kaptoom/sidepull veel verschil?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:31

Met een touwhalster mag je al lelijk te keer gaan eer je schade doet. Met deze gaat het iets sneller om de neus tot moes te pletten. Ik denk dat je niet echt beseft wat voor een werking deze heeft....
Jammer dat we dat niet eens op ons eigen gezicht kunnen testen, misschien zouden er dan wel meer tot inzicht komen....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:09

Mechanical Hackamores

Afbeelding

The mechanical hackamore is an often-used and often-misunderstood piece of equipment. Even though it is a hackamore, not a bit, this piece of equipment is quite harsh. The shanks are very long and usually straight, meaning that they magnify rein pressure and give a lot of leverage power to the curb chain underneath the jaw. A heavy-handed rider giving a strong, harsh jerk to the reins could easily damage the bone or even do nerve damage. Additionally, when the noseband is constructed of such materials as rope, rawhide, or bikechain, pressure across the nose can become quite severe. Gentler versions include chain encased in plastic tubing, fleece, or flat leather. The curb chain could theoretically be replaced with a leather curb strap, as well, greatly decreasing the harsh effect of this hackamore.

Some add a noseband that is thick, soft and flat and people think this will be more comfortable and easier on the horse. However, this is not the pain area; the chain under the chin is what causes the pain as it digs into the jaw bone and nerves

The mechanical hackamore should only be used on well-broke, neck-reined horses--never on colts or those in training. It has no direct pull action whatsoever--pulling on one rein causes the entire curb chain to be tightened, giving the horse a cue to stop, but not to turn, bend, or flex--hence causig confusion and frustration. It has a lot of "whoa" for the reasons detailed above, and works well when a good stop, but not turn, is necessary. It may be used on older, broke horses who are suffering mouth injuries and cannot use a bit with good results.

Never snatch the reins suddenly when using the hackamore. The effect is intense pain, and the horse's reaction is likely to be violent.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 02-12-13 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:11

Ik raad hem ook aan niemand aan hoor, is gewoon welke ik zelf heb, goed bevalt en welke ik in wil ruilen voor een S-hackamore als die er weer zijn. Ik kan er voor mij en Rena niet zo mee zitten eigenlijk als er een metalen kern in zit, ben er zelf bij als ik hem gebruik :)

Anoniem

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:13

Cambiar,voor mij hoef je dat stuk niet te plaatsen.
Ik ben me prima bewust van de kracht van een hackamore.
Ik blijft erbij,een bit of bitloze optoming is nooit geschikt voor ruwe hand.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:22

Ik zet het maar eventjes bij, omdat ik tot m'n grote ontsteltenis merk dat er meer en meer mensen overgaan op een mechanische hackamore, als alternatief voor een bit of touwhalster.
Beetje scary trend als je het mij vraagt.
Als een touwhalster niet voldoet, zou een logischere stap de bosal zijn (is ook een hackamore), met de neusriem in een iets stijver materiaal (heb daar m'n eigen recept voor om geen rawhide of stijf sisal touw te moeten gebruiken), zeker niet een mechanische hackamore....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 08:49

Een trend? Nah dat denk ik niet.
Bosal vereist, schijnbaar, ook een specifieke manier van rijden...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:17

Touwhalster is in feite een afgeleide van de bosal. Zou in feite dezelfde manier van rijden zijn :D (1 hand). Nu de mechanische hackamore vergt ook een specifieke rijstijl hoor...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:57

Cambiar schreef:
Als je 99% zeker van bent dat je paard zichzelf en anderen niet in gevaar brengt, kan er nog altijd iets voorvallen buiten je wil om, dus ben ergens niet akkoord dat je iets straffer gaat gebruiken bij een paard dat een krak in z'n hoofd heeft door trauma's van vroeger (en vooral als het bloedpaarden zijn) en je dat zelf beseft dat er nog iets niet helemaal in orde is. Dat moet je eerst op de GROND oplossen tot je voelt dat je hem daar kan vertrouwen.
Zo heb ik zelf 2 jaar naast m'n paard gaan wandelen, tot dat probleem opgelost was! Ik heb vroeger zelfs eentje gehad die door het bit wegrende toen hij op hol sloeg. Je kan dan zwaarder en zwaarder gaan, maar waar eindigt dit?

