Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Olympia96 schreef:Verder wil ik nogmaals benadrukken dat mijn ervaring níks zegt over de ervaringen van andere mensen. Door mijn ervaring te delen, wil ik alleen maar aangeven dat ook dit zadel niet de oplossing is voor alle problemen.
Aimee schreef:En dat kan alleen als het bekken op de juiste manier geaccommodeerd wordt.
Als je tegen je zadel moet vechten, kun je zitlessen nemen wat je wil, maar ontspannen zal niet gaan en recht zitten al helemaal niet.
Nanno_123 schreef:ik val ook even binnen.
Ik heb al jaren rug pijn en ook steeds vaker last van mijn liezen en heupen.. na een half uur rijden moet ik eigenlijk al stoppen. Ik heb altijd spierpijn.. wat raar is als je al je hele leven rijd, ik ben wel hypermobiel maar of dat echt de oorzaak kan zijn van al mijn pijntjes?
Zoals Aimee zegt, we rijden gewoon stug door.. maar we willen allemaal wel pijn vrij door het leven.
Ik ben er wel achter dat ik eigenlijk niet op een dressuur zadel kan rijden. De zit is te gedwongen, waardoor mijn onderrug hol trekt omdat er te weinig ruimte is om mijn bekken te kantelen.
Ook vind ik het fijn om mijn beugels wat korter te hebben om mijn onderrug te ontlasten.
Tegenwoordig rij ik in een veelzijdigheid zadel, met mijn rug gaat het steeds beter, maar mijn heupen en liezen blijven eigenlijk steeds erger worden en nu ik dit zo lees gaat er een wereld voor mij open.
Ik wil eigenlijk ook niet veel geld meer uitgeven aan een goed zadel.. ja raar, maar ik heb al best veel zadels gekocht in twee jaar tijd en omdat overal iemand wel weer ergens bij zweert durf ik het eigenlijk niet meer.
Ik blijf rustig mee lezen, en misschien herkent iemand mijn verhaal. Ben al een tijdje aan het rondkijken voor wat nieuws maar het budget is beperkt(niet super beperkt maar 3000 euro is er gewoon niet) en mijn eisen zijn hoog met mijn lijf en voor mijn paard!
Nanno_123 schreef:@sizzle, klopt! maar als je alles al geprobeerd hebt kan je het soms ook bij het zadel zoeken toch?
je liezen, heupen en onderrug staan ook met elkaar in verbinding dus misschien is het ook een soort wisselwerking?
@nombrado, ja mijn rug is hol maar in een dressuur zadel nog holler, het was een erg gedwongen zit, diep met grote wrongen dus bekken naar achter kantelen ging niet meer.
nombrado schreef:Dat is echt het slechtste advies wat je kan geven over die beugels! Met extra lange beugels ga je meer spanning opbouwen in je bekken en bovenbenen omdat je niet de steun onder de bal van je voet kan gebruiken om dit te compenseren. Hierdoor kantelt je bekken verder naar voren en word de rug nog holler. Het probleem word dus erger! Te korte beugels is ook niet goed natuurlijk, maar ze extra lang maken is echt geen oplossing.In jou geval zou ik zeker gaan voor een semie diep zadel, maar wel juist je beugels lang (heel lang) om jezelf aan te leren je bekken juist goed te kantelen en je houding zo recht te maken.
leonie87 schreef:nombrado schreef:Dat is echt het slechtste advies wat je kan geven over die beugels! Met extra lange beugels ga je meer spanning opbouwen in je bekken en bovenbenen omdat je niet de steun onder de bal van je voet kan gebruiken om dit te compenseren. Hierdoor kantelt je bekken verder naar voren en word de rug nog holler. Het probleem word dus erger! Te korte beugels is ook niet goed natuurlijk, maar ze extra lang maken is echt geen oplossing.In jou geval zou ik zeker gaan voor een semie diep zadel, maar wel juist je beugels lang (heel lang) om jezelf aan te leren je bekken juist goed te kantelen en je houding zo recht te maken.
