Paardenmateriaal opknappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zorro_

Re: Paardenmateriaal opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:20

Wauw dat zadel! Wat enorm gaaf zo'n projectje! Fijn dat je dit topic hebt geopend, het zet ook mij aan het denken. Ik zal eens kijken of ik nog wat oude spullen kan vinden :))

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:47

Nee, tis een billy cook reiner.
Pfoe, waar vind ik zo'n verf eigenlijk? :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:32

Ergens hier op HAR loopt net een topic over harnachement verven. Gaat voornamelijk over hoofdstellen maar misschien heb je er toch wat aan?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:33

Zal eens kijken :)

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:49

Wat een leuk topic!
Ik heb toevallig afgelopen jaar een oud zadeldekje opgepimpt. Ik vond hem niet mooi meer (wat saai), maar de kleur staat wel heel gaaf op mijn paard. Dus samen met mijn zusje het opgepimpt. Krijg er veel complimenten over op stal :p

Afbeelding

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:01

Wauw dat zadeldekje is echt goed gelukt! :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:03

Moooooii!! Hoe heb je dat gedaan?!

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:07

Koper schreef:
Moooooii!! Hoe heb je dat gedaan?!

Haha, heel simpel. Op de markt twee biesjes, een gouden en een zilveren, gekocht voor een paar euro. Deze met de hand erop genaaid en de uiteinden met een lijmpistool dicht gelijmd. Vervolgens een ontwerp gemaakt van een kroontje en deze met een hotfix apparaatje en gouden/zilveren/rode steentjes op het dekje gelijmd. In totaal misschien 14 euro voor het oppimpen kwijt geweest. Het resultaat een uniek dekje dat niemand anders heeft haha.

Mijn zusje heeft ook al een hemdje van me geblingt met hotfix, net als een zadeldekje en wedstrijdjasje van een meisje hier op stal. Ze is nu bezig met een ander hemdje van me :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:11

Ga zo het topic door lezen :D
Tellen trailers ook mee :+

Al plaats ik hier en daar wel eens een update maar ik wil wel een foto reeksje plaatsen mocht daar interesse voor zijn ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:12

Aha, vooral het kroontje vroeg ik mij af kimmutjuh. Slim bedacht!

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:26

rommulus schreef:

Ik ga waarschijnlijk ook een opknap trailer kopen. De bodem en wanden zijn allemaal goed, maar hij heeft heel nodig een wasbeurt en een likje verf nodig. Als ik hem gekocht (ze houden hem nu even voor me apart) en opgeknapt heb, zal ik hier wel een before en after foto plaatsen :p

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:31

Kimmutjuh89 schreef:
rommulus schreef:

Ik ga waarschijnlijk ook een opknap trailer kopen. De bodem en wanden zijn allemaal goed, maar hij heeft heel nodig een wasbeurt en een likje verf nodig. Als ik hem gekocht (ze houden hem nu even voor me apart) en opgeknapt heb, zal ik hier wel een before en after foto plaatsen :p

Die van mij heeft een hoop meer werk gehad en heeft die nog te gaan ;)
Als je hier gaat kijken zie je tot hoever ik ben.
http://www.mijnalbum.nl/Album=O3TU3EAG
Laatst bijgewerkt door rommulus op 09-10-13 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:32

Dat heb je echt heel mooi gehotfixt! Die kleine priegelsteentjes in zo'n druk patroon leggen lijkt me best pittig!

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:43

rommulus schreef:

Wow! Dat is idd een hele klus!
Hey, wat heb je gebruikt voor de wieldoppen/velgen? En hoe heb je de kap weer zo mooi gekregen?

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:44

Bhriseis schreef:
Dat heb je echt heel mooi gehotfixt! Die kleine priegelsteentjes in zo'n druk patroon leggen lijkt me best pittig!

Thanks! Ja, dat was wel even ploeteren. Vaak de vingers verbrand :(:) Maar het resultaat mag er zijn :p

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:58

Kimmutjuh89 schreef:
rommulus schreef:

Wow! Dat is idd een hele klus!
Hey, wat heb je gebruikt voor de wieldoppen/velgen? En hoe heb je de kap weer zo mooi gekregen?

Voor de velgen ?
Wat voor verf bedoel je ??
Die hebben eerst een roest stoppende behandeling gehad en daarna gewoon dezelfde lak als het frame gekregen.
Het nadeel is eigenlijk ook voor het frame dat ik sommige plekken gewoon niet mooi glad kreeg.
Oude lopers ed kreeg ik er gewoon weg niet af.

Die kap heeft een hoop reparatie werk gehad.
Dit is niet voor de gemiddelde doe het zelver !!!!!
De materialen zijn niet helemaal zonder risico en of makkelijk te verwerken, de lak vreet bv rollers op en alles is 2 componenten.

De scheuren zijn met glasvezel en epoxy gedaan : niet echt gevaarlijk spul om mee te werken maar zodra je het op je houd krijgt kun je of wachten tot het er af slijt of het er af knippen.
En het verwerken is niet erg makkelijk vandaar ik het door mijn vader heb laten doen.

De plamuur kan eigenlijk iedere dodo wel :+
Is een kwestie van zo snel mogelijk smeren en proberen zo vlak en mooi mogelijk.

De lak lagen is een redelijk agressief goedje en ook 2 componenten.
Het idee van deze lak is dat het de oude lak deels oplost zodat het geheel wat steviger, beter hecht en sterker word.

