zadel voor vrouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:13

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:30

Olympia96 schreef:
Verder wil ik nogmaals benadrukken dat mijn ervaring níks zegt over de ervaringen van andere mensen. Door mijn ervaring te delen, wil ik alleen maar aangeven dat ook dit zadel niet de oplossing is voor alle problemen.

Zeker waar wat je zegt.
Er zal eerst aan de houding van ruiters gewerkt moeten worden ,alvorens er een oordeel over gegeven kan worden.
Als je jezelf weet recht te werken in een zadel of op een paard ? (en dan bedoel ik echt recht boven het middelpunt van het paard) kan je in principe in elk zadel rijden als ruiter (als het zadel goed en in balans op de paardenrug ligt) Als ruiter heb je zeker altijd een voorkeur.
Een holle rug , kan je heel eenvoudig recht werken met paardrijden. (is gewoon een verkeerde spierspanning in het lijf)
Heel veel mensen hebben een verkeerde houding, loop of stand van het lichaam, die je altijd weer terugziet op de paardenrug.
Bij een "verkeerd" gekanteld bekken, krijg je altijd last van je rug. In het ene zadel meer dan in de andere, maar de basis is de verkeerde houding (niet het zadel)
In de filmpjes die ik van de Schleese zadels zie, zie ik nog steeds een ruiter met de verkeerde houding.
Een zadel lost dus nooit de verkeerde houding van de ruiter op.
Ik zeg dus niet dat het verkeerde zadels zijn, maar oplossen van ruiterzitproblemen lossen ze niet op.
Alles gaat en staat met leren ontspannen in het bekken gebied en je rug/schouders recht boven het middelpunt

Aimee

Re: zadel voor vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:34

En dat kan alleen als het bekken op de juiste manier geaccommodeerd wordt.
Als je tegen je zadel moet vechten, kun je zitlessen nemen wat je wil, maar ontspannen zal niet gaan en recht zitten al helemaal niet.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:43

Ik volg dit topic nu al een tijdje. Maar het ligt zeker ook wel aan het zadel of je een juiste houding aan kan nemen. Ikzelf ben al heel lang opzoek naar een goed zadel wat mij hier in kan ondersteunen.
Echter heeft het niet alleen maar te maken met spierspanningen. Anders zou je overal goed in kunnen zitten en dit is in mijn geval echt niet zo. Ikzelf ben heel erg benieuwd naar hoe zo'n pas sessie in het werk gaat. HET zadel voor mij heb ik nog niet weten te vinden. Ik hoop dit nog wel tegen te komen andrs zal ik toch de paardensport gedag moeten gaan zeggen op den duur ivm de vele pijn die ik ondervindt met rijden.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:54

@ nombrado, dat ben ik grotendeels wel met je eens! Mensen moeten hun niet op hun zadel of hun paard gooien maar eerst bij zichzelf kijken en dan kijken. Maar als jij je zeer bewust bent van je probleem of je fouten dan kan het wel juist het zadel zijn dat je kan helpen je zit te verbeteren. Niet als kern, maar als hulp in het proces. Dit in combinatie met goede zitles, goede hulp aan je lijf en evt flexchair en een teugeldruk meter. Want met alleen een ander zadel is niet opeens alles opgelost in de meeste gevallen, maar het kan wel helpen.

En je kan wel degelijk pijn krijgen van een zadel dat jou gewoon echt niet past! Wat niet direct wil zeggen dat je dan naar een vrouwenzadel moet rennen. Er zijn opties genoeg natuurlijk.

En dat wil dan ook weer niet direct zeggen dat je er slecht op zit. Het past alleen niet bij jou anatomie.
Maar wat je zegt over die slechte houding in dat filmpje, ik vond die vrouw er ook vreselijk beroerd op zitten, ongeacht welk zadel! Misschien niet de slimste voorbeeld ruiter in dit geval.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 06-07-14 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:55

Aimee, heb jij een idee hoever het staat met de ontwikkeling van een ijslanderzadel ? Ingeborg gaf een paar maand geleden aan dat dat er zou komen ? Het dressuurzadel dat ik kon testen, zat zalig, alleen heb ik echt wel een minder diepe zit nodig om de verschillende gangen te kunnen vragen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:23

Aimee schreef:
En dat kan alleen als het bekken op de juiste manier geaccommodeerd wordt.
Als je tegen je zadel moet vechten, kun je zitlessen nemen wat je wil, maar ontspannen zal niet gaan en recht zitten al helemaal niet.

