Zadelprobleem, veel meningen gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Re: Zadelprobleem, veel meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 20:55

Mjups, dat inderdaad.
En tja, ik vind zonder wat stevigheid om "in" te zitten persoonlijk helemaal niets, maar stel het is hét zadel waar we allebei op passen.. Dan moet ik maar wennen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:49

Vriendin van mij heeft een Diddipad. Die zijn niet meer nieuw te krijgen geloof ik maar tweedehands nog wel. En die schijnen echt heel fijn te zijn. Ik hoor van wel meer mensen dat de echte Diddipad fantastisch is. Je ziet ze zelfs op wedstrijden wel.

Die van Karlslund lijken me ook fijn. Alleen duur := En die zijn er tweedehands nog niet. Althans ik heb ze nog niet gezien.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:34

Ik had met de hkm pad na aanschaf dezelfde bezwaren: groot oppervlak en geen lusjes over het midden. Ik heb hem gewoon vermaakt. Stuk eraf geknipt en omgezoomd en lusjes verplaatst. Nu geen last met schuiven. Wel kan ik me voorstellen dat gladdere inlages gaan schuiven. Dan zou ik die schuim dingen erin laten plus een dunne (of had je dat nu gedaan?).

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:37

Ik heb een boomloos Sensation zadel. Deze valt vrij kort, is lichtgewicht en rijdt erg fijn. Ik heb hem te koop gehad, helaas is er plots een singelstoot afgebroken, waardoor ik hem er (tijdelijk) uitgehaald heb. Mocht je toch interesse hebben of enkel meer willen weten over het soort zadel kun je altijd even een privé berichtje sturen :-)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:43

Jippie_G schreef:
Ik had met de hkm pad na aanschaf dezelfde bezwaren: groot oppervlak en geen lusjes over het midden. Ik heb hem gewoon vermaakt. Stuk eraf geknipt en omgezoomd en lusjes verplaatst. Nu geen last met schuiven. Wel kan ik me voorstellen dat gladdere inlages gaan schuiven. Dan zou ik die schuim dingen erin laten plus een dunne (of had je dat nu gedaan?).

Dit dacht ik ook? Bij mij zaten losse inlages erin ook niet goed, vulden niet de gehele vakken. Dus nu heb ik die HKM inlages en daarop gewone inlages gedaan en zo gaat het beter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:08

Wat typisch, dit is voor het eerst dat ik dergelijke negatieve ervaringen over de HKM-pads hoor...tot nu toe allemaal heel enthousiaste mensen eigenlijk.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:22

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:09

pmarena schreef:
Wat typisch, dit is voor het eerst dat ik dergelijke negatieve ervaringen over de HKM-pads hoor...tot nu toe allemaal heel enthousiaste mensen eigenlijk.

Nadat ik hem vermaakt heb, ben ik ook heel tevreden hoor :) . Zelf gebruik ik ook alleen de memory foam inlages; altijd prima afdruk. Ik ben niet zo zwaar en zadel heeft vps; dus lijkt me in dit geval voldoende ;-). De afdruk ziet er ook altijd goed uit. Ik vind het katoen en dat hij zo de wasmachine in kan heel fijn!

Maar de vlakken waar inlages in gaan zijn ruim, wat voor het memory foam prima is want dat 'kleeft' wat aan de stof. Met andere inlages kan ik me voorstellen dat het niet werkt.

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:21

Ik heb zelf een westerzadel, zit heerlijk
Weet niet of het wat voorhout is natuurlijk, maar als
Je er zo'n dik pad onderlegd, kan ijver niet voorstellen dat je
Schuurplekken krijgt!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 09:28

galaxyfizzy schreef:
pmarena schreef:
Niet wat je op dit moment wilt horen zo te zien (en begrijpelijk), maar....

Ik persoonlijk wil echt niks anders meer dan een Christ lamsvel pad met Heavy Duty inlages...vind het ideaal +:)+

Even een vraag tussendoor. Maak je hierbij dan wel of geen gebruik van de stijgbeugels als de Heavy Duty inlages er in zitten? Of is er dan nog steeds een grote puntbelasting?

Ik ben zelf niet zo moeilijk, gewoon lekker door kachelen en zolang je niet lomp met je hele gewicht in de beugels hangt (wat eigenlijk bij geen 1 zadel comfortabel voor het paard is, met of zonder boom) gewoon lekker alles doen :j

De laatste fatsoenlijke ritten die ik heb gemaakt (sprongetje, stukken galop in verlichte zit, veel lichtrijden, en ik ben echt geen topruiter :P ) waren met een Christ Butterfly Fellsattel met daaronder nog een Christ pad met Heavy Duty inlages. Ik zat heerlijk en Rena liep heerlijk, die had het super naar haar zin +:)+

En bij veel zadels die ik probeer laat ze al de eerste passen zodanig merken dat ze het niks vindt, dat ik er direct maar mee stop en ik de paddock niet eens uit ga :P

