Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Re: Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:16

Ik ga eens even terug lezen. Mijn paard heeft ook en hoge en brede schoft en mijn KN medium heeft een te smalle twist. Daarbij heeft mijn paard ook nog eens een korte rug dus echt een barok type.

De zadelaanpasser wist zo snel niet wat er geschikt zou kunnen zijn dus ik lees even mee.

charissaijff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:22

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:06

Ken het verhaal rossner Montréal lag perfect voor mij en m'n paard tussen kanaal is echt breed.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:59

TS:

Ik woon bij jou in de buurt en ik heb een Schleese. Een echte Canadees. Je mag best eens bij mij komen kijken.

Mijn paard heeft in principe niet zo'n vreemde bouw. Hij is niet de langste, maar er zijn niet echt extreme zaken te noemen. Mijn vorige paard had hetzelfde probleem dat jij schetst: hele hoge schoft, zeer rond geribt. Daar kreeg ik niks passends op.

Mijn probleem ligt meer bij mij. Ik heb hele lange benen. En dan bedoel ik echt heel lang. Qua kont pas ik op een 16,5 inch zadel. Maar om die benen kwijt te kunnen, zat ik veelal op 18 inch. Gevolg: klemmen, stoelzit, aan mijn bekken trekken om mijn zit te stabiliseren, pijn aan mijnnstuitje, gedraaid bekken en constante heftige liesblessures. Soms was het zo erg dat ik bijna niet meer kon lopen. In de KN Allegro zat ik best goed. Wel een stoelzit, maar minder. Stuitje en bekken bleven een probleem, maar mijn liezen gingen best goed.

Maar mijn paard...die begon slechter te lopen. Hij viel voorover en zwiepte erg met zijn staart. De KN is aangepast, maar de vulling ging zakken en mijn paard kreeg steeds meer last. Zo erg, dat rijden op een gegeven moment onmogelijk werd. Gelukkig ken ik Aimée al jaren en heeft zij mij heel veel duidelijkheid verschaft. Via haar kwam ik in contact met Ingeborg Taffijn, een Belgische. Wat een kanjer! Ingeborg heeft wonderen verricht met mijn KN. Mijn paard verbeterde weer zienderogen. Het fijne aan Aimée en Ingeborg is dat zij zeer ruim de tijd nemen voor duidelijke uitleg. Tevens begrijpt Ingeborg dat een Schleese niet voor iedereen betaalbaar is. Zij adviseert, zonder je een aankoop op te dringen. Tevens is Ingeborg daadwerkelijk opgeleid door Jochen Schleese, in Canada, en heeft zij daar jaren gewerkt. Hiermee onderscheidt zij zich echt van anderen.

In overleg thuis :P heb ik besloten toch voor het beste te gaan. Op het moment dat ik in de Schleese ging zitten was het eerste dat ik voelde, dat mijn benen ontspannen recht naar beneden hingen. Voor het eerst in mijn leven voelde ik geen spanning in mijn liezen. Voor het eerst hingen mijn schouders, heupen en hakken op 1 lijn. Toen ging ik rijden. Ik moest mijn hele balans opnieuw vinden, om voorgenoemde reden. Maar wat er onder me gebeurde, dat was niet te geloven. De voorbenen vlogen me om de oren en de motor achter ging aan :oo Mijn paard kon ongehinderd bewegen en deed dat ook direct.

Ik mocht het zadel op proef en ben volledig overtuigd. Mijn paard beweegt door zijn hele lijf. Ik rij pijnloos. Mijn chiropractor is lyrisch, tijdens de laatste controle was mijn bekken recht. Mijn paard is in een maand tijd al wezenlijk veranderd in bespiering. Dus van mij niks dan lof. Het is een klap geld, maar ik verwacht het terug te verdienen in een langere gezondheid van ruiter en paard en een besparing op medische kosten. En het plezier dat wij weer samen beleven. Dat is onbetaalbaar.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 08:15

Dankjewel, MissJ :* Daar doen we het voor!

Ik wil er echter wel aan toevoegen dat je het zadel op proef hebt gehad op basis van een vriendendienst. Dat is zeker niet standaard en wel belangrijk om hier duidelijk te maken, voordat er verkeerde verwachtingen ontstaan :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:51

_iDj_ schreef:
Eelco, bedankt voor je reactie! Ik ga strada een plusje geven op mijn lijst :) Weet je ook iets over haar visie hoe een ruiter in een zadel hoort te zitten?

