. ;)
Inbouwen van Flair is niet moeilijk idd, maar bijhouden moet je wel kunnen. Daar heb ik ook broddelwerk in gezien. En vullen kan inderdaad ook op veel manieren. In Engeland zijn er master saddlers die sommige merken bij ontvangst meteen leeghalen en opnieuw vullen. Zelfs al zijn ze nieuw. Dit omdat ze weten dat er mensen zijn aangenomen om die zadels te vullen en dat niet altijd goed doen. Dat advies was er ook: Controleer het zadel bij ontvangst en vul het opnieuw als het nodig is! Advies was zelfs om zadels om de 2 jaar geheel leeg te halen en opnieuw te vullen. (wolzadels) En vooral ook te checken waar een zadel mee gevuld is en dan die vulling erbij te doen. Wol bij synthetische vezel slaat bijvoorbeeld de plank mis, omdat beide vulsels een volledig andere structuur hebben. Sommigen haalden synthetisch er uit om het met wol te vullen. Zelfs bruine wol heeft een andere structuur dan witte wol. En mbt lucht was er een onderlegger in de handel die je ook maandelijks moet checken en aanpassen. Luchtzadels moet je ook zeker elk half jaar checken. Veel zadeleigenaren laten dat niet doen. Maar als je zelf vervangt, zul je ook wel weten hoe je moet vullen. Zie mijn antwoord ook niet als een zedenpreek. Het is een aanvulling op wat je zelf al schrijft. En in de toekomst kan ik dus wel zittingen vervangen en zweetbladen. :j Ik vind dat ongelooflijk leuk om te kunnen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 08:32

Ik vind het rotwerk om te doen. Maar moest het gewoon kunnen omdat er te veel prutswerk gedaan wordt. En omdat mij verteld werd dat een luchtkussen vervangen voor Flair 300 euro moest kosten omdat er 3 uur werk in zou zitten. Nou, heel bijzonder. De eerste keer dat ik mijn flair zadel openhaalde om zo'n kussen te checken en weer in elkaar te zetten was ik zelfs maar 2-2.5 uur bezig. Dus nu weet ik dat iemand die handig is het zeker in 1.5 uur kan.
Ik vind het alleen zo enorm raar dat je als hobbyist moeilijk aan materialen kunt komen. Ik heb nu wel de naalden, maar juiste garen is lastig (heb het nu, maar meestal is het te dik als het om hoofdstellen gaat), enz. Want je zou dat niet zelf moeten doen???? Tja, dan gaan mijn haren overeind staan. Ik kan voor m'n auto alles zo ophalen en onderhoud mag je 100% zelf doen (wat ik dus echt niet kan). Dat doe ik nu dus zeg maar ook voor een zadel, en dan mag het opeens niet? Echt, een stiksel vervangen of een kussen loshalen en weer vastzetten is gewoon echt niet moeilijk. Je moet wel de juiste (kromme) naalden hebben.

Oh ja, leuk detail: ik rij m'n paard met Wintec Cair, ideaal en daar hoef je dus inderdaad niets aan te doen zolang het zadel past. Verder heb ik een zadel met latexkussens voor springen (ook niet aanpasbaar).

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 09:40

Helaas is er wat misgegaan, maar ze gaan nog komen!
romyloverrr schreef:
Ik kreeg net een PB waarom het verslag van de hildago er nog niet was:
Helaas is mijn SD kaart kapotgegaan.
Deze hebben ze gelukkig nog kunnen reapareren.
Ik verwacht de foto's deze week te krijgen op een USB.
Dus vandaar dat het zo lang duurt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:51

romyloverrr schreef:
Helaas is er wat misgegaan, maar ze gaan nog komen!
romyloverrr schreef:
Ik kreeg net een PB waarom het verslag van de hildago er nog niet was:
Helaas is mijn SD kaart kapotgegaan.
Deze hebben ze gelukkig nog kunnen reapareren.
Ik verwacht de foto's deze week te krijgen op een USB.
Dus vandaar dat het zo lang duurt.

