Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
heb ik besloten toch voor het beste te gaan. Op het moment dat ik in de Schleese ging zitten was het eerste dat ik voelde, dat mijn benen ontspannen recht naar beneden hingen. Voor het eerst in mijn leven voelde ik geen spanning in mijn liezen. Voor het eerst hingen mijn schouders, heupen en hakken op 1 lijn. Toen ging ik rijden. Ik moest mijn hele balans opnieuw vinden, om voorgenoemde reden. Maar wat er onder me gebeurde, dat was niet te geloven. De voorbenen vlogen me om de oren en de motor achter ging aan
Mijn paard kon ongehinderd bewegen en deed dat ook direct. _iDj_ schreef:Eelco, bedankt voor je reactie! Ik ga strada een plusje geven op mijn lijstWeet je ook iets over haar visie hoe een ruiter in een zadel hoort te zitten?
Chesss schreef:wat een kletspraat zeg van die zadelmaker. schoft moet gewoon goed vrij liggen net zoals de ruggegraat maar dat vind ik persoonlijk. ik zou Tom van het drunens ruiterhuis bellen als het niks is kost het je volgens mij niks. ik heb de eerste alleen al drie kwartier aan de telefoon met hem gehangen echt een topvent en een topservice!
Misschien moet ik mij iets nuanceren![]()
Het ging om een stukje wat wat verder naar achteren zit dan wat men meestal aanwijst als de schoft.
Als ik het op dit plaatje probeer aan te wijzen, ongeveer de 8e tot 10e paarse wervel. Dus ongeveer 3e tot 7e wervels rechts naast het stokje van de "B".
[ Afbeelding ]
Ter aanvulling:
Mijn paard heeft een flinke trapeziusspier naast de brede ruggengraat en het gaat om de plek waar ongeveer bij de 5 staat/ tussen de 4 en 5 in. Het is dus het verloop van de schoft, maar nog wel echt de schoft (het laagste punt van de rug is nog niet bereikt).
[ Afbeelding ]
http://www.greendistance.nl/data/Image/ ... kl.7(550px).jpg

Aimee schreef:unamie schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het niet heel erg grappig. Op die manier worden mensen toch weer op het verkeerde been gezet en de paarden zijn daar vervolgens de dupe van.
nombrado schreef:En wat is volgens jou het verkeerde been?
Aimee schreef:Jouw bericht is het verkeerde been.
Daaruit blijkt heel duidelijk dat je geen idee hebt waar je het over hebt. Helaas heeft de gemiddelde ruiter te weinig verstand van zadels om dat zo te kunnen beoordelen en geloven ze dan dat, zolang ze maar een zadel hebben zonder voorsingelconstructie en met een elastiek in de singelophanging dat ze dan een zadel hebben dat volledige schoftvrijheid geeft. Dat is gewoon een illusie.
Een illusie die de zadelindustrie heel graag in stand houdt, op die manier hoeven ze immers maar kleine wijzigingen aan te brengen aan hun bestaande zadelvoorraad om ze vervolgens te verkopen als het ei van Columbus.
Ik heb het boek "The Horse's Pain-Free Back and Saddle-Fit Book" reeds gelezen._iDj_ schreef:baretta, bedankt voor je bericht, weet je ook hoe Callista denkt over hoe een amazone op een paard hoort te zitten (bv rechtop/stoelzit)?

Buitenzinnig schreef:_iDj_ schreef:baretta, bedankt voor je bericht, weet je ook hoe Callista denkt over hoe een amazone op een paard hoort te zitten (bv rechtop/stoelzit)?
Ik reageer even voor Baretta
Ik rij al jaren met volle tevredenheid met een Strada zadel. Callista kijkt ook goed hoe je op je paard zit en geeft je ook tips, indien nodig, m.b.t. houding. Ook dressuurmatig kan ze je tips geven.