Mijn advies mocht je je kap willen opknappen.
Doe dit niet zelf zonder dat je weet wat je doet of iemand over je schouder mee kijkt die dat kan.
De kap moet helaas nog wel een keer omdat er stukjes roller in zit :+

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:01

rommulus schreef:
Voor de velgen ?
Wat voor verf bedoel je ??
Die hebben eerst een roest stoppende behandeling gehad en daarna gewoon dezelfde lak als het frame gekregen.
Het nadeel is eigenlijk ook voor het frame dat ik sommige plekken gewoon niet mooi glad kreeg.
Oude lopers ed kreeg ik er gewoon weg niet af.

Die kap heeft een hoop reparatie werk gehad.
Dit is niet voor de gemiddelde doe het zelver !!!!!
De materialen zijn niet helemaal zonder risico en of makkelijk te verwerken, de lak vreet bv rollers op en alles is 2 componenten.

De scheuren zijn met glasvezel en epoxy gedaan : niet echt gevaarlijk spul om mee te werken maar zodra je het op je houd krijgt kun je of wachten tot het er af slijt of het er af knippen.
En het verwerken is niet erg makkelijk vandaar ik het door mijn vader heb laten doen.

De plamuur kan eigenlijk iedere dodo wel :+
Is een kwestie van zo snel mogelijk smeren en proberen zo vlak en mooi mogelijk.

De lak lagen is een redelijk agressief goedje en ook 2 componenten.
Het idee van deze lak is dat het de oude lak deels oplost zodat het geheel wat steviger, beter hecht en sterker word.

Mijn advies mocht je je kap willen opknappen.
Doe dit niet zelf zonder dat je weet wat je doet of iemand over je schouder mee kijkt die dat kan.
De kap moet helaas nog wel een keer omdat er stukjes roller in zit :+

Nee, ik bedoelde meer hoe je hem weer zo mooi schoon en blinkend heb gekregen. Ik ga de kap er niet afhalen, maar misschien kan ik er were voor zorgen dat hij gaat blinken ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:05

Ehhh nee dat kan niet zonder hem opnieuw te lakken.
Tenminste als het niet schoon te krijgen is, je kan evt wat kunnen proberen met autopoets.
En als je dat goed wil doen zou ik hem lekker naar een botenbouwer gaan en die vragen of die dat kan.
De pest is met de gemiddelde lakken dat die wel even houden maar naar een jaar toch echt gaan bladeren.
Het zelfde wat ik waarschijnlijk met het frame en de velgen ga krijgen dus daar heb ik een extra pot verf voor staan dat op het moment dat er iets los begint te laten ik het gewoon weer bij kan werken.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:41

Ik weet niet wat er ineens in mijn hoofd gebeurde maar ik ben net na 1 uurtje naaien klaar met de staartflap van paardlief zijn deken. Lag er bijna af en vind het wel fijn als hij straks warme billen heeft in de koude wind dus aan het naaien gegaan, en moet zeggen; stond best wel van mijn eigen kunsten te kijken! (en mijn moeder ook :') )

Hierbij wat foto's, heb het met een dikke naald en touw wat ik met vlechten gebruik gedaan.
Had dit nog liggen en is sterk genoeg, kwam er nog best makkelijk doorheen.

Afbeelding
Begin

Afbeelding
Eerste steek

Afbeelding
Stukje verder

Afbeelding
Klaar!

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:05

Hihi, ik ben ook een deken wat aan het veranderen. Ik heb een ongevoerde regendeken van Amigo, en de flappen aan de voorkant komen steeds tegen de knieën van mijn ruin. Dus ik heb er een stuk af geknipt. Als het is omgebiesd zal ik er een foto van laten zien.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 21:06

Ik heb afgelopen week mijn deken ook gemaakt :D Ook een gesloopte staartflap en een buikriem die aan beide kanten gescheurd was. Ziet er ook weer als nieuw uit :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:57

Ik was me altijd aan het ergeren aan de enkele bilriem van mijn Amigo's (merrielief plast er altijd overheen en daardoor haar hele benen onder :r :(:) ), dus heb nu de beenriemen van mijn oude kapotte dekens afgetornd en die op de Amigo's gemonteerd :Y) Blijft nog aardig goed zitten en paard hoeft niet meer dagelijks in het sop :D

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:15

Dat heb ik ook gedaan met mijn Rhino deken Vientje..
Mijn merrie zeek ook dat touwtje achter haar bips vol met als gevolg dat ik de sluitingen van de onderdekens niet meer los kreeg (huidvet en bah) en verbleekte benen van de zeik.. Daar hadden ze van mij wat langer over na mogen denken ;)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:21

Ja echt jammer hè, voor de rest zijn het fantastische dekens! De dag dat ze diezelfde deken in een uitvoering met beenriemen ipv alleen bilkoord uitbrengen sla ik er direct een stapel van in. Tot die tijd maar crea bea met naald en draad :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:25

Ik vind het juist prettig, 1 bilkoord achterlangs. Hoewel ik het nylon koord (band eigenlijk) eraf heb gehaald en voor een knutselproject heb gebruikt. Aan m'n deken zit nu een strotouwtje achterlangs. Dat kan niet los, en dat wil ik ook niet. Voorsluitingen en singels vind ik al meer dan genoeg geklungel. Het is nu: deken op paard, voorsluitingen vast en dan de achterkant hotseflots in één beweging over z'n kont en het zit ook meteen goed omdat de touwtjes de deken als het ware in model houden. Staart erdoor, singels vast en geen gedoe met koorden die om z'n benen heen moeten. Dat is allemaal extra werk en het lijkt me voor een paard ook niet prettig, zo'n constructie om en tussen z'n benen. Het scheelt denk ik wel dat ik een ruin heb.