De bekende dressuurmodel bomen zijn gemaakt op een dressuur houding van de ruiter.
Als je als ruiter in een springzadel (springboom) een dressuurproef gaat rijden krijg je idd last van de onderrug , want deze bomen zijn ontworpen op discipline springen, niet op dressuur en recht in je zadel zitten.
Er zijn zeker bomen te vinden die "niet goed" voor je bekken zijn. Man of vrouw.
Maar de bekende zadels die er al jaren zijn, hebben veelal al heel wat ontwikkelingen achter de rug wb de juiste vorm lepel/boom.
Voordeel nu is de thermoplastische bomen, die 10% meeveren met de beweging van het paard. Daar krijg je (als man niet, maar als vrouw ook niet) geen pijn van of werkt je tegen.
De door mij geteste zadels (en dat zijn er heel wat, vooral dressuur) bekende merken als KN , Passier, Kieffer, Zaldi, enz enz. kon ik prima op wegrijden. Geen problemen in de rug of bekken.
Veel ruiters hebben tegenwoordig een stoelzit, en dat is idd funest voor je rug (en de paardenrug) Maar dat ligt veelal niet aan de al jaren bekende dressuurzadels.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:55

ik val ook even binnen.
Ik heb al jaren rug pijn en ook steeds vaker last van mijn liezen en heupen.. na een half uur rijden moet ik eigenlijk al stoppen. Ik heb altijd spierpijn.. wat raar is als je al je hele leven rijd, ik ben wel hypermobiel maar of dat echt de oorzaak kan zijn van al mijn pijntjes?
Zoals Aimee zegt, we rijden gewoon stug door.. maar we willen allemaal wel pijn vrij door het leven.

Ik ben er wel achter dat ik eigenlijk niet op een dressuur zadel kan rijden. De zit is te gedwongen, waardoor mijn onderrug hol trekt omdat er te weinig ruimte is om mijn bekken te kantelen.
Ook vind ik het fijn om mijn beugels wat korter te hebben om mijn onderrug te ontlasten.
Tegenwoordig rij ik in een veelzijdigheid zadel, met mijn rug gaat het steeds beter, maar mijn heupen en liezen blijven eigenlijk steeds erger worden en nu ik dit zo lees gaat er een wereld voor mij open.

Ik wil eigenlijk ook niet veel geld meer uitgeven aan een goed zadel.. ja raar, maar ik heb al best veel zadels gekocht in twee jaar tijd en omdat overal iemand wel weer ergens bij zweert durf ik het eigenlijk niet meer.
Ik blijf rustig mee lezen, en misschien herkent iemand mijn verhaal. Ben al een tijdje aan het rondkijken voor wat nieuws maar het budget is beperkt(niet super beperkt maar 3000 euro is er gewoon niet) en mijn eisen zijn hoog met mijn lijf en voor mijn paard!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:08

De pijn in mijn heupen en liezen bij het rijden door hypermobiliteit is verdwenen na bezoek aan een goede fysio en chiropracter. Daarna kon ik gewoon pijnvrij rijden op het zadel waar ik daarvoor standaard kreupel af kwam.
Zoek het dus inderdaad ook niet te snel bij het zadel maar kijk ook eens goed naar je eigen lichaam.
Ik loop nu met onderrug klachten, voorheen nooit gehad.
Nu blijkt weer bij de fysio dat ik mijn heupspieren totaal verkrampt heb (waarschijnlijk door mijn zwangerschap) en moeten die eerst weer los. Wederom niet de schuld van het zadel, maar dat lijkt wel zo omdat ik er met rijden last van heb.
Denk en kijk dus verder dan het zadel want het probleem kan wel een dieper zitten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:30

