Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:31

Dat zie je bij heel veel ruiters inderdaad :j

Komt sowieso doordat veel zadels een te kleine zitmaat voor de ruiter hebben.
De zitbeenknobbels van de ruiter rusten dan niet op een min of meer vlakke ondergrond, maar op een omhoog lopende ronding waardoor het bekken naar voren gekanteld wordt.

De ruiter brengt dan ter compensatie de schouders naar achteren (want tja je gaat nu eenmaal niet voorover liggen op je paard :P ) en zit met een holle rug.

Sowieso hebben veel mensen al de neiging om met een holle rug te gaan zitten, omdat ze overdreven hun best doen om rechtop te willen zitten. Dan krijg je van die ruiters die zo oncharmant "doosruiter" genoemd worden...die zeg maar op hun voorkant zitten in plaats van op hun achterkant :)

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:03

Japeloup: natuurlijk heeft ieder een zadel waar hij/zij beter of fijner in zit, dit zal ik ook nooit ontkennen. Toch vind ik wel dat een stoelzit of juist het voorover hangen wel voor een groot deel aan het balanspunt en pasvorm van het zadel afhangt.

Wat mijn fysio opviel tijdens het geven van ruiterfitheid training is dat voornamelijk dressuurruiters met een holle rug zitten en springruiters met een bolle rug. Hierbij viel haar ook op dat de dressuurruiters meer hun rugspieren gebruiken en springruiters meer hun buikspieren. Hieruit kun je eigenlijk opmaken dat ruiters die rijden met een holle rug hun buikspieren te weinig gebruiken op paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:08

Dat is ook logisch: een springruiter zit al snel met wat kortere beugels, waardoor het been wat meer naar voren komt te liggen en de onderrug bijna automatisch bol gaat staan :)

Terwijl de gemiddelde dressuurruiter zit te stressen dat hij zich lang moet maken, rechtop moet zitten, been recht naar beneden of zelfs wat naar achteren moet leggen... en dan ga je sneller de boel hol trekken.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:08

bij mijn is er wel naar gekeken.
weet nog goed toen ik voor nieuwzadel ging en dat er bij het eerste zadel dat gepassen stond ruiter zit er belabberd op :')

maar ze had wel gelijk!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:44

Bij ons wel, inclusief een lesje houding en zit van Jan van Rijs. Moet er ergens nog een filmpje van hebben.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:05

Maar dan nog een vraag aan mij:
Hoeveel instructeur proberen er aanwezig te zijn als de zadelmaker komt?

Ik probeer bij mijn klanten er zo veel mogelijk bij te zijn. Omdat ik dan samen met de zadelmaker kan kijken naar de combinatie. Mijn zadelmaker vind het ook fijn als ik er bij ben met mijn klanten. Hij zegt: jij weet hoe ze rijden en waar te tegen aan lopen. Dat geldt voor de houding van de ruiter maar ook op het gaan van het paard. Want de praktijk leert ons dat het met gewoon rijden altijd net ff anders gaat dan met de zadelpas/meting beurt.

En voor mij een mooie bijkomstigheid is dat ik weer leer over de pasvorm van zadels. En ik mijn leerlingen daar weer mee kan helpen. Ik ben geen zadelmaker en wil het ook niet zijn, maar kan inmiddels wel goed zien of het zadel wel of niet naar behoren ligt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:27

Als ik weet dat een leerling een zadelmaker laat komen stel ik wel voor om erbij te zijn. Tenzij de zadelmaker komt die ik zelf ook heb. Hij neemt uitgebreid de tijd om de ruiter in het zadel te beoordelen, daar heb ik alle vertrouwen in.