Zadel zoeken lijkt een drama voor lief dik propje.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:58

" Het is puur onwetendheid wat betreft nooit een zadel te hebben aangemeten, geen kwaadheid. "

Het heeft niks meer te maken met het zadel aanmeten, de ruiter is te groot voor deze pony.
Ik ga wat dat aangaat dus mee met Mindim hoor, hoe rot dat ook is. Waarom rijden op een pony waar je te groot voor bent?

Ze hebben overduidelijk ook geen ervaring met het passen van zadels en het zien van een passende combinatie. Mennen kunnen ze leren en tuig en een wagentje kan je ook kopen. Zou ik toch liever dat zien bij deze pony dan het zoveelste zadel wat niet past voor de pony omdat het moet passen voor de te grote ruiter.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:59

Ik denk eerlijk gezegd dat het zonde an haar geld is. Pony wordt nu losgemaakt. Nieuw zadel komt er, maar ik denk eigenlijk dat de problemen binnen de kortste keren terug gaan keren. De ruiter hindert op de foto gewoon de pony. Daar doet een staldag niets aan af. Op een gegeven moment moet je voor je pony kiezen. Ik heb ook een pony die weliswaar wat groter is. Maar daar stap ik ook niet meer op. Rijdt nu een jonger meiske op en ik heb haar beleerd voor de wagen. Soms mis ik het enorm en er zijn mensen die zeggen dat het nog best kan. Maar ik wil mijn pony niet hinderen. Het is een keer op.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:02

mijn verzorgpaard heeft een imperal riding rocky 17'' boommaat 34. geen idee hoe lang dat zadel is, maar het is geen lang zadel. en ik pas er met 1.80 m in(maar ik ben best slank). dus misschien jou ruiter ook. al deel ik de mening met anderen dat zij niet echt super goed past.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:10

Balou_k schreef:
De ervaring met het inrijden doet er niet toe, heeft niks te maken met het 'help wat voor zadel kan passen' verhaal, en ook hiervoor wil ik je door verwijzen naar: olivia, of er antwoord op de pb's komt weet ik niet ze is absoluut niet actief op bokt.

Tuurlijk wel. Als de pony al gelijk leert dat rijden niet fijn is en pijn doet en het dier daardoor verkeerd gaat lopen denk jij dat dit geen invloed heeft op de rest? Zal ook na de osteo en een ander zadel moeite gaan kosten om te leren dat laag lopen geen pijn doet. Dier is immers niet gewend om in een ontspannen houding te lopen.

Snap overigens niet dat mensen dan zo'n kleine pony kopen. Ik ging ervan uit dat ze dit dier al zo'n beetje haar halve leven had en daarom graag door ging met rijden. Maar goed, dat is weer een ander verhaal.

Maar goed, je hebt genoeg tips gekregen en het meisje in kwestie ook. Hopelijk weet ze nu wat wijsheid is :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:30

jongens stop nou eens met dat gedram en gezeur, het is nu al ontelbare malen gemeld door allerhande personen dat ze de pony te klein vinden voor de amazone.
ja het is kwa zicht misschien niet de meest ideale combi, en dat er een te krap zadel op ligt op de foto maakt het beeld vervelender, maar op het moment dat dat meiske er met een passen(boomloos)zadeltje op kruipt vermoed ik dat die pony er geen enkel probleem mee heeft want het ziet er uit als een aardig jerommeke.
probleem is gewoon dat het beestje erg weinig ruimte op de rug heeft, als je daar een oplossing voor zoekt dan zal de combi waarschijnlijk prima werken(als het probleem in de rug is opgelost wat naar mijn idee als oorzaak best eens niet passend zadeltje kan hebben)
en een passend boomloosje is toch absoluut een goed iets om te proberen ipv direct de pony maar te verkopen oid

edit: en ja, ik reageer nu ook wat te heftig, maar de discussie verzand in een overloos welles, nietes en als ik het zeg dan is het zo en daar schiet niemand wat mee op.

nombrado

Re: Zadel zoeken lijkt een drama voor lief dik propje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:38

Er zijn gewichtsbepalingen voor het gewicht pony, versus gewicht ruiter.
Die bepalingen zijn er niet voor niets.
Dat heeft alles te maken met de gezondheid van het dier (en het gezond houden)
Bij een paard is het ongeveer tot 85 kilo (afhankelijk van de grote en zwaarte van het dier)
Dit is een kleinere pony? wat is het gewicht van de pony? Wat is het gewicht van het meisje van de pony?
Boomloos gaat dat probleem echt niet beter maken (eerder verslechteren) is mijn mening.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:46

capopjekop schreef:
Persoonlijk zou ik voor een zwaardere ruiter (in verhouding met het paard) toch liever een zadel met boom nemen. Dat verdeelt de druk toch het beste. Heeft ze ook al geprobeert om een zadelmaker een zadel aan de rug te laten aanpassen?