Ik weet niet of je op mij doelt, maar het is niet zo dat hij op hol slaat door het bit heen, paard heeft fysiek een afwijking aan de tong, altijd heel moeilijk en wisselend geweest in de aanleuning, in combi met andere fysieke probleem, heeft dat paniek reacties gegeven, ik heb nog nooit gehad dat ik hem niet kon stoppen, maar hij wordt gewoon druk en angstig. je kunt veel op de grond oplossen, maar de problemen die echt onder het zadel ontstaan zijn zie ik alleen onder het zadel voorkomen, rust en ontspanning hebben we op de grond volledig. en er wordt nog steeds veel grondwerk gedaan, maar op den duur moet je er toch op. Ik heb ook geen zwaardere optomingen, die adviezen van mensen sla ik stuk voor stuk af, ik ga hem niet weer bang maken op iets wat nu goed gaat.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:32

Pff...moet me excuseren...heb wat betweterig gedaan, maar heb vandaag een hele ervaring achter de rug.
Jullie zullen zelf wel beter weten hoe om te gaan met jullie paarden ;-).
Heb wat m'n lesje geleerd, ben niet in de positie om andere mensen met de vinger te wijzen.
Ik begrijp nu hoe het voelt om op een fris paard te zitten met veel energie met slechts een touwhalster om.....
Ik heb zelf een Andalusiër die enorm speels is, voor de fun raast ze hier soms in de weide al bokkend tussen de andere paarden door. Energie bom, maar dan vooral om te bokken en gekke sprongen te maken. Ongelofelijk wat die soms van toeren uitspookt!
Vandaag heb ik sedert lang eens met haar gereden. Die Andalusiër volgt altijd het paard waar ik mee rij, loopt er mooi achteraan maar in galop durft ze plots aanzetten (zo'n ellenlang stuk aan het water), tempo versnelling en het koppaard voorbij steken, daarbij steekt ze dolgraag eens het kopje tussen de benen.
Ik voel dan al aan haar draf, die plots erg verheven wordt, dat ze iets van plan is.
Als ze zo zot wordt, heb ik met het touwhalster weinig te vertellen helaas. Nochtans grondwerk doet ze heel goed, heel volgzaam, maar tijdens buitenritten is het soms van Yiepiiiiiiiiiiiiiii!!!
Als ze kalm is gaat links en rechts sturen redelijk, maar als het bloed begint te kolken heb ik plots maar heel weinig meer te zeggen. Tijdens bokserenaders krijg ik haar wel omhoog met 1 teugel, maar zij voelt zich gewoon stukken vrijer met dat los touwhalstertje.
Tijd om eens iets anders dan het parelli halster uit te testen zou ik zeggen, heb weer werk aan de winkel. Onderaan sturen is toch wel niet zo evident op zo'n energie-bom, dat besef ik nu.
Dus meiden, sorry voor mijn betweterige posts, zing nu wel een heel toontje lager...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:41

Ik zie / voel het helemaal voor me :D

Daar liep ik bij Rena dus ook tegenaan, ik kon best nog heel wat met het touwhalster hoor, goede opvoeding en gewenning aan allerlei situaties doet een hoop :j

Maar het blijft een hittepit waarbij problemen op de loer liggen.

Teugels onder het hoofd daar blijf ik bij: daarmee kan ik haar het beste bij me houden :j
Touwhalster werkt zeg maar 80% als ik in de problemen kom. (vooral vanwege zeer matig zijdelings stuur)

Een CRB werkt 90%, en een hackamore 99% want je houdt altijd een foutmarge over :P

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:36

Ik blijf voorlopig bij mijn sidepull (en kaptoom met sidepull ringen voor het grondwerk en bijzetten).

Wat betreft touwhalster/crb. Mijn ene bijrijdpaard vroeger vond het hemels. De andere een hel. Oren gingen pas weer naar voor als het hoofdstel met bit er weer in ging. Met deze pony nog niet geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:47

oei Cambiar, klinkt als een vervelende ervaring...

Overigens, ik vind je geen betweter hoor.
jij hebt je mening en komt daarvoor uit, prima toch?

Ik heb gisteren met touwhalster gewandeld en nav dit topic er ook nog ff opgekropen en echt, ik kan er bij wijze van met mijn hele gewicht aanhangen, remmen ho maar
(en nee hoef geen discussie daar verder over)
Werkt voor geen meter,haha.