Chesss schreef:
wat een kletspraat zeg van die zadelmaker. schoft moet gewoon goed vrij liggen net zoals de ruggegraat maar dat vind ik persoonlijk. ik zou Tom van het drunens ruiterhuis bellen als het niks is kost het je volgens mij niks. ik heb de eerste alleen al drie kwartier aan de telefoon met hem gehangen echt een topvent en een topservice!

Misschien moet ik mij iets nuanceren :=
Het ging om een stukje wat wat verder naar achteren zit dan wat men meestal aanwijst als de schoft.

Als ik het op dit plaatje probeer aan te wijzen, ongeveer de 8e tot 10e paarse wervel. Dus ongeveer 3e tot 7e wervels rechts naast het stokje van de "B".
[ Afbeelding ]

Ter aanvulling:
Mijn paard heeft een flinke trapeziusspier naast de brede ruggengraat en het gaat om de plek waar ongeveer bij de 5 staat/ tussen de 4 en 5 in. Het is dus het verloop van de schoft, maar nog wel echt de schoft (het laagste punt van de rug is nog niet bereikt).
[ Afbeelding ]
http://www.greendistance.nl/data/Image/ ... kl.7(550px).jpg

Hier zijn zeker oplossingen voor.
Paarden met een sterk ontwikkelde trapezius, brede schoft, daar heb je zadels voor waarbij de voorste singelstoot NIET vanuit de voorzijde boom (kopijzer) komt, maar iets verder naar achteren en een deel elastiek in die singelstoot, zodat er voor die spieren altijd ruimte blijft ze te gebruiken.
Voor het meten van de breedte van de kussenkanalen , zijn hele simpele meetvoorwaarde.
(ik zal proberen hiervan een plaatje te posten)
Bij zadels die ik veel gebruik, kan je daarin kiezen tussen, 5cm tussenruimte (nauw) 7 cm , medium, 9cm breed, en 11 cm extra breed.
Ik heb hier zelf 1 paard staan die aan die 11 moet komen, is extreem breed in de schoft, brede trapezius en schuine schouderlijn. en maatje 35.5 boommaat ;-)

hier voorbeeld van een extreem barokke type, met een brede schoft, schuine schouder.
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:57

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:06

Was het maar zo simpel.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:46

Aimee schreef:
Was het maar zo simpel.

:+

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:47

TS: al een barefoot testzadel besteld??

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 06:59

unamie schreef:

Eerlijk gezegd vind ik het niet heel erg grappig. Op die manier worden mensen toch weer op het verkeerde been gezet en de paarden zijn daar vervolgens de dupe van.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 08:47

Aimee schreef:
unamie schreef:

Eerlijk gezegd vind ik het niet heel erg grappig. Op die manier worden mensen toch weer op het verkeerde been gezet en de paarden zijn daar vervolgens de dupe van.

En wat is volgens jou het verkeerde been?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 08:47

Aimee schreef:
Was het maar zo simpel.

zo simpel is het. En logisch ook. :D

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 08:58

Aimee schreef:
unamie schreef:

Weet er alles van.
Krijg elke week weer paarden onder mijn handen die de dupe zijn van een slechtpassend zadel..
De meeste zadelverkopers/zadelmakers overschatten zichzelf een beetje door te denken/doen of ze veel kennis hebben en dat alles simpel is, maar vervolgens bakken ze er niets van..

Was trouwens niet grappig bedoeld :)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:05

nombrado schreef:
En wat is volgens jou het verkeerde been?

Jouw bericht is het verkeerde been.
Daaruit blijkt heel duidelijk dat je geen idee hebt waar je het over hebt. Helaas heeft de gemiddelde ruiter te weinig verstand van zadels om dat zo te kunnen beoordelen en geloven ze dan dat, zolang ze maar een zadel hebben zonder voorsingelconstructie en met een elastiek in de singelophanging dat ze dan een zadel hebben dat volledige schoftvrijheid geeft. Dat is gewoon een illusie.
Een illusie die de zadelindustrie heel graag in stand houdt, op die manier hoeven ze immers maar kleine wijzigingen aan te brengen aan hun bestaande zadelvoorraad om ze vervolgens te verkopen als het ei van Columbus.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:08

Die kom ik idd ook tegen. Geen goed passende zadels.
Het is ook zeker van belang om als eigenaar regelmatig je zadel laten nazien.
Daarom is het belangrijk, vind ik, de eigenaar van het paard zelf ook te leren het zadel goed te blijven checken.
Als je naar GP ruiters kijkt, die gebruiken regelmatig 1 zadel op meerdere paarden.
Een goed getraind paard, heeft nu eenmaal goed ontwikkelde spieren. Een paard in training, die spieren moet ontwikkelen, zal dus een zadel op moeten, die ruimte geeft deze spieren te ontwikkelen.
Wel eens opgevallen, dat bijna iedere OS ruiter met een pad of bontje onder het zadel rijdt?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:13

