Overstappen op bitloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:38

Mirjam1202 schreef:
DPTomboy schreef:
Als ik jou was zou ik even kijken bij http://www.touwhalsters.nl of http://www.horsebeads.eu
Van beide heb ik halster met een goede pasvorm (en dezelfde maten als mijn halster van Equiplay)
Zij kunnen wel dat stuk om de neus en achter de oren dikker maken als je dat wil ;)

Oké, dankje! Maar ik weet niet of ik dit nodig vind zegma :)

Ik heb zelf zowel met als zonder en moet zeggen dat het weinig verschil maakt in reactie die ik krijg op mijn hulpen. Ze maken zowel met als zonder, je kan altijd even een mailtje sturen en kijken wat zij ervan zeggen...

(paarden zijn wel erg gevoelig op mijn hulpen van het touwhalster en ik stuur voornamelijk met neckreining, dat kan ermee te maken hebben)

Thirzanaomi: als het halster is om mee te kijken hoe bitloos bevalt en daarna een bitloos hoofdstel aan te schaffen is een halster van touwhalsters bijvoorbeeld goed genoeg, het touw is van wat mindere kwaliteit maar daar is de prijs ook naar. Voor een keer proberen zou ik sowieso geen parelli halster kopen in verband met hoge verzendkosten, equiplay kan wel.
Ik heb halsters van equiplay, lovelance en horse beads en moet zeggen dat ik nog weinig verschil heb gemerkt.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:42

DPTomboy schreef:
Mirjam1202 schreef:

Oké, dankje! Maar ik weet niet of ik dit nodig vind zegma :)

Ik heb zelf zowel met als zonder en moet zeggen dat het weinig verschil maakt in reactie die ik krijg op mijn hulpen. Ze maken zowel met als zonder, je kan altijd even een mailtje sturen en kijken wat zij ervan zeggen...

(paarden zijn wel erg gevoelig op mijn hulpen van het touwhalster en ik stuur voornamelijk met neckreining, dat kan ermee te maken hebben)

Thirzanaomi: als het halster is om mee te kijken hoe bitloos bevalt en daarna een bitloos hoofdstel aan te schaffen is een halster van touwhalsters bijvoorbeeld goed genoeg, het touw is van wat mindere kwaliteit maar daar is de prijs ook naar. Voor een keer proberen zou ik sowieso geen parelli halster kopen in verband met hoge verzendkosten, equiplay kan wel.
Ik heb halsters van equiplay, lovelance en horse beads en moet zeggen dat ik nog weinig verschil heb gemerkt.

Als ze hem ook voor andere dingen gaat gebruiken zou ik meteen voor een goede gaan. Anders is horse charms o.i.d. wel prima. Ik vind touwhalsters.nl sowieso fijner dan horse charms. Tuurlijk hoef je niet perse een parelli aan te schaffen. Het hangt er vanaf wat je budget is en wat je er mee gaat doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:44

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:44

pmarena schreef:
Ik raad ook http://www.touwhalsters.nl/ aan, dat is van Bokker LoveLance en van haar weet ik ook dat ze goed passende CRB touwhalsters op de juiste manier maakt.

Als je voor een touwhalster gaat is een CRB er echt 1 met een beter stuur :j

Heb zelf nog nooit een CRB gebruikt, maar dat zal idd beter sturen.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:49

thirzanaomi schreef:
Als ze hem ook voor andere dingen gaat gebruiken zou ik meteen voor een goede gaan. Anders is horse charms o.i.d. wel prima. Ik vind touwhalsters.nl sowieso fijner dan horse charms. Tuurlijk hoef je niet perse een parelli aan te schaffen. Het hangt er vanaf wat je budget is en wat je er mee gaat doen.

Horse charms vind ik sowieso niet werken doordat ze niet de juiste knopen gebruiken voor een goed effect. Voor echt intensief gebruik van het touwhalster ontken ik ook zeker niet dat Parelli de beste keuze is, maar ik heb niet het idee dat dat hier aan de orde is, vandaar dat ik zeg neem maar een halster van touwhalsters.nl of horsebeads.eu om te proberen.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:52

Ja ik zelf dus te twijfelen tussen een 'gewoon' touwhalster en een CRB...
Ik wil er gewoon oefeningen mee gaan doen, maar op ten duur ook mee rijden...

