Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
smurffie schreef:Maar nombardo wat je zegt is heel tegendraads.
Enerzijds zeg je dat korte kussens slecht zijn want dat komt de druk op een te klein stuk. Anderzijds zeg je dat een lang zadel niet uit maakt want de ruiter zit niet op het achterste stuk dus daar is geen druk.
Zoals je het nu stelt maakt de lengte van je zadel enkel uit voor de ruiter. Overigens vrees ik dat je erg makkelijke paarden getroffen hebt als ze niet reageren op een te lang zadel, ofwel ze zitten daar al erg vast en hebben er geen extra pijn meer aan. Een osteopaat zou daar uitsluitsel over kunnen geven maar dat vind jij dan weer onzin..
Al met al denk jij te kunnen voelen wat er is, zonder vergelijkingsmateriaal en onderbouwing. Mijn inziens is dat erg onprofessioneel voor een zadelmaker.
nombrado schreef:(en een paard die beweegt brengt echt niet de lendewervels omhoog, wat ik hier af en toe als kreet voorbij zie komen)
een rug van een paard, hoort in de beweging recht te blijven , wel verend. Waarvanuit bewogen wordt is vanuit de achterhand. Niet vanuit de rug.