Bit voor op het strand

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanH

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 09:38

Bedankt voor alle tips! :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:57

SuzanH schreef:
Bij het begin beginnen, okee.
Als ik alles in stap en draf zou doen met een keveltrens, zal niks gebeuren, hij zou voorwaarts zijn, maar wel bij mij blijven.
Galopje erbij, nog redelijk te houden, stappen daarna zou wel wat dribbelig worden maar nog te doen. Maar als je echt even lekker wilt rennen word die heet. In paniek is die niet, totaal niet. Tis echt een koel kop maar adrenaline neemt het dan van hem over. Ik wil gewoon geen ongelukken. Paard is nog nooit op het strand geweest, het zekere voor het onzekere. Als ik een streng bit in heb, hoef ik niet de hele weg op de rem te zitten, natuurlijk niet, maar ik moet wel een B plan hebben als die op niks meer reageert...
Ik ben totaal niet van de hulpteugels, absoluut niet, maar ik wil graag naar het strand, zonder ongelukken of angsten voor de volgende keer om dat het mis ging bijv.

als je hem op het strand niet meer kan houden ?
gewoon in het mulle zand sturen, dan is het hard rennen zo over :D
khad vroeger zo een pony, niet te houden op het strand.
Ben toen op deze manier gaan werken, toen was het terugnemen nooit meer een probleem.
Hij wist, als hij "on the loose" ging galoperen, dat ie uiteindelijk in het mulle zand kwam :+
Vroeguh, had je gewoon een trensbitje , daar moest je het mee doen :o

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:27

SuzanH schreef:
Lisa_H schreef:
Bij opgewonden paarden op het strand ga ik voltes rijden, dat remt ze namelijk ook een stuk af. Mijn ervaring is toch wel dat paarden op het strand wel rustig zijn. Natuurlijk hebben ze de ruimte om te rennen, maar ze zijn vaak flink onder de indruk en zullen dat niet zo snel doen. En niet gaan galopperen of draven als hij te gespannen is, gewoon lekker stappen en een beetje blijven sturen of ''werken'' zodat zijn aandacht bij jou ligt wil misschien ook wel helpen. Ook ik adviseer je geen scherper bit. Mocht hij nou echt aan de kletter gaan, dan gewoon laten lopen en blijven zitten. Zodra de ergste spanning/energie eruit is dan komt die rem vanzelf terug.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt, en er zullen er vast zijn die het hier niet mee eens zijn maar dit is mijn advies voor je.

Bedankt! Heb ik zeker wat aan!

Er zijn ook veel mensen die je zelfde bit aanraden en ook zeggen dat paarden rustiger zijn op het strand. Misschien kan ik gewoon eigen bit in doen en nog wat meenemen voor de zekerheid. Zodat we ieder geval het proberen zo 'normaal' mogelijk te doen.
En dan gewoon zien hoe hij reageert op alles. Longeerlijn is sowieso mee.
Inderdaad,in het begin goed bezig houden is wel slim!

Is jouw paard er 1 die graag voorop loopt of volgt die graag een ander ?
Als je paard volgt is er niets aan de hand zolang het paard met wie je samen gaat netjes bij de ruiter blijft.
Je moet dan alleen erg in hebben dat hij ook met een ander (vreemd paard wat er toevallig loopt) mee wil lopen.
Als je wilt galopperen probeer dan achter het andere paard te blijven, als deze terugkomt zal jouw paard ook stoppen...

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:31

felicity schreef:
Waarom meteen naar een scherper bit grijpen? Als jullie samen nog nooit op het strand zijn geweest? Wie zegt dat hij gaat rennen?

Ik ga volgend jaar mijn hengst inrijden maar denk dat ik dan ook maar meteen een pelhalm erin hang met een slof eraan. Want stel je voor hij kan wel eens gaan rennen en hij is nog hengst ook {:)-:(

Sorry maar ik vind dit echt kolder.
Ga gewoon lekker lessen dat je hem in de bak onder controle hebt met een gewoon bitje. Dan langzaam aan naar buiten en als dat goed gaat kun je eens over het strand naar gaan denken.

Hmmmm, better safe than sorry misschien ? Het blijven dieren hoor en je hebt wel je verantwoording naar mede strand gebruikers toe.
Een paard in thuis omgeving volledig onder controle hebben zegt niet over elders (zowel in positieve als in negatieve zin).