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:54

Mirjam1202 schreef:
Ja ik zelf dus te twijfelen tussen een 'gewoon' touwhalster en een CRB...
Ik wil er gewoon oefeningen mee gaan doen, maar op ten duur ook mee rijden...

misschien kun je dan beter voor een touwhalster gaan? (of je neemt ze gewoon beide..... :) )

pmarena

Re: Overstappen op bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:13

Een Cross Rope Bridle IS gewoon een touwhalster :)*

Hij is alleen wat anders geknoopt waardoor je je teugels niet alleen aan hetzelfde lusje vast kunt knopen onderaan het hoofd ( = inwerking van normaal touwhalster) maar ook elk aan een eigen lusje waardoor je met de linkerteugel anders inwerkt dan de rechterteugel en een soort kaakgekruiste inwerking krijgt.

Je hebt er dus eigenlijk altijd voordeel van om een CRB te kiezen want je kan hem op 2 manieren gebruiken :j

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:30

Ontstaat er dan niet juist ruis door de ringetjes?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:54

Welnee, er zit 1 ringetje en dat ligt bovenop de knopen van de lusjes.

Doet niks anders dan de lusjes bij elkaar houden zoals 1 gezamenlijke knoop bij een normaal touwhalster dat ook doet :)

Maar omdat de lusjes alleen d.m.v. een ring bij elkaar gehouden worden, kunnen de touwtjes die erboven zitten nog wel ten opzichte van elkaar glijden en zodoende combineer je een kaakgekruiste werking (met druk op de tegenliggende kaak) voor duidelijk links-rechts sturen, met de supergoede remmende werking van een touwhalster.

Zonder aansnoer-effect zoals bij een kaakgekruist hoofdstel :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 18:13

Oké, dan ga ik denk ik voor de CRB :)

Tivioxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:19

Je kan bitloos gaan rijden. Ik doe het zelf nooit.
Het bit kan drukken op de mond/kaken/tanden, maar als je te hard trekt met bit dan kan je paard een gebroken neusbot oplopen.
Dus ik zou ook wel bitloos gaan rijde maar dan gewoon zonder hard te trekken, snapje? Succes

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 18:26

Tivioxoxo schreef:
Het bit kan drukken op de mond/kaken/tanden, maar als je te hard trekt met bit dan kan je paard een gebroken neusbot oplopen.
Dus ik zou ook wel bitloos gaan rijde maar dan gewoon zonder hard te trekken, snapje? Succes

Ja klopt, maar toch bedankt voor de waarschuwing! :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:07

Tivioxoxo schreef:

Ik moet hier toch even op reageren :o Als je het voor elkaar krijgt om het neusbot te breken, dan heb je ten eerste waarschijnlijk het hoofdstel/halster te laag zitten en ben je er ten tweede met volle kracht aan gaan hangen. Dat is niet precies de bedoeling van bitloos rijden. Zo'n vaart loopt het echt niet, maar het is wel een hardnekkig horrorscenario.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:22

Tivioxoxo schreef:

Onzin, als de neusriem op de juiste plek zit kan je deze absoluut niet breken. Moet boven de neusgaten liggen dus met je vingers zachtjes voelen tot je het bot voelt en daarboven

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 19:35

Ehm... Ik heb al meerdere verhalen over dat neusbotje gehoord... Maar ik ga natuurlijk proberen om het halster op de goede plek te hebben, maar stel dat deze iets verschuift
en op dat botje terecht komt, kan het toch nog niet direct breken?!
En zou iemand een linkje/foto willen plaatsen, van een duidelijk plaatje waarbij het hoofdstel/touwhalster op een goede plaats licht?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:37

Is gewoon een spookverhaal van mensen die elkaar heel interessant napraten maar geen flauw benul hebben :P

Ga er maar even vanuit dat een neusbotje zou kunnen breken op de momenten dat je zo hard aan de teugels snokt dat je bij een bit de mondhoeken van je paard tot de wangen uit zou scheuren :roll:

Dit is een mooie hoogte voor een neusriem: zeg maar 2-3 vingersbreedtes onder het uitstekende botje onder het oog, een cm hoger zou op deze foto eigenlijk nog net iets mooier zijn geweest :) :

Afbeelding

Eigenlijk gewoon dezelfde hoogte als waar een hoge neusriem van een hoofdstel of de neusriem van een halster hoort als die netjes op maat gegespt worden.

