Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Wendy schreef:Natuurlijk is het wel een rage. Het bitloos rijden is de afgelopen jaren ongekend populair geworden. Waardoor veel mensen overstappen omdat het zogenaamd vriendelijker zou zijn.
Als dit geen rage is, dan weet ik het niet meer.

Muppett schreef:Mijn merrie loopt super op een academische kaptoom. Lekkerder dan op een bit, dus waarom zou ik een bit inhangen? Ik rijd wel af en toe met bit omdat ik vind dat we dat allebei ook goed moeten kunnen.
Ik heb veel gelezen over rechtrichten vanuit de klassieke dressuur. Het schijnt dat een scheef paard vanaf het neusbot makkelijker stelling aan kan leren/nemen dan met bit. Als het paard dan geen stelling wil nemen, gaat hij zijn onderkaak scheef houden. Dat kan niet als hij geen bit in heeft en vanaf het neusbot moet inbuigen. Mijn merrie is van nature erg rechtsgebogen, bitloos krijg ik haar redelijk recht maar met bit heb ik daar persoonlijk veel meer moeite mee.
Het ligt aan het paard en aan wat zijn ervaringen zijn met bit/bitloos denk ik. Er is niet een oplossing voor alle paarden. En aan de anatomie van de mond natuurlijk.
Air schreef:Tigra, hoe kan je nou bitloos met bit vergelijken op het moment dat je niet een zelfde soort bitloos als met bit hebt geprobeerd?
Bedoel: je teugels aan de onderste ring klikken van een halster en rijden met een touwhalster valt niet te vergelijken met een bithoofdstel, puur omdat je dan anders moet rijden. Zou je de teugels aan beide zijden van het halster klikken dan krijg je al meer het sidepull idee en dat komt toch een stuk meer overeen. Alhoewel ik dan met een nylon halster geen aanleuning zou willen, lijkt mij dat het kan gaan schuren, een leren is dan beter.
Maar ik rijd nu exact hetzelfde met een sidepull als toen met bit.
Muppett schreef:Mijn merrie loopt super op een academische kaptoom. Lekkerder dan op een bit, dus waarom zou ik een bit inhangen? Ik rijd wel af en toe met bit omdat ik vind dat we dat allebei ook goed moeten kunnen.
Ik heb veel gelezen over rechtrichten vanuit de klassieke dressuur. Het schijnt dat een scheef paard vanaf het neusbot makkelijker stelling aan kan leren/nemen dan met bit. Als het paard dan geen stelling wil nemen, gaat hij zijn onderkaak scheef houden. Dat kan niet als hij geen bit in heeft en vanaf het neusbot moet inbuigen. Mijn merrie is van nature erg rechtsgebogen, bitloos krijg ik haar redelijk recht maar met bit heb ik daar persoonlijk veel meer moeite mee.
Het ligt aan het paard en aan wat zijn ervaringen zijn met bit/bitloos denk ik. Er is niet een oplossing voor alle paarden. En aan de anatomie van de mond natuurlijk.
oftewel; waarom zou ik overstappen op bitloos als mijn paard heerlijk ontspannend loopt met bit? Daar ga ik geen geld aan besteden als ik nu al een uitermate tevreden paard en ruiter heb
Loetie84 schreef:Eenmaal paard met bit ingereden zou ik zeker niet kiezen om om.te schakelen. Wel eens voor.de.grap geprobeerd, maar je loopt toch tegen wat probleempjes aan dan. Leuk voor in t bos, maar zeker niet geschikt voor wedstrijdruiters. Zeker ook.omdat je nergens kunt starten....
Daarnaast vind ik het ook echt niet per se vriendelijker voor het paard.
Air schreef:Een sidepull met ruis en onduidelijk gedoe aan het hoofd? Heb je het uberhaupt wel over een sidepull?
Geloof dat de sidepull 1 van de duidelijkste hoofdstellen is, gewoon het principe wijken voor druk.
Wel zijn er kaakgekruiste hoofdstellen op de markt met een slechte release, maar dat zijn geen sidepulls.
Ik reed mijn paard al voornamelijk op been en zit, daarom was de omschakeling ook niet zo onwijs groot. Maar als je op de juiste manier dressuur rijdt zijn naar mijn mening been en zit ook de belangrijkste hulpen.