Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij kiezen voor bitloos als je hier de mogelijkheid to had?

Ja, want..
175 (66%)
Nee, want..
69 (26%)
Aboluut niet! Want...
18 (6%)

Totaal aantal stemmen: 262

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:36

Dat het paardafhankelijk is, akkoord, maar spreek aub niet over een rage.
Veel paarden zijn er wél beter mee. Dit is geen rage, hier hebben we over het welzijn van een dier.
Ik ben door bitloos te leren kennen, veel meer gaan inzien. Trainers die ik in het verleden had, staan niet genoeg stil bij het feit dat een mond gevoelig is, als het paard maar goed loopt en de ruiter puntjes behaalt.
Kijk maar eens naar beginnelingen in een manege, hoe die trekken in de mond. Allemaaaaaaaaal doen ze het.
Bij bitloos wordt er gesensibiliseerd, dit vind ik in naam van het paard beetje schandalig om een rage te noemen...en iets anders is er niet naast wel of geen bit, tenzij je op cordeo gaat rijden, of zonder iets!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:38

Nee, ik zou niet overgaan op bitloos. Mijn paard reageert fijn op een bit, heeft nergens last van etc. Voor mij geen reden dus om bitloos te gaan rijden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:40

Natuurlijk is het wel een rage. Het bitloos rijden is de afgelopen jaren ongekend populair geworden. Waardoor veel mensen overstappen omdat het zogenaamd vriendelijker zou zijn.
Als dit geen rage is, dan weet ik het niet meer.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:42

Ik heb een bitloos hoofdstel, maar die gebruik ik alleen met longeren.
Als ik dan een bijzet gebruik reageert ze daar beter op zonder bit.
Met rijden gebruik ik gewoon een bit, hier loopt ze fijn op dus ga dat niet veranderen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:43

Wendy schreef:
Natuurlijk is het wel een rage. Het bitloos rijden is de afgelopen jaren ongekend populair geworden. Waardoor veel mensen overstappen omdat het zogenaamd vriendelijker zou zijn.
Als dit geen rage is, dan weet ik het niet meer.

Het overgrote deel van diezelfde mensen zal over 20, 30 en 40 jaar nog bitloos rijden dus dan kan je niet van een rage spreken. Een rage is iets dat opkomt, heel populair wordt en snel weer achterin de kast verdwijnt.

En ja, ik durf hardop te zeggen dat bitloos zeker weten vriendelijker is dan met bit rijden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:45

Molfre schreef:
En ja, ik durf hardop te zeggen dat bitloos zeker weten vriendelijker is dan met bit rijden.

Onderbouw dat eens.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:48

Een rage? Hmmm....... ik reed in de 70's al bitloos, hoor. :D

Ik denk overigens ook dat er inmiddels op bitloos gebied zoveel meer is, juist omdat het iets blijvends is. En of je het nou afwisselt of voor altijd blijft doen, het is natuurlijk fijn dat het in elk geval kan en dat er inmiddels diverse optomingen zijn, zodat je niet alleen maar hoeft te blijven 'hangen' in rijden met een halster en teugels, zoals ik in de 70's nog wel moest. ;)
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 15-01-13 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:49

Dat er steeds meer mensen bitloos gaan rijden is wat anders dan een rage. Een rage komt ineens heel erg op en is na een paar maand ook snel weer weg.
Het is eigenlijk hetzelfde als zeggen dat meer buiten staan een rage is.. Rage, of gaan mensen nadenken waarom iets eigenlijk als normaal wordt gezien als dat eigenlijk helemaal niet zo normaal is?

Er hoeft ook geen reden te zijn lijkt mij, om over te moeten stappen naar bitloos. Gewoon het besef van goh, waarom heeft mijn paard eigenlijk een bit in? Is dat nodig? Nee? Waarom gebruik ik het dan?

