Hoe strak?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Hoe strak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:46

De singel doe ik wel redelijk strak. Met die ronde pony's van mij wil het wel gaan schuiven als ze er eens bokkend vandoor spurten. Als ze normaal lopen blijft hij wel netjes op zijn plek met een lossere singel, maar ik ga het risico niet nemen dat de ruiter er met zadel en al afschuift als ze eens de gekke 5 minuten hebben.

Neusriem gaat altijd redelijk los, ik houd ook niet van aansnoeren. Keelriem van mijn menhoofdstel doe ik overigens wel vrij strak. Als mijn pony voor de wagen gaat schudden moet ik niet hebben dat het hoofdstel afschiet. Met rijden zit hij zo los dat er makkelijk een vuist tussen past.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:48

Ik meet twee vingers rechtop het neusbeen. En dat meet ik bij een hannoveraanse neusriem.

Op dit moment zit hij iets strakker, maar dat komt omdat ik met mijn reservehoofdstel rij en daar zit de neusriem te hoog en te strak (maar het bit heeft wel nog zat gaten over). Alsnog kunnen er wel twee platte vingers op het neusbeen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:00

Da's inderdaad ook nog zoiets: twee vingers naast elkaar of twee vingers op elkaar (in de hoogte)?
Grappig dat zo'n simpele regel toch nog zo verschillend geïnterpreteerd kan worden :)

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:02

Sofy schreef:
Shinedown: waar doe je dan je vingers/hand er tussen? Onderaan, boven op de neus, of aan de zijkant?
Ben echt nieuwsgierig nu waar dat dan zou moeten, en of iedereen dat op dezelfde manier doet! Aangezien de regel van 2 vingers wel redelijk algemeen geaccepteerd is.

Geen idee, ik dacht eerst dat het bovenop de neus was (toen ik nog vroeger op de manege reed), maar dan zit hij bij sommige paarden wel echt heel los (ligt eraan hoe soepel het leer is). Dus meestal controleer ik het schuin aan de bovenkant. Bij mijn eigen paard kijk ik eigenlijk gewoon als ik een nieuw hoofdstel heb waar hij moet zitten, als naderhand het leer soepeler wordt kan hij soms weer een gaatje strakker omdat hij gaat schuiven. Meestal doe ik hem dan toch vast op gevoel denk ik :').

Bij mij is het trouwens 2 vingers naast elkaar.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:17

Bij mij is het twee vingers op elkaar, anders kan je er toch ook net zo goed maar één vinger tussen doen. :')

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:21

Heel herkenbaar. Ik heb zelf erg last van een onrustige hand, dat is inmiddels al heel erg verbeterd dankzij lessen, en heb een tijd terug de sperriem eraf gehaald en de neusriem zat sowieso al niet strak. Mijn paard geeft gelijk aan wanneer ik te weinig of te veel druk heb op de teugels, en zonder sperriem kan dat niet 'verhuld' worden dus kan ik daar extra goed opletten. Het is ook allemaal niet echt nodig.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:46

Nou ben werkzaam op manege en dan heb je soms idd van die leuke klanten die denken dat ze het even beter weten en gaan neusriem nog eens even strakker doen voordat ze opstappen en even flink sjorren aan de singel nou dan doe ik het gewoon weer even wat losser voordat ze weg gaan loop meestal als alles achter elkaar staat nog even een rondje om het te checken en dan desnoods nog even wat aan te trekken zit er niet op te wachten dat er klanten naast gaan zitten zelf vergeet ik regelmatig dat ik de singel strakker moet doen maar ja ben van mening dat als je recht boven je paard blijft dit geen probleem moet wezen. Als ik op mijn eigen paard ga rijden dan zit de neusriem vast maar zeker niet strak paard heeft in het verleden kaak gebroken en wil zeker niet dat ik dat super strak trek, wat de singel betreft die gaat meestal vast en onder weg check ik dit nog even maar dan trek ik echt paard niet doormidden.