Nanno_123 schreef:
ik val ook even binnen.
Ik heb al jaren rug pijn en ook steeds vaker last van mijn liezen en heupen.. na een half uur rijden moet ik eigenlijk al stoppen. Ik heb altijd spierpijn.. wat raar is als je al je hele leven rijd, ik ben wel hypermobiel maar of dat echt de oorzaak kan zijn van al mijn pijntjes?
Zoals Aimee zegt, we rijden gewoon stug door.. maar we willen allemaal wel pijn vrij door het leven.

Ik ben er wel achter dat ik eigenlijk niet op een dressuur zadel kan rijden. De zit is te gedwongen, waardoor mijn onderrug hol trekt omdat er te weinig ruimte is om mijn bekken te kantelen.
Ook vind ik het fijn om mijn beugels wat korter te hebben om mijn onderrug te ontlasten.
Tegenwoordig rij ik in een veelzijdigheid zadel, met mijn rug gaat het steeds beter, maar mijn heupen en liezen blijven eigenlijk steeds erger worden en nu ik dit zo lees gaat er een wereld voor mij open.

Ik wil eigenlijk ook niet veel geld meer uitgeven aan een goed zadel.. ja raar, maar ik heb al best veel zadels gekocht in twee jaar tijd en omdat overal iemand wel weer ergens bij zweert durf ik het eigenlijk niet meer.
Ik blijf rustig mee lezen, en misschien herkent iemand mijn verhaal. Ben al een tijdje aan het rondkijken voor wat nieuws maar het budget is beperkt(niet super beperkt maar 3000 euro is er gewoon niet) en mijn eisen zijn hoog met mijn lijf en voor mijn paard!

Als je je onderrug hol trekt in een diepe zit dressuurzadel? zit je of teveel op je billen, of teveel gekanteld op je voorzijde. Of je hebt een te klein zadel voor je billen :D
In jou geval zou ik zeker gaan voor een semie diep zadel, maar wel juist je beugels lang (heel lang) om jezelf aan te leren je bekken juist goed te kantelen en je houding zo recht te maken.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:37

@sizzle, klopt! maar als je alles al geprobeerd hebt kan je het soms ook bij het zadel zoeken toch?
je liezen, heupen en onderrug staan ook met elkaar in verbinding dus misschien is het ook een soort wisselwerking?

@nombrado, ja mijn rug is hol maar in een dressuur zadel nog holler, het was een erg gedwongen zit, diep met grote wrongen dus bekken naar achter kantelen ging niet meer.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:58

Nanno_123 schreef:
@sizzle, klopt! maar als je alles al geprobeerd hebt kan je het soms ook bij het zadel zoeken toch?
je liezen, heupen en onderrug staan ook met elkaar in verbinding dus misschien is het ook een soort wisselwerking?

@nombrado, ja mijn rug is hol maar in een dressuur zadel nog holler, het was een erg gedwongen zit, diep met grote wrongen dus bekken naar achter kantelen ging niet meer.

of je nu een diepe zit hebt of niet? je zal echt iets aan je houding (holle rug) moeten doen om fijn te kunnen paardrijden. Holle rug ben je niet mee geboren, dat is veelal door verkeerde houding zo door spieren getrokken.
Als je rugspieren kort zijn? zal je rug hol blijven. Leer je die rugspieren (en dat kan al paardrijdend) langer maken? dan zal je recht kunnen gaan zitten.
Uiteindelijk zal je door paardrijden met een holle rug altijd rugproblemen krijgen (is het niet nu, dan later) diepe of geen diepe zit.
Tijdje zonder zadel rijden, kan ook heel goed voor je houding/zit zijn.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:01

nombrado schreef:
In jou geval zou ik zeker gaan voor een semie diep zadel, maar wel juist je beugels lang (heel lang) om jezelf aan te leren je bekken juist goed te kantelen en je houding zo recht te maken.
Dat is echt het slechtste advies wat je kan geven over die beugels! Met extra lange beugels ga je meer spanning opbouwen in je bekken en bovenbenen omdat je niet de steun onder de bal van je voet kan gebruiken om dit te compenseren. Hierdoor kantelt je bekken verder naar voren en word de rug nog holler. Het probleem word dus erger! Te korte beugels is ook niet goed natuurlijk, maar ze extra lang maken is echt geen oplossing.