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 09:31

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 09:42

Hafpad, is dat niet iets?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 09:51

bij de hkm pad, heb je de originele uitlages eruit gehaald en vervangen door barefoot?
inien ja,, dat werkt niet, de inlagevakken van die pad zijn veel te groot voor die inlages.
Wat wél werkt, is de originele inlages erin laten, en jouw barefootinlages er bovenop, zo heb je die zachte dingen aan de kant van je paard, en de hardere inlages aan de kant van je zadel.
Vakken zitten dan goed vol waardoor ze niet meer schuiven, lekker zacht moussetje aan de kant van je paard, en drukverdeling door de BF inlages.
ik heb op die manier jaren tevreden gereden met mijn london (met vps) op mijn ubergevoelig trekpaard.
bf inlages alleen zakten naar beneden waardoor ik 10 cm onder de ruggegraat drukplekken kreeg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:52

De tip van Duhelo vind ik eigenlijk de beste tot nu toe. Klinkt alsof je er zelf goede ervaringen mee hebt Duhelo, en het lijkt me voor TS ook makkelijk te realiseren: niet te veel knutselgedoe en alle materiaal heeft ze al in huis :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 12:57

Daar was ik zelf ook op opgekomen en dat zou dan waarschijnlijk wel werken, maar dan heb ik alsnog dat de achterkant tegen de flank ligt, en daar schuurplekjes gaat veroorzaken omdat dat randje in zijn haren prikt..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:04

beetje meer naar voor leggen helpt niet? als je de voorkant mooi omhoog trekt ligt dat wel vrij daar, en achterkant kan niet schuren. (heb er idd ervaring mee, kort trekpaard, mét schoft, rondgeribt, en teer velletje, die kreeg zelfs druklijnen van de rand van de inlages zonder die dikke zachte foamdingen :P )

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 17:56

Misschien, het is in ieder geval de moeite waard om te proberen :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:03

Naar de afdruk van je laatste foto te zien komt het zadel veel te ver naar achter! Het is een IJslander begrijp ik? Die hebben natuurlijk een ander soort zadel dan dat ik ben gewend ( dressuur), maar dan nog ligt het te veel op zijn lendenen denk ik. Zeker omdat hij daar ook nat is, wil dat zeggen dat het daar
" drukt" Maar nogmaals ik ben geen IJsland kenner!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:57

Het is een boomloos zadel, dus normaal gezien komt er niet zo veel druk achterin het zadel. Ik zou idd eens proberen om de hkm inlages erin te doen samen met jouw inlages :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:13

Dit probleem had een klant van mij ook!
Nieuwe Barefoot Cheyenne gekocht (mij bij)
Na 1½ jaar kreeg haar paard ineens witte plekken en hij liep niet zo fijn meer.
Het zadel lag goed met de juiste pommel en toen ik haar pad bekeek zag ik dat zowel de inlages als de onder kant van de pad versleten was
Ze reed veel met het zadel en woog naar schattig zo'n 80 kilo
Mijn advies was toen om een Christ pad te kopen (lamsvacht) en nieuwe (speciale) inlages die ik toevallig nog had liggen
http://www.tevoetentepaard.nl/6751575/i ... elige-huid
De witte plekken zijn helemaal verdwenen en haar paard (haflinger) loopt weer prima!!
Het probleem zat dus dus niet in het Barefoot zadel zelf maar aan de (versleten) inlages.
en neem van mij aan, als ik zo naar jou paard kijkt (qua bouw) gaat een boomzadel heel lastig worden..
Tenzij je het budget heb voor een schutte zadel http://www.zadelatelier.nl

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 22:04

Ik moet misschien maar op zoek naar zo'n lamsvellen pad van Christ dan.. Eerst nog even de HKM met eigen inlages uitproberen
Mijn pad + inlages zijn zeker niet versleten, ik check ze regelmatig.

Verder; ik heb een Barefoot London te koop gezien, vpsloos dus al vrij oud.. voor 400. Moeite waard of zal ik dan toch wachten op eentje met vps en verplaatsbare beugelophanging?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:10

Ik vind 400 euro voor een VPS-loze London duur, dat moet wel goedkoper/beter te vinden zijn.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 22:12

Mja, ik vond het inderdaad ook erg duur. Was net te laat voor eentje met vps, die voor 425 verkocht werd.
Dan blijf ik nog even doorzoeken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:35

Swift schreef:
Ik vind 400 euro voor een VPS-loze London duur, dat moet wel goedkoper/beter te vinden zijn.

ik heb een jaar of 2-3 gereden mijn london met vps voor 300 gekocht (oke, ik had heel veel geluk, maargoed :D) , voor 400-500 heb je zeker een met vps ...

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:14

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Opruiming/Cherokee-zw-br-maat-2.html

Is dit niet iets voor je? Dan koop je veilig bij pmarena hier op bokt, de Cherokee en de London schelen 1 cm. Je kunt altijd even vragen of ze het na wil meten, omdat het handwerk is kan er wel eens een klein beetje verschil in de zadellengte zitten, wie weet heb je geluk.

http://www.customtreeless.tk/ kan je zadel eventueel ook wat inkorten door het loze leer aan de achterkant weg te halen, misschien is dat ook nog een oplossing (eventueel in cobinatie met een Cherokee of London die toch weer wat korter is dan de Cheyenne)?