Mijn paard zegt iets anders dan de zadelmakers.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Mijn paard zegt iets anders dan de zadelmakers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:19

Dat is in ieder geval positief nieuws (had je foto's laten maken?)
Gelukkig is er dan nog geen schade door je vorige zadels, maar je paard geeft wel aan dat hij niets verderop de rug kan hebben. Het zal misschien tijd nodig hebben om het te laten verbeteren. Als het niet verbetert kun je misschien eens een bloedonderzoekje tegenaan gooien om te kijken naar de waarden van nieren en lever. Dat kan ook dit soort klachten geven.
Een 17,5" inch lijkt me wel te groot voor je paard. Hoeveel inch je als ruiter nodig hebt, heeft meer te maken met de lengte van je bovenbeen. Kies een zadel met een wat vlakkere zit en het zal niet zo snel te klein zijn. Let erop dat het zadel niet van die uitstekende kussens heeft want dat maakt een zadel zomaar een paar inch groter.
Wij hebben bijvoorbeeld een Albion zadel van 16,5 inch (valt als 17) waar ik met mijn 75 kilo dus ook nog goed in pas.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:11

um. Volgens mij geeft TS aan, dat 1 zadel haar en haar paard prima bevalt, alleen door de zadelpassers als niet passend wordt bestempeld!
Ik zou zeggen, lekker doorrijden
Met het zadel wat jij en je paard fijn vind, kan je paard nog groeien in de schouder en schoftspier...dat is het voordeel van niet klemmende bomen en geen voorsingel.
Bovendien heeft een zaldi een thermoplastische boom (dus geen hout) waardoor de boom zich enigszins aanpast aan de rug van je paard.
Alle dingen zijn nu uitgesloten van KS en artrose.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:48

panache schreef:
Nu vragen jullie je waarschijnlijk af waarom ik niet voor het Zaldizadel ga. Het punt is dat de schoft net te min vrij ligt met het ruitergewicht. Op lange termijn verplaats ik het probleem van achteren naar voren. (ookal vindt mijn paard het nu prima).

Misschien heb je dit over het hoofd gezien Nombrado? Lekker doorrijden op een zadel dat niet past is net zo min goed. Ik weet dat je distributeur bent van Zaldi. Dan zou je dit ook moeten weten lijkt me. Misschien kan jij TS een mooi aanbod doen? :D :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:04

Ik vind de zaldi wel mooi liggen. Maar ook te lang en te laag bij de schoft. Waarom probeer je niet de Zaldi in te ruilen voor een passende? Er zijn verschillende zadelmakers in nederland die dat wel doen.

Dan zou ik gaan voor een iets korter zadel met een uitgesneden kamer. Een vlakke zit geeft dan meer ruimte voor jou.
(Overigens ben ik 3cm korter en 15kg zwaarder. Ik heb ook gewoon een 17inch zadel en dat past door een vlakke zit prima hoor).

Heb je trouwens altijd een bontje onder je zadel zoals op de eerste rijfoto?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:08

Babootje schreef:
panache schreef:
Nu vragen jullie je waarschijnlijk af waarom ik niet voor het Zaldizadel ga. Het punt is dat de schoft net te min vrij ligt met het ruitergewicht. Op lange termijn verplaats ik het probleem van achteren naar voren. (ookal vindt mijn paard het nu prima).

Misschien heb je dit over het hoofd gezien Nombrado? Lekker doorrijden op een zadel dat niet past is net zo min goed. Ik weet dat je distributeur bent van Zaldi. Dan zou je dit ook moeten weten lijkt me. Misschien kan jij TS een mooi aanbod doen? :D :D

Als een paard er fijn onder rijd, en de ruiter ook. Er zelfs winstpunten gereden worden. Paard op de foto mooi de rug loslaat en staart draagt, dit naast je neergelegd moet worden omdat een zadelmaker zegt dat ie niet past?
Meetsysteem is onderweg. Dus paard kan gewoon opgemeten worden en zadel kán aangepast worden in de boommaat. (via een distibuteur van het merk)
Het zaldi zadel kan in de boommaat aangepast worden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:48

Dan is het toch opgelost? Maar dan ben ik wel benieuwd wat er gebeurt als je de boommaat aanpast en het zadel dus rechter komt te liggen.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:23

Zou een goede zadelmaker de Zaldi niet wat kunnen aanpassen? Ik schrik echt van de ligging van de Custom, al moet ik zeggen dat ik dit veel zie bij Custumzadels ondanks dat ze enorm populair zijn op t moment. Ik wacht het graag af bij dit merk, omdat ik vaker merken heel populair zie worden en dan langzaam na een jaar stort het in.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:36

Herkenbaar...
Bij mijn draversmerrie werd ook gezegt dat ik boommaat 31 moest hebben (Medium?)
Vond het ook zo raar hoog liggen (zoals het custom zadel)
Ze liep hier ook kort onder en niet ontspannen.
Nu ligt er een medium-wide op en deze sluit beter aan en ze loopt ook beter.
En dat terwijl ze zeiden dat medium-wide te ruim zou zijn :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:04

Door de boom te versmallen zal het zadel verder achterover komen te liggen, waardoor het dieptepunt te ver naar achteren komt. Verder blijven de singelstoten te ver naar achteren liggen met een paard met de singelplek naar voren. Ik zou dus niet gaan sleutelen aan die Zaldi, denk niet dat het er beter van wordt.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 20:24

Nombrado bedankt voor het opsturen van de Zaldi meter, mijn paard kwam rond de boommaat 29-30 uit. (dit is ook wat de zadelmakers bevestigd hebben)
Vandaag heb ik een Anatomica zadel gereden van mn stalgenoot. Dit zadel lag redelijk op mn paard, maar 17,5 was toch net iets te groot voor hem, maar toch liep hij er goed onder.

Ik heb gemerkt dat mijn paard het fijn vindt om veel schoftvrijheid te hebben. Ik heb voor 7 september een afspraak gepland bij Country Mill in Nijkerk, ik hoop dat zij wat voor mij hebben liggen en dan laat ik het daarna digitaal checken.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 20:28

Veulen84, ik gebruik inderdaad wel vaak een bontje, maar ik ben het bontje juist gaan gebruiken omdat het Zaldi zadel van voor wat te breed is.

Babootje ik heb inderdaad foto's laten maken ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:23

Graag gedaan
heb je ook gecheckt of het zaldi zadel wat je hebt wel een 32 is? (met de meter?)

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 21:39

nombrado schreef:
Graag gedaan
heb je ook gecheckt of het zaldi zadel wat je hebt wel een 32 is? (met de meter?)

Ja heb ik gedaan, 32.5 klopt.
Bij mijn fjord kwam 34 als boommaat uit (hij is rondgeribt), terwijl daar de 32.5 wel redelijk goed op ligt haha.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 10:02

Ik heb een zadel kunnen vinden. Ik ben naar Herman van den Bunt geweest. Mijn paard liep goed onder het zadel en het paste perfect! Het Zaldi zadel gebruiken we nu voor onze fjord. Bedankt voor de hulp en adviezen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:04

Fijn zeg. Wat voor zadel heb je nu?

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 13:53

Babootje schreef:
Fijn zeg. Wat voor zadel heb je nu?

Een kentaur met een smalle boom 17,5 inch :)