Muppett

Re: Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:53

Mijn merrie loopt super op een academische kaptoom. Lekkerder dan op een bit, dus waarom zou ik een bit inhangen? Ik rijd wel af en toe met bit omdat ik vind dat we dat allebei ook goed moeten kunnen.
Ik heb veel gelezen over rechtrichten vanuit de klassieke dressuur. Het schijnt dat een scheef paard vanaf het neusbot makkelijker stelling aan kan leren/nemen dan met bit. Als het paard dan geen stelling wil nemen, gaat hij zijn onderkaak scheef houden. Dat kan niet als hij geen bit in heeft en vanaf het neusbot moet inbuigen. Mijn merrie is van nature erg rechtsgebogen, bitloos krijg ik haar redelijk recht maar met bit heb ik daar persoonlijk veel meer moeite mee.
Het ligt aan het paard en aan wat zijn ervaringen zijn met bit/bitloos denk ik. Er is niet een oplossing voor alle paarden. En aan de anatomie van de mond natuurlijk.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:02

Afbeelding

Ja, de neusriem waar de teugels aanzitten ligt net onder of op de "knoop" op de neus, maar deze neusriem is breed en zacht en van leer, niet van metaal, de druk wordt dus egaal verdeeld bij het trekken aan 2 teugels. Bij het trekken aan 1 teugel (bv. voor afwenden) ontstaat er bij de meeste bitloze optomingen alleen druk op de zijkant van het gezicht, dus de wang. Daar zitten al veel minder zenuwen. Ook kan je met een bitloos hoofdstel de druk volledig weg laten vallen.

Een bit zorgt voor punt belasting op de lagen (die scherp zijn, met maar een dun laagje huid eroverheen en waar ook een knoop zit), omdat we over het algemeen nog een neusriem om binden ook, wordt de mond dicht gehouden en kan die druk niet of nauwelijks verlicht worden.
Daarnaast drukt het bit ook op de tong (waar een heleboel vertakkingen zitten), die over het algemeen de hele mond vult, die kan dus ook niet ontlast worden.
Ook geeft het bit relatief grote druk in de mondhoeken (want we moeten rimpels zien en waar ook een boel zenuwuiteinden zitten) die dus ook niet ontlast kan worden.
De belasting die een bit dus op de zenuwen in de mond geeft, kan niet of nauwelijks ontlast worden en alleen maar groter worden gemaakt
Rijd je dan ook nog met een bit met hefboom werking, wordt er druk in de mond, onder de kin en achter de oren ervaren en in sommige gevallen ook op de neus.
Probeert het paard de mond wel te ontlasten, wil hij zijn mond opendoen, dit gaat niet, want we doen er een neusriem en soms zelfs een sperriem omheen.

Zoals we allemaal weten zijn de uiteinden van het lichaam (van ieder lichaam, mensen, honden, paarden etc etc) veel gevoeliger dan de oppervlakten van een lichaam. De plekken waar de vertakkingen zich bevinden. Dus de tong en de lagen.

EDIT: ik zeg dus NIET dat iedereen die wel met een bit rijdt fout bezig is! Ik zeg ook NIET dat ieder paard dat met bit gereden wordt protesteert! Dit is mijn onderbouwing, iedereen moet doen wat hij niet laten kan, ik zeg ook niet dat iedereen nu ineens bitloos moet gaan rijden. Ik zeg alleen dat zonder bit vriendelijker is, niet dat met bit slecht is.
Laatst bijgewerkt door Molfre op 15-01-13 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:05

Muppett schreef:
Mijn merrie loopt super op een academische kaptoom. Lekkerder dan op een bit, dus waarom zou ik een bit inhangen? Ik rijd wel af en toe met bit omdat ik vind dat we dat allebei ook goed moeten kunnen.
Ik heb veel gelezen over rechtrichten vanuit de klassieke dressuur. Het schijnt dat een scheef paard vanaf het neusbot makkelijker stelling aan kan leren/nemen dan met bit. Als het paard dan geen stelling wil nemen, gaat hij zijn onderkaak scheef houden. Dat kan niet als hij geen bit in heeft en vanaf het neusbot moet inbuigen. Mijn merrie is van nature erg rechtsgebogen, bitloos krijg ik haar redelijk recht maar met bit heb ik daar persoonlijk veel meer moeite mee.
Het ligt aan het paard en aan wat zijn ervaringen zijn met bit/bitloos denk ik. Er is niet een oplossing voor alle paarden. En aan de anatomie van de mond natuurlijk.

