Advies gevraagd: Zadel voor rijpaard op leeftijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:36

Giolli schreef:
N0a schreef:
Is een Tekna (S-line) niks voor jou paard? Mijn oude dame doet het erg goed met dat zadel. Voorboom is makkelijk te verwisselen. Is beter kwaliteit als Wintec en Thorrowgood.

Ik ben juist van mening dat de Wintec (en dan vooral de nieuwste modellen) over een veel betere kwaliteit beschikken dan Tekna.
Maar Wintec heb ik zelf ervaringen mee, en met Tekna alleen maar kennis van internet en verhalen van andere mensen.

Ik heb juist slechte ervaringen met Wintec, het zadel werd bij mij snel lelijk. Vooral het suede gedeelte. Singelstoten waren al snel aan vervanging toe. Nee geen topper, maar elke ervaring is anders natuurlijk. Tekna heb ik nu een jaar en blijft mooi, geen krasje te zien en hij ziet er uit als nieuw. Elke week vraagt er wel iemand of ik een nieuw zadel heb :') :+

TS; ik heb zelf het zadel in Engeland gekocht. Daar kostte hij mij nieuw de helft van wat hij in NL kost. Incl verzenden kwam ik uit op €280 ongeveer.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 15:40

De tekna heeft voor zover ik weet geen teruggesneden kamer?
En ook geen verwisselbare boom?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:54

pluisje88 schreef:
De tekna heeft voor zover ik weet geen teruggesneden kamer?
En ook geen verwisselbare boom?

De S-line wel. Die heb ik ook op mijn paard met hoge schoft.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 16:37

Hier ervaring met Wintec voor een pony. Die bleef super mooi en lag goed. De Knight Rider (neptunus? igg zelfde als foto) lag op deze pony voor geen meter en vond ik zelf minder fijn dan de Wintec. Op een pony van kennissen van mij ligt de knight rider wel mooi, maar ik blijf de wintec toch mooier vinden.

Tekna heeft een vriendin van me en blijft ook supermooi. Het lijkt net een leren zadel en zit ook behoorlijk comfortabel.

Van alle kunststof zadels waar ik op heb gezeten is de Tekna het comfortabelste, maar dat is uiteraard persoonlijk.

Ik heb het trouwens wel over dressuurzadels.

edit: Het tekna zadel dat ik ken kan trouwens ook goed opgevuld worden. Bij wintec kan dit geloof ik niet en kan alleen de boom verwisseld worden. Maar dat weet ik niet zeker.

pluisje88

Re: Advies gevraagd: Zadel voor rijpaard op leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 19:10

Tja misschien is de tekna dan toch het overwegen waard. Vind ze wel altijd erg mooi om te zien

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:21

Wintec kan wel opgevuld worden.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 00:46

Ik denk dat dat het verschil is tussen een zadel met cair en een zadel zonder cair?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:32

Hoe ligt dit zadel in de zomer? Want we gaan nu weer naar het "dikke" seizoen. Als het in de zomer wel redelijk ligt zou je nog een tijdje kunnen overbruggen en evt doorsparen. Of je koopt er een winter zadel bij wat in je budget past. Als de verschillen zo groot zijn is dat wel de mooiste oplossing.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 09:55

Ook te slecht. Ik moet nu zowiezo een ander zadel. Mijn stubben is heel plat aan de voorkant en past qua type zadel gewoon niet meer. Het zadel beukt op de schoft als hij loopt en als hij moet inbuigen is daar gewoonweg geen plaats voor. Moet dus zowiezo een andere.

Maar misschien is dit in de toekomst best een optie ja.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 23:09

Ik wil graag evn een update plaatsen.
Ik heb inmiddels een wintec 500 dresuurzadel nieuwe versie aangeschaft. Paard is erg blij met de bredere ruimte tussen de kussens. Loopt al veel ruimer :j Hij begint ook in te buigen over zijn hele lijf. *\o/*
Helaas is het probleem nog niet opgelost.

Als ik het zadel erop doe, en aansingel, kunnen er ruim drie, krap vier vingers tussen de schoft en het zadel. Ruimte genoeg dus. Bij het eerste stukje lopen blijft dat zo. Na een minuut of 5 begint het zadel te zakken en tijdens het rijden wisselt de afstand steeds. 2 vingers, helemaal vast, 1 vinger, twee vingers, helemaal vast, 3 vingers.. Heel vaag :o Waarschijnlijk doet kamulet iets met lopen oid, anders kan ik de verschillen niet verklaren.

