wel of geen veiligheidsbeugels? wie heeft er ervaring?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: wel of geen veiligheidsbeugels? wie heeft er ervaring?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 07:02

Die Mountain Horse beugels heb ik ook gehad, zijn wel fijn en mooi systeem dat het een stukje rubber is dat in zijn geheel wegklapt. Veel veiliger idee dan de Quick-outs met een harde prikker die open gaat :=

Het idee van het beugelrubbertje is dat het een soort trappetje is, waar een bijpassende schoenzool als een soort tegenovergesteld trappetje zo in grijpt als het ware, waardoor je heel veel grip hebt op de beugel en toch makkelijk weer je voet los kan halen met afstijgen bvb.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:28

Ik heb het gepresteerd om eens te blijven hangen in IJslandse beugels. Had mijn peesbanden toen aardig verrekt. Maar goed, als dat alles is... Het was met van die thermolaarzen. Met smalle laarzen was het denk ik minder makkelijk gebeurd.

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:44

Met elastiek vind echt vreselijk op de manege hadden ze ze ook maar ze gingen er vanaf of me voet ging raar zitten niks voor mij vooral niet op een pony die fijn loopt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:53

Korfjes, lekker simpel en heel handig! :) Als je tijdens het rijden niet altijd bewust met je voeten bezig bent is dit wel een oplossing. Bij mijn BWP'er die wel eens een bok maakte was het ideaal, want die bok kwam meestal als ik er super ontspannen opzat en dus ook mijn benen inclusief voeten had 'hangen'. :j

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:00

Mijn verzorgpaard heeft ook quick out beugels. Kwam er pas na een half jaar achter, ik schrok me dood want ik dacht dat ik ze gesloopt had haha :') :+

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 20:32

@KimD, zijn inderdaad heerlijk simpel en veilig. Maar ik vind het er altijd zo knullig uitzien hahaha. Kan een kwestie van wennen zijn hoor, maar het doet mij altijd lijken alsof je een beginner bent :+ Maargoed aan de andere kant, veiligheid voor alles!

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:31

Ik heb heel lang getwijfeld of ik voor de veiligheidsbeugels of voor western fenders zou gaan, ik rijd namelijk boomloos. Op een beurs heb ik toen in een impuls veiligheidsbeugels gekocht, maar laterna besloten om toch voor de fenders door te sparen.
Ik doe die van mij dus ongebruikt weg, zie onderschrift als je interesse hebt. :)
Ik vind het idee in ieder geval heel erg prettig dat je veel minder kans hebt om te blijven hangen met deze beugels! Ook vaker mee gereden op paarden van andere mensen en ik vind niet dat je het merkt onder het rijden. De voet hoort immers alleen contact te maken met de onderkant van de beugels en niet tegen de buitenkant aan te leunen.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:13

Mijn verzorgpony heeft sprenger beugels, werken met vallen ook heel fijn en ik had met normale beugels altijd last van mijn voet maar nu echt niet meer! :)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:35

Ik heb zelf ook safestyle beugels en mij bevallen ze prima. Ook ideaal met de gedraaide beugelriemophanging. De mijne heb ik voor 30 euro tweedehands gekocht, dus dat viel wel mee.

ILoveVerona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:39

ik heb met elastiek en die doen het super :)

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:38

ik heb een vraagje, kan je ook asymetrische beugelblokjes in veiligheidsbeugels doen. Ik rijdt nu namelijk met normale asymetrische beugels en zit daar veel fijner door, maar eigenlijk wil ik ook aan de veiligheid denken.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:30

Zanshiro schreef:
ik heb een vraagje, kan je ook asymetrische beugelblokjes in veiligheidsbeugels doen. Ik rijdt nu namelijk met normale asymetrische beugels en zit daar veel fijner door, maar eigenlijk wil ik ook aan de veiligheid denken.

Ja hoor, je kan ze gewoon uit de beugels halen en vervangen met je gewenste blokjes. 't zijn wat dat betreft gewoon net gewone beugels. :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:47

Ik heb de beugels met stiekjes aan de zijkant, prima beugels. Of ze werken als je er op een nare manier afvalt, geen idee, idat heb ik nooit getest ;) Ik heb vorig jaar mijn leertjes vervangen, maar het rubber nog niet. Dat is wel lellijk en staat op barsten, maar dan zullen ze eerder los gaan en dus veiliger denk ik maar :P

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 07:27

Maaike_Indy schreef:
Ik heb zelf ook safestyle beugels en mij bevallen ze prima. Ook ideaal met de gedraaide beugelriemophanging. De mijne heb ik voor 30 euro tweedehands gekocht, dus dat viel wel mee.