Hé, dit vind ik echt super interessant! Welke kaptoom gebruik je als ik vragen mag? Zit er ijzer in?

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:11

ieder paard is anders en reageert weer anders op het bitloose
mijn haflinger was altijd gewend om een bit te hebben maar hij pakte het bitloos heel goed op
later zelfs met alleen een touwtje

mijn 3 jarige woord bitloos ingereden vind het gewoon een fijn idee niets in z'n mond te hebben
en ook hij pakt het goed op
maar ben zeker niet tegen het bit , het is maar hoe je er zelf mee omgaat je kan een bit zo streng mogelijk maken voor het paard maar dat is met bitloos ook het geval

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:13

@molfre: leuk dat je dit geplaatst hebt :j
Ik ben het alleen totaal niet eens met een aantal conclusies die getrokken worden, maar dat maakt verder natuurlijk geen bal uit ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:13

Air schreef:
Tigra, hoe kan je nou bitloos met bit vergelijken op het moment dat je niet een zelfde soort bitloos als met bit hebt geprobeerd?
Bedoel: je teugels aan de onderste ring klikken van een halster en rijden met een touwhalster valt niet te vergelijken met een bithoofdstel, puur omdat je dan anders moet rijden. Zou je de teugels aan beide zijden van het halster klikken dan krijg je al meer het sidepull idee en dat komt toch een stuk meer overeen. Alhoewel ik dan met een nylon halster geen aanleuning zou willen, lijkt mij dat het kan gaan schuren, een leren is dan beter.
Maar ik rijd nu exact hetzelfde met een sidepull als toen met bit. :)

Nouja ik ga inderdaad niet alle bitloze hoofdstellen proberen zoals ik ook niet ieder bit van plan ben om uit te proberen om er een mening over te hebben.
Naar mijn mening is een touwhalster of stalhalster aan de onderkant bevestigd nog een van de fijnste omdat je geen druk nodig hebt en je het paard volledig stuurt met je zit en benen en eventueel als extra versterking je teugels gebruikt. Of dat op een sidepull lijkt maar ik vindt dat geen fijne optoming, veel te veel ruis en onduidelijk gedoe aan het hoofd. Naar mijn idee is een touwhalster of stalhalster nog het geen wat het meest duidelijkheid brengt als je in moet werken en ja dat heb ik uit ervaring. De meeste paarden pakken dat naar mijn idee veel sneller op dan de bevestiging aan de zijkant. Waardoor het voor het paard bijna niet merkbaar is wat je nu bedoelt als je er mee inwerkt. Nu is die optoming(touwhalster/stalhalster) niet geschikt voor de dressuur en ga ik dus voor die richting liever rijden met bit dan zonder omdat het naar mijn idee meer duidelijkheid schept als je het nodig hebt.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 15-01-13 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:14

Ja , ik heb het wel eens geprobeert maar mijn paard reageert er niet fijn op. hoofd schudden , met ze lippen spelen. Hij werd er onrustig van dus ik hou het maar bij het bit.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:20

Muppett schreef:

Symptoombestrijding dus. hij is nog steeds scheef maar kan dat niet meer vanuit de kaak communiceren met de ruiter. Probleem opgelost? nee.
Ik ben niet erg gecharmeerd van de kaptoom met ijzeren neusvlak (keihard, scherp inwerkend). Paarden halen regelmatig de neus open of ontwikkelen bij ongelijke druk (door scheefheid van paard OF ruiter) een soort schiefel op de neus (beschadiging van het neusbotvlies), want wanneer je de neusriem scheef trekt, wat bij weinig druk kan gebeuren, kan het erg pijnlijk zijn. Doe mij dan bitloos liever een kingekruist hoofdstel of anders een sidepull.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:24

Een sidepull met ruis en onduidelijk gedoe aan het hoofd? Heb je het uberhaupt wel over een sidepull?
Geloof dat de sidepull 1 van de duidelijkste hoofdstellen is, gewoon het principe wijken voor druk.

