Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:57

Zou een IJslanderzadel in zo'n geval misschien een optie kunnen zijn?
Die zijn speciaal gemaakt voor de korte ruggen van IJslanders. Maar wellicht zou je dat ook op een ander paard met een korte rug kunnen uitproberen.

(Ben absoluut geen zadelkenner, misschien zeg ik iets compleet belachelijks, sorry dan. Maar het schoot me uit pure korte rug denk logica te binnen)

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:17

Merk: Thorowgood
Model: T4 Vsd cob plus
Type zadel (DR, VZ, SP): VZ
Hoeveel inch: 17,5
Draagvlak: 43 cm
Boommaat: verstelbaar 6? maten?
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): lage schoft (pony zadel)
Overige informatie: Kunststof zadel

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:42

Merk: Massimo
Model: Veelzijdigheid
Type zadel (DR, VZ, SP): VZ
Hoeveel inch: 17,5 inch
Draagvlak: 43
Boommaat: 40 (maar ze lopen van 27 tot 42 standaard en op aanvraag nog breder)
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Is door de zadelmaker 2 maten smaller of breder te maken
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): Brede rond geribde paarden.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:15

Merk: Schutte zadel
Model: Moravita
Type zadel (DR, VZ, SP): dressuur
Hoeveel inch: 17 inch
Draagvlak: ?
Boommaat: 34
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Het is een maatzadel dus kan door zadelmaker worden aangepast
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): gewoon
Overige informatie:
Ik heb de zgn balanskussens; extra breed draagvlak met veel ruimte tussen de kussens. Met name geschikt voor paarden met rugproblemen

Ooit begonnen met een Zaldi St. Jorge met keilkussens van latex maar dit zadel bleek te lang voor mijn paard, het schoof en mijn paard werd er zuur van.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:55

Hoe te werk gaan? Vul bij elke post de volgende gegevens in:

Merk: Zaldi
Model: San Jorge, San Jorge Plana (semie diep) San Jorge Kira Klass, New Kent, Passage
Type zadel (DR, VZ, SP): Dressuur
Hoeveel inch: 17.5
Draagvlak: allen 51 cm. behalve de Passage , die heeft korte afgeronde kussens van 49 cm.
Boommaat: 33, 34, 35
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): gem 2 cm of kleiner of groter
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): hoog en laag.
Overige informatie:
Thermoplastische boom, die zich aanpast aan het paard. Prima voor korte ronde paarden.

Om deze topic overzichtelijk te houden, alléén de informatie vermelden die gevraagd word en belangrijk is (kun je kwijt onder "overige informatie).

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Mijn dank is in ieder geval groot! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*[/quote]

Wel hier even bij vermelden, dat het draagvlak van belang is voor het gewicht van de ruiter en dit beter te verdelen. Te korte kussens (is mijn ervaring) geeft minder verdeling van het ruitergewicht.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:58

elynevb schreef:
Heel veel mensen weten niet eens dat een zadel niet na de achterste rib mag liggen, ik denk dat als menig paardeneigenaar dit na gaat voelen opeens tot de conclusie komt dat hun zadel te lang is..(of het paard een vrij korte rug heeft, zelfs al is het paard 'lang') Goed voor de info, en handig dat je dit plaatst dus ts!

Ik zou heel graag de wetenschappelijk onderbouwde informatie van deze onderzoeken willen zien.
Iedereen roept wat, maar is het wetenschappelijk bewezen?
Een draagvlak is van belang het ruitergewicht over de paardenrug te verdelen.
daar is het zadel voor bedoeld....verdelen van het ruitergewicht.
Net als een rugzak bij mensen. Korte zware rugzakken geeft meer belasting op een kleine oppervlakte.
Daarom dat ze de rugzakken langer maken voor het beter verdelen van het verpakte gewicht.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:07

Vera schreef:
Merk: Schutte zadel
Model: Moravita
Type zadel (DR, VZ, SP): dressuur
Hoeveel inch: 17 inch
Draagvlak: ?
Boommaat: 34
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Het is een maatzadel dus kan door zadelmaker worden aangepast
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): gewoon
Overige informatie:
Ik heb de zgn balanskussens; extra breed draagvlak met veel ruimte tussen de kussens. Met name geschikt voor paarden met rugproblemen

Ooit begonnen met een Zaldi St. Jorge met keilkussens van latex maar dit zadel bleek te lang voor mijn paard, het schoof en mijn paard werd er zuur van.

