Janine1990 schreef:MissMiekjee schreef:Als je zadels vrij snel dwingend vindt, zou ik je aanraden om een tweedehands Daaleman aan te schaffen. Daarbij kun je Daaleman zelf vragen om het zadel te beoordelen en op je paard aan te passen, die man kan best veel (legt ook goed uit waarom iets wel of niet kan) en daarbij liggen de zadels erg fijn op verschillende of paarden met afwijkende bouw. Zijn meestal wat plattere zadels met niet al te veel wrong. Oerdegelijke zadels, houden ook hun waarde tweedehands.
Zag ergens dat je Hulsebos WB3 ook een optie zou vinden. Lijkt me ook een prima keus, alleen laat dat zadel érg goed nakijken en aanpassen. Zeker bij Hulsebos kan er vanuit het verleden e.e.a. aangepast of ingezakt zijn aan de vulling, wat bij Daaleman minder is (tja, de ene vulling zakt wat sneller in dan de andere), dus bij Hulsebos kan er wat meer aanpassing nodig zijn. Maar Hulsebos zit meer dan goed, erg zacht, geeft wel een stil been maar absoluut geen diepe zit (WB3), daar zit je meer op dan in was mijn ervaring, dus dat is wel wat je wens is. Hulsebos is daarbij ook vrij makkelijk op het paard aan te passen, ook op friezen, maar meestal is er wat meer werk bij nodig dan bij Daaleman.
Kwaliteitsverschil is minimaal, zit allebei heerlijk en past (of is pas te maken) op heel veel ruggen.
2e hands maatwerk kan nog best wel aan je wensen aangepast worden, wat bij stubben bijvoorbeeld wat minder kan, dus dat is wel erg fijn.
Bedankt voor je reactie!
Daaleman had ik nog niet aan gedacht, maar op Marktplaats staat best het een en ander, tegen lage prijzen die er uit zien alsof ze heel erg prettig zitten.
Ben je dan gebonden aan Daaleman zelf als zadelmaker?
Ook bedankt voor je oordeel over de WB3, hoe zijn de kniewrongen daarvan?
Nee hoor, vrij te kiezen van zadelmaker
. Echter raad ik Daaleman aan omdat ik zelf vind dat dit een zeer kundige zadelmaker is waarbij veel mogelijk is, en zeker met zijn eigen zadels natuurlijk. Bij Hulsebos heb je keuze uit 3 verschillende vormen kniewrongen en dan ook nog eens 3 verschillende diktes, plaatsingen, etc. , dus die vraag is lastig te beantwoorden
. Standaard wordt de WB3 gemaakt met een korte wrong. Die komt nog niet eens tot de helft (misschien zelfs maar tot een kwart) van het zweetblad qua lengte, dus die is eigenlijk minimaal aanwezig. Zweetblad vormt wel heel erg mooi met de wrong mee en dan netjes tegen het onderste zweetblad aan, dus dat zit wel heel comfortabel, erg soepel en zacht leder. Beide zadels zijn prima aan te passen door welke zadelmaker dan ook, want ze zijn gewoon beide voorzien van wolvulling en niet heel ingewikkeld qua constructie.
Ik heb van beide merken een zadel en ben daar dus erg tevreden over
. Daarbij heb ik ook een Anatomica, de Orion. Heel fijn zadel, maar niet voor jou als ik je wensen lees. Typisch zadel met diepe zachte zit en grote groffe wrong, dus volgens mij wat te dwingend voor je.
. Zijn meestal wat plattere zadels met niet al te veel wrong. Oerdegelijke zadels, houden ook hun waarde tweedehands.
Duurde wel even voordat dit zadel eruit kwam, ik heb ook Wintec Isabelle werth/Bates geprobeerd maar dat zat al helemaal niet, en daarnaast KN, Kieffer, Kentaur (maar die werd te smal voor het paard), Ideal, Prestige, Kent & Masters/Thorowgood en Stübben geprobeerd (alleen veelzijdigheid, maar deze paste niet op het paard) en ben uiteindelijk bij Albion uitgekomen wat wél paard en mij past. En ongelofelijk maar waar, mijn goedkoopste Norton springzadel past ons ook beide
Misschien ook wel de combi van het zadel en de rijbroek die iets aan de grote kan is nu.
Heel mooi afgewerkt zadel, kwaliteit lijkt goed. Ik vind hem echter wel enorm gedwongen zitten, hij zet je enorm in een houding. De zitting is een soort kuipje waar je in terecht komt en het zadel is erg breed opgezet (brede twist).
) gaat hij toch maar retour
. Maar ik zou zeggen een KN Allegro (is iets "vaster" dan de Symphony maar je wordt er niet ingeplakt. Deze zijn naar mijn weten best veel 2e hands te koop. (ik heb een 17,8" trouwens)