Oriëntatie eigen zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:55

Janine1990 schreef:
MissMiekjee schreef:
Als je zadels vrij snel dwingend vindt, zou ik je aanraden om een tweedehands Daaleman aan te schaffen. Daarbij kun je Daaleman zelf vragen om het zadel te beoordelen en op je paard aan te passen, die man kan best veel (legt ook goed uit waarom iets wel of niet kan) en daarbij liggen de zadels erg fijn op verschillende of paarden met afwijkende bouw :j . Zijn meestal wat plattere zadels met niet al te veel wrong. Oerdegelijke zadels, houden ook hun waarde tweedehands.

Zag ergens dat je Hulsebos WB3 ook een optie zou vinden. Lijkt me ook een prima keus, alleen laat dat zadel érg goed nakijken en aanpassen. Zeker bij Hulsebos kan er vanuit het verleden e.e.a. aangepast of ingezakt zijn aan de vulling, wat bij Daaleman minder is (tja, de ene vulling zakt wat sneller in dan de andere), dus bij Hulsebos kan er wat meer aanpassing nodig zijn. Maar Hulsebos zit meer dan goed, erg zacht, geeft wel een stil been maar absoluut geen diepe zit (WB3), daar zit je meer op dan in was mijn ervaring, dus dat is wel wat je wens is. Hulsebos is daarbij ook vrij makkelijk op het paard aan te passen, ook op friezen, maar meestal is er wat meer werk bij nodig dan bij Daaleman.

Kwaliteitsverschil is minimaal, zit allebei heerlijk en past (of is pas te maken) op heel veel ruggen.

2e hands maatwerk kan nog best wel aan je wensen aangepast worden, wat bij stubben bijvoorbeeld wat minder kan, dus dat is wel erg fijn.

Bedankt voor je reactie!
Daaleman had ik nog niet aan gedacht, maar op Marktplaats staat best het een en ander, tegen lage prijzen die er uit zien alsof ze heel erg prettig zitten.
Ben je dan gebonden aan Daaleman zelf als zadelmaker?

Ook bedankt voor je oordeel over de WB3, hoe zijn de kniewrongen daarvan?

Nee hoor, vrij te kiezen van zadelmaker :). Echter raad ik Daaleman aan omdat ik zelf vind dat dit een zeer kundige zadelmaker is waarbij veel mogelijk is, en zeker met zijn eigen zadels natuurlijk.

Bij Hulsebos heb je keuze uit 3 verschillende vormen kniewrongen en dan ook nog eens 3 verschillende diktes, plaatsingen, etc. , dus die vraag is lastig te beantwoorden :+ . Standaard wordt de WB3 gemaakt met een korte wrong. Die komt nog niet eens tot de helft (misschien zelfs maar tot een kwart) van het zweetblad qua lengte, dus die is eigenlijk minimaal aanwezig. Zweetblad vormt wel heel erg mooi met de wrong mee en dan netjes tegen het onderste zweetblad aan, dus dat zit wel heel comfortabel, erg soepel en zacht leder.

Beide zadels zijn prima aan te passen door welke zadelmaker dan ook, want ze zijn gewoon beide voorzien van wolvulling en niet heel ingewikkeld qua constructie.

Ik heb van beide merken een zadel en ben daar dus erg tevreden over :).

Daarbij heb ik ook een Anatomica, de Orion. Heel fijn zadel, maar niet voor jou als ik je wensen lees. Typisch zadel met diepe zachte zit en grote groffe wrong, dus volgens mij wat te dwingend voor je.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:07

Niet makkelijk tweedehands verkrijgbaar, maar zéker een a-merk zadel die waarde behoud is Albion. Zelf ben ik ook vrij lang en zit ik heel erg prettig in een albion, de zit is niet gedwongen maar geeft wel veel steun. Ik heb mijn zadel toen gekocht via Stoker uit Dronten en heb ik nu al een poosje, maar blijft mooi en fijn in gebruik, geen poespas, gewoon een goed zadel.

Kentaur zat ik ook erg fijn in met mijn lange benen, Kieffer en Prestige zat ik beroerd in- diegene met grote kniewrongen zetten mijn benen vast, die zonder kniewrongen steek ik overheen uit..

Succes met je zoektocht! :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:11

Albion is zeker super, maar komt aangepast aan paard en ruiter. Als het niet uit een standaard ruitersportzaak komt kan iedere Albion anders zijn. Je hebt namelijk de keuze uit verschillende zittingen, wrongen en bladlengte. Daarnaast is het kussen aan te passen naar het paard. Het is een typisch maatzadel.