Deze heb ik ook.
Zal morgen het draagvlak opmeten :j
Ik begon met een Zaldi New Kent, maar ook bij mij was hij te lang

Vera

Re: Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 08:53

Ik heb juist gemerkt dat lange (en vaak smalle kussens) die over die laatste rib vallen, juist veel meer druk geven. Dat is wel het verschil tussen de twee zadels die ik heb gehad voor mijn 5 jarige PRE. Het Schutte zadel heeft brede, zachte kussens die heel mooi over de rugspier vallen en daardoor een fijn breed draagvlak geven.
De lange kussens gaven problemen, de korte brede niet.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:40

nombrado schreef:
elynevb schreef:
Heel veel mensen weten niet eens dat een zadel niet na de achterste rib mag liggen, ik denk dat als menig paardeneigenaar dit na gaat voelen opeens tot de conclusie komt dat hun zadel te lang is..(of het paard een vrij korte rug heeft, zelfs al is het paard 'lang') Goed voor de info, en handig dat je dit plaatst dus ts!

Ik zou heel graag de wetenschappelijk onderbouwde informatie van deze onderzoeken willen zien.
Iedereen roept wat, maar is het wetenschappelijk bewezen?
Een draagvlak is van belang het ruitergewicht over de paardenrug te verdelen.
daar is het zadel voor bedoeld....verdelen van het ruitergewicht.
Net als een rugzak bij mensen. Korte zware rugzakken geeft meer belasting op een kleine oppervlakte.
Daarom dat ze de rugzakken langer maken voor het beter verdelen van het verpakte gewicht.

Oh ben jij d'r ook weer met je anti-korte-kussens-betoog?

Ik ondervind in de praktijk dat mijn paard opknapt met de kortere kussens. Geen gevoelige plekken, geen narrige reacties en geen afgeschuurde haren. Dat is voor mij bewijs genoeg.

En belangrijker: waar is het wetenschappelijk bewijs dat het NIET schadelijk zou zijn?

Los daarvan vind ik dat jouw uitspraken (hier en in vele andere topics) nou ook niet het toonbeeld zijn van uitspraken met een wetenschappelijke onderbouwing. Jij staart je blind op Zaldi en bent ook niet objectief te noemen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:49

Ben ik ook benieuwd naar, enlighten us Nombrado.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:11

Bij een korte rug heb je het beste een zadel met omhoog afgeronde kussens en geen keilkussens zoals zoveel moderne zadels hebben. De reden waarom vroeger 1 zadel op zoveel paaarden pasten is oa door die vorm van de kussens. Ik heb een zadel van een portugese maker en een vreselijk oud (van voor 1970) merkloos zadeltje uit Engeland.
In Nederland had ik twee zeer oude (van voor 1980) merkloze zadels die prima op de meeste paarden en ponies pasten.
Met andere woorden, je kunt hier wel merken gaan noemen, maar er zijn eeen heleboel merkloze zadels, die, ondanks wat sommige mensen denken, ook gewoon heel lang meegaan.
Wat merkzadels betreft was ik altijd gecharmeerd van Shöntal, maar die is van naam veranderd en ik weet nietof ze daarmee ook meteen een ander type kussens hebben.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:12

Hoe kort moet het zadel zijn wat je zoekt Ellen83?
Als jij een goede zadelmaker hebt, zal die je ook kunnen vertellen dat verreweg de meeste confectiezadels niet onder de 44 cm draagvlak komen.
Mijn paard heeft ook een draagvlak van minder dan 40 cm, dus ik begrijp je probleem wel!

Tip: verdiep je hier eens in http://www.schleese-gmbh.de/index.php

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:17

Shöntal is Lemetex geworden en daarna Courbette toch? Of vergis ik me nu?
Laatst bijgewerkt door little_king op 13-12-13 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:19

Ik denk dat men vooral wil waarschuwen tegen het nu blind varen op korte kussens, dat is niet zaligmakend. Als jouw zadel kort genoeg is voor het paard, maar te kort voor je bilpartij doe je hem daarmee meer kwaad dan goed. Denk daar wel aan! Beter iets langer dan 'officieel toegestaan' dan te kort en op de lepel gaan zitten.
Let dan dus ook goed op hoe het zadel jou als ruiter positioneert. Voor die korte paarden met een grotere ruiter is het mijns inziens van belang dat je in een 'klassieke' zit komt, dus geen moderne dressuurzit. Dat verbetert de balans in het zadel en vermindert de druk. Veel komt dan dus neer op een goede zit. :j

Wat lusitana aangeeft klopt ook, die dikke keilkussens zijn voor veel paarden eigenlijk niet fijn. Die ouwetjes pasten veel makkelijker op verschillende paarden. Volgens mij hebben de kussens daar veel mee van doen.