Aimee schreef:
Jouw bericht is het verkeerde been.
Daaruit blijkt heel duidelijk dat je geen idee hebt waar je het over hebt. Helaas heeft de gemiddelde ruiter te weinig verstand van zadels om dat zo te kunnen beoordelen en geloven ze dan dat, zolang ze maar een zadel hebben zonder voorsingelconstructie en met een elastiek in de singelophanging dat ze dan een zadel hebben dat volledige schoftvrijheid geeft. Dat is gewoon een illusie.
Een illusie die de zadelindustrie heel graag in stand houdt, op die manier hoeven ze immers maar kleine wijzigingen aan te brengen aan hun bestaande zadelvoorraad om ze vervolgens te verkopen als het ei van Columbus.

Bovenstaande is een ervaring, en uitvoerig getest.
Niet door de zuinigste ruiters overigens.
Dan nog...het is niet meer dan logisch, dat een singelstoot die vooruit de boom van het zadel komt een paard weerhoud deze spieren eronder goed te ontwikkelen.
Ga maar eens zonder zadel op je paard, en voel wat er gebeurd als je je paard in een verzameling zet.
Heeft niets met het ei van columbus te maken.
De vroegere zadels (als KN nu nog) hebben gewoon 2 singelstoten in het midden van het zadel.
Prima, niets mis mee. Stoort daarmee ook nergens enig spierontwikkeling.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 14:10

Aimee, verhelderend wat je vertelt over de zadeleigenschappen in de topsport. Bedankt voor deze toelichting! Wat je aangeeft wat betreft prooidier en dus pijn/ongemak niet willen laten zien, kan ik natuurlijk alleen maar beamen. Ik juig het steeds meer meetbaar maken en wetenschappelijk benaderen van de paardensport dan ook toe.

Wat Kostolany zegt is natuurlijk helemaal waar, het blijft een kwestie van proberen.
Het nadeel daarom bij op maat gemaakte zadels is dat je niet helemaal kan zien, voelen en testen wat je gaat kopen. Daarom ben ik ook nog niet direct naar een zadelmaker gerend. Vooral bij op maat gemaakte zadel moet de denkwijze over hoe een zadel hoort te liggen en hoe een amazone in een zadel hoort te zitten overeenkomen met gevoel van paard en mij. En dat maakt het lastig.
Een drukmeting is wel een goed idee Kostolany! Mocht ik eenmaal een zadel hebben, wil ik dat zeker proberen. En bedankt voor je ervaringen met Kent&Masters, Wow en MSFC! Ik weet niet zeker of de Kent&Masters er niet op is gepast hè (ik vermoed van wel en dat deze niet paste. Er waren toen 7 zadels erbij gepakt en heb niet van alle zadels de merken gezien.).

Ik begrijp dat bij alle zadelmerken er toevalstreffers kunnen zijn en het zou kunnen passen. Dan zou de meest logische stap zijn om bij een zadelpasser langs te gaan met een groot assortiment (gebruikt en nieuw) en kijken wat er toevallig goed ligt.

baretta, bedankt voor je bericht, weet je ook hoe Callista denkt over hoe een amazone op een paard hoort te zitten (bv rechtop/stoelzit)?

MissJ, bedankt voor je aanbod, daar wil ik misschien wel op in gaan! Mijn benen (lange bovenbenen) maken de zit ook lastig. Daarom dat ik eigenlijk op zijn minst een merk wil zoeken, die verlengde beugelriemhaken verkoopt.

Natuurlijk wat Ilsemarie ook zegt, is het ene paard gevoeliger voor/op bepaalde specificaties/plekken. Mijn paard heeft hele snelle reflexen op zijn rug (bevonden door Inge Hoevers), waardoor hij extra snel reageert op een zadel dat te krap is.

Leuke "discussie" ontstaat hier over de plaatsing van de singelstoten! Nombrado, Aimee en unamie bedankt voor jullie bijdrage! Ik heb zelf het gevoel dat het beter is dat het gewicht van het zadel over een zo lang mogelijk oppervlak van de rug verdeeld kan worden. Maar ik denk dat het belangrijkste blijft dat er genoeg ruimte vrij blijft naast die brede schoft. Zolang dat niet het geval is, maakt het niet uit waar de singel zit en is het zadel sowieso niet "een fit".
Ik zeg "discussie", omdat ik een stukje onderbouwing mis. Ik wil graag zoveel mogelijk leren, zodat ik inderdaad nog beter zelf mijn zadels kan checken. Wat is de reden dat zonder voorsingelconstructie en met een elastiek in de singelophanging niet voor schoudervrijheid zorgt volgens jullie Aimee en unamie? Of gaat dit om een stukje nuance dat men niet moet denken dat dit bij elk zadel dé oplossing is omdat er (uiteraard) nog veel meer aandachtspunten zijn bij het passen van een zadel?
Zijn jullie sowieso tegen een zadel zonder voorsingelconstructie en met een elastiek in de singelophanging?