Daaleman zou ik bij Daaleman zelf informeren :j
Is vaak ook maatwerk dus de ene daaleman kan anders zitten dan de andere.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 04-10-14 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 21:12

XladyX schreef:
Niet makkelijk tweedehands verkrijgbaar, maar zéker een a-merk zadel die waarde behoud is Albion. Zelf ben ik ook vrij lang en zit ik heel erg prettig in een albion, de zit is niet gedwongen maar geeft wel veel steun. Ik heb mijn zadel toen gekocht via Stoker uit Dronten en heb ik nu al een poosje, maar blijft mooi en fijn in gebruik, geen poespas, gewoon een goed zadel.

Kentaur zat ik ook erg fijn in met mijn lange benen, Kieffer en Prestige zat ik beroerd in- diegene met grote kniewrongen zetten mijn benen vast, die zonder kniewrongen steek ik overheen uit..

Succes met je zoektocht! :)

Even op Marktplaats gekeken, maar daar staat niets in 18 inch bij.... Welk type heb jij? En zijn ze er wel in 18 inch te krijgen?

Wel echt exact dezelfde symptomen :')

Ik zat nog even te zoeken op Bokt en kwam een topic tegen met de vraag welke zadels Bokt op zijn/haar friezen had liggen en daar kwam wel heel erg veel stubben uit zag ik!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:28

Ik heb een 18" (volgens mij, maar 17,5 zou ook kunnen) SLK dressuurzadel, dus de simpelste uitvoering. De nieuwere versies heb ik geen ervaring mee, ik hou van strak, simpel en degelijk :)) Duurde wel even voordat dit zadel eruit kwam, ik heb ook Wintec Isabelle werth/Bates geprobeerd maar dat zat al helemaal niet, en daarnaast KN, Kieffer, Kentaur (maar die werd te smal voor het paard), Ideal, Prestige, Kent & Masters/Thorowgood en Stübben geprobeerd (alleen veelzijdigheid, maar deze paste niet op het paard) en ben uiteindelijk bij Albion uitgekomen wat wél paard en mij past. En ongelofelijk maar waar, mijn goedkoopste Norton springzadel past ons ook beide :+

http://www.albionsaddlemakers.co.uk/sad ... slk-1.html

Janine1990

Re: Oriëntatie eigen zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 10:31

Maar zo te zien heb je een gewoon warmbloed. Is die van jou misschien ook iets rondgeribt? Hoe zit het met de schoft etc.?

Pffffff... het is wel duidelijk dat doorrijden niet alleen aan het zadel ligt :') Ik draag mijn rijbroeken altijd een week voordat ze in de was gaan. Ik heb weer een bil doorgereden met mijn Anky rijbroek :') Dat doe ik niet met de andere broeken :P Misschien ook wel de combi van het zadel en de rijbroek die iets aan de grote kan is nu. :P

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:53

Ik zou in jouw plaats toch nog eens kijken voor een kieffer. Het ene kieffer is het andere niet. Zo heb ik er 2 liggen waarvan het ene mij niet zo bevalt qua zit en het andere echt als een huis zit en veel meer schoudervrijheid geeft. Deze zadels zijn ideaal doordat ze gemakkelijk passen op meerdere paarden (niet allemaal natuurlijk), maar als er soms eens eentje tussen zit met meer schoft zoals vaak bij friezen het geval is dan vind ik de kieffer er echt uitspringen qua pasvorm.
Dit is de 18 inch die ik heb (ligt op een paard van 1m83) en ik heb er 250€ voor betaald. Het is een lech profi, maar speciaal model.
Afbeelding

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:57

Let met Kieffer wel op dat de boom recht is :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 11:00

Nah, ik wil toch geen Kieffer. Zit beroerd, houdt z'n waarde niet meer...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:04

Niet alle kieffers zitten beroerd, er bestaan meer als 2 modellen. Bedoel maar hiermee dat je soms niet meteen een kieffer aanbod moet afslaan. Behoudt zijn waarde niet omdat er zo veel aanbod van is, maar daarom vind je ze ook goedkoop. Weet niet zo snel een ander merk met zo een goede pasvorm en van echt leder waar je minder als 300€ voor betaald. Natuurlijk zijn ze niet allemaal prima en in even goede staat, maar dat is bij alle merken zo. Ik zou voor jouw doeleinden geen ontzettend duur zadel nemen omdat je het waarschijnlijk vaak moet verslepen en op verschillende paarden moet leggen en dan heb je vooral een gemakkelijke pasvorm nodig. Dan strand je al snel bij stubben of kieffer.
Ik heb ook een barnsby liggen, die is meer als 10 jaar en ziet er nog als nieuw uit, maar de kieffer past gemakkelijker als mijn barnsby en dit enkel al door de terug gesneden boom.
Als je op marktplaats kijkt staat het ook vol met nette kieffers en stubben zadels dan vind je denk ik wel gemakkelijk iets in je buurt.
Of als je op marktplaats 18 intypt en dan bij dressuur kijkt en dan nog eens je dorp invult kun je heel snel alle dresuurzadels zien die in je buurt verkocht worden met een 18 inch zit. Keuze genoeg lijkt me.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 18:24

