[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngeK
Berichten: 892
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:35

Hoe zit het dan met schuiven? Ik snap dat geen enkel zadel van links naar rechts hoort te bewegen op je paard, maar als je als ruiter niet helemaal in balans zit, of door fysieke beperkingen zoals eboyjunior of doordat je gewoon nog wat te leren hebt ( :o ), is dan niet het ene zadel vergevingsgezinder dan het andere? Dan doel ik zowel op het overbrengen van de onbalans op het paard zowel als het werkelijk gaan schuiven van het zadel.

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:42

Vaak hoeven ze ook geen verstand van zadels / paarden te hebben om toch wel een inschatting te kunnen maken wat voor houding je klachten ten goede komt, als je ze even uitlegt welke opties er zijn :)

Een beetje capabele behandelaar die een beetje mee wil denken komt een heel eind.

Even een tip: in deze gevallen denken heel veel mensen dat ze een zadel met diepe zit nodig hebben.
Heel vaak blijkt in de praktijk echter dat dat juist het slechtste is dat je kunt doen omdat je bij de zoektocht naar een "diep zadel dat veel steun geeft" vaak terecht komt op een dressuurzadel waar geen recht stukje in zit en je in een vastzittende houding gedwongen wordt al bergafwaarts op de kromming van de lepel zittend....

Je lijkt dan een nette houding te hebben maar het is vaak funest voor de ontspanning, het juist kunnen kantelen van je bekken, het soepel meebewegen met / opvangen van de bewegingen van het paard, het aanleren van een goede onafhankelijke zit en het trainen van je buik- en rugspieren.

En dat alles is nu juist wat zo belangrijk is om rugklachten te voorkomen / verminderen :j

Ook hier geldt natuurlijk weer dat het voor de ene persoon anders werk dan voor de andere persoon, maar ik heb persoonlijk al zo veel ruiters in deze valkuil zien trappen :=

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:52

Of in de valkuil zien zitten :j

Ik vind het ook juist heerlijk om de ruimte te hebben om eens te gaan verzitten, die ruimte heb je in een dergelijk "dwingend" zadel niet ...

Sababber

Berichten: 2728
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:55

Aaah, daar zijn jullie gebleven. Ik had al bijna de politie gebeld, help topic kwijt! :')

kyara1989

Berichten: 653
Geregistreerd: 16-11-10
Woonplaats: oss

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:58

Ik heb een barefoot cheyenne wel van leer. Echt z'n fijn zadeltje :D!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:00

IngeK schreef:
Hoe zit het dan met schuiven? Ik snap dat geen enkel zadel van links naar rechts hoort te bewegen op je paard, maar als je als ruiter niet helemaal in balans zit, of door fysieke beperkingen zoals eboyjunior of doordat je gewoon nog wat te leren hebt ( :o ), is dan niet het ene zadel vergevingsgezinder dan het andere? Dan doel ik zowel op het overbrengen van de onbalans op het paard zowel als het werkelijk gaan schuiven van het zadel.



Even kort door de bocht;
Als je niet in balans zit heeft je paard daar altijd last van. Is het ene zadel dan vergevingsgezinder, ik denk het wel. Hoe meer je paard voelt van jou, hoe meer hij ook je onbalans zal voelen. In die zin lijken me hele zachte zadels zoals een fellsattel, barefoot zonder VPS, randolls en dat soort zadels minder geschikt. Aan de andere kant, als je goed voelt wat er onder je gebeurd leer je in deze zadels waarschijnlijk ook sneller voelen wat er mis gaat en hoe je dat kan corrigeren. Je zult dan misschien sneller van je eigen onbalans af raken.
Nu weet ik dat jij endurance en lange bosritten op het programma hebt staan, en dan zou ik eerlijk gezegd toch niet voor zulke zadels kiezen. Bij veel mensen zal het prima gaan, maar ik heb zelf toch iets meer vertrouwen in de drukverdeling van zadels die wat steviger zijn, zoals barefoot met VPS, trekker, freeform, hidalgo.

