Begin er al gek van te worden, ook in het zadeldrama... :(

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Begin er al gek van te worden, ook in het zadeldrama... :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:25

Overigens vind ik Rosner zadels best een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Misschien heb je alleen een bredere boom nodig?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 17:34

Meer dit dus?

Afbeelding

Afbeelding

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 17:38

Overigens zijn deze foto's van vorig jaar winter, 3,5 jaar oud.

Hmm bij Divoza wouden ze mij precies dezelfde Rossner (ook qua boommaat e.d.) verkopen toen ik daar was. Heb ondertussen op zoveel dressuurzadels gezeten dat ik tot nu toe het meeste neig naar Zaldi, dit ligt op paard tot nu toe het beste en zit er zelf ook nog eens fijn in. Maar goed, Rossner heeft juist meer die uitstekende kussens??

Hier een foto met mijn Rossner erop:
Afbeelding

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:51

Babootje schreef:
Ik ben het wel met Nombrado eens. Een zadel moet gewoon goed liggen (elastieken singel of niet). Een elastieken singel is gewoon wat comfortabeler voor het paard.

Ja maar niet ieder paard is ideaal.
Niet ieder paard heeft een schoft of duidelijke schouder en niet ieder paard heeft een singelplek die mooi recht naar onder ligt.
In zulke gevallen werkt elastiek gewoon niet goed. Als je een typisch 'race'paard hebt dan gaat de boel gewoon naar achteren en als je een echte ton hebt dan gaat het overal heen. Dat is gewoon natuurkunde. Maakt je paard veel kracht vanuit de schouder en er is geen buik, dan is er dus geen balans. Kan het zadel echt niets aan doen.
Daarom is springen met een volbloed type ook vaak gewoon gevaarlijk zonder borsttuig. Meestal gebruiken die ruiters elastiek aan de singel. Door het ritmisch uitzetten en krinpen in de beweging gaat een elastiek naar de plaats met de minste weerstand: de lies.
Nombrado heeft Pre's. Daar maakt het doorgaans geen fluit uit of er een singel aan zit of niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:59

Sizzle schreef:
Babootje schreef:
Ik ben het wel met Nombrado eens. Een zadel moet gewoon goed liggen (elastieken singel of niet). Een elastieken singel is gewoon wat comfortabeler voor het paard.

Ja maar niet ieder paard is ideaal.
Niet ieder paard heeft een schoft of duidelijke schouder en niet ieder paard heeft een singelplek die mooi recht naar onder ligt.
In zulke gevallen werkt elastiek gewoon niet goed. Als je een typisch 'race'paard hebt dan gaat de boel gewoon naar achteren en als je een echte ton hebt dan gaat het overal heen. Dat is gewoon natuurlunde.
Nombrado heeft Pre's. Daar maakt het doorgaans geen fluit uit of er een singel aan zit of niet.

oef, betreffende de pre, vergis je je daar lelijk in.
Nombrado heeft een zeer korte rug, en veel front
daar moet mijn kleine billen ook nog op ;)
Die duwt een niet goed passend zadel echt naar achter, dat ik terecht kom op zijn kont (elastiek of niet :D )
korte kussens of niet.
Nombrado heeft ook een lang doorlopende schoft (zit echt bij hem in het midden) daar hoort dus het diepte punt van het zadel te liggen.
Doe ik daar korte franse kussens op? dan beweegt ie alsof ie moet poepen :o
Doe ik daar gewoon keilkussens op (waarvan iedereen zou zeggen, zadel is veeeel te lang) dan loopt ie de sterren van de hemel *D
Mijn moto, zoveel mogelijk draagvlak kussens (achter je billen in ieder geval, anders zit je daar met je kont op te douwen) en het diepste punt in het dieptste punt van je paard.
Gelukkig heeft zaldi niet extreem lange zadels, dus heb ze eigenlijk altijd allemaal ingereden met de new kent
en nu de san jorge of nog steeds de new kent.
en vooral....goed leren rijden :D

oja, maar springen doe ik niet met ze hoor

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:17

Ik zeg toch al dat niet ieder paard ideaal is :)
Ik heb ook niets gezegt over kort. Ik wet hoe moeilijk het is om goede zadels te vinden voor een PRE en vooral voor de bijbehorende ruiter. Maar dat zijn echt hele andere problemen dan het hazewindhond model.
Het paard op de foto heeft momenteel heel duidelijk een rug die naar achter afloopt en geen buik, dat is gewoon echt moeilijk als het paard wel veel kracht in de schouder heeft. Dat is echter niet het probleem waar je gemiddeld met een PRE tegen aan loopt (of hij komt net vers van de vrachtwagen uit spanje misschien).

