Zelf boomloos zadel maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 21:56

De christ Iberica is ook een zalig ding, mis het pad! Je zit er zo lekker zacht in :-). Daarom dat ik de uitdaging wel leuk vind!
Stukje schalmen is denk ik principe om een twist te maken in een westernzadel en dan verschillende laagjes over elkaar leggen, staat in boek beschreven van An Stohlman hoe je dat allemaal moet doen, maar daar heb ik nu net geen zin in, ziet er ongelofelijk moeilijk uit...
Dat stukje van 50 euro interesseert me wel. Waar kan ik die ergens vinden?
Bij startrekk zorgen ze ervoor dat er vorm zit in het leder (zoals de ruglijn van een paard verloopt, geen plat iets) en dat principe ga ik ook volgen om er een smallere twist van te maken. Stukje kan misschien ook handig zij, er ligt ook een mousse met verhoging vooraan, onder de zitting van de startrekk, die zorgt naast het gevormde leder ook voor meer twist.
Is het dit hier? https://www.nickerssaddlery.com/shop/sensation-ride-pommel-bolster/
Precies een uit de kluiten gewassen inlegkruisje met velcro opgenaaid _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:16

Dat ding heb ik in theorie nog ergens liggen hier van het Sensation zadel dat ik jaren geleden (2005 ofzo..?) heb gehad. Was het eerste dat ik er afgehaald heb, waardeloos onhandig ding, waarom zou je dat half voor / onder je muts willen hebben :P

Maar vraag me niet om het op te zoeken hoor ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 08:23

Haha, muts :-))) Heb al veel benamingen gehoord, maar deze is nieuw voor mij :D
Het lijkt me ook niet praktisch, is beetje raar om over te praten op een forum, maar eerlijk gezegd heb ik daar liefst zo weinig mogelijk druk...
Ik wil er zo'n dunne mousse onder steken zoals bij de startrekk. Nu alleen nog de vraag waar ik die dunne mousse kan vinden...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 08:31

Koper schreef:
Ik denk dat je zo'n extra tusseninstukje wel ook even goed moet schalmen. Afhankelijk van wat voor materiaal je gebruikt natuurlijk, zacht foam zal een minder hoekig probleem vormen onder je been dan vilt.

Inderdaad, zachte foam, weet jij waar ik die kan vinden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:33

Ken je dat blauwe spul dat in de kussentjes van de HM zadels zit toevallig....?

Dat is ook heel gaaf spul, lijkt wel een soort gel-achtig neopreen, heel apart...heel mooi afgerond ook.

Ik kan me voorstellen dat je dat "mousse" kan noemen...? :)

Je zou ook een echte zadelmaker kunnen contacteren natuurlijk, die hebben allerlei van dat soort heerlijk zachte materialen voor zadelzittingen.

Alhoewel dat ook weer iets persoonlijks is, de 1 wil een hele zachte "gel"-zitting en de ander heeft liever een harde zitting :P

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 08:38

Ik stuur je PB de foto door van de soort mousse die ik wil gebruiken.
Da's ook een idee! Had daar nog niet aan gedacht, ga eens aan m'n leraar vragen :-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:49

pmarena schreef:
Dat ding heb ik in theorie nog ergens liggen hier van het Sensation zadel dat ik jaren geleden (2005 ofzo..?) heb gehad. Was het eerste dat ik er afgehaald heb, waardeloos onhandig ding, waarom zou je dat half voor / onder je muts willen hebben :P

Nou, als het op een inlegkruisje lijkt :P

Zachte foam weet ik ook niet waar te vinden, in elk geval geen zachte foam die ook geschikt is qua drukverdeling. Ik heb wel een stuk zacht spul, ben van plan om een rijpad te maken en dan komen er stukken van dat spul op de zitting. Maar laat ik eerst maar eens beginnen met de panelen, als dat al niet lukt heeft de rest ook weinig zin :P

Mijn foam (wat ik dus voor die zitting wil gebruiken) zit nu nog aan de onderlegger die ik bij mijn "engelse" (eigenlijk Deense) boomloosje kreeg. Onderlegger is te lang aan de onderkant en er moeten dus stukken af. En die stukken wil ik voor de zitting gebruiken.