De zadelmaker zei dat ik er een blauwe boom in moest doen en dat het dan goed zou moeten zijn. Dit heb ik gedaan, en geprobeerd, maar dus het bovengeschreven probleem. Toen heb ik de smallere boom erin gedaan (zwart), en daarmee hetzelfde probleem. Helaas brugt het zadel dan, dus dat is ook niet de bedoeling.

Van de week geprobeerd er een bontje onder te leggen. zadel blijft dan bij de schoft vrij, en ligt mooier, maar paard gaat lopen met de rem erop, zoals hij ook bij mijn stubben zadel deed.
Van de week komt de zadelmaker nog een keer (was op vakantie) dus zal hem dan nog maar eens het geval voorleggen.

Hebben jullie een idee hoe dit kan of wat ik eraan kan doen?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 02:45

Hoe lang heb je het zadel nu? Want je vorige bericht is van 2-3 dus je hebt hem nog maar net nieuw. Ik dacht eerst dat het zou komen omdat je zadel is ingereden. Dan moeten de kussens nog vormen en zakt hij altijd nog een beetje in. Maar in zo'n korte tijd kan hij niet ingereden zijn..

Heb je ook (goed) proef gereden met het zadel terwijl de zadelpasser mee keek?

Toen je het bontje ging gebruiken, had je toen wel een bredere boommaat erin? De boom word automatisch een maatje kleiner. Als je dat gedaan hebt en hij loopt nog op de rem erop kan het zijn dat hij gewoon te weinig ruimte bij de ruggengraat heeft door het bontje. Want het kussenkanaal word er ook automatisch smaller van waardoor de ruggengraat misschien niet meer helemaal vrij ligt? Hij heeft daar iig minder ruimte, het kan dat het daar toch iets drukt met een bontje erbij..

Eigenlijk is het wat te gek dat je nu al met onderleggers moet werken. Een zadel hoort gewoon zo goed te passen. Het eerste wat in me op kwam is een Front Riser. In sommige gevallen is dat gewoon nodig.

Wel fijn dat je zadelpasser deze week al kan komen. Ben benieuwd wat het probleem is. Wel lastig om een paard met zo'n hoge schoft te hebben.

pooh19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:53

Hallo,

ik heb een ruin van 22 (ook een schimmel) en die voer ik senioren slobber van Subli om hem op gewicht te houden, en het werkt echt super, het enige nadeel is dat de slobber wel 6 uur moet weken voordat je het mag geven.

ik heb voor mijn paard een Custom zadel aan laten meten, (die worden op bestellig gemaakt) die sluit heel goed aan. aangezien mijn paard een beetje een ingevallen schoft heeft leek me dit de beste optie.

HORSExLOVERR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:59

Superfijn dat je inmiddels al een nieuw zadel hebt, jammer van de nieuwe probleempjes.
Sinds wanneer heb je het zadel? Misschien moet je hem gewoon even goed inrijden.
Dit had ik bij allebei mijn Wintec zadels ook, na een paar weken moet het probleem dan opgelost zijn.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 11:58

Ik heb denk ik een keer of 8 met het zadel gereden. Maar het gaat me ook tegen om door te rijden als het zadel vast op de schoft ligt. Hoewel hij er wel fijn onder loopt. Zou dit minder worden als ik vaker heb gereden denk je?

@glossi De zadelmaker had al gewaarschuwd dat het heel moeilijk zou worden. Hij heeft blijkbaar een probleemrug. Het is een brede kwpn-er met een ingevallen schoft. Als het bij de schoft past, is het voor de rest te krap, als het bij de rest past, is het voor de schoft te ruim. Er is dus geen enkel zadel die dit kan opvangen. Een optie zou maatwerk zijn, maar dat is voor mijn studentenbudget geen optie helaas.

@pooh; hij krijgt pulp en subli SP. Maar hij vindt het niet lekker dus krijg er met veel moeite 150 gram sp of 100 gram pulp in op een dag. Verder krijgt hij hooi/kuil en krachtvoer, maar de SP en pulp is dus eigenlijk niet genoeg. Maar als meneer het niet wil eten dan kan ik niet zo veel vrees ik ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:00

Lastig Daphne, als dit zadel niet blijkt te passen zou ik toch sparen om je budget te vergroten. Niet alleen voor een zadel, maar een probleem rug kost enorm veel tijd om uit te zoeken welk zadel past en heel veel ZM-bezoekjes vooral. :Y)

Succes... Mijn ideeën zijn op. :(:)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 12:08

Als de situatie blijft zoals deze nu is, duurt het nog wel een jaar of 20 voordat ik 3500 euro bij elkaar heb voor een maatzadel. Dat gaat kamulet niet meer meemaken denk ik. Hopend op andere tijden moeten we even roeien met de riemen die ik heb :(