Wel zijn er kaakgekruiste hoofdstellen op de markt met een slechte release, maar dat zijn geen sidepulls.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:27

Het lijkt mij dat je altijd de mogelijkheid hebt om bitloos te rijden, tenzij je het paard van een ander rijdt waarbij de eigenaar het niet wilt.

Ik rij nu 5 jaar bitloos en sta nog steeds achter mijn keuze om naar bitloos over te stappen.

Dat je niet bitloos gaat rijden omdat het zogenaamd een rage zou zijn slaat echt nergens op :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:30

Ik ben ook met meerdere paarden destijds overgestapt van bit naar bitloos.
Ging altijd prima. Ja, de paarden moeten natuurlijk even wennen aan de nieuwe manier van hulpen geven.
Maar verder weinig verschil in het rijden, tussen bit of bitloos :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:30

Ik rijd absoluut niet bitloos en zou ook absoluut niet willen dat mijn paard door de bijrijder bitloos wordt gereden. Never change a winning team :) oftewel; waarom zou ik overstappen op bitloos als mijn paard heerlijk ontspannend loopt met bit? Daar ga ik geen geld aan besteden als ik nu al een uitermate tevreden paard en ruiter heb :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:07

Loetie84 schreef:
Eenmaal paard met bit ingereden zou ik zeker niet kiezen om om.te schakelen. Wel eens voor.de.grap geprobeerd, maar je loopt toch tegen wat probleempjes aan dan. Leuk voor in t bos, maar zeker niet geschikt voor wedstrijdruiters. Zeker ook.omdat je nergens kunt starten....
Daarnaast vind ik het ook echt niet per se vriendelijker voor het paard.

Zeker wel geschikt voor wedstrijdruiters! je kan er enorm veel van opsteken. Veel ruiters komen erachter dat ze niet voldoende zithulpen en beenhulpen geven maar te makkelijk dingen oplossen vanuit de teugels. (dat gold ook voor mij hoor) Dus ik denk juist dat daar ruimte zit om het te proberen. En als jij je paard niet fijn meer kan rijden omdat je het bit vervangt door een andere aanleuning, betekend dat (heeeel confronterend) dat je paard niet goed voor elkaar hebt. Gaat hij met z'n hoofd omhoog lopen, verlies je aanleuning, hangt hij met zijn schouder tegen je teugel bij SB dan weet je dat je hem beter aan je zithulpen moet stellen en dat het nageven meer vanuit het lichaam moet en minder vanuit de mond. Leuk toch? Leren van je paard!

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:13

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:14

Air schreef:
Een sidepull met ruis en onduidelijk gedoe aan het hoofd? Heb je het uberhaupt wel over een sidepull?
Geloof dat de sidepull 1 van de duidelijkste hoofdstellen is, gewoon het principe wijken voor druk.

Wel zijn er kaakgekruiste hoofdstellen op de markt met een slechte release, maar dat zijn geen sidepulls.

Helaas kan ik daar gewoon niet in mee gaan. Ik vindt het geen fijne hoofdstel. Er zullen zeker verschillen zitten onderling. Maar zover ik weet heeft een sidepull vaak een stugge neusriem. Daardoor krijg je imo altijd druk op de neus of je nu beide aanhaalt of een enkele om iets te verduidelijken zo kan het paard moeilijker onderscheid maken in wat je vraagt. Dat is mijn idee daar over.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 15-01-13 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:14

Inderdaad Bonita_Bon, zo zie ik dat ook.

Ik ben na 8 jaar overgeschakeld op bitloos (inmiddels al weer 5 jaar) en dat ging prima :j Ik reed mijn paard al voornamelijk op been en zit, daarom was de omschakeling ook niet zo onwijs groot. Maar als je op de juiste manier dressuur rijdt zijn naar mijn mening been en zit ook de belangrijkste hulpen.

Dobbelsteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:15

Ik rijd niet bitloos, maar ik heb toch geen druk op de teugels. Paarden kunnen ook prima met halster gereden worden.