Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
SuzanH schreef:Bij het begin beginnen, okee.
Als ik alles in stap en draf zou doen met een keveltrens, zal niks gebeuren, hij zou voorwaarts zijn, maar wel bij mij blijven.
Galopje erbij, nog redelijk te houden, stappen daarna zou wel wat dribbelig worden maar nog te doen. Maar als je echt even lekker wilt rennen word die heet. In paniek is die niet, totaal niet. Tis echt een koel kop maar adrenaline neemt het dan van hem over. Ik wil gewoon geen ongelukken. Paard is nog nooit op het strand geweest, het zekere voor het onzekere. Als ik een streng bit in heb, hoef ik niet de hele weg op de rem te zitten, natuurlijk niet, maar ik moet wel een B plan hebben als die op niks meer reageert...
Ik ben totaal niet van de hulpteugels, absoluut niet, maar ik wil graag naar het strand, zonder ongelukken of angsten voor de volgende keer om dat het mis ging bijv.

SuzanH schreef:Lisa_H schreef:Bij opgewonden paarden op het strand ga ik voltes rijden, dat remt ze namelijk ook een stuk af. Mijn ervaring is toch wel dat paarden op het strand wel rustig zijn. Natuurlijk hebben ze de ruimte om te rennen, maar ze zijn vaak flink onder de indruk en zullen dat niet zo snel doen. En niet gaan galopperen of draven als hij te gespannen is, gewoon lekker stappen en een beetje blijven sturen of ''werken'' zodat zijn aandacht bij jou ligt wil misschien ook wel helpen. Ook ik adviseer je geen scherper bit. Mocht hij nou echt aan de kletter gaan, dan gewoon laten lopen en blijven zitten. Zodra de ergste spanning/energie eruit is dan komt die rem vanzelf terug.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt, en er zullen er vast zijn die het hier niet mee eens zijn maar dit is mijn advies voor je.
Bedankt! Heb ik zeker wat aan!
Er zijn ook veel mensen die je zelfde bit aanraden en ook zeggen dat paarden rustiger zijn op het strand. Misschien kan ik gewoon eigen bit in doen en nog wat meenemen voor de zekerheid. Zodat we ieder geval het proberen zo 'normaal' mogelijk te doen.
En dan gewoon zien hoe hij reageert op alles. Longeerlijn is sowieso mee.
Inderdaad,in het begin goed bezig houden is wel slim!
felicity schreef:Waarom meteen naar een scherper bit grijpen? Als jullie samen nog nooit op het strand zijn geweest? Wie zegt dat hij gaat rennen?
Ik ga volgend jaar mijn hengst inrijden maar denk dat ik dan ook maar meteen een pelhalm erin hang met een slof eraan. Want stel je voor hij kan wel eens gaan rennen en hij is nog hengst ook![]()
Sorry maar ik vind dit echt kolder.
Ga gewoon lekker lessen dat je hem in de bak onder controle hebt met een gewoon bitje. Dan langzaam aan naar buiten en als dat goed gaat kun je eens over het strand naar gaan denken.
SuzanH schreef:Nombrado, dankjewel! Voor dat ik op stap even goed om me heen kijken waar mul zand is
Nens, Mijn paard is als hij alleen op buitenrit meer zich zelf. Met een andere paard erbij hangt hij er op dat ander paard. Kan positief werken, maar als dat paard schrikt neemt meneer die angst goed over

Pieteritus1 schreef:In het verleden had ik er één die met níks te houden was tijdens buitenritten.
Slof, martingaal, thiedemann, niets hielp. 20 soorten bitten geprobeerd....
Totdat ik van ellende maar een S&T erin hing met buitenrijden.
Mijn paard heeft na 1x stangebruik precies geleerd hoe hij zich moest gedragen en hij was daarna heel fijn buiten. Ja ik weet hoe ik hem moet gebruiken, nee ik hoef geen preken.
Liever een S&T erin dan zelf tegen een boom aangeplakt te zitten.
yarrah schreef:Ik zou voor een pelham gaan. Gebruik ze zelf al jaaaaaren.
Voordeel je rijd met twee teugels de bovenste werkt als een trens.... Niets mis mee als een paard mooi nageeft en gehoorzaam is. Maar mocht hij uit eigen initiatief denken, ik vind dit te leuk of het kan harder. Dan pak je de onderste erbij.
Wel even oefenen in de bak voordat je het strand opgaat.

ijssnuiver schreef:Ìk vind in het mulle zand sturen nog wel een flink risico voor de pezen... Die van mij stopte namelijk niet voor het mulle zand en knalde gewoon door.
. Voor het eerst op het strand voor hem, en het is super goed gegaan. In gezelschap van nog vier paarden en twee shets met sulky's.