Zonder zadel rijden, kan een optie zijn, maar ik zou eerder een barebackpad aanraden zodat je toch een zachte zit met wat stabiliteit hebt. Hierin kan kan je leren je bekken alle kanten op te bewegen. Echter bij een holle rug zou dit ook niet mijn eerste keus zijn om iemand mee te laten beginnen om het probleem op te lossen. Vaak krijg je ook hierin de gespannen bovenbenen/bekken en dus meer druk en trekkracht op de lange rugspier die de holle rug tegen moet gaan.

Voor een holle rug zou ik eerder aanraden eens met een veelzijdigheids zadel of springzadel te rijden en vooral veel grond oefeningen te doen. Of wat nombrado zegt, een niet te diepe zit zodat je bekken niet voor voren word geforceerd. Echter, een goed dressuurzadel, met of zonder diepe zit, hoort dit ook niet te doen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:11

leonie87 schreef:
nombrado schreef:
Dat is echt het slechtste advies wat je kan geven over die beugels! Met extra lange beugels ga je meer spanning opbouwen in je bekken en bovenbenen omdat je niet de steun onder de bal van je voet kan gebruiken om dit te compenseren. Hierdoor kantelt je bekken verder naar voren en word de rug nog holler. Het probleem word dus erger! Te korte beugels is ook niet goed natuurlijk, maar ze extra lang maken is echt geen oplossing.

Idd een slecht advies.
Het gaat er inderdaad niet om dat je je beugels lang maakt, maar dat je je been lang kan laten zijn! Een lang been krijg je door ontspanning van het heupgewricht, waardoor je been vanuit je heup lang naar beneden kan hangen.

Met alleen lange beugels heb je het effect van 'op je tenen staan' waardoor je balans slecht wordt en je dus constant je spieren moet gebruiken om in balans te blijven.
Wat ook belangrijk is is de plaatsing van de beugelhaken. Vaak zitten ze teveel naar voren, waardoor je altijd verkeerd terecht komt in je zadel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:08

Nicky1963 schreef:
Idd een slecht advies.
Het gaat er inderdaad niet om dat je je beugels lang maakt, maar dat je je been lang kan laten zijn! Een lang been krijg je door ontspanning van het heupgewricht, waardoor je been vanuit je heup lang naar beneden kan hangen.

Met alleen lange beugels heb je het effect van 'op je tenen staan' waardoor je balans slecht wordt en je dus constant je spieren moet gebruiken om in balans te blijven.
Wat ook belangrijk is is de plaatsing van de beugelhaken. Vaak zitten ze teveel naar voren, waardoor je altijd verkeerd terecht komt in je zadel.

Als je op je tenen gaat staan, trek je je been dus op.
Het is juist van belang dat je leert te ontspannen in je bekkengebied en leert balanceren op je eigen middelpunt. (net als zonder beugels) En ja, met lange beugels zal je moeten blijven doorzitten.
er is met lange beugels gewoon een lijn , hoofd ,schouders, heupen, knieeen , teen. Je kan dus alleen je teen zien als je langs je been naar beneden kijkt.
Ver naar voren geplaatste beugelophanging is bij een spring of veelzijdigheidszadel. Dan zit je ook anders gekanteld met je bekken (en met kortere beugels)
Met te korte beugels ga je al gauw achter de beweging (middelpunt) van het paard zitten. En dan kom je nooit in balans.
Zonder zadel/beugels is altijd nog het beste voor je zit!