betadine schreef:
Niet alle kieffers zitten beroerd, er bestaan meer als 2 modellen. Bedoel maar hiermee dat je soms niet meteen een kieffer aanbod moet afslaan. Behoudt zijn waarde niet omdat er zo veel aanbod van is, maar daarom vind je ze ook goedkoop. Weet niet zo snel een ander merk met zo een goede pasvorm en van echt leder waar je minder als 300€ voor betaald. Natuurlijk zijn ze niet allemaal prima en in even goede staat, maar dat is bij alle merken zo. Ik zou voor jouw doeleinden geen ontzettend duur zadel nemen omdat je het waarschijnlijk vaak moet verslepen en op verschillende paarden moet leggen en dan heb je vooral een gemakkelijke pasvorm nodig. Dan strand je al snel bij stubben of kieffer.
Ik heb ook een barnsby liggen, die is meer als 10 jaar en ziet er nog als nieuw uit, maar de kieffer past gemakkelijker als mijn barnsby en dit enkel al door de terug gesneden boom.
Als je op marktplaats kijkt staat het ook vol met nette kieffers en stubben zadels dan vind je denk ik wel gemakkelijk iets in je buurt.
Of als je op marktplaats 18 intypt en dan bij dressuur kijkt en dan nog eens je dorp invult kun je heel snel alle dresuurzadels zien die in je buurt verkocht worden met een 18 inch zit. Keuze genoeg lijkt me.

Wat is er niet duidelijk aan 'ik wil geen Kieffer' of 'ik neem geen Kieffer'. Ik doe het gewoon niet.
Ik hoef overigens ook niet te slepen met mijn zadel hoor... Ligt gewoon afgesloten op stal. En verschillende paarden? Bij mijn weten spreek ik maar over één paard op dit moment....

Edit: "I usually say 'never say never' but for this I make an exception..."

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:58

Janine1990 schreef:
Maar zo te zien heb je een gewoon warmbloed. Is die van jou misschien ook iets rondgeribt? Hoe zit het met de schoft etc.?

Pffffff... het is wel duidelijk dat doorrijden niet alleen aan het zadel ligt :') Ik draag mijn rijbroeken altijd een week voordat ze in de was gaan. Ik heb weer een bil doorgereden met mijn Anky rijbroek :') Dat doe ik niet met de andere broeken :P Misschien ook wel de combi van het zadel en de rijbroek die iets aan de grote kan is nu. :P

Haha mijn paard is heel erg rond qua schoft.. en boommaat 33/34. Gelukkig heeft hij nog wel wat schoft, dus schuiven zadels niet maar hij is wel erg breed in zijn rug (schouders dan weer niet).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 21:31

Ooh dat is wel een heel ander type...

Vandaag nog eens goed zitten kijken, en hij heeft nu een zadel die van een KWPN'er af komt. Moet de eigenaresse van het zadel maar ff vragen om wat meer info. Maar hij is niet zo heel rondgeribt vergeleken met een andere fries op stal. Dus wellicht heb ik toch wat meer mazzel... Hij heeft ook wel een schoft. Wordt steeds meer zichtbaar :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 19:21

Hoe denken jullie over Anky zadels? Heb er het een en ander over gelezen... Onder andere dat de boom eenvoudig verwisselbaar is.
Maar hoe zit dit zadel? Naar mijn idee oogt het ruim en weinig gedwongen. Maar hoe is de twist?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:57

Ik ben toevallig nu een Anky Painted Black aan het testen op mijn KWPN'er :Y) Heel mooi afgewerkt zadel, kwaliteit lijkt goed. Ik vind hem echter wel enorm gedwongen zitten, hij zet je enorm in een houding. De zitting is een soort kuipje waar je in terecht komt en het zadel is erg breed opgezet (brede twist).
Bij een passende vorm zou dat alles geen probleem zijn, maar mijn lijf (lang, enorm lange benen, niet heel breed) is er helaas niet voor gemaakt. Ik ga erop zitten als Charlie Chaplin omdat hij zo veel te breed is en mijn bovenbenen te ver naar voren gezet worden door de randen van het kuipje vd zitting.
Dus nu na een paar dagen blauwe bovenbenen en wonden aan de binnenkant van mijn rechterbovenbeen ( #) ) gaat hij toch maar retour -O-