Vandaag weer met kaptoom en hij blijft er op zich gewoon wel fijn op lopen.
Al vind ik de keelriem wat irritant( te groot), en wil ik over naar bruin tuig.
Dus twijfel of ik dan toch nog eens wat anders moet gaan testen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:00

Is de kaptoom die ik op de eerste pagina toonde niets? Bruin met sidepull ringen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:04

Kijk ik dan ergens overheen.... :o?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:07

Cemlys schreef:
Anoniem schreef:
Dankjewel.

Vroeg me wel af, er zijn ook sidepull neusriemen die iets scherper zijn...

Iemand daar ervaring mee?

Ik heb een lindell sidepull van kieffer, een rondgenaaide leren neusriem zit daarop, iets scherper dan een platte gok ik zo. daarnaast heb ik een fiaterre kaptoom van per mi cavallo, dat is naast kaptoom ook een sidepull, heel fijn om mee te werken

;) staat geen foto bij maar als je googlet op per mi cavallo fiaterre krijg je hem er zo voor.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:55

Anoniem schreef:
oei Cambiar, klinkt als een vervelende ervaring...

Overigens, ik vind je geen betweter hoor.
jij hebt je mening en komt daarvoor uit, prima toch?

Ik heb gisteren met touwhalster gewandeld en nav dit topic er ook nog ff opgekropen en echt, ik kan er bij wijze van met mijn hele gewicht aanhangen, remmen ho maar
(en nee hoef geen discussie daar verder over)
Werkt voor geen meter,haha.

Vandaag weer met kaptoom en hij blijft er op zich gewoon wel fijn op lopen.
Al vind ik de keelriem wat irritant( te groot), en wil ik over naar bruin tuig.
Dus twijfel of ik dan toch nog eens wat anders moet gaan testen.

Thx ;-)
Nee hoor, was fantastisch om met haar te rijden! Heb me enorm geamuseerd, maar heb wel lesje geleerd en zing een toontje lager :D . Wil niemand de les spellen. Ik begrijp ook dat zij veel consequenter bereden moet worden.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:08

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:35

Klopt, ik gebruik hem ook gewoon voor grondwerk, ik zet de pony in kwestie sinds kort bij, eerst via een longeerhulp, maar dat is een onding, nu weer pessoa eraan, en doe dat dan via de sidepull ringetjes, zolang de houding en balans nog niet helemaal bevestigd is wil ik niet dat de kaptoom te streng inwerkt. Dit werkt eigelijk erg fijn. Ik heb getwijfeld over een kaptoom met bolletjes in de neusriem of deze, voor lange teugel en werk aan de hand vind ik dat kunnen, maar bijzetwerk en spieropbouw vind ik dat toch veel te streng, dan maar een zacht plat neusriempje. mss als alles een stuk makkelijker gaat dat we dan toch richting een 'bolletjesneusriem'gaan om lange teugel te gaan doen, maar voorlopig zie ik daar nog weinig succes in

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:46

Zit toch te denken eens een gevlochten sidepull neusriem te proberen.

Van bv diereninpastel..

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:41

Als jullie zouden moeten kiezen tussen deze 2?

Afbeelding

Even erbij gezegd dat ik bij beide een leren bandje eronder zou hangen, dus geen ketting. Het gaat mij vooral om het hangsysteem en de scharen. Wat vinden de kenners onder ons?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:01

Hee, die 2e heb ik nog nooit gezien, geinig :)

Zit er wel effectief verschil in eigenlijk of komt het teugel-oogje gewoon op dezelfde plek uit :P

De linkse vind ik niet fijn, de rechtse LIJKT qua teugel-oogje wat lager uit te komen en heeft een kinriempje en hij is leuk apart...voor mij 3 redenen om die te kopen als is echt per-sé tussen deze 2 moest kiezen :j

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:12

Beetje korte reactie maar zeker ontopic: als ik de reacties van ts in het topic lees dan denk ik zelf aan een sidepull met stevige neusriem, bij voorkeur van rawhide of evt eentje met touw met een bontje erom. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:14

Eerlijk gezegd denk ik daar zelf ook wat aan hoor, dus grappig dat je hetzelfde zegt...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:16

Je hoeft je stijl van rijden dan niet echt aan te passen, want het is toch net anders rijden met een hack of bosal of touwhalster, en je kunt er als je toch zou willen uiteindelijk ook dressuur mee rijden, geen hefboom maar wel een duidelijk hoofdstel met een goede release en zonder 'gekruist gedoe' en vrijwel alle paarden reageren er goed op.
Ook verschillende hoofdstellen te vinden dus vast iets naar je smaak. :)