zadel te klein of ander probleem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:37

Bij een boomloos is het niet dat het zo maar past. Die van mijn zus is de pommel aangepast omdat die recht in de rug stak en niet wijd genoeg was.
Dit was 1 van de eerste barefoots maar je ziet al wel dat ze nu ook andere maten hebben omdat het niet zomaar past.

Ik zal je echt laten informeren door een goede zadelmaker, die of meerdere zadels mee kan nemen en kan passen.... Of die je paard komt meten en kan vertellen naar wat voor type zadels. Je moet kijken en in welke maten die hij dan kan aanpassen voor je paard

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:39

Ze zegt het idd wat hard, maar wel met een kern van waarheid. Even met een flinke korrel zout lezen en de boodschap meenemen die ze geeft :)

Ik denk dat je best een goed tweedehands zadel kunt vinden met een klein budget :j

brighteyes85

Re: zadel te klein of ander probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:52

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar een aantal reacties eruit gehaald en die van TS gelezen.

@TS een zadelmaker/passer laten komen die bekend staat als goed, verschillende zadels uit proberen binnen een bepaalde prijsklasse is goedkoper dan een nieuwe rug voor je paard of een nieuw paard. Laat alsjeblieft iemand komem met verstand van deze zaken en op voorhand de rug van je paard nakijken door een osteopaat of fysio gezien je aangeeft dat je paardje ook weerstand geeft zonder zadel tijdens het rijden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 10:10

Vandaag dus fotos maken in stand. En ik ga met ijzerdraad of een kapstok de rugvorm nemen en kijken of het zwarte zadel beter zou passen. Want op de fjord past die wel en hun ruggen verschillen niet veel eigg.
En dan heb ik ook ineens een idee hoeveel de bruine zadel eigenlijk niet past.
Wel jammer want heb dat zadel 150 euro betaald. Kreeg het bijhorend kopstuk er wel bij.
Maar ik doe het voorlopig niet weg, Je weet nooit welk paard mijn pad kruist en of het toevallig wel op dat paard past.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:27

tinkersjakie schreef:
Bij een boomloos is het niet dat het zo maar past. Die van mijn zus is de pommel aangepast omdat die recht in de rug stak en niet wijd genoeg was.
Dit was 1 van de eerste barefoots maar je ziet al wel dat ze nu ook andere maten hebben omdat het niet zomaar past.

Nouja, een pommel 'aanpassen' is slechts een kwestie van rits open, pommel eruit, andere pommel erin, rits dicht.

MaricoGraphy schreef:
Wel jammer want heb dat zadel 150 euro betaald. Kreeg het bijhorend kopstuk er wel bij.
Maar ik doe het voorlopig niet weg, Je weet nooit welk paard mijn pad kruist en of het toevallig wel op dat paard past.

Um sorry. Jij vind €150 voor een zadel veel geld? Dat bedrag op zich is natuurlijk veel, maar voor een zadel ben je echt algauw €500 kwijt. En dan zit je goedkoop. Je beseft hopelijk wel dat de goedkope zadels waar jij steeds mee aankomt, eigenlijk gemaakt zijn om alleen maar op zo'n voltigeoefenton te leggen. Koop gewoon een goed merk zadel die past, of ga niet met zadel rijden.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:54

Citaat:
tinkersjakie schreef:

Nouja, een pommel 'aanpassen' is slechts een kwestie van rits open, pommel eruit, andere pommel erin, rits dicht.

Ja dat klopt maar zoals ik al zei was dit 1 van de eerste modellen en dus ook al veel eerder aangepast voordat ze andere maat pommels hadden

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 19:14

Heb 1 standfoto waar ik erop zit. Ik upload hem morgen. Standfoto van paard zonder mij heb ik helaas niet gemaakt.

Heb zelf het zadel erop gelegd en gevoeld of ik 4 vingers vanvoor ertussen kreeg, dit ging heel makkelijk. Vanachter ging dat ook makkelijk. En de afstand tussen de kussens is 4 vingers. Wat ongeveer 6 cm is. 3cm te weinig dus.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:30

MaricoGraphy schreef:
Heb 1 standfoto waar ik erop zit. Ik upload hem morgen. Standfoto van paard zonder mij heb ik helaas niet gemaakt.

Heb zelf het zadel erop gelegd en gevoeld of ik 4 vingers vanvoor ertussen kreeg, dit ging heel makkelijk. Vanachter ging dat ook makkelijk. En de afstand tussen de kussens is 4 vingers. Wat ongeveer 6 cm is. 3cm te weinig dus.