Overigens is Ninon Schutte van zadelatelier zwaar aan het puzzelen om ruiters met dit probleem te helpen. Als je niet kunt dragen in de lengte, dan wellicht in de breedte?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:21

HIer idem, mijn paard heeft max 42 cm draagvlak. Mijn Tekna zadel die erop lag had maarliefst 55cm!!!

Morgen ga ik een massimo (dressuur 2) aan laten meten. Eens kijken of dat wat is :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:26

Overigens, wat bij mijn paard het probleem was met de lange kussens is dat het op het bewegende deel van de rug/lendenen ligt. Dit zorgt er voor dat je paard bij iedere pas het zadel als het ware naar voren duwt, zo krijg je een zadel dat naar voren schuift en/of je paard aan de voorkant, bij de schouders blokkeert.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:44

cp112 schreef:
Overigens, wat bij mijn paard het probleem was met de lange kussens is dat het op het bewegende deel van de rug/lendenen ligt. Dit zorgt er voor dat je paard bij iedere pas het zadel als het ware naar voren duwt, zo krijg je een zadel dat naar voren schuift en/of je paard aan de voorkant, bij de schouders blokkeert.

Dat probleem had ik dus ook. En omdat de linkerschouder meer bespierd was, schoof het zadel scheef en drukte op de onbespierde rechterschouder. Nu heb ik een zadel wat de schouders vrij laat (en rechts wordt steeds bespierder) en niet op lendenen drukt.

Vraagje: van waar tot waar meten jullie het draagvlak? Puur het deel wat contact maakt op de paardenrug?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:48

Lusitano schreef:
Ik denk dat men vooral wil waarschuwen tegen het nu blind varen op korte kussens, dat is niet zaligmakend. Als jouw zadel kort genoeg is voor het paard, maar te kort voor je bilpartij doe je hem daarmee meer kwaad dan goed. Denk daar wel aan! Beter iets langer dan 'officieel toegestaan' dan te kort en op de lepel gaan zitten.
Let dan dus ook goed op hoe het zadel jou als ruiter positioneert. Voor die korte paarden met een grotere ruiter is het mijns inziens van belang dat je in een 'klassieke' zit komt, dus geen moderne dressuurzit. Dat verbetert de balans in het zadel en vermindert de druk. Veel komt dan dus neer op een goede zit. :j

Ik denk dat een grote ruiter ook goed moet nadenken over het aanschaffen van een klein/ kort paard.
Als het niet past, dan past het niet.
Er zijn meer dan voldoende typen paarden om te kunnen voorzien in ieders behoefte, maar TE grote mensen op TE korte paardjes is eigenlijk soms niet helemaal fair naar het paard.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:50

Mee eens Ninx, als je paard een kort zadel moet en jij er echt niet in past zal je je aan moeten passen aan je paard, of een ander baasje er voor zoeken.

Ik ben niet heel slank maar pas nog prima zonder problemen in een 17,5 inch

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:51

FelineNanet schreef:
Merk: WOW
Model: Zou ik niet durven zeggen :o
Type zadel (DR, VZ, SP): Dressuur
Hoeveel inch: 17,5
Draagvlak: -
Boommaat: 3 en 6 hebben we
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Jazeker
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): beide
Overige informatie: WOW-zadels hebben lucht kussen die per kamer worden opgevuld,
boommaat 1-6 evt. met een stukje ijzer erop mocht een ervan niet goed zijn (hebben wij in ieder geval)
Kussen, boom, zweetblad, alles kan eraf en aangepast worden. Ideaal voor ons, wij gebruiken hem op twee paarden. _/-\o_
Jammer genoeg wel ongelooflijk duur

Bij een wow is het ook mogelijk een 16 inch kussen onder een 17 inch zadel te zetten. Dit kan voor veel korte ruggen een oplossing zijn