Het touwhalster op deze foto is overigens veels te ruim en de lus veels te lang: dit rijdt voor geen meter zo.
Een goed passend touwhalster heeft weinig ruimte tussen onderkant hoofd en waar de teugels bevestigd zitten.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 19:42

pmarena schreef:
Is gewoon een spookverhaal van mensen die elkaar heel interessant napraten maar geen flauw benul hebben :P

Ga er maar even vanuit dat een neusbotje zou kunnen breken op de momenten dat je zo hard aan de teugels snokt dat je bij een bit de mondhoeken van je paard tot de wangen uit zou scheuren :roll:

Dit is een mooie hoogte voor een neusriem: zeg maar 2-3 vingersbreedtes onde rhet uitstekende botje onder het oog:

[ Afbeelding ]

Eigenlijk gewoon dezelfde hoogte als waar een hoge neusriem van een hoofdstel of de neusriem van een halster hoort als die netjes op maat gegespt worden.

Oké, niks om me zorgen over te maken dus ;) Niet dat als ze een keer echt niet goed luisterd, en dat ik dus een keertje 'hard' trek, dat ze een gebroken botje heeft :). Ik had al wel verwacht, dat het niet snel zou gebeuren, maar toch ;).
Niet dat ik hard ga trekken, maar wanneer ze recht op een grote weg af wil gaan, en ze luisterd niet al te best... Dan krijgt ze wel een trekje ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:41

Meid, zolang het NIET op het zwevende botje ligt kan het absoluut niet breken. En zelfs daar moet je denk ik behoorlijk hard trekken (wat pmarena dus zei). Maar het stukje van 2 à 3 vingers onder dat uitstekende botje gaat niet altijd bij ieder paard op. Duidelijker en altijd goed is bóven de neusvleugels, wat je dus met je vingers kunt voelen (zie onderstaand filmpje)

Kijk het volgende filmpje eens, ik weet niet hoe goed je Engels is, maar ze laten heel duidelijk zien waar de neusriem moet zitten (dus als je het Engels niet goed snapt, maakt dat niet zoveel uit). En dan zie je ook dat het op die plek écht niet kan breken.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 21:25

Maartje1990 schreef:
Meid, zolang het NIET op het zwevende botje ligt kan het absoluut niet breken. En zelfs daar moet je denk ik behoorlijk hard trekken (wat pmarena dus zei). Maar het stukje van 2 à 3 vingers onder dat uitstekende botje gaat niet altijd bij ieder paard op. Duidelijker en altijd goed is bóven de neusvleugels, wat je dus met je vingers kunt voelen (zie onderstaand filmpje)

Kijk het volgende filmpje eens, ik weet niet hoe goed je Engels is, maar ze laten heel duidelijk zien waar de neusriem moet zitten (dus als je het Engels niet goed snapt, maakt dat niet zoveel uit). En dan zie je ook dat het op die plek écht niet kan breken.

[ Video ]

Oeh bedankt!! Echt een heel erg duidelijk filmpje!!

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:29

Mirjam1202 schreef:
Ik ben er eigenlijk wel over uit, dat ik bitloos wil gaan proberen te rijden :). Maar nu is de vraag: Welk hoofdstel?! Ik wil graag een hoofdstel waarbij de overstap van mét bit naar bitloos zo klein mogelijk is :).
Alvast bedankt!!

Ik zou voor een sidepull gaan! Werkt bij mijn paard super, geen gek gedoe met kaakgekruist (wat in het begin moeilijk te begrijpen kan zijn voor een paard)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 21:41

annetjee19 schreef:
Mirjam1202 schreef:
Ik ben er eigenlijk wel over uit, dat ik bitloos wil gaan proberen te rijden :). Maar nu is de vraag: Welk hoofdstel?! Ik wil graag een hoofdstel waarbij de overstap van mét bit naar bitloos zo klein mogelijk is :).
Alvast bedankt!!

Ik zou voor een sidepull gaan! Werkt bij mijn paard super, geen gek gedoe met kaakgekruist (wat in het begin moeilijk te begrijpen kan zijn voor een paard)

Oké :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 21:43

Ik ben op het internet en op youtube rond gaan zoeken, en nu hoor ik idd goede verhalen over het touwhalster, en een bitlooshoofdstel :) Maar ik hoor ook steeds meer over een kaptoom? Is dit nu nog handiger, heeft het een hele andere functie? Sorry voor alle vragen...
Maar ik wil wel een goede aankoop doen, ookal is het niet heel duur :).

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:52

Mirjam1202 schreef:
Ik ben op het internet en op youtube rond gaan zoeken, en nu hoor ik idd goede verhalen over het touwhalster, en een bitlooshoofdstel :) Maar ik hoor ook steeds meer over een kaptoom? Is dit nu nog handiger, heeft het een hele andere functie? Sorry voor alle vragen...