Edit: De singel op de foto is inderdaad zo'n singel dat maar een heel klein draagvlak heeft.
Ze zijn in zijn geheel wel breed, maar de band in het midden is het deel dat de krachten verdeeld. Je zou eens kunnen kijken naar een singel dat uit twee banden is opebouwd.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 18:48

Dit is de singel van het vzh zadel, rijd ik al een tijdje helemaal niet meer mee overigens. Heeft er wel altijd aangezeten, nooit problemen mee gehad. ;)

Mijn dressuursingel is zo'n wat simpelere katoenen, loopt gewoon rechtoe rechtaan zegma. Heeft wel weer 2 banden waar 'druk' op staat. En 3 'stukken' die meer voor de opvulling zijn als het ware.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:01

_Marinke_ schreef:
Dit is de singel van het vzh zadel, rijd ik al een tijdje helemaal niet meer mee overigens. Heeft er wel altijd aangezeten, nooit problemen mee gehad. ;)

Mijn dressuursingel is zo'n wat simpelere katoenen, loopt gewoon rechtoe rechtaan zegma. Heeft wel weer 2 banden waar 'druk' op staat. En 3 'stukken' die meer voor de opvulling zijn als het ware.

ah, ok. Je hoeft er ook geen 'problemen' mee te hebben, maar het kon je evt helpen je schuifprobleem iets te verlichten.
Schuiven je beide zadels nu naar achteren trouwens?
Bij je dressuurzadel kun je, als je gebruikt maakt van een V-systeem met voorsingel, ook nog proberen om je singelstoten te kruisen (als je dat nog niet gedaan hebt). Het kan soms (hoeft niet) net een verschil maken. Als je gewoon standaard singelstoten hebt (3 in het midden) dan heeft dat sowieso geen zin.

Bij een V-systeem kun je daarnaast nog overwegen om een klein steekje door de V-strap te maken zodat hij geen schuifbeweging meer maakt (en daardoor de zwaartekracht ritmisch volgt) en de voorste singelstoot een gat losser te laten. Je zadel wordt dan aan de voorkant minder tegen de schouder gezet.

Wat verder nog evt kan helpen is een zachtere veerkrachtige vulling.
Ik heb zelf ook een tijd met een Rossner (amerika) gereden (op een kaarsrechte tuiger) en daar lag hij pas goed op nadat ik de originele (vrij harde) vulling had vervangen door echte wol.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 19:07

Heb er zowel een zadel opgehad als met V-systeem, als gewone singelstoten (dressuurmodel wel). Maar het probleem blijft.... Wel bedankt voor de tips wat betreft het V-systeem!! Maar bedoel je met steekje dat je hem vast naait aan elkaar?? of hoe moet ik het zien?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:15

_Marinke_ schreef:
Maar bedoel je met steekje dat je hem vast naait aan elkaar?? of hoe moet ik het zien?

:j

Ook te nog uit te proberen is een dun (goedkoop) zadelvormig sjabrakje. Klink misschien raar, maar je maakt daarmee het schuivende vlak wat kleiner en het vormt zich meer naar je zadel ipv een extra laag te maken.

en verder.... je paard zijn buik gewoon volproppen met hooi :P

Ik zou trouwens toch ook echt gewoon eens de duurdere merken proberen hoor. Je hoeft niet direct iets te kopen. Maar als je dan wat vind wat wel goed ligt dan kun je in iedergeval gerichter zoeken of toch maar even verder sparen. Kijk bij zo'n rug maar vooral naar zadels uit Engeland, die zijn toch net iets vaker geschikt voor zulke rechte ruggen. Een te 'rond' zadel verergert je problem nog meer omdat je dan het 'wip-wap' verschijnsel krijgt en zo wip-wapt hij dan mooi naar achteren van de rug af.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:29

als ik naar de foto in OP kijk naar de zweetplek, dan lijkt mij dat het zadel daar mooi achter de schouder ligt :j niet verkeerd dus!