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:06

Wat van belang is bij een zadel, is waar het diepste punt (middelpunt) bij je paard zit. Die moet overeenkomen met het diepste punt van het zadel.
Als dat klopt? (en de boommaat) gaat het zadel ook niet schuiven.
Een barok paard bv heeft een vierkante korte romp, maar ook verder doorlopende ribben dan een paard met een neerwaarts gebouwde romp en het middelpunt (diepste punt) meer tussen de voorbenen (of richting voorbenen)
Een rond barok paard heeft vaak het diepste punt in het midden van de rug zitten ongeveer. Daarboven hoor je als ruiter dan ook te zitten. (boven het diepste punt) Dat houd dus in dat je nauwelijks ruimte achter over zou hebben , als je een korte ronde barok type hebt voor een zadel.
Het draagvlak wat belangrijk is bij een zadel is vanaf achter de schouder, tot ongeveer 16 cm daarachter. Daar hoort het zadel gelijkmatig te dragen in de kussens.....alles wat erachter komt mag geen puntbelasting geven om te voorkomen dat de kussens in de lendenen party drukken.
De boommaat, maar ook de schoudervrijheid maar ook het dragen van de kussens waar de ruiter zit is belangrijk.
Bij keilkussens zit je als ruiter niet boven , en is dus geen drukbelasting. Het enige is dat daardoor meer de druk verdeeld wordt over het hele kussenvlak.
Nu heb je in de keil kussens ook een heel groot verschil.
Het teveel naast de rugspier dragen vind ik geen optie, daarmee krijgt het paard uiteindelijk problemen in het buigen van de romp (of het kantelen in een wending.)
Op mijn paarden (allemaal zeer kort) kan ik prima uit de voeten, met keilkussens. Geen problemen met buigen en verzamelingen , appuyementen en pirouetjes. Als ik de rug meet volgens de huidige engelse normen , mogen de kussens niet langer zijn dan 42 cm op mijn paarden. Dat is onmogelijk, om daar een zeer kort zadel op de krijgen met ruiterbillen erin. Kheb ook de korte kussen versies uitgebreid getest op paarden, maar merkte dat ze sneller geneigd zijn hun rug/achterhand weg te drukken, door een puntbelasting van de korte kussens. Een 17.5 inch zadel is prima passend te krijgen op een korte barokke paard, met keilkussens die misschien iets verder doorlopen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:15

Hier een voorbeeld van een zeer korte hengst, met het middelpunt (diepste punt) bijna in het midden van zijn romp.
Afbeelding
om hier een zadel op te krijgen, en als ruiter in het middelpunt te kunnen blijven zitten, is het geen probleem op deze manier te rijden.
Afbeelding
Hier onder de eigen ruiter, kan je prima zien, dat het paard kan buigen onder een zadel wat volgens de huidige norm te lang is (en ook nog eens 16 jaar oud zadel :D )
Deze ruiter traint al de paarden aldaar met ditzelfde zadel. Paarden bewegen stuk voor stuk prima.
Afbeelding

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:27

Vera schreef:
Ik heb juist gemerkt dat lange (en vaak smalle kussens) die over die laatste rib vallen, juist veel meer druk geven. Dat is wel het verschil tussen de twee zadels die ik heb gehad voor mijn 5 jarige PRE. Het Schutte zadel heeft brede, zachte kussens die heel mooi over de rugspier vallen en daardoor een fijn breed draagvlak geven.
De lange kussens gaven problemen, de korte brede niet.

Hier precies dezelfde ervaring.
Doordat mijn vorige zadel (Zaldi San Jorge) te lang was (over de laatste rib) ging mijn paard hiervan bokken.
De keilkussens drukten in zijn rug en dat gaf tevens irritatie en spieratrofie.

Mijn Schutte zadel is een paar cm korter (net voor de laatste rib) en ik merk een wereld van verschil.
Geen gebok meer en de spieren zijn veel beter aan het ontwikkelen onder dit zadel.

Zal morgen even de gegevens van mijn type Schutte zadel in het topic zetten.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:35

Ninx schreef:
Ik denk dat een grote ruiter ook goed moet nadenken over het aanschaffen van een klein/ kort paard.
Als het niet past, dan past het niet.
Er zijn meer dan voldoende typen paarden om te kunnen voorzien in ieders behoefte, maar TE grote mensen op TE korte paardjes is eigenlijk soms niet helemaal fair naar het paard.

eens, maar als je dat paard eenmaal hebt doe je het natuurlijk ook niet meer zomaar weg....

Ook eens met post Nombrado hierboven. Ook kijken naar het balanspunt van het zadel tov het paard is zeer belangrijk! Het blijft het totaalplaatje.

Als ik mijn aangepaste Schutte zadel heb zal ik ook eens gaan meten.
Ik heb inmiddels heel wat zadel versleten en rijd nu al 2 jaar op een Christ barebackpad omdat ik er niets passends op krijg. Dat werkt inmiddels op zich prima, maar een zadel is toch een betere drukverdeler.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:43

cp112 schreef:
Mee eens Ninx, als je paard een kort zadel moet en jij er echt niet in past zal je je aan moeten passen aan je paard, of een ander baasje er voor zoeken.

Ik ben niet heel slank maar pas nog prima zonder problemen in een 17,5 inch

Ook mee eens. Ik ben ook niet slank maar een zadel van 17,5 inch past me ook zonder op de lepel te zitten.
Mijn tinker heeft een korte rug, maar een gewone massimo, dus zonder franse kussen past hem ook.