Om te gaan proberen, is het toch echt een beetje een gok. Je weet namelijk niet waar je paard prettig op reageert. Ik heb jaren geleden met mijn vorige paard eens bitloos geprobeerd door een touwhalster, maar dat was echt helemaal niks. Ik heb toen weer heel lang met bit gereden, tot ik een hoofdstel van FRA uit probeerde.

Ik heb met die van mij al verschillende hoofdstellen geprobeerd, en inmiddels hebben we er een die ons ontzettend goed bevalt. Wij zijn begonnen met kaakgekruist. Sidepull hebben we een tijdje geprobeerd, maar dit vond mijn paard niet prettig en ze loopt dwars door de druk op haar neus heen. Kingekruist vindt ze het allerfijnst: zo min mogelijk hoofdstel om het hoofd, en wel gewoon aanleuning kunnen pakken.

Ik raad mensen altijd aan om, als ze bitloos willen gaan rijden, te starten met kaakgekruist. Omdat dit voor het paard het meest lijkt op rijden met bit, dus het is de kleinste verandering. Je kan gewoon met aanleuning rijden, en als het na verloop van tijd goed bevalt, kan je altijd wat anders gaan proberen. Een bitloos hoofdstel hoeft niet meteen heel duur te zijn, van FRA zijn er genoeg betaalbare varianten. Die hoofdstellen gaan niet generaties lang mee, maar dat hoeft ook niet. Als je eenmaal een variant hebt gevonden die je goed bevalt, kan je altijd nog en fortuin uitgeven aan een kwalitatief goed hoofdstel.

Kijk vooral naar wat je wilt gaan doen met rijden: wil je dressuur doen (aanleuning, proefjes rijden, etc.), of wil je western gaan rijden (neck reining) of mag je paard gewoon aan een lange teugel zijn hoofd laten waar hij zelf wil? Als je weet waar je naar toe wil, kan je de middelen op je doel af stemmen. Als je bijvoorbeeld dressuur wilt gaan rijden, dan valt een touwhalster, hackamore of bosal al af. Die zijn voor western echter wel weer geschikt.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 21:56

Snadrem schreef:
Mirjam1202 schreef:

Om te gaan proberen, is het toch echt een beetje een gok. Je weet namelijk niet waar je paard prettig op reageert. Ik heb jaren geleden met mijn vorige paard eens bitloos geprobeerd door een touwhalster, maar dat was echt helemaal niks. Ik heb toen weer heel lang met bit gereden, tot ik een hoofdstel van FRA uit probeerde.

Ik heb met die van mij al verschillende hoofdstellen geprobeerd, en inmiddels hebben we er een die ons ontzettend goed bevalt. Wij zijn begonnen met kaakgekruist. Sidepull hebben we een tijdje geprobeerd, maar dit vond mijn paard niet prettig en ze loopt dwars door de druk op haar neus heen. Kingekruist vindt ze het allerfijnst: zo min mogelijk hoofdstel om het hoofd, en wel gewoon aanleuning kunnen pakken.

Ik raad mensen altijd aan om, als ze bitloos willen gaan rijden, te starten met kaakgekruist. Omdat dit voor het paard het meest lijkt op rijden met bit, dus het is de kleinste verandering. Je kan gewoon met aanleuning rijden, en als het na verloop van tijd goed bevalt, kan je altijd wat anders gaan proberen. Een bitloos hoofdstel hoeft niet meteen heel duur te zijn, van FRA zijn er genoeg betaalbare varianten. Die hoofdstellen gaan niet generaties lang mee, maar dat hoeft ook niet. Als je eenmaal een variant hebt gevonden die je goed bevalt, kan je altijd nog en fortuin uitgeven aan een kwalitatief goed hoofdstel.

Kijk vooral naar wat je wilt gaan doen met rijden: wil je dressuur doen (aanleuning, proefjes rijden, etc.), of wil je western gaan rijden (neck reining) of mag je paard gewoon aan een lange teugel zijn hoofd laten waar hij zelf wil? Als je weet waar je naar toe wil, kan je de middelen op je doel af stemmen. Als je bijvoorbeeld dressuur wilt gaan rijden, dan valt een touwhalster, hackamore of bosal al af. Die zijn voor western echter wel weer geschikt.

Oké, bedankt voor de duidelijke uitleg!! Ik wil gewoon lekker recreatief kunnen rijden: stap, draf en een beetje galop :) Op buitenrit en gwn thuis in de bak :)