Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Cambiar schreef:Als je 99% zeker van bent dat je paard zichzelf en anderen niet in gevaar brengt, kan er nog altijd iets voorvallen buiten je wil om, dus ben ergens niet akkoord dat je iets straffer gaat gebruiken bij een paard dat een krak in z'n hoofd heeft door trauma's van vroeger (en vooral als het bloedpaarden zijn) en je dat zelf beseft dat er nog iets niet helemaal in orde is. Dat moet je eerst op de GROND oplossen tot je voelt dat je hem daar kan vertrouwen.
Zo heb ik zelf 2 jaar naast m'n paard gaan wandelen, tot dat probleem opgelost was! Ik heb vroeger zelfs eentje gehad die door het bit wegrende toen hij op hol sloeg. Je kan dan zwaarder en zwaarder gaan, maar waar eindigt dit?
.

Cemlys schreef:Anoniem schreef:Dankjewel.
Vroeg me wel af, er zijn ook sidepull neusriemen die iets scherper zijn...
Iemand daar ervaring mee?
Ik heb een lindell sidepull van kieffer, een rondgenaaide leren neusriem zit daarop, iets scherper dan een platte gok ik zo. daarnaast heb ik een fiaterre kaptoom van per mi cavallo, dat is naast kaptoom ook een sidepull, heel fijn om mee te werken
staat geen foto bij maar als je googlet op per mi cavallo fiaterre krijg je hem er zo voor. Anoniem schreef:oei Cambiar, klinkt als een vervelende ervaring...
Overigens, ik vind je geen betweter hoor.
jij hebt je mening en komt daarvoor uit, prima toch?
Ik heb gisteren met touwhalster gewandeld en nav dit topic er ook nog ff opgekropen en echt, ik kan er bij wijze van met mijn hele gewicht aanhangen, remmen ho maar
(en nee hoef geen discussie daar verder over)
Werkt voor geen meter,haha.
Vandaag weer met kaptoom en hij blijft er op zich gewoon wel fijn op lopen.
Al vind ik de keelriem wat irritant( te groot), en wil ik over naar bruin tuig.
Dus twijfel of ik dan toch nog eens wat anders moet gaan testen.

. Wil niemand de les spellen. Ik begrijp ook dat zij veel consequenter bereden moet worden. Cemlys schreef:staat geen foto bij maar als je googlet op per mi cavallo fiaterre krijg je hem er zo voor.