Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
elynevb schreef:Heel veel mensen weten niet eens dat een zadel niet na de achterste rib mag liggen, ik denk dat als menig paardeneigenaar dit na gaat voelen opeens tot de conclusie komt dat hun zadel te lang is..(of het paard een vrij korte rug heeft, zelfs al is het paard 'lang') Goed voor de info, en handig dat je dit plaatst dus ts!
Vera schreef:Merk: Schutte zadel
Model: Moravita
Type zadel (DR, VZ, SP): dressuur
Hoeveel inch: 17 inch
Draagvlak: ?
Boommaat: 34
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Het is een maatzadel dus kan door zadelmaker worden aangepast
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): gewoon
Overige informatie:
Ik heb de zgn balanskussens; extra breed draagvlak met veel ruimte tussen de kussens. Met name geschikt voor paarden met rugproblemen
Ooit begonnen met een Zaldi St. Jorge met keilkussens van latex maar dit zadel bleek te lang voor mijn paard, het schoof en mijn paard werd er zuur van.
nombrado schreef:elynevb schreef:Heel veel mensen weten niet eens dat een zadel niet na de achterste rib mag liggen, ik denk dat als menig paardeneigenaar dit na gaat voelen opeens tot de conclusie komt dat hun zadel te lang is..(of het paard een vrij korte rug heeft, zelfs al is het paard 'lang') Goed voor de info, en handig dat je dit plaatst dus ts!
Ik zou heel graag de wetenschappelijk onderbouwde informatie van deze onderzoeken willen zien.
Iedereen roept wat, maar is het wetenschappelijk bewezen?
Een draagvlak is van belang het ruitergewicht over de paardenrug te verdelen.
daar is het zadel voor bedoeld....verdelen van het ruitergewicht.
Net als een rugzak bij mensen. Korte zware rugzakken geeft meer belasting op een kleine oppervlakte.
Daarom dat ze de rugzakken langer maken voor het beter verdelen van het verpakte gewicht.
cp112 schreef:Overigens, wat bij mijn paard het probleem was met de lange kussens is dat het op het bewegende deel van de rug/lendenen ligt. Dit zorgt er voor dat je paard bij iedere pas het zadel als het ware naar voren duwt, zo krijg je een zadel dat naar voren schuift en/of je paard aan de voorkant, bij de schouders blokkeert.
Lusitano schreef:Ik denk dat men vooral wil waarschuwen tegen het nu blind varen op korte kussens, dat is niet zaligmakend. Als jouw zadel kort genoeg is voor het paard, maar te kort voor je bilpartij doe je hem daarmee meer kwaad dan goed. Denk daar wel aan! Beter iets langer dan 'officieel toegestaan' dan te kort en op de lepel gaan zitten.
Let dan dus ook goed op hoe het zadel jou als ruiter positioneert. Voor die korte paarden met een grotere ruiter is het mijns inziens van belang dat je in een 'klassieke' zit komt, dus geen moderne dressuurzit. Dat verbetert de balans in het zadel en vermindert de druk. Veel komt dan dus neer op een goede zit.
FelineNanet schreef:Merk: WOW
Model: Zou ik niet durven zeggen![]()
Type zadel (DR, VZ, SP): Dressuur
Hoeveel inch: 17,5
Draagvlak: -
Boommaat: 3 en 6 hebben we
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Jazeker
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): beide
Overige informatie: WOW-zadels hebben lucht kussen die per kamer worden opgevuld,
boommaat 1-6 evt. met een stukje ijzer erop mocht een ervan niet goed zijn (hebben wij in ieder geval)
Kussen, boom, zweetblad, alles kan eraf en aangepast worden. Ideaal voor ons, wij gebruiken hem op twee paarden.![]()
Jammer genoeg wel ongelooflijk duur
Vera schreef:Ik heb juist gemerkt dat lange (en vaak smalle kussens) die over die laatste rib vallen, juist veel meer druk geven. Dat is wel het verschil tussen de twee zadels die ik heb gehad voor mijn 5 jarige PRE. Het Schutte zadel heeft brede, zachte kussens die heel mooi over de rugspier vallen en daardoor een fijn breed draagvlak geven.
De lange kussens gaven problemen, de korte brede niet.
Ninx schreef:Ik denk dat een grote ruiter ook goed moet nadenken over het aanschaffen van een klein/ kort paard.
Als het niet past, dan past het niet.
Er zijn meer dan voldoende typen paarden om te kunnen voorzien in ieders behoefte, maar TE grote mensen op TE korte paardjes is eigenlijk soms niet helemaal fair naar het paard.
cp112 schreef:Mee eens Ninx, als je paard een kort zadel moet en jij er echt niet in past zal je je aan moeten passen aan je paard, of een ander baasje er voor zoeken.
Ik ben niet heel slank maar pas nog prima zonder problemen in een 17,5 inch