4 vingers van de bovenzijde zadelboom voor tot aan de schoft? (dus je 4 vingers rechtop?)
Als dat zo is? dan is de boom veel te klein.
2 tot maximaal 3 vingers is gebruikelijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 06:13

Ik heb heel fijne vingers. Bij mijn vriend komt dat overeen met 3 vingers. Maar dat het tussenkanaal te smal is wil dus zeggen zadel is te klein.
Heb er gisteren alleen om gezeten voor dat nog eens te testen.

We gaan ons nu voornamelijk bezig houden met trainen van buiten wandelen. Vroeger deed astra dit heel goed. Maar nu is hij angstig als de broer van de eigenaar hem begeleid. Als ik hem begeleid gaat hij gewillig mee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 07:41

Als het tussenkanaal te smal is, wil dat zeggen dat hij niet genoeg ruimte voor de ruggengraat heeft.
Als de boommaat te smal is, wil dat zeggen dat hij niet breed genoeg op de schouders is.
Als het zadel te klein is, wil dat zeggen dat jouw kont er niet in past.

Het is belangrijk om de juiste termen aan te houden, dan is het namelijk duidelijk wat niet goed gaat bij dit zadel.

Als ik het zo hoor dan raad ik je een barefoot aan. Bijv. deze:
http://www.bokt.nl/markt/ad/291496/mooi ... nne-maat-1

of deze: http://www.bokt.nl/markt/ad/283775/lede ... t-cheyenne

Een maat 1 (i.v.m. dat de rug van haflingers vaak kort zijn) cheyenne.

Je moet met de pad van barefoot rijden, dus ik ben op zoek gegaan naar advertenties waar die al bij zit.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 10:18

Thnx voor de duidelijke uitleg en de linkjes. Had hier in belgie ook al een barefoot gezien met pad.

Wat mijn kont betreft... ik heb op een 17 inch zadel gereden, dat is het zwarte zadel. De bruine is 17,5 inch. En nog lijkt het of ik er niet goed in zit, nogthans krijg ik mijn platte hand nog achter mijn kont. Of moet ik toch voor 18 inch gaan? En wat als ik dan nog dat zicht heb?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:27

Dat komt gewoon omdat het goeiekopie zadeltjes zijn die een raar model hebben en niet goed liggen.
Daar kan je niet goed in zitten. En elk zadel valt weer anders qua zittingmaat.

Die 2e Barefoot-link is wel een extreem koopje trouwens zeg! :oo
Zadeltje lijkt wel vrij klein te vallen qua zitting.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:27

MaricoGraphy schreef:
Thnx voor de duidelijke uitleg en de linkjes. Had hier in belgie ook al een barefoot gezien met pad.

Wat mijn kont betreft... ik heb op een 17 inch zadel gereden, dat is het zwarte zadel. De bruine is 17,5 inch. En nog lijkt het of ik er niet goed in zit, nogthans krijg ik mijn platte hand nog achter mijn kont. Of moet ik toch voor 18 inch gaan? En wat als ik dan nog dat zicht heb?

wat is je confectiemaat (broekmaat?)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 10:30

Broekmaat is 38 soms 36 en soms 40, ligt eraan hoe groot of klein ze uitvallen.
Ik heb echter een steekkont, dat zie je goed als ik rechtsta. Dan zie je dat mijn kont verder komt dan mijn schouders. En als ik plat op een grond lig krijg je je arm o der mijn rug door.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:34

Evelijn schreef:
nou.. zet de Haf dan nu maar al vast op pensioen... ga hem lekker longeren en niet pesten met zadels die nauwelijks passen.

Helemaal mee eens! Ik snap dit ook echt niet.
Is dat die haf die al met pensioen stond en nu ineens aan het werk moet? Of was dat een andere?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 10:38

Nuja met pensioen is veel gezegd, hij is gewoon 10 jaar nie bereden geweest omdat de eigenaar niet meer durfde. Tot ik voorstelde om hem rustig te trainen. Heb de eerste paar weken ook alleen gelongeerd en zo stilaan opgebouwd met zadel erop. Dan op het zadel hangen en dan rustig rondstappen.
Dus niet van rust ineens zadel erop en gaan rijden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:39

MaricoGraphy schreef:
Broekmaat is 38 soms 36 en soms 40, ligt eraan hoe groot of klein ze uitvallen.
Ik heb echter een steekkont, dat zie je goed als ik rechtsta. Dan zie je dat mijn kont verder komt dan mijn schouders. En als ik plat op een grond lig krijg je je arm o der mijn rug door.