Qua schuiven, als je scheef zit dan zal elk zadel schuiven. Dat is bij boomzadels niet heel anders dan bij boomloos. Wat wél uitmaakt is je paard. Op een bolle IJslander zonder schoft zal elk zadel sneller schuiven dan bij een modelletje sportpony met een beetje schoft (zoals jou knapperd).
Ik zou die hernia en het schuiven van dat zadel dus niet als probleem van een boomloos zadel zien, maar meer als een probleem van de pony waar je toen op reed.

Sababber

Berichten: 2728
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:01

Ik heb trouwens mijn jaarlijkse wedstrijd dit jaar op de barefoot London gedaan, ging erg goed! Eerste geworden in de L2. Wel een wit dekje er onder, dus gewoon eerst de pad, dan dekje er op en dan het zadel :) Heb geen rare opmerkingen ofzo gekregen :)

lammie2701
Berichten: 3027
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in overijssel

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:09

hallo,
mag ik mij hier ook melden?
ik heb een friese merrie van 10 jaar en rijd tegenwoordig vaak met een hidalgo zadel...test ook wel eens nieuwe modellen samen met mijn schoonzus (zij en haar instructrice verkopen deze zadels ook www.hidalgo-zadel.nl) en echt ik vind dit superfijne zadels en dankzij deze zadels kan ik pijnvrij rijden ondanks mijn hernia.

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:28

Tuurlijk, welkom hoor :j

Met welk model rijd je of heb je gereden, en wat vind je van die verschillende modellen de voor- en nadelen en waarom?

Hoe meer kennis en ervaringsberichten over allerlei zadels, hoe beter :)

lammie2701
Berichten: 3027
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:47

pmarena schreef:
Tuurlijk, welkom hoor :j

Met welk model rijd je of heb je gereden, en wat vind je van die verschillende modellen de voor- en nadelen en waarom?

Hoe meer kennis en ervaringsberichten over allerlei zadels, hoe beter :)

De caracas zat op zich wel lekker, maar was in de uitvoering die ik testte net te klein voor mijn kont (een specialuitvoering kon dan wel in een grotere zitmaat).
de valencia zat echt heerlijk en vond ik het mooiste zadel, maar had ik toch last van de verhoogde voorkant
de mallorca vond ik ook prettig zitten, maar niet mooi
de venice is nu dan ook het zadel waar ik het meest op rijd en die zit heerlijk (is het zadel van schoonzus)
maar als ik zelf een type ga aanschaffen dan wordt het waarschijnlijk de combi tussen de valencia en de venice en dat is de hidalgo relvas...

mijn paard staat ook op de site en is de enige fries op de site...en ondanks dat mijn fries behoorlijk rondgeribt is en een vlakke schoft heeft, passen bijna alle type zadels op haar...al liggen de venice en de valencia en de caracas naar mijn idee wel het mooist/beste...

Phrono

Berichten: 8943
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:50

Shirley schreef:
Of in de valkuil zien zitten :j

Ik vind het ook juist heerlijk om de ruimte te hebben om eens te gaan verzitten, die ruimte heb je in een dergelijk "dwingend" zadel niet ...



Heel herkenbaar dit.. na verschillende dressuur en veelzijdigheidzadels ben ik op een westernzadel uitgekomen... heel fijn!

Ook mijn ghost zit lekker vrij, ik hou daar wel van.

Nu gauw even verder scrollen, ik ben benieuwd naar de foto's van de madrid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:51

@Lammie2701: Past de Venice 2 qua zitmaat wel fijn bij jou dan?

Ik heb nu zelf de caracas 2 (het testmodel van je schoonzus overgekocht) en die vond ik qua zitmaat groter voelen dan de venice 2, al blijft hij voor een 17,5 aardig aan de kleine kant.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:59

iemand ervaring met de bf arizona zonder vps?
rij nu met een cheyenne met vps maar heb een niet al te dure arizona gezien twijfel om over te stappen.

en iemand die evt nog een zadelhoes heeft voor de cheyenne?

