Is mijn zadel te lang voor de rug van mijn paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:01

Op de foto ziet het er heel netjes uit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:42

smurffie schreef:
Maar nombardo wat je zegt is heel tegendraads.
Enerzijds zeg je dat korte kussens slecht zijn want dat komt de druk op een te klein stuk. Anderzijds zeg je dat een lang zadel niet uit maakt want de ruiter zit niet op het achterste stuk dus daar is geen druk.

Zoals je het nu stelt maakt de lengte van je zadel enkel uit voor de ruiter. Overigens vrees ik dat je erg makkelijke paarden getroffen hebt als ze niet reageren op een te lang zadel, ofwel ze zitten daar al erg vast en hebben er geen extra pijn meer aan. Een osteopaat zou daar uitsluitsel over kunnen geven maar dat vind jij dan weer onzin..

Al met al denk jij te kunnen voelen wat er is, zonder vergelijkingsmateriaal en onderbouwing. Mijn inziens is dat erg onprofessioneel voor een zadelmaker.

ik zou het allemaal nog wat meer lezen wat ik gepost heb.
maar er wordt nu overal door "nieuwe" zadelmakers beweerd, dat de huidige zadels te lang zijn.
Terwijl dat veelal niet het geval is.
En idd. sommige merken vallen langer dan andere merken.
en 19 inch zadel, zal dus niet passen op een barokke paard bv.
Overigens zou ik iemand met zitmaat 19 op een barokke paard ook zeker geen zadel verkopen.
Vind gewoonweg het gewicht van de ruiter niet geschikt voor het paard .
Verder zijn er idd bepaalde merken die langer vallen dan anderen. (weet zo even niet welke) maar de foto's die hier veelal voorbij komen zijn echt niet te lang. (ook van de TS)
dat is die HYPe waar ik het over hebt.
Het lijkt mij sterk, dat men tegenwoordig , rijdend met kn, kieffer , kentaur, en noem nog eens oude merken, allemaal met te lange zadels aan t rijden is. Dan zouden er echt wel wat meer problemen moeten zijn.
en dan nog.
1 heel belangrijk onderdeel wordt elke keer vergeten. GOED rijden, weten waar je als ruiter mee bezig bent. Voelen wat je paard doet, en snappen hoe een paard beweegt
(en een paard die beweegt brengt echt niet de lendewervels omhoog, wat ik hier af en toe als kreet voorbij zie komen)
een rug van een paard, hoort in de beweging recht te blijven , wel verend. Waarvanuit bewogen wordt is vanuit de achterhand. Niet vanuit de rug.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:44

nombrado schreef:
Wat ik bij veel van de huidige paarden zie met hele korte kussens, en het ruitergewicht erboven is dat ze in 2 stukken gaan bewegen en zowat soms doorbreken ;(
het ruitergewicht MOET gewoon ondersteund worden door de kussens en het gewicht van de ruiter verdelen .

Complete onzin!!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:45

nombrado schreef:
(en een paard die beweegt brengt echt niet de lendewervels omhoog, wat ik hier af en toe als kreet voorbij zie komen)
een rug van een paard, hoort in de beweging recht te blijven , wel verend. Waarvanuit bewogen wordt is vanuit de achterhand. Niet vanuit de rug.

Niet vanuit de rug bewegen??
Een paard met rugproblemen kan zijn achterbenen niet eens optillen laat staan ze gaan gebruiken :+

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:41

Slotje voor overleg.