Zadel drukt

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:37

Dat het veel gebruikt wordt is omdat veel mensen het sjiek vinden staan en helaas zijn er ook nog genoeg mensen die inderdaad denken 'zadel past niet, bontje eronder, nu past het wel'. Niet dus :P Maar Nynke, als je even terugleest zie je dat de optie van een nieuw zadel al besproken is :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:40

Ts je wilt niet investeren in een goed zadel,edenk je dan echt dat je dit dier onder het zadel recht gaat krijgen?

Juist als ze zo scheef is longeren met hulpteugels! Niet rijden tot ze dit wel aankan en beide kanten goed kan buigen.

Ondertussen dan sparen voor een goed zadel, met een slecht zadel zoals je huidige rijd je je paard en weet je? Dat is onbetaalbaar, een paardenrug herstelt namelijk niet zo makkelijk.

Je zegt dat dierenartskosten anders zijn dan het zadel, zie dit dan als preventieve dierenartskosten. En je hebt 12 jaar op je paard gewacht en kunt er nu eigenlijk niet echt voor zorgen, waar is het fout gegaan?

Samblabla

Re: Zadel drukt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 16:54

Er is niks fout gegaan?

Alles gaat juist goed op het zadel na dan. Ik doe wat ik kan op dit moment. Maar het is nooit goed genoeg.

Jullie reageren op 1 foto. Dat is niet eens een goede foto, die was ter voorbeeld.

Als ik niet zo de grond wordt ingetrapt plaats ik vanavond wel een goede foto.

saskiay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:00

Ik heb vorige week ook een wintec voor mijn fjord gekocht (zit een rode boom in). Heb er nu 3 keer mee gereden, volgens mij ligt ie prima. Alleen voor mij is het even wennen is een stuk harder dan mijn oude zadel (dat was een boomloos).

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:10

Ik denk dat PMarena met een zeer goede tekst komt.
Weet je wat het is..als je dier nu op rist komt te staan, terwijl ze pas kort in training is..dan heeft ze binnen no time weer een ander figuur..als je haar weer oppakt, met een goed zadel..dan zal ze snel veranderen met die 6 dagen trainen..hopelijk gewenste veranderingen ;)
Wij zitten met hetzelfde probleem momenteel..we hadden een perfect zadel, lag ook mooi en goed en speciaal laten aanmeten..voor mij..vriendlief is te lang, kan niet goed in de zitting, dus zadel verkocht.
Nu heeft rijd hij haar met mijn andere zadel, tijdelijk..tot er geld is voor een ander goed zadel. Een roeien met de riemen die je hebt, als het maar verantwoord is naar het dier..want ze zijn zo enorm braaf, dat ze vaak op hun karakter doorlopen.
Nu is het enorme drukte hier, dus geen rijden momenteel..betekend rust (op weide overigens, dus veel spelen etc) en haar figuur verslapt alweer..zadelpasser zou begin januari komen, maar dat laten we even. Zodra drukte voorbij is, eerst weer trainen, hetzij fietsen, hetzij longeren, hetzij rijden met het tijdelijke zadeltje en dán pas de zadelpasser.
Dit is hoe wij het doen, omdat hier de spaarpot ook zo goed als op is.

Dus mijn advies zou ook zjn, dan maar 50euro uitgeven aan een zadelpasser..die meet haar op, controleert dit zadel en dan weet je even of je hierop door kunt rijden of niet. Zorg dat het je lukt om haar lekker in beweging te houden, dat scheelt gedoe strakjes :)

Ennuh, boomloos..ikzelf heb er 1 liggen, een sensation in mijn geval..rijd er ook niet op hoor..heeft andere redenen, maar is wel mn noodzadel, 4 rijpaarden hier en na alles wat net niet meer paste (of vriend niet meer past) verkocht..dus boomloze gaat erop als dat nodig is..

Succes..maak even duidelijke foto's, beide zijkanten, zonder sjabrak..en ook de achterzijde. Ben benieuwd en hopelijk kun je wat met Pmarena haar advies...helemaal gezien de rimpel op het zitvlak ;)

Moet wel zeggen, zo op eerste oog vind ik het zadel niet beroerd liggen hoor..middenpunt ijkt zo op eerste oog in midden..foto is schuin genomen, waardoor het wellicht een wat vertekend beeld geeft? Maarja, ik heb er dan ook niet voor geleerd :P Dus ervaringen lezen van anderen is fijn..maar staar je niet blind op mijn en anderemans adviezen. Niemand weet echt hoe het zadel ligt en zolang er geen kundige bij i sgeweest, kun je slechts op je gevoel afgaan..

