dressuur zadel voor extreem lange benen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 17:32

Bella123 schreef:
Vond je de prestige top dressage hard ja? Die heb ik ook en vind ik echt heerlijk zacht, veel zachter dan de zadels waar ik Tot nu toe mee gereden heb... Zo zie je maar:iedereen beleeft het weer heel anders!

Ik ben ideal en knightrider gewend. Deze zijn beide heeel zacht! En ik heb ook niet echt veel spek om op te zitten ;p zat dus niet zo lekker bij m'n zitbeenknobbels!

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:50

Jessica_R schreef:
ja hahaha, t systeem spreekt me opzich wel aan! Ik heb er alleen nog nooit op een gezeten! Geen idee hoe t zit? Maar kniewrongen zijn wel te verplaatsen. Dat is wel een groot voordeel!

Bij een Wow ligt het er helemaal aan hoe die is samengesteld. De oude eigenaren van mijn paard hadden ook een wow erop liggen (waar ik dus op heb proefgereden) en die vond ik echt verschrikkelijk zitten. Mijn oude stalgenootje had voor haar paard ook een wow zadel die dus heel anders samengesteld was en die zat echt heerlijk!! Daar heb ik een tijdje mee gereden tot ik een goed passend zadel had voor mijn paard (een hulsebos) en die 2 zadels zitten dus voor mij, met mijn lange benen (lengte maat 36 / 38 ) echt prima. Dus dat is zeker aan te raden.
Maar let dus wel goed op als je een tweedehands wow koopt dat ie voor jou goed is samengesteld anders gaat het je nog steeds aardig wat kosten om de juiste zweetbladen, kniewrongen, zitting enz enz te hebben.

Succes!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:08

Mijn dochter heeft een Prestige, geloof professional dressage maar die heeft een hele zachte zit. Deze week heeft daar iemand met hele lange benen op gezeten en die was helemaal verliefd op dat zadel. Die zat er echt heerlijk in. Dit zadel heeft echter wel een foam vulling dus het past of het past niet. Kussen kunnen niet opgevuld worden maar vervormen ook niet.

Ik vind dat jij wel heel erg veel had moeten bijbetalen voor dat Prestige zadel. Was dat zadel nieuw? Het zijn namelijk wel erg dure zadels, geloof dat die van mijn dochter 2500 euro kost.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:19

tienus63 schreef:
Vriendin van mij heeft extreem lange benen en rijdt sinds een aantal jaar op een Schumacher, ze is er enorm te spreken over.

Vriendin van mij met lange benen heeft ook een Schumacher en heb er zelf met me korte pootjes ook even op mogen zitten, maar super fijn zadel! Hele fijne zit en denk dat je er idd je lange benen goed in kwijt kan de diepe zit gaf ook veel steun!

Jessica_R

Re: dressuur zadel voor extreem lange benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 20:50

bedankt voor het meedenken allemaal! Ik heb ook Fryso ook nog even gemaild over het model Lux met verschuifbare beugelophanging! Ben benieuwd!

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 21:00

MiniMaxi schreef:
Jessica_R schreef:
ja hahaha, t systeem spreekt me opzich wel aan! Ik heb er alleen nog nooit op een gezeten! Geen idee hoe t zit? Maar kniewrongen zijn wel te verplaatsen. Dat is wel een groot voordeel!

Bij een Wow ligt het er helemaal aan hoe die is samengesteld. De oude eigenaren van mijn paard hadden ook een wow erop liggen (waar ik dus op heb proefgereden) en die vond ik echt verschrikkelijk zitten. Mijn oude stalgenootje had voor haar paard ook een wow zadel die dus heel anders samengesteld was en die zat echt heerlijk!! Daar heb ik een tijdje mee gereden tot ik een goed passend zadel had voor mijn paard (een hulsebos) en die 2 zadels zitten dus voor mij, met mijn lange benen (lengte maat 36 / 38 ) echt prima. Dus dat is zeker aan te raden.
Maar let dus wel goed op als je een tweedehands wow koopt dat ie voor jou goed is samengesteld anders gaat het je nog steeds aardig wat kosten om de juiste zweetbladen, kniewrongen, zitting enz enz te hebben.

Succes!