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:49

Dan zou boomloos toch een betere en goedkopere oplossing zijn.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 14:10

nope.. boomloos geeft te weinig bescherming. Dan zit je op de botten te bonken.... Daarbij is het te breed voor mij. Heb al pijn aan mijn heupen op deze wintec; Daaarbij vind ik het niet passen bij mijn rijdoel. Ik rij serieus dressuur en springen dus dan vind ik persoonlijk een boomloos zadel niet echt passend :o

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:15

Hoelang kan je nog serieus springen en dressuren op een oud paard?
Met boomloos zit je echt niet te bonken hoor!
Dan kan je gewoon niet zitten als dat gebeurt.

Ik heb een barefoot op mijn ouwe paard van bijna 26 en zijn rug heeft nooit beter aangevoeld.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:21

Heb niet alles gelezen maar mijn paard wordt 20 en heeft ook eigenlijk 2x per jaar een nieuw zadel nodig.

Hoe is dit opgelost met zadelmaker, ik heb een bijna nieuwe kieffer ( met veel schoftruimte) en in de magere onbespierde tijden rijdt ik met een bontsjabrak en in de zomer met een katoenen sjabrak. Dit is ook een breder type paard en ik ben erg blij met de oplossing.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 16:24

Voor nu loopt hij nog prima. Hij heeft geen vlees op zijn rug, je zit rechtstreeks op zijn botten. Lijkt me niet heel fijn. Mag misschien een vooroordeel zijn, maar ik denk dat je in dat geval toch meer hebt aan een boomzadel. Verder heb ik al een paar keer genoemd dat boomloze zadels te breed zijn voor mij. Breed paard in cmbi met een breed zadel zorgt dat ik misschien wel een zadel heb, maar er niet op kan zitten omdat hij te breed is. Schiet je dus niks mee op...

tnx friesam. Misschien nog een optie ja :j

Debujojuvle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 17:06

cynthiar schreef:
Hoelang kan je nog serieus springen en dressuren op een oud paard?
Met boomloos zit je echt niet te bonken hoor!
Dan kan je gewoon niet zitten als dat gebeurt.

Ik heb een barefoot op mijn ouwe paard van bijna 26 en zijn rug heeft nooit beter aangevoeld.

Als je oudje verder nog fit is, snap ik niet waarom het niet zou kunnen :o
Af en toe een dressuurwedstrijdje en een bb parcours moet kunnen toch? Volgens mij mag je niet starten met een barefoot zadel in de dressuurring als ik het goed heb. Dus in dat opzicht is een boomzadel wel 'nodig'.

Als voor nu je budget te laag is, en dit zadel is in ieder geval iets beter dan de vorige (je gaf aan dat hij wel beter liep), dan had ik sowieso eerst dit zadel gekocht! Dan heb je iets om de tijd te overbruggen tot je misschien wel geld (over) hebt voor een superpassend zadel. Maar ik snap je argumenten :j

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:07

Een op maat gemaakt zadel kost niet meteen 3500 euro. Je hebt een op maat gemaakt zadel ook wel rond de 1500 euro. Maar is alsnog veel geld..

Ik begrijp wel waarom je geen boomloos zadel wilt hebben. Denk ook dat het erg moeilijk is om een boomloos zadel te vinden die goed past gezien hij een erg hoge schoft heeft en een ruggengraat die uit steekt.

Mensen denken altijd dat als een paard een moeilijke rug heeft dat boomloos dan wel past.. Boomloos betekend niet dat het op alle paarden past..

Dan zou ik als ik jou was toch naar een Front Riser kijken Daphne. Dat is de enige optie om het bij de schoft op te vullen zodat het zadel daar iets hoger komt te liggen. Of anders misschien iets van een prolite pad. Die zijn ook wel erg handig.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:14

Ik zeg ook niet dat je op dit moment niet meer serieus kan rijden, maar jaren zal het niet meer zijn. Zeker springen zal een keer over zijn, tenzij je je paard niet wil sparen.
Dit bedoel in in het algemeen hoor!

Maar als je dan moet kiezen tussen een zadel waar jij leuk wedstrijden kan rijden maar minder past op je paard of een goed passend zadel maar niet geschikt voor wedstrijden zou ik het tweede kiezen.
Barefoot mag trouwens wel met wedstrijden van de KNHS.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:18

Ze schrijft dat ze zelf niet op een breed zadel kan zitten.

Barefoot gaat nooit passen op haar paard. Heeft te weinig ruimte bij de ruggengraat en schoft. Dan ligt er bovenop.