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:07

ik rij met een vzh zadel en ondiepe zit.
ik rij met kortere beugels, dan bedoel ik korter dan zoals je op een dressuur zadel zit, ik kan me niet vinden dat ik achter de beweging zit.. zit juist soms wat voor mijn paard uit, maar als ik hier op let dan lukt het me om mijn paard voor me uit te laten gaan ipv andersom.
met mijn rug gaat het nu ook echt goed, mag echt niet klagen.. weg is het niet maar dat heeft niet alleen met paardrijden te maken.

Nu maak ik me meer druk om m'n heupen en liezen. door dit topic dacht ik daarom dat mijn zadel misschien een te breed mannen zadel is.
En omdat ik toch op zoek ben naar een ander zadel, maar ik helaas geen 3000 euro heb, ben ik wel benieuwd welke zadels fijn zullen zijn voor mij.

wel heel erg bedankt voor jullie goede adviezen, neem het wel mee, maar kon me er niet helemaal in vinden.
En zonder zadel rijden laten we maar even niet doen, mijn paard gaat al bollen als er geen dekje onder het zadel zit.
Dat ik nu een ongedwonge zadel heb is ook in overleg met mijn fysio gebeurd.. hij had liever dat ik boller zou zitten dan te hol. daar tussen in is natuurlijk nog beter, maar even om aan te geven dat hol trekken gewoon absoluut niet meer mag gebeuren.. bovendien mag ik blij zijn dat ik gewoon weer lekker kan rijden, dat is wel eens anders geweest door een zadel waar mijn lichaam gewoon niks mee kon.

Man_Li

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:14

Interessant topic. Ik ben me aan het orienteren op een nieuw zadel, en ga hier ook eens verder aan snuffelen.

Is er een zadelmaker/-adviseur die Schleese kan laten zien ergens in Zuid-Holland?

En wat is 'duur', is er een richtprijs?

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 07:28

Ik zag hier een bedrag voorbij komen van € 3000,00. Daar koop je geen Schleese of JES voor. :n Je moet voor een kaal zadel toch al snel € 3600,00 reserveren.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 07:31

Prijs is tegen de 4000 idd!
Ik heb niet voor niets zolang helemaal geen zadel gehad :')

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:22

interessant topic dit.
Ik heb een MFSC profesional. Ik heb echt nooit last van mn knieën of heupen of zo.
Vind het zadel wel fijn zitten maar heb wel het probleem dat dat ik me makkelijk doorrijd ( heb redelijke grote schaamlippen). Nu is mijn vraag of dit dan ook wordt verholpen met zogenaamd vrouwvriendelijke zadels?

neeltie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:45

Mijn paard ( 1.80 ) heeft een heel hoge en lang doorlopende schoft en verder een vrij vlakke rug. Ik heb altijd het gevoel, dat ik achter het zwaartepunt van mijn paard zit en dus ook achter de beweging en ben steeds bang dat ik teveel in het lendenengebied zit.
Ik rijd momenteel met een KN Ouverture Plus en ik kan er absoluut niet in doorzitten. Zodra ik ga zitten verlies ik elk contact met mijn paard en kom in stoelzit en begin te stuiteren, wat de impuls van mijn paard niet ten goede komt.
ik moet altijd eerst mijn benen verleggen om een hulp te kunnen geven.

Bij diverse zadelmakers heb ik ook aangegeven, dat ik mijn benen niet kan indraaien en aanleggen, maar ik vraag me af of ook de zogenaamde gerenommeerde zadelmakers er wel verstand van hebben, want zij begrijpen blijkbaar niet wat ik bedoel.
Altijd liggen zij uitgedraaid. Ik wijt dat aan het feit, dat het zadel te breed is voor mijn zitbeenknobbels. heb een normaal achterwerk, maar mijn zitbeenknobbels liggen dichtbij elkaar.
Mijn man heeft de stijgbeugelhaken al verlengd, zodat de beugels wat meer naar achteren zijn verplaatst, maar dit is nog altijd niet optimaal.

Ik heb ook aangegeven, dat ik wat meer voorin het zadel zou willen zitten, maar ook geen reactie, terwijl er toch zadels zijn waarbij dit mogelijk is. ik zou wel willen weten bij welke zadels dat zo is.