of heb ik het niet goed begrepen?

vaak denkt men dat het zadel voorop moet liggen ,maar 2 cm achter de schouder is de goede plek.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:19

Marinke, ik had je een pbtje gedaan of je het al wist van mijn zaldi zadel die je gepast hebt? Misschien niet helemaal goed overgekomen? Gr. Claudia

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:26

Ik vind HDR fijne zadels. Te koop via Bestfit.nl
Zijn goed aan te meten en niet gek duur.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:10

Op de foto zie je pas echt goed wat een lastige bouw het paard heeft. Hazewindhondmodel van Sizzle is een uitstekende benaming. Je zou ook nog een borstsingel of voortuig kunnen proberen. (wordt gebruikt bij springpaarden om het zadel op zn plaats te houden).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:13

Zaldi fijne zadels en mooie prijs kwaliteit !
Elastieken singel , leerde dat dat niet oke was omdat je dan vaak te strak aansingeld .
Toch heb ik beide zijde elastiek in ee zachte lederen singel en mijn paard word er nog blijer van .
Veel meer beweging .
Dus voor mij voortaan elastiek in de singel .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:23

Ze hebben nu van zaldi van die super boterzachte leren singels, met in het midden elastiek, druk wordt goed verdeeld.
Hoe is het afgelopen Marinke? Nog geslaagd?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:18

nombrado schreef:
Ze hebben nu van zaldi van die super boterzachte leren singels, met in het midden elastiek, druk wordt goed verdeeld.

Deze singel heb ik al een tijd geleden besteld bij Nombrado voor bij mijn Zaldi zadel, super fijne singel.Ik verkoop hem bij mijn Zaldi zadel omdat de kleuren mooi passen.
Ik heb nu een custom zadel besteld in de kleur bruin met conjak/oranje stiksel, en de singel van de san jorge in het bruin past daar weer perfect bij dus ga hem zeker weer bestellen :))

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:28

CK88 schreef:
nombrado schreef:

Deze singel heb ik al een tijd geleden besteld bij Nombrado voor bij mijn Zaldi zadel, super fijne singel.Ik verkoop hem bij mijn Zaldi zadel omdat de kleuren mooi passen.
Ik heb nu een custom zadel besteld in de kleur bruin met conjak/oranje stiksel, en de singel van de san jorge in het bruin past daar weer perfect bij dus ga hem zeker weer bestellen :))

ow echt? Dan moet er in die kleur ook een hoofdstel bij te vinden zijn...De Zaldi San Jorge hoofdstellen hebben ook met biesjes, oranje stiksels e.d
heb je een voorbeeld kleur van je custom zadel?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:09

Oei, nee nog geen voorbeeld foto want het duurt nog 8 weken voordat ik mijn zadel heb. Maar het is een donkerbruin zadel met oranje (custom noemt het conjak) bies en piping. Heb je een foto van de het hoofdstel?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:21

CK88 schreef:
Oei, nee nog geen voorbeeld foto want het duurt nog 8 weken voordat ik mijn zadel heb. Maar het is een donkerbruin zadel met oranje (custom noemt het conjak) bies en piping. Heb je een foto van de het hoofdstel?

Zowel ST en TR hoofdstel als gewoon te krijgen.
Je hebt 4 soorten bruin van zaldi , donkerbruin (zie onderstaand) london, tostado (donker london) en havana, allemaal te krijgen met oranje piping.
Afbeelding
Afbeelding

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:22

Super mooi! Maar zoek eigelijk rondgenaaid :\

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:26

hmmm....moet ik ff zoeken.
ze hebben wel weer nieuwe modellen hoofdstellen. Maar of die in deze kleurencombies te krijgen zijn moet ik ff vragen.
je bent ook helemaal niet moeilijk hahahahahahaah

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:29

neuh, hoe kom je erbij! :P

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:31

zoek je trens hoofdstel of st en tr?