Ja daar zit zeker veel verschil in! Van plat pannenkoeken zadel naar extra diepe zit. Vanalles! De ervaringen met lange benen zijn dan ook heel wisselend!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:05

Hier ook een Hulsebos WB 3.
Niet zo een lange benen als jij en je zus verwacht ik, maar omdat de wrong wat korter is (deze is er in kort en lang) rn het zweetblad iets naar voren loopt denk ik erg geschikt voor echt lange benen.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 21:15

Hulsebos hoor ik inderdaad ook veel! Ga ik ook nog eens naar kijken!

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:36

Misschien een idee, heb ik ook gedaan: zadels van stalgenoten lenen om te testen. Of op diens paarden even testen als het zadel niet goed ligt op jouw paard. Heeft mij heel erg geholpen. Fryso zit wel heel fijn maar mijn ervaring was toch dat ik wat in de knel kwam met mn benen.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 21:43

ja dat is inderdaad wel slim! Ik zal nog is rondkijken en vragen op stal voor goede zadels. maar er is niemand met zulke lange benen als ik :p

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:46

Jessica_R schreef:
Bedankt voor de heldere uitleg! Weet jij misschien ook zo'n zadelmaker in de buurt Zeeland?

Ik weet wel iemand die naar Zeeland komt.

Maar ik vraag me af wat je verwachting is. Verwacht je een oplossing te vinden zoals ik omschreef in een standaard zadel?
Dat kun je in mijn ogen vergeten. Jij hebt geen standaard maten, dus zadels met gestandaardiseerde maten gaan niet werkelijk jouw lijf 'accommoderen'.

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:54

Hier hetzelfde probleem. Ben namelijk ook erg lang (lees: 1.90) en het is inderdaad erg lastig om een goed zadel voor lange bovenbenen te vinden… :(

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:14

Ik heb een hulsebos WB3, de zweetbladen zijn aan mij aangepast en verlengd. Dit kan dus aangepast worden aan de ruiter! Ik ben erg tevreden over dit zadel, zeker omdat het op mijn nieuwe paard ook weer helemaal aangepast kon worden, de boom is breder gemaakt.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 12:11

Aimee schreef:
Jessica_R schreef:
Bedankt voor de heldere uitleg! Weet jij misschien ook zo'n zadelmaker in de buurt Zeeland?

Ik weet wel iemand die naar Zeeland komt.

Maar ik vraag me af wat je verwachting is. Verwacht je een oplossing te vinden zoals ik omschreef in een standaard zadel?
Dat kun je in mijn ogen vergeten. Jij hebt geen standaard maten, dus zadels met gestandaardiseerde maten gaan niet werkelijk jouw lijf 'accommoderen'.

Het liefst zou ik natuurlijk gewoon een standaard model met bijv. Verlengde zweetbladen willen. Dit is heel wat goedkoper dan het meeste maatwerk. Ik ga dus eerst zoveel mogelijk modellen passen die standaard zijn. Mocht daar niks geschikt tussen zitten. Dan sparen we verder voor maatwerk!

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:23

Ik heb het zelfde probleem en ben uitgekomen op een max benz zadel nadat ik ook voor een Hennig heb gekeken.(Hennig is vanwege de nog hogere prijs afgevallen) Beide kunnen de wrongen verder naar voren plaatsen waardoor je meer ruimte krijgt voor je bovenbeen.
Ik ben super blij met mijn Benz maar helaas is de prijsklasse voor een nieuwe ook een stuk hoger als jij wenst(ik was €2799 kwijt voor die van mij....)
Maar wellicht dat je tegen een gebruikte aanloopt? Altijd het proberen waard!

Ook een Sommer Passion/ esprit ds zou kunnen, ook bij deze sommer zadels liggen de wrongen niet 100% recht naar onder maar komen ze iets naar voren waardoor je meer ruimte hebt voor je bovenbeen.

WOW kan ook zo gemonteerd worden dat de wrong niet kaarsrecht naar beneden ligt maar iets naar voren steekt en er dus ruimte gemaakt wordt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:07

Jessica_R schreef:
Het liefst zou ik natuurlijk gewoon een standaard model met bijv. Verlengde zweetbladen willen. Dit is heel wat goedkoper dan het meeste maatwerk. Ik ga dus eerst zoveel mogelijk modellen passen die standaard zijn. Mocht daar niks geschikt tussen zitten. Dan sparen we verder voor maatwerk!

