Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Sofy schreef:Shinedown: waar doe je dan je vingers/hand er tussen? Onderaan, boven op de neus, of aan de zijkant?
Ben echt nieuwsgierig nu waar dat dan zou moeten, en of iedereen dat op dezelfde manier doet! Aangezien de regel van 2 vingers wel redelijk algemeen geaccepteerd is.
.

alleen dan het hoofdstel wel achter beide oren langs.
Die zit nu dus wel iets strakker
saskiakefie schreef:Ja natuurlijk heeft het bit minder speling, maar dat komt omdat het paard zijn mond ook niet kan bewegen, hij kan 'm niet openen als je wat te hard inwerkt
Rena100 schreef:Heel herkenbaar. Ik heb zelf erg last van een onrustige hand, dat is inmiddels al heel erg verbeterd dankzij lessen, en heb een tijd terug de sperriem eraf gehaald en de neusriem zat sowieso al niet strak. Mijn paard geeft gelijk aan wanneer ik te weinig of te veel druk heb op de teugels, en zonder sperriem kan dat niet 'verhuld' worden dus kan ik daar extra goed opletten. Het is ook allemaal niet echt nodig.
GeekGirl schreef:Hier ook niks strak! Mijn singel sinds kort wel iets strakker, mijn zadel ligt heel stabiel op mijn paard dus ik had de gewoonte aangenomen om mijn singel niet goed aan te trekken, maar hij maakte eens een sprongetje opzij en toen hing ik met zadel en al onder zijn buik
Een neusriem en keelriem heb ik niet eens, ik rijd met een western one ear hoofdstel. Vindt mijn paard wel zo fijn, met neusriem schuurt hij altijd zijn hoofd en zonder doet hij dat niet.
Strakke neusriemen en sperriemen dienen volgens mij enkel om een onstabiele of te harde hand te verbergen, het paard kan immers zijn mond niet opendoen als het pijn doet. De hoeveelheid riempjes en andere hulpstukken die je nodig hebt om je paard te rijden, zegt volgens mij meer over de kunsten van de ruiter dan over het paard.