Myler bit ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 15:52

Mag je daar wel mee rijden op wedstrijden? Ik wil het wel een keertje proberen :)

little_king

Re: Myler bit ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:54

Ja dat mag gewoon.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:00

Als ik ooit eens geld over heb, wil ik ook een myler denk een level 2. Maar die prijs...

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:24

Ik ben aan het twijfelen om een myler te gaan proberen. Alleen bestaan ze ook als stang en trens, want anders zit ik dat ze gewend raakt aan een myler en daarna weer een 'gewoon' bit krijgt als ik overstap. En ik heb liever dat mijn toekomstige stang hetzelfde systeem heeft als mijn trens

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 23:08

@TS: Reed je eerst altijd met een bustrens? Dan kan een myler watertrens misschien te los in z'n mond liggen, en kun je misschien beter een myler bustrens proberen. Daarnaast zijn de bitringen ook vrij groot van de myler watertrens en kan het nodig zijn om de bakstukken een gaatje hoger te doen. Ik heb het bit op verschillende hoofdstellen gehad, en moest dat altijd aanpassen, anders hing het bit oncomfortabel laag op de tong van m'n paard, en daar kan hij dus ook van gaan schudden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 01:08

Ik neem trouwens aan dat een myler op dezelfde hoogte moet hangen dan een normaal bitje?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 09:52

Dat klopt. Maar de ringen zijn inderdaad net wat groter dan de meeste andere bitringen.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:36

misschien had je hem even rustig aan het bit moeten laten wennen.
Longeer hem eens, eerst zonder bijzet, zodat ie zelf lekker aan het bit kan wennen.
De laatste 5 min even aan de bijzet bijvoorbeeld.

en de volgende dag nog eens....
ga dan nog eens rijden.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:22

Ik lees even met jullie mee.
Mijn paard is heeft een zeer moeilijke mond het was gister en vandaag en echt niet leuk meer.

Kan aan het vuurwerk etc liggen tenminste dat hoop ik.
Tandarts/ DA heeft gister nog gekeken mond is perfect in orde en zei zelf ook maar als je haar vandaag zag lopen dan denk je er anders over pff.

Ik heb er nu een dubbelgebroken sprenger bustrens in maar lees dat de myler scherper is ? Dat hoeft namelijk echt niet .
Ze is trouwens 3 bijna 4.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 16:46

MarChak schreef:
@TS: Reed je eerst altijd met een bustrens? Dan kan een myler watertrens misschien te los in z'n mond liggen, en kun je misschien beter een myler bustrens proberen. Daarnaast zijn de bitringen ook vrij groot van de myler watertrens en kan het nodig zijn om de bakstukken een gaatje hoger te doen. Ik heb het bit op verschillende hoofdstellen gehad, en moest dat altijd aanpassen, anders hing het bit oncomfortabel laag op de tong van m'n paard, en daar kan hij dus ook van gaan schudden.

Ik rij soms ook met een watertrens, dus dat is niets nieuws voor hem. Ze hadden in de winkel helaas geen Myler bustrens meer, anders had ik deze zeker willen uitproberen aangezien ik zelf vaker met bustrens rij. De bakstukken heb ik inderdaad moeten aanpassen met de Myler, maar normaal hangt ie nu wel goed hoor.

Tinkels schreef:
misschien had je hem even rustig aan het bit moeten laten wennen.
Longeer hem eens, eerst zonder bijzet, zodat ie zelf lekker aan het bit kan wennen.
De laatste 5 min even aan de bijzet bijvoorbeeld.

en de volgende dag nog eens....
ga dan nog eens rijden.

Met de Myler in rij ik met lange teugel om hem te laten wennen, ik ben totaal niet bezig met hem rond te rijden, maar zelfs teugelcontact tolereert hij niet. Longeren doe ik niet met bit en ook niet bijzet.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:56

Ik heb het hele topic ook even gelezen...
Ik twijfel namelijk ook om een Myler bit aan te schaffen.
Mijn 5 jarige is opzicht prima te rijden met een enkelgebroken en een dubbelgebroken water trens.
Helaas is hij vaak na 20 min pas goed ontspannen en nagevelijk.
Hij kan links erg zwaar in de hand zijn.
Nou kan dat door mij komen of doordat hij zelf zijn balans nog niet optimaal heeft
(tandarts is ie geweest dus dat is het niet).

Nu hoorde ik veel goede berichten over het Myler bit.... toen heb ik mijn paardentandarts gevraagd en die gaf aan dat dit bit best wel scherp is en niet aan te bevelen voor een 5 jarige.

ik zit nu dus in dubio... Hij gaf aan dat ik beter een correctie bit kon proberen of een bustrens die ligt net even stiller in de mond en geeft ook meer druk daarop.

Twijfel twijfel twijfel!!!

