Met lood trainen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Re: Met lood trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:30

Ik zeg niet dat het mishandeling is maar ik vind het onvriendelijk (dat is wel een verschil he). Juist ook om het idee erachter, meer willen dan je paard kan. Want anders zou hij zijn benen wel optillen. En inderdaad het ruitergewicht is al meer dan genoeg voor een paard om mee te dragen. Het is gewoon jammer dat veel mensen de grenzen veel te hoog liggen voor hun paard. Ga gewoon lekker trainen en zit het er verder niet in dan is dat jammer en zal je je aan moeten passen aan je paard.

xgirlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:41

Ik denk dat jij gewoon aan je eigen rijden moet winnen. Ja je bent Z1, maar ja je pony heeft al wel Z2 gelopen. Ik vind 't leuk voor je dat je op dat niveau rijdt hoor, maar de knopjes zitten er allemaal al op. Je moet gewoon cavalleti's gaan gebruiken, longeren met balkjes, overgangen rijden en verzamelen! Daar ga je veel meer me winnen dan met lootjes! En als je dit voor jezelf nu niet oplost gaat dit vast nog eens gebeuren. Pony's en paarden spiegelen...

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:48

Het lijkt mij dat je het eerder zal moeten gaan zoeken in lichtheid dan in zwaarder maken.
Het is niet gezegd dat de pony, nu die van die gewichtjes aan heeft, ook dadelijk zijn benen hoger gaat optillen. En welke hulp ga je geven tijdens de wedstrijd als je zonder gewichten moet rijden? Dit lijkt me toch ook iets wat je moet leren?
Dat voorbeengezwaai vinden veel mensen wel heel leuk, maar ik vind dat niet echt tot dressuur in zijn pure vorm behoren.
Heb je jezelf als eens gefilmd TS? Thuis en op wedstrijd? Hoe is de voorbereiding-uitvoering-afwerking van je oefening? Kan daar nog iets aan gesleuteld worden? Want ik zie regelmatig paarden lopen die nogal wat lookalikes doen in de proef, maar een goede jury kijkt daar doorheen.

Ik denk dat je het beter zou kunnen zoeken in het nog lichter en nog scherper aan de hulpen maken. Wat je nu al kan met sporen en stang en trens ook kunnen bereiken zonder sporen (zweep kan wel) en trensje. Dan terug overschakelen op sporen en S&T en dan ga je verschil zien.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:49

uhm hoezo S&T?
TS rijd bij de pony's.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:50

Mag je vanaf Z niet met S&T? Oeps, my bad :)

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:51

nee, bij de pony's niet :)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:53

Ooooh jeetje, straks breng ik TS nog op nog andere ideeën! ;)

muntdropJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:02

Paperboy schreef:
Ik zeg niet dat het mishandeling is maar ik vind het onvriendelijk (dat is wel een verschil he). Juist ook om het idee erachter, meer willen dan je paard kan. Want anders zou hij zijn benen wel optillen. En inderdaad het ruitergewicht is al meer dan genoeg voor een paard om mee te dragen. Het is gewoon jammer dat veel mensen de grenzen veel te hoog liggen voor hun paard. Ga gewoon lekker trainen en zit het er verder niet in dan is dat jammer en zal je je aan moeten passen aan je paard.

Hoe weet je nou dat dit paard niet beter kan? Misschien kan dit paard wel iets beter lopen als ts daarop traint? Ik vind dat xgirlyx goede tips geeft! Zolang Ts geen schadelijke methodes gebruikt zie ik ook niet waarom dit slecht zou zijn voor het paard, of hij er nou beter van gaat lopen of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:06

Tis nog net vakantietijd.. En dat is te merken zeg... :+

En wat nou als je paard niet loopt met gewichten eraan, k bedoel die van mij zou echt op d'r plek blijven staan hoor :+

Sommige dieren worden nou eenmaal niet beter dan ze nu zijn. En als ie al-tijd wint en dat het belangrijkste is, dan maakt het toch niet uit dat ie z'n benen niet alle kanten op slingert? :') T gaat TS geloof ik vooral om het winnen.. :+

muntdropJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:08

chelle_dora schreef:

En wat nou als je paard niet loopt met gewichten eraan, k bedoel die van mij zou echt op d'r plek blijven staan hoor :+

Sommige dieren worden nou eenmaal niet beter dan ze nu zijn. En als ie al-tijd wint en dat het belangrijkste is, dan maakt het toch niet uit dat ie z'n benen niet alle kanten op slingert? :') T gaat TS geloof ik vooral om het winnen.. :+

Daar kun je dan het halthouden goed mee oefenen :+

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:08

Ik krijg hier wel een vervelend smaakje van.. Je komt erg ondankbaar over TS, als je zo ontzettend graag wilt winnen kun je beter een andere sport kiezen, kun je ook niet een ander de schuld geven en moet alleen jij presteren. Ga anders eens een paar stappen terug en wees blij dat je überhaupt op zo'n mooi dier als een pony mag zitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:09

muntdrop schreef:
chelle_dora schreef:

Daar kun je dan het halthouden goed mee oefenen :+

Zoooo zeg dat :+ Misschien moet ik ook lood aan d'r neus hangen, dan gaat ze tenminste met d'r bakkes naar beneden lopen... En lood aan d'r staart erbij zodat ze stil staat met opstijgen.. :')

muntdropJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:20

En natuurlijk handig voor de ruiter die zijn hakken niet goed uitdrukt :Y)

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:30

Balkjes lopen helpt ook. Daar gaan ze hun benen ook meer van optillen en er komt geen lood aan te pas ;). En het is ook nog eens een leuke afwisseling voor je pony.

Ik vraag me dus af of jou doel is om ooit een EK pony's te rijden. Ik weet niet of de leeftijd in jou profiel klopt, maar als je echt 17 bent, ben je te oud voor een EK pony's en dus ook te oud om in het kader opgenomen te worden. Ik snap dat je ook in de prijzen zou willen vallen in het Z2, maar voor een EK kom je niet meer in aanmerking. De pony kan het blijkbaar wel want heeft ooit al eens Z2 gelopen. Gewoon lekker blijven trainen op de manier waarop je nu bezig bent. Ik ga ervan uit dat dat werkt want anders was je ook niet in het Z1 gekomen. En geduld hebben, dat is het aller belangrijkst.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:49

Nou meid je moet niet denken dat als je met lood gaat trainen de beweging kwaliteit van je paard beter word, het tegen deel zelfs.
Op het moment dat de loodjes er aan zitten is het heel spectaculair wanneer de loodjes er af gaan is het ook nog even goed, maar wanneer je een paar dagen verder bent is er niets meer van te zien. En dan maar weer opnieuw gaan beginnen met dit ritueel tot dat de pezen van je paard verzuren (en andere dingen bij vaak herhalen) en hij sport ongeschikt is.
Ik heb op behoorlijk wat dressuur stallen mee gelopen waar dit een heel veel voorkomend ritueel is en de paarden de dag er na met dikke benen op stal staan nou ik ben tegen.

Ik bedoel hier mee te zeggen dat je paard echt niet beter gaat worden van die loodjes, soms houd de kwaliteit op en dan is het gewoon niet eerlijk meer te vragen als er niet meer in zit.

Voorbeeld: Zou jij gedwongen een spagaat willen doen als dat er bij jou niet in zit? Dat is voor jouw lichaam ook onnatuurlijk waardoor je ook weer blessures gaat krijgen.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:04

Bizzybijtje schreef:
Waren het maar gewoon gewichtjes bij springpaarden, daar hebben ze namelijk nog een heleboel andere methodes voor.

Daar vliegen de bamboestokken en aluminium latjes je om de oren

Ergens is het wel een logische gedachte dat de TS dit zo denkt, wij krijgen immers van gewichtheffen ook veel meer kracht. Maar gaan wij door gewichten om de benen ruimer of harder lopen? Nee, we kunnen dat alleen langer volhouden. Je kan wel spierkracht trainen, maar als je dat niet weet te activeren heb je er niks aan. Denk er ook om, hoe meer spierkracht, hoe meer kracht er op de pezen komt te staan. Als pezen teveel druk krijgen van de spieren, scheuren ze gewoon af, einde pony.