Maar dat is het wilde idee. Eerst maar eens kijken hoe die panelen lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:57

pmarena

Re: Zelf boomloos zadel maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:01

Dat dingetje stelt overigens echt niks voor hoor, is gewoon een kussentje :P

Ik heb ook nog een stel Sensation-zadelkussentjes liggen, is ook een vilt-achtig materiaal, zijn vrij smal waardoor je ook al een wat smallere zit krijgt. En nog een losse zitting ook trouwens, best mooi materiaal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:02

Daarom wil ik het ook zelf gaan maken, ga echt geen 50 euro betalen voor een stukje schuim :Y)

Wat voor kussentjes zijn dat dan, die jij hebt liggen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:19

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:28

Het ziet eruit als vilt in nylon.

Die sensations hoor ik veel goeds over maar nou net de zitting vind ik niet om aan te zien aan die dingen := Net zoals die trekkers: mensen die er laaiend enthousiast over zijn maar dat vréselijke boogje aan de voorkant. Daarom alleen al hoef ik er geen :o

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 09:40

Ik heb zo'n trekker gehad, maar van mij was 't systeem dat me niet aanstond, ook de dikke latex kussens vond ik veel minder goed dan bvb plattere panelen, alhoewel de trekker in eerste instantie perfect lag op mijn paard. Ik hoorde al slechts over latex kussens en ook over het feit dat de kussens aan de achterkant kunnen gaan 'graven' in de spieren bij langere tochten. Heb het zadel dan weer verkocht. De espanola kan ik mooi combineren met de corrector, met de trekker lukte dat niet.
Heel erg bedankt voor de link! Ik ben toch meer te vinden voor een fijne mousse die bevestigd is op voorgevormd leder, dat zit echt zalig, niet te hard en niet te zacht. De sensation zitting lijkt me te dik.
Thx Pmarena voor de tip, ik ga op jacht naar zo'n mousse ;-).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:44

Die kussentjes als vilt in nylon? :)

Is het niet echt hoor, die van mij althans.
De buitenzijde is ook pluizig, dat je er pluizen af trekt als je er klittenband op doet zeg maar. Lijkt gewoon geheel vilt-achtig dus :)

De zitting die ik hier heb liggen is juist helemaal niet dik :) Is heel soepel leder met een hele soepele vulling, en heel mooi voorgevormd. Hooguit een cm dik schat ik zo. En met een mooie vrije ruimte voor de schoft, vond ik wel de moeite waard om van daar uit verder te gaan met het zadel-bouw-idee destijds :P

Dingetje weegt niks en kun je gewoon oprollen, zo soepel is het, echt heel mooi zacht leer :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:52

pmarena schreef:
Die kussentjes als vilt in nylon? :)

Ja, die in de link. Vilt zonder iets eromheen lijkt me niks, dat slijt toch veel te snel lijkt me?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:58

Niet als je het ergens in doet zoals in een pad?

Bij de Sensation zaten ze ook echt in het zadel, dat kon je aan de onderkant open maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:00

Ja okee, het moet wel ergens ín. Maar dan lijkt het me dat je de pad af en toe ook wil wassen, kan haal je natuurlijk eerst de inlage eruit maar het lijkt me handiger als die inlage dan gewoon verpakt is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:01

Mja, ik zou niet weten waarom?

Maakt mij niet uit of er nog een laagje omheen zit, als ik hem toch al ergens in gebruik :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:47

Oeh! Één van mijn buren heeft een bank bij het grofvuil gezet, die bekleding is nu van mij! Mooi stevige stof, die komt volgende week om mijn inlages heen! Eerst maar eens laten opdrogen :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:48

Hihi, handig! Zo kom je nog eens aan je spullen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:50

Scheelt weer een paar euro :D Het is wel wat rafelig dus wordt goed vastnaaien. Maar is heel bruikbaar spul. En natuurlijk ook aardig grote stukken :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 13:51

Weet iemand waar ik van die brede, goed klevende velcro kan vinden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:00

Gewoon bij fourniturenzaakjes of marktkraampjes.

Als je het over dat 5 cm brede klittenband-op-rol hebt :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:02

Dat lijkt me ook het handigst inderdaad. Geen idee eigenlijk, klittenband vind ik niet fijn dus ik heb er ook nooit naar gezocht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:07

Dat klittenband van tegenwoordig daar word je ook helemaal leip van, ik krijg de seatsavers bijna niet meer van de zadels af joh zo sterk is dat spul geworden -O-