Voor mijn gevoel was die mededeling al wéken geleden :o

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:11

germie schreef:
Ik vind het rotwerk om te doen. Maar moest het gewoon kunnen omdat er te veel prutswerk gedaan wordt. En omdat mij verteld werd dat een luchtkussen vervangen voor Flair 300 euro moest kosten omdat er 3 uur werk in zou zitten. Nou, heel bijzonder. De eerste keer dat ik mijn flair zadel openhaalde om zo'n kussen te checken en weer in elkaar te zetten was ik zelfs maar 2-2.5 uur bezig. Dus nu weet ik dat iemand die handig is het zeker in 1.5 uur kan.
Ik vind het alleen zo enorm raar dat je als hobbyist moeilijk aan materialen kunt komen. Ik heb nu wel de naalden, maar juiste garen is lastig (heb het nu, maar meestal is het te dik als het om hoofdstellen gaat), enz. Want je zou dat niet zelf moeten doen???? Tja, dan gaan mijn haren overeind staan. Ik kan voor m'n auto alles zo ophalen en onderhoud mag je 100% zelf doen (wat ik dus echt niet kan). Dat doe ik nu dus zeg maar ook voor een zadel, en dan mag het opeens niet? Echt, een stiksel vervangen of een kussen loshalen en weer vastzetten is gewoon echt niet moeilijk. Je moet wel de juiste (kromme) naalden hebben.

Oh ja, leuk detail: ik rij m'n paard met Wintec Cair, ideaal en daar hoef je dus inderdaad niets aan te doen zolang het zadel past. Verder heb ik een zadel met latexkussens voor springen (ook niet aanpasbaar).

Ben jij op zoek naar flair kussens?
Ik kan eens informeren bij zaldi, of ze die nog hebben? Los, ik kan in principe heel wat onderdelen bestellen, ook wol (die zij gebruiken in de kussens) en alle andere losse onderdelen. Garen moet ik navragen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:31

Ik hoef het op dit moment niet meer, of het moet echt goedkoop zijn. Ik ga denk ik het zadel weer uit elkaar halen en vullen met wol. Ik heb schapenwol (witte), 1 vuilniszak vol. Een keer gekregen van een zadelmaker.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 11:46

Kwertel, dat is minder als een week geleden hoor haha.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:14

romyloverrr schreef:
Kwertel, dat is minder als een week geleden hoor haha.

Kan je nagaan hoe tijd soms op mij over komt.... :7 ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:26

germie schreef:
Ik hoef het op dit moment niet meer, of het moet echt goedkoop zijn. Ik ga denk ik het zadel weer uit elkaar halen en vullen met wol. Ik heb schapenwol (witte), 1 vuilniszak vol. Een keer gekregen van een zadelmaker.

Super. Wol is toch ook prima?
Weet je hoe oud het zadel is? Zit het nieuwe type boom er al in? (themoplastisch?)
In dat geval is wollen kussens dan prima.
Zaldi is gestopt met flair kussens mede door de andere boom.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:41

Leuk verslag! Ik ben wel benieuwd naar de boom, aangezien dit een oud zadel was. Hoe was de vorm? Was er scheefheid zichtbaar? (ik denk aan 30 jaar links op stappen :P )

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:38

Germie is misschien handig, maar ik heb al wintecjes aangenomen om het alsnog goed te installeren. Vaders die toch niet helemaal doorhadden hoe of het moest. Niet iedereen beschikt over 2 rechterhanden? Ik vond ook dat er veel kaf in het koren zat. Ik doe er nu een goede opleiding voor. Kan dus alles onderbouwen en jaaah! Ik kan alles inkopen! Weet ook precies welk draad dient voor welk deel van de zadelmakerij en ik kan alle vullingen krijgen. Gewoon inkoop. :+ En ik kan ook alle naalden krijgen.
En tja, mijn auto gaat gewoon naar de garage. Dan houd ik mijn garantie. ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:12

Ik heb geen idee wat voor boom er in mijn Zaldi zit. Ik denk nog de oude waar uiteraard ook niets mis mee is. Ik wist niet eens dat ze nu andere bomen hebben.
En nee, ik ben niet superhandig, auto's begin ik niet aan. Maar met een zadel kan ik me redelijk redden :D
Ieder zijn ding immers. Ik ben met sommige dingen gewoon een autodidakt. Zo kan ik ook zelf skis waxen en slijpen. Helaas moet je na een jaar of 3 de kanten van je skis een keer machinaal laten slijpen omdat je met de handtools nooit alle bramen eruit krijgt. En dan moet je er bij blijven, want hier wordt ook veel prutswerk gedaan (zo van die Nederlander weet het toch niet)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:03