Ik heb laatst op een Albion SLK gereden met een normal seat en dat zat al beter. en op de bok heb ik gezeten op eenzelfde zadel maar dan met narrow seat en dat was voor mij een verademing. ze zijn er schijnbaar ook in een uitvoering voor hoge schoft.
Mijn benen hingen mooi naar beneden, zonder naar buiten te zijn gedraaid en ik zat rechtop en niet op mijn onderrug. ik kon mooi bewegen in dit zadel.

Ik heb ook alle filmpjes van Schleese gezien en dat was voor mij eindelijk iemand, die erover heeft nagedacht.
Wat herkende ik daar veel problemen in.

Ik ga nu echt voor een ander zadel en zou graag eens op een Schleese zadel rijden om het verschil te voelen met mijn huidige zadel.
Weet iemand of dit mogelijk is, want om nou zoveel geld neer te tellen voor iets wat ik niet heb gevoeld vind ik een beetje riskant.

In Canada zag ik de mogelijkheid om een zoekactie naar een ( gebruikt ) schleese zadel te starten. Is dat in NL of B ook zo?
De zadels zijn toch altijd aan te passen aan elk paard?

poehee, heel verhaal weer. maar ik zou nu wel eens fijn willen gaan rijden. zal mijn paard ook wel dankbaar voor zijn.
Ben benieuwd naar jullie reacties.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:54

Neeltie,

Het zal vast wel mogelijk om op een Schleese zadel proef te rijden. Alleen is dat zadel niet specifiek aangepast aan jou en jouw paard. Dit heb ik ook gehad met het testrijden. Het lag nog een tikkeltje achterover, waardoor mijn balans nog niet optimaal was. Mijn benen hingen al wel een stuk stiller. Ik kan niet wachten dat de mijne er straks is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:06

neeltie schreef:
Mijn paard ( 1.80 ) heeft een heel hoge en lang doorlopende schoft en verder een vrij vlakke rug. Ik heb altijd het gevoel, dat ik achter het zwaartepunt van mijn paard zit en dus ook achter de beweging en ben steeds bang dat ik teveel in het lendenengebied zit.
Ik rijd momenteel met een KN Ouverture Plus en ik kan er absoluut niet in doorzitten. Zodra ik ga zitten verlies ik elk contact met mijn paard en kom in stoelzit en begin te stuiteren, wat de impuls van mijn paard niet ten goede komt.
ik moet altijd eerst mijn benen verleggen om een hulp te kunnen geven.

Bij diverse zadelmakers heb ik ook aangegeven, dat ik mijn benen niet kan indraaien en aanleggen, maar ik vraag me af of ook de zogenaamde gerenommeerde zadelmakers er wel verstand van hebben, want zij begrijpen blijkbaar niet wat ik bedoel.
Altijd liggen zij uitgedraaid. Ik wijt dat aan het feit, dat het zadel te breed is voor mijn zitbeenknobbels. heb een normaal achterwerk, maar mijn zitbeenknobbels liggen dichtbij elkaar.
Mijn man heeft de stijgbeugelhaken al verlengd, zodat de beugels wat meer naar achteren zijn verplaatst, maar dit is nog altijd niet optimaal.

Ik heb ook aangegeven, dat ik wat meer voorin het zadel zou willen zitten, maar ook geen reactie, terwijl er toch zadels zijn waarbij dit mogelijk is. ik zou wel willen weten bij welke zadels dat zo is.

Ik heb laatst op een Albion SLK gereden met een normal seat en dat zat al beter. en op de bok heb ik gezeten op eenzelfde zadel maar dan met narrow seat en dat was voor mij een verademing. ze zijn er schijnbaar ook in een uitvoering voor hoge schoft.
Mijn benen hingen mooi naar beneden, zonder naar buiten te zijn gedraaid en ik zat rechtop en niet op mijn onderrug. ik kon mooi bewegen in dit zadel.