Alleen verlengde zweetbladen gaan er helaas niet voor zorgen dat je niet meer in stoelzit komt te zitten.
Zoals ik aangaf in mijn eerste bericht zijn er behoorlijk wat aanpassingen nodig om voor jou en je zus de juiste pasvorm te creëren. Zelfs zadelmakers die die optie hebben, zullen behoorlijk aan het meten moeten. Hennig is inderdaad een voorbeeld van een zadelmaker die dat doet en in die prijscategorie moet je dan ook denken.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:04

Kentaur kan ook met extra lange zweetbaden voor een veel leuker prijsje. Dit zat mij echter goed (met m'n 1.74) dus durf niet te zeggen of dit voor 1.90 ook lang genoeg is

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:04

Misschien kun je eens kijken naar Bliss Of London of Black Country zijn beide op maat gemaakt naar jou en je paard :).

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 07:35

Hallo,

hier ook iemand met dezelfde problemen. Ik ben ook al lang opzoek naar een goed passend zadel. Dus ik hou dit topic even in de gaten.

Hebben jullie ook dat je met je kruis op de voorkant van het zadel komt te zitten en je vervolgens open rijdt? Zou dit een gevolg kunnen zijn van te weinig ruimte in het zadel i.v.m. lange benen en beugelriem haken die te ver naar voren zitten? Zelf heb ik altijd het gevoel dat ik heel veel in mijn lijf moest corrigeren en dat bevordert de houding totaal niet en het rijden ook niet.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 07:48

Ik heb gelukkig daar geen last van gelukkig! Maar heb inderdaad wel dat het voelt of ik me echt op moet trekken bij het lichtrijden omdat ik geen steun van m'n beugels heb. Die zitten veel te ver naar voren.. daardoor steken m'n onderbenen naar voren en land ik achterin het zadel! Heel vervelend voor zowel paard als ik!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:04

HBZ schreef:
Hebben jullie ook dat je met je kruis op de voorkant van het zadel komt te zitten en je vervolgens open rijdt? Zou dit een gevolg kunnen zijn van te weinig ruimte in het zadel i.v.m. lange benen en beugelriem haken die te ver naar voren zitten? Zelf heb ik altijd het gevoel dat ik heel veel in mijn lijf moest corrigeren en dat bevordert de houding totaal niet en het rijden ook niet.

Dat is een veel voorkomend probleem dat helaas nogal verzwegen wordt. Als ik dit probleem benoem in een clinic of een zadelevaluatie zie je vaak een enorme zucht van verlichting gaan als dit onderwerp eindelijk bespreekbaar gemaakt wordt :)

Er zijn verschillende factoren die hierbij een rol spelen.
Ik heb daar eerder al wat over geschreven, bijvoorbeeld hier: Aimee @ [HAR] Wat is nu een twist van een zadel?

Het continu moeten corrigeren in je lijf heeft niet alleen gevolgen voor je houding, maar ook voor de gezondheid van je lijf.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:11

Jessica_R schreef:
Bella123 schreef:
Vond je de prestige top dressage hard ja? Die heb ik ook en vind ik echt heerlijk zacht, veel zachter dan de zadels waar ik Tot nu toe mee gereden heb... Zo zie je maar:iedereen beleeft het weer heel anders!

Ik ben ideal en knightrider gewend. Deze zijn beide heeel zacht! En ik heb ook niet echt veel spek om op te zitten ;p zat dus niet zo lekker bij m'n zitbeenknobbels!

Ik heb ook een Prestige als een Ideal en vond de Prestige niet veel harder zitten. Zo zie je maar, voor ieder kontje een anders zadel :P Is een Custom zadel niks voor jullie? Of een Ninon Schutte?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:11

Als je een budget van rond de €2000 hebt kan je al kijken naar maatwerk hoor, Arno Brandt en Ninon Schutte zitten ook zo rond deze prijzen.

Of ze je kunnen helpen weet ik niet, maar maatwerk is ongeveer dezelfde prijs als een A-merk zadel, in sommige gevallen goedkoper zelfs

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 18:42

Ik ben inderdaad ook wat aan het rondkijken voor maatwerk. Scheelt haast niks met een nieuw A-merk zadel. Alleen moet ik in dat geval wel eerst m'n ideal verkopen.. want de zadelmakers die maatwerk leveren, nemen meestal geen zadels in..

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:08

HBZ schreef:
Hallo,

hier ook iemand met dezelfde problemen. Ik ben ook al lang opzoek naar een goed passend zadel. Dus ik hou dit topic even in de gaten.

Steekt dr. vinger op.... -O-
Genoeg over te vinden van mijn kant. Daarom nu naast maatwerk paard, ook voor echt maatwerk voor mij gegaan.