Dat is ook zo. Ik heb de afgelopen jaren echter ook zat prutswerk gezien op het paard. Daarom ben ik voorzichtig met de opmerking: "zelf doen". Jij kan het misschien ook goed. Met mijn opleiding heb ik echter wel gezien dat niet alles zo vanzelfsprekend is. Een zadel bijvoorbeeld krapper of wijder maken kan bijvoorbeeld met heel veel zadels niet met de nodige schade tot gevolg.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:54

idefix4 schreef:
Dat is ook zo. Ik heb de afgelopen jaren echter ook zat prutswerk gezien op het paard. Daarom ben ik voorzichtig met de opmerking: "zelf doen". Jij kan het misschien ook goed. Met mijn opleiding heb ik echter wel gezien dat niet alles zo vanzelfsprekend is. Een zadel bijvoorbeeld krapper of wijder maken kan bijvoorbeeld met heel veel zadels niet met de nodige schade tot gevolg.

DAt klopt. En daarin heb ik ook al veel prutswerk gezien. Zo heb ik een blauwe maandag een Massimo zadel gehad. Die zou je smaller en wijder kunnen maken. Nou, mijn paard had telkens de schoft stuk, dus hup zadelmaker boom smaller maken. Tot 2 keer toe en toen lagen de schouders klem. Dus ik zo van dit is niet goed. Jawel, ik zag het verkeerd blabla. Maar toen ik goed keek was het zadel ook nog eens scheef door het persen. Bij Massimo moet je opletten met de zadels, want verstelde bomen zijn helaas vaak scheef. Maar ook vullen is werk waarvan velen zeggen het te kunnen, maar ze snijden gewoon een gaatje onder het bovenste zweetblad, proppen er wat bij en klaar. Maar zo werkt het helaas niet. Is wel de simpelste manier.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:56

germie schreef:
Ik heb geen idee wat voor boom er in mijn Zaldi zit. Ik denk nog de oude waar uiteraard ook niets mis mee is. Ik wist niet eens dat ze nu andere bomen hebben.

Tot 2004 hadden ze de houten boom in de zadels. ( en dus ook de flair)
Nu hebben ze de thermoplastische boom, die is verend en past zich door warmte iets aan.
Bovendien is de boommaat verstelbaar door een boompers.
Je kan zien hoe oud het zadel is aan het nummer in het zadel.
Overigens niets mis idd met de oudere bomen hoor. Zeker niet. Ik kom ze regelmatig nog tegen bij de spanjaarden. New kent van 17 jaar. Geen probleem.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:59

Wat leuk om te zien zo!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:17

Leeftijd van de boom zegt inderdaad niks. Ik leer ook te checken of die goed is bij aanvang. Maar hij kan inderdaad wel veranderen van vorm door bijvoorbeeld jaren lang zwaar opstijgen. Dan doe je dat wel heel zwaar. Of het kussen zakt erdoor scheef. Ruiters en paarden zijn ook niet recht. Het leer van het zadel vormt zich daar door de jaren heen ook naar. Zadels kunnen er heel scheef door ogen. En dan kan de fout ook in het kussen en de zitting zijn door asymmetrisch gebruik. In Engeland raden ze om die reden aan om een 2e hands zadel altijd opnieuw te vullen. Ik heb laatst ook een nieuw fenomeen gezien. Een gegoten boom op een nieuwe manier. Hastilow doet dat met een paar types. Het is een nieuwe manier. Ook heel mooie manier. Albion heeft ook een nieuw ontwerp. Daar ben ik benieuwd naar ervaringen. Punt blijft dat alles handwerk is. En ik vind de kennis over zadelmakerij moeilijk te vinden in Nederland. Hij is er wel degelijk. Ik weet inmiddels ook waar ik niet moet zijn. En vullen kun je of niet. Dat heb ik ook al gezien. Gevoel moet je daarvoor hebben. Dat is niet meetbaar immers. Die zadelmaker die wol weggeeft wil ik wel leren kennen!