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:39

Bij mij kunnen er 2 vingers tussen de neusriem, de sperriem gaat bij mij ook echt niet strak.
Ik singel altijd zo strak mogelijk aan, pony zet haar buik namelijk erg uit, dan kan hij na het instappen nog 1 gaatje en dan zit ie helemaal goed. (1 hand ertussen)

Starmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:16

IngeK schreef:
Vroegah heb ik geleerd: 2 platte vingers tussen neus en neusriem, een vuist tussen kaak en keelriem. Voor sperriempjes was geen regel.

Dit nog steeds eigenlijk, naja de sperriem gaat niet super strak, maar gewoon 'vast'.

J_en_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:58

Singel strak! Ben er namelijk al eens afgevallen door te losse singel. Neuriet vast maar niet dat je er niets meer onderkrijgt.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:02

Bij ons op de manege rijden we bijna alle paarden zonder neusriem alleen als
het echt nodig is maar volgensmij maakt een neusriem niet zo veel uit

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:03

ik doe alles ook wat aan de losse kant. wel zodat het blijft zitten, maar dat er genoeg speling en ruimte tussen zit.

ik singel wel altijd strak aan, hebben jullie er anders geen last van dat het zadel jou kant op komt bij het opstijgen? (zadel past goed, onlangs gecontroleerd)

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:47

wij hebben balkjes om op te stappen dus daar geen last van en bij de bak staat een krukje en in het bos staan wel omgevallen bomen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:28

Met mijn eigen paard en mijn leasepaard reed ik altijd zonder neusriem, dus eigenlijk alleen een kopstuk met een paar bakstukken en een dubbelgebroken trensje eraan. Mijn eigen paard heb ik indertijd zo ingereden en mijn leasepaard (bommetje) op deze manier doorgereden. Laatstgenoemde was overigens veel rustiger zonder neusriem dan met. Het aansingelen moest helaas bij mijn eigen paard (rondgeribt, geen schoft, korte rug) flink strak, anders lag je er in no-time naast met je zadel. Vandaar dat ik ook liever zonder reed, maar wel met barebackpad. Op mijn leasepaard hoefde ik niet zo strak aan te singelen en zelfs tussendoor niet extra aan te singelen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:36

Mijn singel doe ik gewoon vast. Niet aan sjorren maar gewoon aangesloten. Heb haar met mijn vorige zadel wel eens te strak aangesingeld en dan vertoont ze onwijs koliek verschijnselen. Loopt bijna niet, probeert steeds mesten en brieste heel hard met uitademen. Na een paar passen met het zadel eraf, diepe zucht en zonder zadel liep ze daarna prima. Niks geen rare symptomen gehad. Ik had de singel te strak...

Hoofdstel heb ik ook gewoon vast. Ik trek niets strak aan.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:42

Hier ook niks strak! Mijn singel sinds kort wel iets strakker, mijn zadel ligt heel stabiel op mijn paard dus ik had de gewoonte aangenomen om mijn singel niet goed aan te trekken, maar hij maakte eens een sprongetje opzij en toen hing ik met zadel en al onder zijn buik :)

Een neusriem en keelriem heb ik niet eens, ik rijd met een western one ear hoofdstel. Vindt mijn paard wel zo fijn, met neusriem schuurt hij altijd zijn hoofd en zonder doet hij dat niet.

Strakke neusriemen en sperriemen dienen volgens mij enkel om een onstabiele of te harde hand te verbergen, het paard kan immers zijn mond niet opendoen als het pijn doet. De hoeveelheid riempjes en andere hulpstukken die je nodig hebt om je paard te rijden, zegt volgens mij meer over de kunsten van de ruiter dan over het paard.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:26

Ik ben erg lui. Ik heb geen keelriem en geen neusriem.
Singel kan een vlakke hand tussen. Losser doe ik 'm niet, aangezien ik wel eens met zadel en al aan de zijkant heb gehangen...

Eigenlijk het zelfde verhaal als hierboven :D alleen dan het hoofdstel wel achter beide oren langs.