Voor nu ben ik nog steeds zoekende. Maar ik wil mezelf de kans geven mij genoeg te verdiepen in wie/wat, voordat ik een keuze maak. Ik denk aan een tweedehands Schleese, maar sta ook nog open voor andere mogelijkheden. Hoe meer kennis ik kan verkrijgen voordat ik een keuze maak, hoe beter. Dus wie meer informatie kan en wil "spuien", kom maar op _/-\o_ Ik heb het boek "The Horse's Pain-Free Back and Saddle-Fit Book" reeds gelezen.

Ik heb nog geen boomloos zadel getest, omdat ik nog niet overtuigd ben van een positief langetermijneffect op mijn paard (het is niet zo dat ik het compleet afwijs). Ik heb geen haast (of stiekem wel, ik wil graag weer kunnen rijden) om een oplossing te vinden. Voor nu heb ik het dilemma in mijn hoofd of ik een manier kan vinden om mijn budget te verruimen of dat ik nog een aantal zadelpassers ga proberen (maar dan wil ik wel iets proberen wat ik kan kopen en niet op bestelling ivm nieuwe pasrisico's, zoals Princesj zegt).

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:24

_iDj_ schreef:
baretta, bedankt voor je bericht, weet je ook hoe Callista denkt over hoe een amazone op een paard hoort te zitten (bv rechtop/stoelzit)?

Ik reageer even voor Baretta ;)

Ik rij al jaren met volle tevredenheid met een Strada zadel. Callista kijkt ook goed hoe je op je paard zit en geeft je ook tips, indien nodig, m.b.t. houding. Ook dressuurmatig kan ze je tips geven.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:38

Even wvb de zg maatzadels, bij een aantal zadelmakers kan je de afspraak maken dat het voor jou gemaakte zadel binnen een afgesproken tijd retour mag mocht het uiteindelijk toch niet bevallen. Zo kan je het zadel uitgebreid proberen zonder financieel risico.

Ik weet dat Zadelatelier/Ninon Schutte, Anro Brandt en Custom je deze bedenktijd geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:50

Ik heb zelf een paard met een onmogelijke rug wat betreft zadels. Zelfs haar op maat gemaakte zadel lag uiteindelijk toch niet goed. Ik heb nu een goede tweede hands schleese en echt ik heb heb een totaal ander paard terug gekregen. Rond de 1000 euro heb je echt al een goede, en het laten aanpassen kost geloof ik iets van 125 euro. Je kunt ook voor DK gaan maar die liggen wel hoger in de prijs.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:01

Na wat ik gezien en ervaren heb, zou ik niet snel adviseren om Brandt of Custom te kopen :n

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:46

MissJ schreef:
Na wat ik gezien en ervaren heb, zou ik niet snel adviseren om Brandt of Custom te kopen :n

Hier kan ik in meegaan alhoewel het wel scheelt wie het Custom zadel aanmeet

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:51

een stalgenootje van mij heeft een merrie met een hele brede schoft, zij heeft uiteindelijk een bates aangeschaft. (en dit was ook een van de weinige die überhaupt paste)

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:48

Buitenzinnig schreef:
_iDj_ schreef:

Ik reageer even voor Baretta ;)

Ik rij al jaren met volle tevredenheid met een Strada zadel. Callista kijkt ook goed hoe je op je paard zit en geeft je ook tips, indien nodig, m.b.t. houding. Ook dressuurmatig kan ze je tips geven.

Dat mag, jij wél :)

Soeskee heeft gelijk, ze kan je veel verduidelijken over hoe je de beste zit krijgt en kunt behouden. Maar dat kan ze je zelf beter uitleggen dan wij, wij zijn alleen tevreden gebruikers met een goedlopend paard, die altijd netjes en correct behandeld zijn.
Jij bent degene die de info wil en die kun je beter uit 1e hand krijgen, dan van ons. Neem eens contact op om je te oriënteren hoe je haar kennis en kunde vind overkomen. Een persoonlijke indruk van iemand zegt meer dan 1000 recensies, waag er een telefoontje aan.

Grtz. Ben.