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:00

BF Arizona zonder VPS heb ik altijd heel fijn gevonden.

Maar het is maar net wat je wilt, is een totaal ander zadel dan een Cheyenne met VPS natuurlijk :)

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:55

Pmarena hij ziet inderdaad super en ook een mooie rechte buik lijn dat viel me ook gelijk op de foto. Stal eigenaar houd het ook goed in de gaten dat hij niet te dik word wat dat betreft top stal. +:)+

Olikea

Berichten: 5462
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:14

Ik volg ook weer.. nice OP..
Heb het vorige topic ook trouw meegelezen, ga eens proberen wat meer te reageren hier.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:24

pmarena schreef:
BF Arizona zonder VPS heb ik altijd heel fijn gevonden.

Maar het is maar net wat je wilt, is een totaal ander zadel dan een Cheyenne met VPS natuurlijk :)



hmm tja dan is het wel een hele gok, maakt het vps heel veel verschil?

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:49

Toch wel behoorlijk :j

Maar dat is ook weer van persoon tot persoon afhankelijk hoe je dat ervaart.

Het kan al zo zijn dat een andere Cheyenne van dezelfde maat totaal anders aanvoelt....laat staan een heel ander model :)

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:15

kwestie van proberen dus, tja voor dat geld zou het kunnen maar straks blijf ik met het zadel zitten haha

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:21

Is het een maat 1 of 2?

maralyn

Berichten: 10500
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:29

Safiera schreef:
maralyn schreef:
Nou ik ben er ook weer bij.

Heb nog geen geschikt paard, dus heb ook nog geen geschikt zadel nodig!
Maar...
De overweging om boomloos te gaan, word wel steeds groter (geen wedstrijd ambities)

Maar....
Ik heb maat 36/38 en mijn vriend heeft herenmaat 50/52. En we gaan beiden rijden.
Wat is dan wijsheid? En wat zijn dan de geschikte maten?



Barefoot heeft nu de JustAdjust, daarbij kun je de zitting groter/kleiner maken en je kunt de dijwrongen verstellen. Misschien is dat iets? Sowieso vind ik zelf Barefoot wel een fijne instap geven naar boomloos rijden, je voelt de bewegingen van je paard er fijn doorheen, ze zijn niet gek duur, van goede kwaliteit en ze passen veel paarden. Alhoewel er natuurlijk ontzettend veel andere merken en modellen zijn, als BF niet werkt betekent dat niet dat boomloos niet werkt!


Het aller aller liefst ga ik naar barefoot. Zit 1 in de buurt bij me, waar ik een "proefzadel" kan lenen/ophalen/hoejehetookwiltnoemen.
Ik ga ook bij hem even informeren.

Maar.......

Eerst maar een ander (geschitk voor ons) paard.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:35

leuk!! Ik volg ook weer mee :j
Ik heb een Freeform voor mijn bolle Haflinger, heb sinds kort een 5-jarige paint waarvoor ik de Freeform ook ga gebruiken ;-)
Ik wil echt niks anders meer, straks eens opleggen want nu heb ik een paardje met wat schoft...eens kjiken of hij der goed op ligt ;)
Zal straks gelijk foto's nemen :)

Otti1977

Berichten: 3056
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:37

iana schreef:
leuk!! Ik volg ook weer mee :j
Ik heb een Freeform voor mijn bolle Haflinger, heb sinds kort een 5-jarige paint waarvoor ik de Freeform ook ga gebruiken ;-)
Ik wil echt niks anders meer, straks eens opleggen want nu heb ik een paardje met wat schoft...eens kjiken of hij der goed op ligt ;)
Zal straks gelijk foto's nemen :)

heerlijke zadels, de freeform! Ik heb hem ook, wil ook niet anders meer!

Jetta

Berichten: 3989
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:02

Mooi nieuw topic. Goeie opening. Ik ben er ook weer.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:06

pmarena schreef:
Is het een maat 1 of 2?


1