Hoe zit dat eigenlijk met die afsluitrubbers? Is het dan nog steeds veilig om mee te rijden? dat zou namelijk ideaal zijn om aan de beugels te wennen en er eventueel later af te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 07:33

Jessica_R schreef:
@KimD, zijn inderdaad heerlijk simpel en veilig. Maar ik vind het er altijd zo knullig uitzien hahaha. Kan een kwestie van wennen zijn hoor, maar het doet mij altijd lijken alsof je een beginner bent :+ Maargoed aan de andere kant, veiligheid voor alles!

Kijk maar eens in het topic in mijn onderschrift, daar rijd ik met beugels met korfjes.
Ik kreeg op HE en daarna in het topic best wat vragen over mijn zadel, maar de beugelkorfjes zijn niemand opgevallen :+

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 07:41

Blijheid schreef:
Jessica_R schreef:

Kijk maar eens in het topic in mijn onderschrift, daar rijd ik met beugels met korfjes.
Ik kreeg op HE en daarna in het topic best wat vragen over mijn zadel, maar de beugelkorfjes zijn niemand opgevallen :+

Ik zag je topic ja! Maar mij viel het meteen op :p misschien ook omdat ik het wist hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 07:45

Haha, oké, slecht voorbeeld dan :')

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 07:48

Jessica_R schreef:
Maaike_Indy schreef:

Hoe zit dat eigenlijk met die afsluitrubbers? Is het dan nog steeds veilig om mee te rijden? dat zou namelijk ideaal zijn om aan de beugels te wennen en er eventueel later af te halen.

Maar je hoeft er helemaal niet aan te wennen :D Het voelt namelijk niet anders dan gewone beugels :D
(mocht je al schuiven dan zit er nog een klein knopje wat je voet tegenhoudt)

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 08:29

Maar zijn de rubbers wel geschikt om mee te rijden?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:03

Ik ken iemand die ermee rijdt :j maar heb er zelf nooit mee gereden ik vind t zonder prima en mooier ;)

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 15:42

Okee thanks! Dan vraag ik ze toch maar voor m'n verjaardag! Vond t risico nogal groot dat ik er toch niet lekker mee zou rijden. Maar als ze ook eventueel afgesloten kunnen worden hoef ik daar iig niet bang voor te zijn!

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:29

Ik heb voor de dressuur de Sprenger 4-system beugels (het oude model) en voor te springen de Sprenger Bow Balance.
Ze zijn fijn met rijden en veilig. Heb afgelopen zondag met springen vliegles gekregen van mijn pony en ben niet blijven hangen in mijn beugels.

Edit: zie al dat je een keuze hebt gemaakt als het goed is :)

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:34

Ik heb ook veiligheids beugels voor mijn wedstrijd pony . Heel handig van die beugels die net echt lijken , maar open klapt wanneer je eraf valt WERKT ECHT !!

Isalampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:54

Ik heb zelf stijgbeugels met elastiek, niet te duur en ik merk het verschil nieteens.
Ik heb 1 keer gehad dat het elastiek losschoot, maar dat kwam waarschijnlijk omdat die elastiekjes al 5 jaar oud waren, dan drogen ze natuurlijk uit en knappen ze makkelijk. Om de 2\3 jaar vervangen dus. Dat is ook geen probleem want die elastiekjes zijn hooguit 5 euro.
Het is wel een fijn gevoel om te weten dat wanneer je valt je in ieder geval niet blijft hangen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:15

Visitor schreef:
Rivano schreef:

Deze zijn toch ook met Mountain horse speciale onderzolen te gebruiken? Dat de blokjes op het voetstuk passen in de blokjes van de laars? Leek me ook wat, maar de combi van laars+beugel vond ik te prijzig in vergelijking met de 20 euro voor de 'altijd goed' korfjes. Voor wedstrijden zou het ideaal zijn.

Klopt, je kan die schoenen/laarzen er in klikken of zo. Ik heb allen niet die schoenen/laarzen en heb dus gewone beugelblokjes erin gedaan.
Ze zijn inderdaad prijzig,

ik heb ooit eens een setje beugels en schoenen gewonnen van mountainhorse,
maar daar kun je ook prima met andere laarzen/schoenen op rijden...
die ribbels op de beugels staan in tegenovergestelde richting van de ribbels onder MH schoenen/laarzen, dus je schiet vrijwel nooit door naar voren/.hebt je voet op de juiste plek van de beugel...maar tis geen kliksysteem ofzo :)