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:16

Hé dat is raar Vientje, ik hoor dat de Anky PB juist niet gedwongen zit en brede twist heb ik ook niet gehoord.En als ik de zitting met mijn Schutte zadel vergelijk dan komt dat aardig overeen en mijn zadel is ook absoluut niet dwingend. Heb namelijk ook nog een Schleese/JES de kast liggen en dan heb je het nog eens over gedwongen zitten (foto staat in m'n profiel). :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 20:25

Vientje schreef:
Ik ben toevallig nu een Anky Painted Black aan het testen op mijn KWPN'er :Y) Heel mooi afgewerkt zadel, kwaliteit lijkt goed. Ik vind hem echter wel enorm gedwongen zitten, hij zet je enorm in een houding. De zitting is een soort kuipje waar je in terecht komt en het zadel is erg breed opgezet (brede twist).
Bij een passende vorm zou dat alles geen probleem zijn, maar mijn lijf (lang, enorm lange benen, niet heel breed) is er helaas niet voor gemaakt. Ik ga erop zitten als Charlie Chaplin omdat hij zo veel te breed is en mijn bovenbenen te ver naar voren gezet worden door de randen van het kuipje vd zitting.
Dus nu na een paar dagen blauwe bovenbenen en wonden aan de binnenkant van mijn rechterbovenbeen ( #) ) gaat hij toch maar retour -O-

Ik zag er in mijn omgeving eentje te koop staan, waar ik inderdaad ook een wat brede twist bij vermoed. Maarja, geen ervaring mee, wie weet zie ik het helemaal.

Ik ben voor mijn doen ook vrij smal in de heupen, mijn vetjes verbergen dat smalle een beetje :P Dus ik merk ook dat breed zitten lastig voor mezelf is.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:11

Deze is toch echt enorm dwingend hoor Olympia96. Daardoor kan ik er ook met geen mogelijkheid in zitten aangezien mijn vorm niet overeen komt met de vorm waarin het zadel mij wil hebben :+

Hij is sowieso beduidend breder opgezet dan de Hulsebossen, Passiers, Kieffers en Stubbens die ik gereden heb. Of dat dan extreem breed is weet ik niet, maar voor mij in elk geval te breed. Mijn heupophanging werd er niet gelukkig van iig :+

Op het oog leek het mij een heel fijn zadel, maar in de praktijk bleek dat voor mij toch helaas tegen te vallen. De kwaliteit is verder meer dan prima trouwens, daar is niks op aan te merken :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 11:25

Nieuwe zoekfunctie ontdekt op Marktplaats :') (zoeken in titel én beschrijving) en zoek standaard op stubben 18... Nu kwam ik een partij zadels tegen van een ruitersportzaak, waaronder een Busse zadel. Nu ken ik dit merk niet en met Google wordt ik niet veel wijzer, behalve dat Anky een samenwerking heeft met Busse? Ik begrijp wel dat het een Duits zadel is. En het zag er uit als een prettig zadel qua wrong in ieder geval. Dus ik ben benieuwd of hier mensen zijn met ervaring met dit merk?

Verder nog niets concreets hoor, via Marktplaats heeft mijn voorkeur nog niet (tenzij het echt dichtbij is en ik met goed overleg kan passen en terugbrengen), maar toch een beetje rondkijken is niet verkeerd naar mijn idee.

Bocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:35

Ik heb niet alles doorgelezen :o . Maar ik zou zeggen een KN Allegro (is iets "vaster" dan de Symphony maar je wordt er niet ingeplakt. Deze zijn naar mijn weten best veel 2e hands te koop. (ik heb een 17,8" trouwens)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 11:40

Bocus schreef:
Ik heb niet alles doorgelezen :o . Maar ik zou zeggen een KN Allegro (is iets "vaster" dan de Symphony maar je wordt er niet ingeplakt. Deze zijn naar mijn weten best veel 2e hands te koop. (ik heb een 17,8" trouwens)

Geeft niet :P
KN heeft een te recht zweetblad helaas, ik val er met mijn knie overheen. Wat betekent dat ik mijn beugels langer zou moeten doen, waardoor ik ook last krijg van mijn heup (richting overstrekken).
En hun maten komen niet aan de 18 inch, dat vind ik ook wel jammer.
Als je even op mijn naam selecteert kom je wel wat linkjes van foto's van mij in diverse zadels tegen :) Waaronder een KN Symfonie van 17,8"

geert4458

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:49

1 keer een daaleman en nooit weer anders :)