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 11:32

Nombrado, dankjewel! Voor dat ik op stap even goed om me heen kijken waar mul zand is :D

Nens, Mijn paard is als hij alleen op buitenrit meer zich zelf. Met een andere paard erbij hangt hij er op dat ander paard. Kan positief werken, maar als dat paard schrikt neemt meneer die angst goed over :')

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:45

SuzanH schreef:
Nombrado, dankjewel! Voor dat ik op stap even goed om me heen kijken waar mul zand is :D

Nens, Mijn paard is als hij alleen op buitenrit meer zich zelf. Met een andere paard erbij hangt hij er op dat ander paard. Kan positief werken, maar als dat paard schrikt neemt meneer die angst goed over :')

Als hij aan een ander paard hangt, en dat paard heeft wat meer (strand) ervaring is of wat makkelijker terug te nemen dan kan het andere paard uitstekend als rem fungeren :j
Uiteraard is het niet handig om met twee onrustige paarden op pad te gaan, dan steken ze elkaar inderdaad aan.
Wellicht is het nog een idee om van een lokale stal (met dus een dier wat relaxt is op het strand) begeleiding mee te nemen, als leidpaard zeg maar....

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:05

Als ik met mijn paard het bos in ging dan reed ik hem op zijn normale bit. Ik had alleen een slofteugel als noodrem. Ik ben een keer bijna een spoorwegovergang overgegaan terwijl er een intercity aankwam omdat meneer een mooie dame aan de andere kant zag. Vanaf dat moment altijd een slofje mee gehad. Ik knoopte hem zodat ik hem niet continu vast hoefde te houden en zodanig dat hij er niet in kon stappen. Ik heb hem daarna nooit meer nodig gehad.

En het paard wat ik later voor anderen reed heb ik mee naar het strand gehad op een simpel enkel gebroken bustrensje.

Ik ben er geen voorstander van om naar scherpere bitten te grijpen.

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:18

Waarom wil je het niet gewoon houden bij stap draf en een handgalopje als je aangeeft dat hij er dan niet vandoor gaat? Lijkt mij een veel slimmer idee dan een ander bit erin hangen. Dan maar even je eigen enthousiasme aan de kant zetten voor een rengalop door het duin en over strand. Als je dit een paar keer zo zult doen zal je paard daarna toch wel makkelijker in te houden zijn als je sneller wilt dan een handgalop?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:40

Deze week ben ik voor het eerst met mijn huidige paard naar het strand geweest. Het is heel goed gegaan. Ik heb hetzelfde bit als altijd gebruikt, een dubbel gebroken watertrens. Er zijn foto's gemaakt, die zal ik even zoeken. Het is een volbloed arabier, dus hij had in principe best wat kunnen gaan rennen. Dat heeft hij niet gedaan. Hij was al wel vaker naar buiten geweest met mij.

Ik heb al heel veel op het strand gereden met mijn eerste paard (haflo arabier). Dat eerste paard was echt niet makkelijk op het strand, maar ik heb dat paard ook altijd met hetzelfde bit gereden (enkelgebroken bustrens). Het was ook een diesel. Ik werkte met hem ook met stemhulp, en dat doe ik nu ook nog. Het helpt een stukje (het helpt ook jezelf) als je ook uitspreekt wat je wil van je paard. Dus 'hooo maar' en 'naar links' of 'naar rechts'. Kalm en rustig uitspreken. Ook af en toe belonen met stem als hij lekker rustig stapt of draaft of galoppeert. Dit kun je ook op een gewone buitenrit doen, dan weet je paard sneller wat de bedoeling is. Het doet er niet zoveel toe wat je zegt, als je maar contact hebt.

De tips die ik je kan geven zijn hier boven ook al genoemd. Wat ons geleerd is (wij kregen vroeger les en dat ging ook over op het strand rijden), is het paard op de volte zetten richting de duinen. Tegen de duinen aan zit het mulle zand. Dan gaan ze al niet meer zo hard. Of tegen de duin opgang laten lopen, het mulle zand in. Wat zigzaggen in het mulle zand.