idd, verdeeld het gewicht van de ruiter beter (en dan de zitmaat van de ruiter, niet kleiner nemen)
hoe groter het draagvlak, hoe beter het gewicht verdeeld gaat worden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:44

Ik ben zelf ook niet de dunste dus ik begrijp dat de antwoorden niet leuk zijn.
Maar ik zo dus nooit een B pony kopen (of een smalletje maar dat is hier niet het geval)
De ruiter heeft een 18 inch zadel nodig een B pony past nooit een 18 inch.
Ik begrijp nu dat ik weet dat deze ruiter het paard heeft ingereden ook heel goed waarom hij rent en bokt.
Ook al zit er dan een ander op, voor hem staat rijden gelijk aan pijn.
Ik vind het erg rot voor de ruiter en zeker niet slim van de ouders dat ze niet een grotere Tinker oid hebben gekocht.
Dan had ze dit probleem niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:59

Niets mis met wat zwaarder zijn als ruiter, maar idd, pas je keuze paard daarop aan.
Dat voorkomt dit soort teleurstellingen.
(en trauma bij ruiter en paard)

Kheb zelf regelmatig de vraag gehad een kleine pony te beleren. Maar ik vind mezelf daarvoor te groot (lang) en te zwaar voor.
Daar kan beter een kleinere lichtere ruiter op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:01

Ik denk ook niet dat er zadel is, die voor zowel pony als ruiter past. De b pony is zeer kort in de rug en de ruiter heeft wel een 18 inch nodig. Dat past niet op de rug van de pony.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:06

Eens met Mindim. En ik denk dat de ruiter ook meer dan 60kg is gezien haar postuur. Ik zou een kleinere ruiter zoeken, handiger en 1 die de pony niet hindert.

Want het zadel die de pony nodig heeft past onmogelijk bij de ruiter die er nu op zit.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:12

Balou_k schreef:
Niet mijn paard, paard is van meisje, komt dus geen andere ruiter. Kan je het van mij egoistisch vinden ik kan er niks aan doen, ik wil enkel helpen met een beter en comfertabeler zadel voor de pony. Ik ga de eigenaar niet adviseren de pony te verkopen.

Ze gaan nu kijken naar tweedehands Tekna of Christ Fellsattel.

Oplossing lijkt me in dit geval heel simpel: ruiter moet dan maar gewoon geen ruiter meer zijn. Er zijn genoeg leuke dingen die je met je pony kunt doen, van wandelen tot mennen tot grondwerk en vrijheidsdressuur. Daar hoef je je pony niet voor te verkopen. Als je echt van je dier houdt denk je om je dier en niet alleen om jezelf.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:13

Ik zou lekker gaan mennen met de pony :)
En een topic openen wat betreft karretjes en mentuig :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:20

Had het ook al aangegeven: amazone is simpelweg te groot en te omvangrijk voor deze pony en heeft grotere zadel- inchmaat nodig, die deze pony qua rug simpelweg niet zal passen. Hier hoort een kleinere en lichtere ruiter op!

Wat ik niet wist (maar me intussen wel afvroeg, maar niet hoopte, gezien de overduidelijke rug-wegdruk- pijnrefelexen van de pony op de foto's) was, dat dezelfde amazone dus inderdaad deze zelfde pony heeft in- en doorgereden... dat verklaart dan eens dubbel en dwars de ontstane problematiek: de pony heeft ook nog eens niet anders geleerd dan op deze wijze met de geboden (on)mogelijkheden om te gaan, dat is erg triest, vooral als dit -wat ik wel wil aannemen - uit onkunde of onwetendheid is gebeurd. Iedereen kan inschattingsfouten maken, het wordt pas bedenkelijk als je er niet van leert.

Het is een erg aansprekende pony, leuke kleur, en buiten veel te dik toch ook leuk gebouwd, met een vreselijk lief koppie, dat zij onder de gegeven omstandigheden nog zo haar best probeert te doen spreekt ook wel voor haar karakter, want het is haar niet bepaald gemakkelijk gemaakt.
Hoop dat eigenaren hun hart laten spreken en naar geschikte oplossingen willen gaan zoeken.

Dat is dus o.a. om te beginnen niet een ander zadel, maar een andere amazone....

RevanchesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:09

Moderatoropmerking:
Het topic qua discussie loopt opzich wel goed, maar...de TS probeert netjes de situatie uit te leggen. Handel en reageer daar dan ook naar. En ga niet door lopen zagen op het feit hoe zwaar de ruiter in kwestie is.
Een slotje is tot op heden nog niet noodzakelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:29

Sorry Revanches, maar dat vind ik nu een rare hulk opmerking. Als het probleem niet benoemd mag worden, kan je het net zo goed gelijk sluiten. Ik vind de ruiter helemaal geen zwaar type, maar ze is niet meer passend op een B pony van 1.25. Zadel passend voor ruiter en pony is dan denk ik ook niet te vinden. Ik snap niet waarom dat niet genoemd mag worden, want dat is het hele probleem in deze.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:44

Volgens mij gaat het ook niet zozeer om het gewicht van de ruiter maar meer het punt dat de ruiter niet gaat passen in een zadel wat de pony wel past. En ze zochten immers een zadel, nou heel simpel: dat ga je voor deze combinatie waarschijnlijk niet vinden...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:45

Dat ben ik eens met Mindim. Rare groene opmerking.

Op een B pony een (bijna) volwassen ruiter vinden valt niet mee.
De ruiter zelf kan met gemak een passend paard vinden, daar is ze totaal niet te stevig voor.
Maar deze combinatie zelf is denk ik gewoon geen haalbare kaart.
Dat wordt door iedereen netjes gebracht en ik begrijp dat het voor dat meisje heel rot is om te lezen.
Maar ik begrijp niet dat haar ouders voor haar zulke kleine pony gekocht hebben als het doel rijden is.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:54

Qua lengte vind ik Olivia nét passen, qua gewicht zou je voor dit formaat pony wel mogen afvallen. En met weinig eten en frisdrank, val je niet af. Als je wil afvallen, zal je daar zelf actief voo rmoeten gaan sporten en dat vind ik wel fair tegenover deze pony.
Misschien dat Olivia dan qua omvang wel in een 17 inch zadel past en maakt dat het prettiger voor de pony.
Dit bedoel ik dus niet verkeerd, want er wordt advies gevraagd m.b.t. zadel, maar daarmee zijn de andere problemen niet opgelost.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:53

Mindim schreef:
Ik denk ook niet dat er zadel is, die voor zowel pony als ruiter past. De b pony is zeer kort in de rug en de ruiter heeft wel een 18 inch nodig. Dat past niet op de rug van de pony.

17 inch past ook prima hoor :j
Ikzelf ben 1,64 en 63 kilo (maat 38) en pas er prima op !
Ik rij overigens zelf op een brede Haf van 1.45 (waar 18 inch ook te lang voor was) en zou ook eerlijk gezegd niet op een pony van dat maatje durven stappen.
Zelfs mijn dochter van 11 met haar 1,55 en 50 kilo vind ik vaak al te groot voor dit soort ponies.
En het meisje is prima in verhouding, afvallen voor haar zal voor haar niet de oplossing zijn.
Een groter maatje pony wel ben ik bang....
Succes met zoeken naar een geschikt zadel, ben bang dat het erg moeilijk wordt...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:01

Weet je dat wel zo zeker?
Ik heb een 17 inch zadel met 58 kilo en zou niet veel zwaarder willen zijn voor dit zadel.
Anders wordt het krap denk ik.
Geen diepe zit ook trouwens, maakt het ook weer ruimer.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:09

moonfish13 schreef:
Weet je dat wel zo zeker?
Ik heb een 17 inch zadel met 58 kilo en zou niet veel zwaarder willen zijn voor dit zadel.
Anders wordt het krap denk ik.
Geen diepe zit ook trouwens, maakt het ook weer ruimer.

Isabell Werth van Wintec, past echt prima !
Had eerst 18 inch vzh en daar had ik veel ruimte over maar het ligt natuurlijk ook aan de verdeling op je lichaam.
Mijn kont is niet mega, heb wel stevige benen ;)
Volgens de mensen bij de ruitersportzaak kun je met maat 38/40 prima een 17 inch hebben.
Mijn dochter met haar maat 36 heeft inderdaad ruimte over.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:15

Het ligt ook aan je bouw, dit meisje heeft (en dat bedoel ik absoluut niet banketstaaf) zo te zien gewoon stevige benen/heupen/kont, het zou best kunnen zijn dat zelfs als ze af zou vallen dat altijd wat breder blijft. Dan ga je nog niet passen als je pech hebt.

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:18

Ik ga maar 'gewoon' in op je vraag..
Ik heb zelf ook een klein, kort propje en heb een massimo trail zadel met franse kussen aan laten meten.
is een 17,5 inch zadel en ze kunnen de boommaten erg ruim verstellen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:20

Maar hou haflinger al een D pony zijn?
Dat maakt wel een verschil met een B pony.