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 18:36

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:50

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 19:57

Oh zoiets! Dankje. :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:15

Niet gebruiken! Dan wordt je zadel van voren alleen maar krapper en vererger je het probleem alleen maar.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 20:21

Kun je me wel vertellen wat je op de foto ziet?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:36

StableDoor schreef:
Niet gebruiken! Dan wordt je zadel van voren alleen maar krapper en vererger je het probleem alleen maar.

Op de schoft knellen en te krap zijn 2 verschillende dingen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:02

Ik raad je echt aan om gewoon nu een zadelmaker te laten komen. Als je hem eerst 4 maanden rust geeft, zal het zadel dat dan passend is na een kleine tijd al niet meer passend zijn.. Dan ben je 2x zoveel geld kwijt!

Of tot die tijd een boomloosje nemen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 21:10

Maar als het geld er niet is? :)
Het liefste heb ik nu nog een nieuw zadel maar dat is helaas niet mogelijk.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:15

Dan had je imo nooit aan een paard moeten beginnen, als je niet een groot genoeg potje had en/of ouders oid had die konden inspringen.. Maar dat vind ik.

Wat ik zo zie van de foto's is dat je kamer niet groot genoeg. Je kan zegmaar niet vanuit de achterkant naar de voorkant kijken. Of t zadel te breed is, kan ik niet zien, dat moet je voelen. Kans dat de zadelmaker hem kan opvullen is groot, maar als de boom niet breed genoeg is, ligt t aan je zadel. Kan hij iets opgerekt worden of niet, en dat moet je aan je zadelmaker vragen. Hoeft niet duur te zijn als die twee dingen moeten gebeuren, denk aan 100,-.
Als je je paard letterlijk stilzet voor 4 maanden, is je paard zo veranderd (bespieding, vet) dat een 'nieuw' zadel geen zin heeft, omdat hij daarna weer veranderd. Dus kijk of je ouders oid willen bijspringen, of doe niet eigenwijs en leer hem gewoon goed t longeren aan. Of misschien heeft iemand nog een zadel die wel past? Of een deal maken met een zadelmaker?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 21:18

Dus met andere woorden als ik op de een of andere dag bijvoorbeeld geen 400 euro kan ophoesten kan ik geen paard hebben? Ik ben helemaal niet eigenwijs, ik heb alleen geen zin in gevaarlijke toestanden. Toen ik achter der het skiën was vloog ik over de kop.

Ik ben bezig ermee, ik kan geen wonderen verrichten.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 06-12-13 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:18

Samblabla schreef:
Maar als het geld er niet is? :)
Het liefste heb ik nu nog een nieuw zadel maar dat is helaas niet mogelijk.

Je zegt dat je dierenartskosten kan regelen. Kan je het op die manier ook niet nu regelen? Of misschien bij iemand lenen? Het zou zo zonde zijn als je een paar maandjes nadat de zadelmaker is geweest, wéér zoveel geld zou moeten neertellen.. Want dan past hij ook niet meer.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 21:21

Ja want dan is het anders, dierenarts kosten vindt ik belangrijker dan spullen aanschaffen.
Het is dan direct nodig en evt van levensbelang. Een nieuw zadel is maar spul en niet van levensbelang.

Ik wil geen discussie meer over longeren of iets anders. Ik vroeg iets over het zadel, ik heb antwoord dus bedankt.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:23

Dan moet je niet vragen wat dan. Dan moet je dus andere dingen doen: wandelen etc, zonder zadel, vrijheidsdressuur. Maar nee niks kan. Alleen rijden met zadel of niks. Tjah..

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 21:26

Wandelen doe ik al vaak hoor, dat is geen probleem. :) maar wandelen bevordert de spieraanmaak niet.
Ik rij voornamelijk recreatief en wil geen wedstrijden rijden maar heb wel een serieuze instructrice met veel ervaring en die streng is en ik ben ook serieus bezig.

Maar ik wordt hier beschuldigt van alles dus ik ga er niet meer op in. :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:26

Goede spullen aanschaffen is van essentieel belang om onnodige DA-kosten te voorkomen ;) Het zoveelste nieuwe dekje, ja, dat is maar spul. Onderschat het belang van een goed zadel niet.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:28

Eventueel spul dat je niet hebt verkopen?
En waar wordt je beschuldigd dan :) ?

VragenKop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:31

Misschien is de zadel de goede maat niet? De zadelmaker laten controleren.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 21:37

Zoveel dekjes heb ik niet hoor, 3 stuks maar liefst.
Ik ben al heel veel dingen het verkopen. ;)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:38

Ik zeg ook niet dat je veel dekjes hebt, ik reageer op jouw opmerking dat een zadel maar spul is. D'r zit nogal een verschil tussen spul en spul.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 21:41

Oh zo, sorry.