Dan moet je met een 17.5 inch uit de voeten kunnen
wb je steekkont ;) Dat is een kwestie van je bekken goed kantelen. Is een (aangeleerde) verkeerde houding. Daar moet je geen groter zadel voor nemen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:40

MaricoGraphy schreef:
Beter dat ik niet eeageer op reacties zoals dat van aerdenhout. Die voegen niets toe in dit topic en geven mij alleen het gevoel dat ze niet lezen wat ik neerzet. Waarom bestaan er zulke harde mensen?

Even hierop reagerend: Beter harde mensen met ervaring, dan lieve mensen die roepen hoe goed je het wel niet doet. Dit is niet rot bedoelt, maar je vind een paard van 20 wél de moeite waard om erop te rijden, dus waarom niet hierin investeren met een zadel omdat jij dat de moeite niet waard vind?

Een goed zadel van een degelijke kwaliteit behoudt met goed onderhoud wel een deel van zijn waarde. Daarbij komt dat dit niet een probleen van 2 weken is, ik meen me te herinneren dat je hier al zo goed als een jaar mee aan het doorhakken bent.

Wat betreft de "zadelpasser".. Ach.. Je hebt zadelpassers en zadel'passers', en ik vraag me af of je er überhaupt een zadelpasser bij hebt gehaald; dat roep je namelijk vrij vaak (zonder al te banketstaaf te klinken) en het dan wegstoppen onder de noemer 'dat komt door mijn steek-kont'.. Daar heeft je dier toch niks aan?

Als jij 400 euro niet de moeite waard vind om in de gezondheid van het dier van een ander te investeren, prima, maar kap er dan alsjeblieft mee. Longeren en wandelen en verder raad ik je écht aan om het bij plaatjes kijken te houden. En daar mag je gerust boos om worden, maar met 20 jaar dat dier nog gaan plagen met halfbakken zadels, veel te rare zadels omdat jij zo goedkoop mogelijk wil rijden én omdat jij vindt dat hij geen rugproblemen kan hebben..

Sorry. Dat gaat er bij mij niet in. Wees maar blij dat het zo'n goedzak is dat je je nek nog niet erop gebroken hebt, echt waar..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 10:49

Goedzak, astra? Helemaal niet, kan gewoon ontzettend goed blijven zitten als hij ervandoor gaat of gaat bokken.
Tevens bokt hij aan de longe ook, al van in het begin.

Daarnaast, ik probeer mijn bekken te kantelen maar krijg dit niet voor elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:50

MaricoGraphy schreef:
Goedzak, astra? Helemaal niet, kan gewoon ontzettend goed blijven zitten als hij ervandoor gaat of gaat bokken.
Tevens bokt hij aan de longe ook, al van in het begin.

Gaat er dan geen lampje bij je branden dat je deze misschien lekker moet laten staan nu?

En geloof me, je hebt écht een goedzak. Bokken is "vervelend", maar wil je wachten op het moment dat je achterover klapt?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-09-14 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:51

MaricoGraphy schreef:

Dat komt omdat je rugspieren nog tekort zijn :o
Op salsa en marenge les :D

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:54

Heb je al eens gekeken naar een wintec wide of bates wide (leren versie)? Deze past op mijn haflinger goed. De meeste betaalbare reguliere zadels gaan niet groot genoeg kwa boomwijdte :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:14

Is het paard al 20? en 15 jaar niets gedaan?
Ik zou er niet meer op gaan...dat is hetzelfde als op de rug van je opa of oma stappen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 12:48

Tja heb gisteren nog gesproken met de eigenaar over een 3e paard erbij zetten omdat de fjord op een leeftijd is dat het op een dag ineens dood in de wei kan liggen. Hetzelfde met astra eigenlijk. Maar mijn vriend vind dat ik moet wachten met een paard erbij zetten tot 1 van hun werkelijk dood is.
Ik wil wel stoppen met rijden, maar volgens de da kan het geen kwaad om ze dagelijks een half uur te rijden. Hoor dus alleen tegenstrijdige dingen. Wat voor mij ook alleen maar verwarrend is.

Over dat 3e paard heb ik het gisteren dus ook nog gehad met de eigenaar en heb gezegd dat ik intussen elk interessant paard (zeker al 5) heb mislopen omdat mijn vriend niet wil dat ik er nu ene bijzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:50

Ik denk dat jouw vriend in deze toch echt wel het meest verstandig is. Het kan vast geen kwaad om iedere dag een half uurtje te rijden; mits ze dit gewend zijn, mits met een handige ruiter, mits met passend tuig, et cetera...