Ik heb ook alle filmpjes van Schleese gezien en dat was voor mij eindelijk iemand, die erover heeft nagedacht.
Wat herkende ik daar veel problemen in.

Ik ga nu echt voor een ander zadel en zou graag eens op een Schleese zadel rijden om het verschil te voelen met mijn huidige zadel.
Weet iemand of dit mogelijk is, want om nou zoveel geld neer te tellen voor iets wat ik niet heb gevoeld vind ik een beetje riskant.

In Canada zag ik de mogelijkheid om een zoekactie naar een ( gebruikt ) schleese zadel te starten. Is dat in NL of B ook zo?
De zadels zijn toch altijd aan te passen aan elk paard?

poehee, heel verhaal weer. maar ik zou nu wel eens fijn willen gaan rijden. zal mijn paard ook wel dankbaar voor zijn.
Ben benieuwd naar jullie reacties.

Wel herkenbaar met wat je zegt. Maar dat heeft niet zozeer met een dames model zadel te maken, maar meer met de vorm lepel die van belang is voor je billen.
Vooral paarden met veel beweging, kunnen je als ruiter snel uit balans krijgen en kost nu eenmaal meer moeite recht boven het middelpunt te blijven zitten. Daarin kan je een model zadel zoeken, die dit jou geeft. Ik ben zelf veelal anti diepe zit geweest, maar rijd nu al zeker 4 jaar naar volle tevredenheid in een zaldi San Jorge. Die is voor smal, is ook geschikt voor paarden met hoge schoft, en je kan daarin je bekkenspieren goed ontspannen (zelfs op een super breed paard) Ik gooi het zadel bijna overal op...(evt. bontje ertussen) omdat ik goed stil en in balans kan blijven zitten. Ook op nog jonge net onder het zadel zijnde paarden erg fijn.
wb de KN, herkenbaar, die zijn achter bij je billen wat breed, wat voor de smalle bekkens, niet echt prettig is. Ik ken echter veel mannen, die de KN juist een zeer prettig zadel vinden. (vaak de wat zwaardere mannen)
Beugelophanging klopt ook. Die zit bij veel zadels vaak te ver naar voren.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:43

@neeltie: ik heb in de loop der jaren wel gemerkt dat het complex is, een zadel dat zowel goed passend is voor paard als ruiter. Mijn dijen zijn lang en rond :o dus geen ideale combi. Ik kan uitsluitend goed zitten in een dressuurzadel dat iets naar voren gebouwd is, zodat mijn knie niet over de wrong steekt óf dusdanig naar achteren gedwongen wordt dat ik bijna voorover val.
Maar als ik jou zo hoor is je zadel van voren te smal voor je paard? Als het op de rug ligt, is de voorkant dan hoger/lager of even hoog als de achterkant? Ligt het mooi áchter het schouderblad? Ik zag gisteren weer eens een amazone met het zadel dik óp de schouder, zij zat heerlijk op de lepel.............. en da's dus echt niet de bedoeling.
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb hier wel een aantal zadels waar je op zou kunnen rijden om te voelen hoe het zit. Kost je alleen de benzine, koffie heb ik wel voor je. Kan ik foto's van je maken zodat je jezelf terug kunt zien. *-:)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 07:39

Kan Schleese (of andere merken vrouwenzadels) eigenlijk ook zadels maken voor paarden met een brede trapezius en smalle zit voor ruiters? Is niet makkelijk en soms ook onmogelijk... Verder is het paard niet eens extreem breed (mw), maar die trapezius, iedere zadelmaker staat met verbazing te kijken :D.

Een WoW is voor mij te breed, Albion tot nu toe ook altijd, en die zadels schenen voor vrouwen te zijn. Ik moet echt een heel smalle zit, maar mijn paard heeft een extreem brede trapezius. Lastige combi. De ellende is dat ik nu iedere keer een holle rug ga trekken, mijn tenen uit gaan steken en ik moeite heb om ontspannen op mijn zitbeenknobbels te zitten.

Heb er ooit een DK op gehad (van een fitter) en die lag echt belabberd