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:12

Ik heb het laatst ook met mijn tandarts over de myler gehad en hij zei dat het wel kon voor mijn 5 jarige. Je maakt het bit zo scherp als je zelf wilt met je handen.
Ik zou het als ik jou was gewoon uitproberen met een proef myler bitje.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:14

Mij werd door de winkel aangeraden om de eerste keer gewoon lekker relaxed ermee te rijden.
Dus niet teveel vragen, geen druk en niet meteen mee een les in.

Ik ben benieuwd, de mijne is binnen dus van de week eens proberen.
Maandag zoals het er nu uit ziet moet wel lukken.
Heel misschien morgenavond nog maar dat verwacht ik niet.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:20

over het algemeen hoor ik ook goede berichten... maar nou wat mijn tandarts net zei dacht ik wel even 'oh.. hmmmzz.. en nu'
hij zei zelfs dat er paarden stuk mee gereden zijn... door de tongboog heb je toch wel meer werking op de lagen... maar dat heeft een correctie bit dan toch ook?

Ik vind het maar moeilijk haha

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:40

Als je een paard stuk rijdt dan doe je het totaal verkeerd. Een bit is niet per definitie scherp omdat het dun is, bij paarden met weinig ruimte is een dik bit juist veel onprettiger dan een dunner bit.
Daarnaast heeft de Myler (en meer bitten) de prettige werking dat het niet kan notenkraken, wat het veel minder scherp maakt dan een normaal gebroken bitje.

thunderbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:08

het ligt een beetje aan het paard , het ene paard loopt er fijn op en de ander juist niet.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 22:09

Ik heb de Myler vandaag terug gebracht, heb nog even wat met een van de winkelbediendes gepraat over mijn paardje en heeft me aangeraden om vooral niet te veel met bitten zitten klooien en het wat tijd te geven. Ik verwacht ook misschien te veel van hem, want hij is nu al 12 en er is nooit dressuurmatig mee gereden tot dit jaar in augustus. Ik ga het dus gewoon rustig aan doen met mijn watertrensje :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 07:26

Jimmy heeft sowieso veel moeite met het bit.
Daar hoef ik zeker geen dik bit in te hangen.
Ik ben ook benieuwd, zeker aangezien hij ook pas sinds deze week dressuurmatig opgepakt wordt terwijl hij 14 jaar is.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:34

Ik ben benieuwd ik heb m 2e hands over kunnen nemen...
Niveau 1 met zo min mogelijk boog.
Bustrens die ook stil in de mond ligt!
En waar je ook wedstrijd mee mag rijden
Ik hoop dat hij dit minder vast pakt... Voor 2e hands vond ik t t proberen waard :)
K kan niet wachten tot ik weer kan rijden en mijn ervaringen kan delen met jullie!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:38

Ik rij ook met Myler.Reed eerst met een gewoon dubbel gebroken bustrens, maar meneer maakte zich net als paardje van TS erg sterk. Wat bleek, het bit was gewoon te dik voor zijn mond, en dat deed zeer, en maakte zich dus sterk om er onder uit te komen. Een paard dat zich sterk maakt hoeft dus niet altijd met de rijstijl van de ruiter te maken te hebben, probleem ligt ook heel vaak bij een verkeerd bit.

Nu dus al een paar jaar een Myler level 1, en probleem opgelost, een dunner bit dat mooi rustig in de mond ligt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:24

mijn ervaring met myler is niet goed, mijn paard ging met de myler zijn tong over het bit gooien en vond hem niet prettig.
Dikke bustrens daarintegen geen probleem. Ik heb dat bit dus snel weer verkocht.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:28

Ik zit onderhand toch te denken aan het laten langskomen van een bit consulent.
het is echt afhankelijk van de dikte van de tong en de grote van de paardenmond.

ik ga het zien maar denk dat ik in mijn lessen blijf rijden met mijn sprengler dubbelgebroken bit.
Hij loopt hier na 20 min toch wel ontspannen op.

maar na alle reacties vind ik het toch het proberen waard zn myler

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:26

ik heb Cheyenne met een myler gereden, daar liep ze super op
de myler van de foto eerder in topic had ik voor haar
en Gringo heeft 9jr met snaffle gereden en ik ben overgegaan op myler en liep daar veel fijner op
eerst dat bit van de foto gewoon level 1
en nu met een westernmyler met ringen level 2
ben 1x terug gegaan naar dat andere bit maar liep gelijk te klooien
ik vind het super fijne bitten.
http://img.photobucket.com/albums/v409/ ... 0075-1.jpg

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:49

DBiancaL schreef:
Ik zit onderhand toch te denken aan het laten langskomen van een bit consulent.
het is echt afhankelijk van de dikte van de tong en de grote van de paardenmond.

ik ga het zien maar denk dat ik in mijn lessen blijf rijden met mijn sprengler dubbelgebroken bit.
Hij loopt hier na 20 min toch wel ontspannen op.

maar na alle reacties vind ik het toch het proberen waard zn myler

Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Dat is misschien wel een idee, anders blijf ik maar aankloten...

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:30

Bij mij is Paul Versluis gekomen om een bit aan te meten. Hij heeft een bittenbank.