Wat ook heel goed helpt is in een groep mee gaan rijden de eerste keer. Dus vier of vijf paarden die al bekend zijn op het strand. Die zijn in het algemeen niet meer onder de indruk en makkelijk. Dat ziet jouw paard en het steunt hem (en jou). Eventueel kun je je paard daar achter houden, zodat je 'volgt'. Succes en veel plezier op het strand.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:09

In het verleden had ik er één die met níks te houden was tijdens buitenritten.
Slof, martingaal, thiedemann, niets hielp. 20 soorten bitten geprobeerd....
Totdat ik van ellende maar een S&T erin hing met buitenrijden.
Mijn paard heeft na 1x stangebruik precies geleerd hoe hij zich moest gedragen en hij was daarna heel fijn buiten. Ja ik weet hoe ik hem moet gebruiken, nee ik hoef geen preken.

Liever een S&T erin dan zelf tegen een boom aangeplakt te zitten. :o

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:21

Ik zou voor een pelham gaan. Gebruik ze zelf al jaaaaaren.
Voordeel je rijd met twee teugels de bovenste werkt als een trens.... Niets mis mee als een paard mooi nageeft en gehoorzaam is. Maar mocht hij uit eigen initiatief denken, ik vind dit te leuk of het kan harder. Dan pak je de onderste erbij.
Wel even oefenen in de bak voordat je het strand opgaat.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:30

Pieteritus1 schreef:
In het verleden had ik er één die met níks te houden was tijdens buitenritten.
Slof, martingaal, thiedemann, niets hielp. 20 soorten bitten geprobeerd....
Totdat ik van ellende maar een S&T erin hing met buitenrijden.
Mijn paard heeft na 1x stangebruik precies geleerd hoe hij zich moest gedragen en hij was daarna heel fijn buiten. Ja ik weet hoe ik hem moet gebruiken, nee ik hoef geen preken.

Liever een S&T erin dan zelf tegen een boom aangeplakt te zitten. :o

Dat heb ik inderdaad ook overwogen. Je moet toch iets.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:40

yarrah schreef:
Ik zou voor een pelham gaan. Gebruik ze zelf al jaaaaaren.
Voordeel je rijd met twee teugels de bovenste werkt als een trens.... Niets mis mee als een paard mooi nageeft en gehoorzaam is. Maar mocht hij uit eigen initiatief denken, ik vind dit te leuk of het kan harder. Dan pak je de onderste erbij.
Wel even oefenen in de bak voordat je het strand opgaat.

Hier sluit ik me bij aan. Ik rij er zelf ook mee.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 15:59

Ik heb even na gevraagd.
Een dravers bit
Afbeelding
Met dit bit heeft hij de crossen gelopen. Hij is met een pink dan te rijden. Maar ze vertelde ook dat op de duinen het geen zin heeft met deze.

Ik ken het bit overgens niet, ken de werking niet, hij zit er niet echt heel streng uit. 1 ring zit vast aan het hoofdstel en de andere aan de teugels.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:15

Een bit is net zo scherp als de hand van de ruiter
Rij mijn paard altijd met een pelham met 2 teugels als ik naar het strand ga
Dan is ze heerlijk licht aan de hulpen en het geeft mij een veilig gevoel.
Ze reageert daar gewoon heel goed op.
Er zijn misschien mensen die dat scherp vinden
Maar kom regelmatig mensen tegen hun paard niet kunnen houden met een trens
en vervolgens met hun volle gewicht aan de mond hangen :+

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:55

Ìk vind in het mulle zand sturen nog wel een flink risico voor de pezen... Die van mij stopte namelijk niet voor het mulle zand en knalde gewoon door.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:59

ijssnuiver schreef:
Ìk vind in het mulle zand sturen nog wel een flink risico voor de pezen... Die van mij stopte namelijk niet voor het mulle zand en knalde gewoon door.

Dat is ook een risico, hoor. Maar als je paard helemaal niet stopt geeft dat ook risico's. Nu vraag ik me wel een beetje af hoe rul dat zand was bij jou. In de duinen van Noordwijk, Katwijk en Den Haag is het heel erg rul, daar komen ze echt niet gauw doorheen.

Laatst ben ik bij Den Helder gaan rijden en dat was veel vlak zand met heel weinig rulle plekken. Heel anders dan ik gewend was. Daar kunnen ze wel doorheen komen met gemak. Mijn paard is heel rustig gebleven en had waarschijnlijk nog geen flauw idee van de mogelijkheden := . Voor het eerst op het strand voor hem, en het is super goed gegaan. In gezelschap van nog vier paarden en twee shets met sulky's.