Zin/ onzin van zadeldrukmeting.... Country Mill bijv

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sok

Re: Zin/ onzin van zadeldrukmeting.... Country Mill bijv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:38

In m'n hoofd klonk het zo helder en goed... :') Heb ik schijnbaar vaker last van..
Maar volgens mij bedoelen we wel ongeveer hetzelfde :+

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:25

DL_ schreef:
Faya__ schreef:
Al geloof ik er ten eerste niet in, maar ten tweede 't gaat er toch om dat de druk overal gelijk is? Dus overal rood zou in principe ook goed moeten zijn.

Waar geloof je niet in? Zadelpassen of zadelmeetsystemen?
Het zijn geen geesten he, waar je wel of niet in gelooft en waarvan het bestaan niet is bewezen ;)

Overal te veel druk is ook niet goed, ook al is deze gelijk verdeeld. ;) Als het zo simpel was zouden er niet zoveel problemen met zadels zijn. :)

Ik geloof er niet in dat zadelmeters dat ding express helemaal op groen zetten.
Tja overal te veel druk, dan moet er een lichtere ruiter op.... Immers het ideaalste is als het gelijk verdeeld is, maar de druk wordt echt niet minder met een ander zadel, da's puur afhankelijk van gewicht.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:38

Sok bij de endurance zit je in het algemeen anders in het zadel. Je staat voor een groot gedeelte in de stijgbeugels en gooit ook meer gewicht op de voorhand. Een trektocht van meerdere dagen breng je vooral zittend door in het zadel. Denk dat het daar nog veel belangrijker is dat het zadel goed past. Je kunt trouwens in een half uur al met een verkeerd passend zadel je paard naar een rugblessure met zwellingen rijden ;-)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:01

Dinopino schreef:
Sok bij de endurance zit je in het algemeen anders in het zadel. Je staat voor een groot gedeelte in de stijgbeugels en gooit ook meer gewicht op de voorhand. Een trektocht van meerdere dagen breng je vooral zittend door in het zadel. Denk dat het daar nog veel belangrijker is dat het zadel goed past. Je kunt trouwens in een half uur al met een verkeerd passend zadel je paard naar een rugblessure met zwellingen rijden ;-)

Da's nou niet bepaald de bedoeling.. Maar okee, dan zijn we het oneens, dat mag ook.
' ;) '

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:14

Faya__ schreef:
Ik geloof er niet in dat zadelmeters dat ding express helemaal op groen zetten.
Tja overal te veel druk, dan moet er een lichtere ruiter op.... Immers het ideaalste is als het gelijk verdeeld is, maar de druk wordt echt niet minder met een ander zadel, da's puur afhankelijk van gewicht.

En waarop baseer je de 'wijsheid' dat overal te veel druk puur afhankelijk is van het gewicht?

Dat kan namelijk ook liggen aan een te nauw zadel; een te strak opgevuld kussen waardoor de kamer te nauw wordt, of een nauw kopijzer en ga zo maar door.

En als je er niet in gelooft, prima. Maar ik heb het zien gebeuren, en meer dan eens helaas. Sprookjes bestaan ook niet, helaas. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:51

Het is inderdaad wel balen als je als argeloze ruiter denkt dat je 100% goed zit als je flink wat centjes uitgeeft aan een zadelpasser met zo'n systeem, wat simpele uitleg krijgt, vervolgens "met eigen ogen" ziet dat het zadel geweldig scoort.... en je dan alsnog problemen krijgt omdat het zadel toch niet comfortabel voor het paard blijkt te zijn :(:)

Maar toch..... je bent daar als ruiter / eigenaar zelf bij en bedonderd worden dat kan je altijd.

Uitgaande van een fatsoenlijk persoon die komt passen, blijf ik het toch wel leuk vinden als je zelf ziet dat het ene zadel onrustige meetwaardes veroorzaakt terwijl het andere zadel daarin beter scoort, ik vind het toch wel prettig dat er meerdere methodes zijn dan alleen maar hopen dat je zadelpasser het bij het juiste eind heeft of dat je paard het wel duidelijk aan zal even als er iets mis is.

Want deze zijn allebei niet 100% betrouwbaar maar als je dan ook nog je eigen gezond kritische houding er bij neemt en zo'n zadeldrukmeting, dan heb je toch zoveel mogelijk "tools" om een goede indruk te krijgen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 18:29

Ik heb wel eens meegekeken met iemand die geen zadelpasser was en puur en alleen de metingen deed (dat zou dan zo onafhankelijk mogenlijk moeten zijn).
Ik kon echter bij het opzadelen al voorspellen waar de meting rood zou worden.
Daarbij keek hij ook niet naar de combinatie.
Ze reden ergens achteraf in een bak en hij zat in zijn bus en keek naar het schermpje.
Dat een totaal scheve combinatie dus het zadel naar rechts trok zag hij niet. De conclusie was dan dat het zadel scheef gevuld was. Kassa...100 euro voor de service en ruiter nog niets wijzer.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:41

en dat is nu net, wat 1 van de belangrijkste dingen is.
Als ruiter hoor je altijd de kussens en rechtheid van je zadel in de gaten te houden.
want of je paard scheef is, of jij als ruiter scheef zit, werkt dit de kussens scheef! Mooi voor je als ruiter, dat je zo , naast het voelen, goed in de gaten kan houden, of jijzelf of je paard recht is.

EefjedeKort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:10

Denk dat dit geen onzin is, als je een paard hebt met rijproblemen door de zit of problemen met de rug van het paard dan denk ik dat dit wel een goede oplossing is om te kijken hoe je de druk beter kan verdelen.