Daarbij ben ik (in tegenstelling tot veel mensen hier in dit topic) dus wél voorstander van het trainen met gewichten. En toch zou ik het de TS niet adviseren. Om een paar verschillende redenen:

1. De TS is vrij onwetend en mist het nodige rijkunstige gevoel over dit soort hulpmiddelen blijkt uit de reacties, evenals de instructrice, omdat die de pony niet genoeg kan activeren. Is geen probleem, maar begin er dan niet aan als je niet weet wat het teweeg kan brengen en hoe je ermee moet omgaan.

2. Gewichten hebben helemaal geen nut voor dressuur. Zoals ik al eerder zei, zijn gewichten voor het trainen van spierkracht, dus van uithoudingsvermogen. Zelf doe ik hier conditietraining mee, daar hebben ze nut voor. Voor springen werken ze maar 1 of 2 keer, dan gaan ze weer normaal springen. Voor dressuur werken ze 2 passen, ook dan gaan ze weer normaal lopen.

3. Mocht de pony meer spierkracht ontwikkelen, gaan ze die spierkracht nog niet zomaar gebruiken. Zolang je niet weet hoe je het moet activeren, heeft het trainen ervan ook geen nut, want dan komt het er gewoon niet uit.

4. Er zijn zóveel oefeningen die veel meer effect hebben, ook op de lange termijn. Balkjes lopen, longeren met pessoa, aquatraining/zwemmen en degelijke instructie die weet hoe zo'n pony geactiveerd moet en kan worden. Mensen denken dat paarden van schakelen vanzelf sneller worden, dat is dus niet altijd zo. Slimme paarden/pony's gaan bij het naar voren rijden wel naar voren, maar bij het terug rijden loopt die achterhand weer ergens in Timboektoe. Zit hem dus wel achter zijn broek in dat terugrijden! Hij kan wel op de plek draven, maar als die dan de activiteit mist, wat heb je eraan? Dan leert 'ie om in het terugrijden juist meer te gaan sloffen, wat juist tegen je werkt.

Ik adviseer de TS daarom om een goede (betere..) instructie te zoeken die vooral werkt aan activiteit en van achter naar voor rijden. Desnoods loopt ze/hij er met het zweepje naast in het terugrijden, dat hij wel die achterbenen blijft gebruiken.

Je basis blijft vóóruit, pas dan kun je terug. En ook in het terug moet 'ie vooruit blijven. Dan zal die vanzelf meer van de grond gaan draven. Als je dat op de juiste manier beloont, leert de pony vanzelf dat hij het goed doet als 'ie correct van achter naar voren loopt.

Over dat EK-gedoe: die pony's zijn dusdanig correct opgeleid dat ze zo van de grond gaan draven. Die instructeurs hebben daar lang mee gewerkt, dat die basis tot in de puntjes verzorgd is en dat die ruiters dat zélf kunnen activeren. Daar heb je nog genoeg om aan te werken.

Dus het beste advies wat ik je mee kan geven: zoek een goeie instructeur _/-\o_ , en ga zelf aan de slag met balkjes draven en longeren met de pessoa. Desnoods leg je een hele cirkel vol met balkjes dat je pony er niet omheen kan en zijn achterhand dus móet gebruiken.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:13

Ik ga het niet hebben over rijstijl of paardonvriendelijk of niet.
Wel kan ik je vertellen dat:
1) 400gr enorm veel is
2) bij drafrennen werd vroeger (10-20j geleden) zwaardere hoefijzers werden gebruikt met al sgedachte "paard zal draf meer verlengen en dus sneller lopen". Hier is men echter helemaal van af gestapt. Dravers worden nu zo licht mogelijk beslaan, liefst zelfs op blote voeten of met zeer lichte kunstofijzers. Het is natuurlijk afhankelijk per paard, zo is er een draver (een van de top 5 dravers, grootste winstsom) die niet zonder ijzers kan. Hij loopt dan te snel onregelmatig, na heel veel zoeken en proberen zijn ze hem zeer lichte ijzers van +/- 50gr gaan zetten. Dat is voor hem de idéale balans tussen licht&zeer ruim draven en toch niet onregelmatig lopen. Hiermee wil ik dus zeggen dat zwaarder maken niet persé zal helpen. Soms moet je net het omgekeerde doen, lichter maken.