Nicky1963 schreef:Idd een slecht advies.
Het gaat er inderdaad niet om dat je je beugels lang maakt, maar dat je je been lang kan laten zijn! Een lang been krijg je door ontspanning van het heupgewricht, waardoor je been vanuit je heup lang naar beneden kan hangen.
Met alleen lange beugels heb je het effect van 'op je tenen staan' waardoor je balans slecht wordt en je dus constant je spieren moet gebruiken om in balans te blijven.
Wat ook belangrijk is is de plaatsing van de beugelhaken. Vaak zitten ze teveel naar voren, waardoor je altijd verkeerd terecht komt in je zadel.
Je moet voor een kaal zadel toch al snel € 3600,00 reserveren. neeltie schreef:Mijn paard ( 1.80 ) heeft een heel hoge en lang doorlopende schoft en verder een vrij vlakke rug. Ik heb altijd het gevoel, dat ik achter het zwaartepunt van mijn paard zit en dus ook achter de beweging en ben steeds bang dat ik teveel in het lendenengebied zit.
Ik rijd momenteel met een KN Ouverture Plus en ik kan er absoluut niet in doorzitten. Zodra ik ga zitten verlies ik elk contact met mijn paard en kom in stoelzit en begin te stuiteren, wat de impuls van mijn paard niet ten goede komt.
ik moet altijd eerst mijn benen verleggen om een hulp te kunnen geven.
Bij diverse zadelmakers heb ik ook aangegeven, dat ik mijn benen niet kan indraaien en aanleggen, maar ik vraag me af of ook de zogenaamde gerenommeerde zadelmakers er wel verstand van hebben, want zij begrijpen blijkbaar niet wat ik bedoel.
Altijd liggen zij uitgedraaid. Ik wijt dat aan het feit, dat het zadel te breed is voor mijn zitbeenknobbels. heb een normaal achterwerk, maar mijn zitbeenknobbels liggen dichtbij elkaar.
Mijn man heeft de stijgbeugelhaken al verlengd, zodat de beugels wat meer naar achteren zijn verplaatst, maar dit is nog altijd niet optimaal.
Ik heb ook aangegeven, dat ik wat meer voorin het zadel zou willen zitten, maar ook geen reactie, terwijl er toch zadels zijn waarbij dit mogelijk is. ik zou wel willen weten bij welke zadels dat zo is.
Ik heb laatst op een Albion SLK gereden met een normal seat en dat zat al beter. en op de bok heb ik gezeten op eenzelfde zadel maar dan met narrow seat en dat was voor mij een verademing. ze zijn er schijnbaar ook in een uitvoering voor hoge schoft.
Mijn benen hingen mooi naar beneden, zonder naar buiten te zijn gedraaid en ik zat rechtop en niet op mijn onderrug. ik kon mooi bewegen in dit zadel.
Ik heb ook alle filmpjes van Schleese gezien en dat was voor mij eindelijk iemand, die erover heeft nagedacht.
Wat herkende ik daar veel problemen in.
Ik ga nu echt voor een ander zadel en zou graag eens op een Schleese zadel rijden om het verschil te voelen met mijn huidige zadel.
Weet iemand of dit mogelijk is, want om nou zoveel geld neer te tellen voor iets wat ik niet heb gevoeld vind ik een beetje riskant.
In Canada zag ik de mogelijkheid om een zoekactie naar een ( gebruikt ) schleese zadel te starten. Is dat in NL of B ook zo?
De zadels zijn toch altijd aan te passen aan elk paard?
poehee, heel verhaal weer. maar ik zou nu wel eens fijn willen gaan rijden. zal mijn paard ook wel dankbaar voor zijn.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
dus geen ideale combi. Ik kan uitsluitend goed zitten in een dressuurzadel dat iets naar voren gebouwd is, zodat mijn knie niet over de wrong steekt óf dusdanig naar achteren gedwongen wordt dat ik bijna voorover val.
.