Herman97 schreef:Ik denk dat je met goeie begeleiding ( en dat schrijf je dat je die hebt ) best zo'n neusriem kunt aanschaffen. Wanneer je hoger in de klasses komt word er meer gehoorzaamheid gevraagd van je paard. De paarden met veel kwaliteit willen nog wel eens voor je gaan denken en dan sterk worden. Ik ben van mening dat jij dit best aankunt ook al heb ik je nog nooit zien rijden.
Als je goed kijkt is er op de "grote" wedstrijden geen ruiter die zijn paard bitloos of met een dubbel gebroken trensje rijdt. Wie hier niet van houdt of zit zielig vindt ( bij juist gebruik ) moet hier dan vooral niet naar gaan kijken en mensen met goeie paarden af gaan zeiken.
Het is wel weer een lange leve bokt verhaal wat je hier boven allemaal leest. Sjonge jonge zeg .... Iemand afkraken dat kunnen veel mensen maar iemand opbouwende kritiek geven is wel heel erg moeilijk. Er staan ook wel goede adviezen bij natuurlijk ...... Wil niet iedereen over 1 kam scheren hoor, begrijp me niet verkeerd .....
Ik ben van mening dat je voor sport advies cq commentaar hier niet echt altijd moet zijn. Het is leuk om af en toe te kijken wat een ander boeit en bezig houdt maar daar blijft het voor mij dan wel bij ......
Jij slaat echt de spijker op z'n kop
. Uit ervaring weet ik dat je met neusriemen wel wat invloed kunt hebben, maar dat ze hier snel onderuit kunnen. Zo'n beugelneusriem helpt alleen voor paarden die de druk rond hun neus accepteren, of hun mond open doen en zodoende het bit negeren. De meeste hete of sterk wordende paarden hebben hier niet heel veel effect van. Mocht je nou "gezegend" zijn met een paard met heel erg veel karakter, heb je de kans dat ze hier gewoon doorheen breken door hun mond wel gesloten te houden maar hun hoofd omhoog te doen, onderhals erop zetten en de kaken gaan klemmen --> bit vastpakken. En dan sta je buitenspel. Daarbij vind ik (maar dat is mijn persoonlijke mening) de communicatie via neusriemen bij hete en sterke paarden wat wazig. Ik heb er geen invloed op, dus dat maakt mij als ruiter niet duidelijker, dus heb je er zelf nog niet veel over te zeggen.Ik heb zelf veel sterke paarden gereden met pelham, 2 teugels. Je gebruikt de onderste teugel als "noodrem". Gewoon normaal op de trensteugel rijden, mocht hij uitbreken/sterk worden/etc. , geef je even een duidelijke ophouding op de onderste teugel. Dat je paard gewoon geattendeerd wordt op het feit rustig blijven = geen pijn/druk. Bij werkelijk alle paarden die ik hiermee heb getraind kon ik gewoon terug naar een trensje, zelfs tijdens het springen. Dressuurmatig heb ik geen verschil gemerkt met sterker worden, ook ten tijde van het pelhamgebruik.
Mocht je zelf een pelham te straf vinden, heb je ook nog andere "tussenwegen", met vergelijkbare inwerking. Nadeeltje van een pelham vind ik dat er moeilijker op te sturen is. Fijner vind ik dan een ophaaltrens in knevelvorm, dat stuurt fijn en dan sleur je het bit niet door de mond, maar ben je toch duidelijk. Mocht je toch dat hefboomeffect van een pelham willen, kun je ook een ongebroken Kimblewick gebruiken. Die drukt niet zo heftig naar beneden als dat een pelham doet.
Let er wel op, doe alles met beleid! Je rijkunst niet vergeten, alleen gebruiken onder goede begeleiding. Soms is het voor de veiligheid wel eens beter om een ander bitje te gebruiken, maar het is wel de bedoeling dat dat gebruikt wordt om later weer terug te kunnen.