Paard heeft geen enkel probleem met opzadelen, aansingelen en opstappen. Werkt altijd mee (staat altijd los en gewoon stil), dus ik denk dat hij het wel prima vindt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:10

Ik ben wel achter iets gekomen wat ik te los deed :+
M'n kinketting van de S&T... waardoor de ketting zelf wiebelde en de stang wat doorsloeg ondanks mijn waslijntjes :') Die zit nu dus wel iets strakker :')

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 07:22

saskiakefie schreef:
Ja natuurlijk heeft het bit minder speling, maar dat komt omdat het paard zijn mond ook niet kan bewegen, hij kan 'm niet openen als je wat te hard inwerkt :=

Als het je gewoonte is hard in te werken, dan moet je gewoon niet op een paard gaan zitten. Zo kan je overal wel een martelwerktuig van maken, het gaat erom waarvoor het bedoeld is en hoe je het hoort te bevestigen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 07:26

Rena100 schreef:
Heel herkenbaar. Ik heb zelf erg last van een onrustige hand, dat is inmiddels al heel erg verbeterd dankzij lessen, en heb een tijd terug de sperriem eraf gehaald en de neusriem zat sowieso al niet strak. Mijn paard geeft gelijk aan wanneer ik te weinig of te veel druk heb op de teugels, en zonder sperriem kan dat niet 'verhuld' worden dus kan ik daar extra goed opletten. Het is ook allemaal niet echt nodig.

Paard geeft het ook duidelijk aan, omdat het dus echt veel minder prettig zit.... Ook met sperriem geven paarden aan of iets niet goed gaat, alleen herkennen veel ruiters die signalen niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:33

GeekGirl schreef:
Hier ook niks strak! Mijn singel sinds kort wel iets strakker, mijn zadel ligt heel stabiel op mijn paard dus ik had de gewoonte aangenomen om mijn singel niet goed aan te trekken, maar hij maakte eens een sprongetje opzij en toen hing ik met zadel en al onder zijn buik :)

Een neusriem en keelriem heb ik niet eens, ik rijd met een western one ear hoofdstel. Vindt mijn paard wel zo fijn, met neusriem schuurt hij altijd zijn hoofd en zonder doet hij dat niet.

Strakke neusriemen en sperriemen dienen volgens mij enkel om een onstabiele of te harde hand te verbergen, het paard kan immers zijn mond niet opendoen als het pijn doet. De hoeveelheid riempjes en andere hulpstukken die je nodig hebt om je paard te rijden, zegt volgens mij meer over de kunsten van de ruiter dan over het paard.

Hier ben ik het helemaal mee eens. :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:51

het oorspronkelijke doel van een neusriem was geloof ik dat het paard zijn kaak niet zou breken ofzo tijdens de oorlog? weet even niet meer zeker :P

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:05

lifaya schreef:
het oorspronkelijke doel van een neusriem was geloof ik dat het paard zijn kaak niet zou breken ofzo tijdens de oorlog? weet even niet meer zeker :P

Klopt!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:44

Ik ben niet zo'n straktrekker. Neusriem kunnen nog gewoon twee vingers tussen, evenals de sperriem, daar zit ook gewoon ruimte tussen. Keelriem hangt met een vuist er tussen, amar die heeft verder ook geen invloeden. Ik heb een aansnoerneusriem, maar gebruik hem niet zo. En ook met aansingelen ben ik geen aansjorrer. Al krijg ik wel heel vaak commentaar erover, dat hij zo los zit..... mijn zadel ligt goed, schuift niet (juist wel als ik enorm strak aansingel, want dan trekt de singel naar voren en trekt het zadel mee). Laatst een clinic gelezen en die vrouw kwam ook even aansingelen want die vond het maar niets. Zonder pardon en rustig aan doen HOP tig gaten erbij. En dat terwijl ik juist altijd zo rustig doe omdat ze wat singeldwangig is en ik daarom ook niet zo strak aansingel.... ik krijg er plaatsvervangende pijn van als ik dat zie!

xOtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:37

Alleen de singel gaat wel aardig strak , maar aan het hoofdstel gewoon de regels, en soms nog wat losser.