waar komt de aansnoer neusriem vandaan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: waar komt de aansnoer neusriem vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 09:31

Je hoeft de neusriem niet strak te doen. En dan is het gewoon voor het mooi. Ik ben zelf meer voor de naam zweedse neusriem, zoals hij ook wel genoemd wordt. Dat heeft een veel neutralere klank. Zelf rij ik trouwens met een hannoveraanse neusriem, maar ik heb ook een zweed liggen. Ergens. Niet dat dat ding strak gaat, maar hij is er wel.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 09:39

Bo_cassey...het moment dat je het om een paard hangt zodat het dier kan doen wat wij vragen gaat het niet om mooi lelijk of hip...dan gaat het inderdaad over nut. Een bontje maakt de kamer smaller waardoor paarden ontzettende pijn i de rug hebben tijdens het rijden. Hoofdstellen die knellen omdat bitten te groot en neusriemen te strak zijn is iets wat wij ons alleen maar kunnen inbeelden hoeveel zeer het doet. Bedenk het volgende: Koop jij schoenen die hip zijn maar of een maat te groot of te klein zijn? Of gewoon echt niet lekker zitten? Nee toch zeker?
Peeskappen en bandages omdat het hip is en mooi staat terwijl de pezen van binnen kapot koken. Al de mensen die die dure maar flinter dunne K&K bitten kopen maar hun handen niet stil kunnen houden. Dus nee, mode binnen paarden noodzakelijkheden(hoofdstellen zadels en beenwarmers) mogen wat mij betreft eruit. Dat je duizenden verschillende dekjes hebt en verschillende frontjes prima, maar zorg dat ze passen en dat je weet waarom je het gebruikt.

Lijkt me persoonlijk heel boeiend om aan de zijlijn van een rijbaan te staan als iedereen verplicht zonder neusriem moet rijden, denk dat er vooral een hele hoop onbedoelde race partijen zijn en paarden die werkelijk laten zien wat een rijder doet. Zon clinic zou ik bezoeken. 10 geselecteerde ruiters die zonder neusriem komen rijden voor een publiek....

Mizora, je vind het prettiger klinken maar het ding is niet voor niets Aansnoerneusriem gaan heten lijkt mij...Alsof je de zweep een karwats noemt omdat het een minder negatieve lading geeft...

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:57

Ik denk niet dat Bo-Cassey het verkeerd bedoelde. Er is uiteraard niks mis met je paard de mooiste spullen geven zolang je altijd eens stilstaat bij het effect dat die spullen hebben op je paard. In extreem geval zouden onervaren mensen zo met een stang en trens gaan rijden enkel omdat ze dat mooi vinden. Iedereen ziet dat dat niet klopt. Maar als jij nu een brede ASN wilt omdat je dat mooier vindt en dat heeft geen nadelig effect op het paard (dus je gaat niet snoeren) dan is dat geen probleem.

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:01

ik vind het zelf mooier, en omdat het indd over het zelfde is onderlegt lijkt het mij ook fijner.

maar met springen vind ik het bijvoorbeeld wel weer mooier met een dunnere neusriem, maar bij dressuur vind ik het eigelijk gewoon een beetje horen...

zelf doe ik hem niet super strak, maar ook niet super los, als hij te los zit sluit hij namelijk niet mooi aan.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:08

Bo_Cassey schreef:
xSlvna schreef:
Ik reed laatst ook met bont, snap nu echt niet waarom, ben er altijd fel op tegen omdat het knelt.
Rij zelf met aansnoerneusriem, soms met mexicaanse, omdat het mooi is en in de mode is, maar er is niets mis mee als je het niet te strak doet :)

Zoveel mensen kleden hun paard mooi aan, dus waarom zouden hoofdstellen niet volgens de mode mogen? Dan moet het ineens allemaal nut hebben.

Ik schrik een beetje van de reacties. Mijn zin wordt vertaald als: als je je paard mooi wilt aankleden maakt het niet uit als het pijn doet. Waar halen jullie dát nu weer vandaan. Ik reageerde op post van xSlvna dat ze haar paard iets aandoet omdat ze het mooi vindt. En dat mag. Typisch hoor, dat mensen dat weer zo raar lezen. Ik bedoel dus: bijpassende setjes, leuke dekjes etc. valt in dezelfde categorie als een leuk hoofdstel (ook al heeft de mooi ingelegde neusriem geen nut). Dus dat mag ook. Lijkt mij duidelijk dat het allemaal goed moet zitten enz.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:24

maar iedereen heeft dat de neusriem niet te strak mag. dat klopt, maar die 2 vingers onder de neusriem. waar meten jullie dat nou.

1 precies op het bot
2 zijkant van de neus, onder de jukbenderen.

daar zit namelijk een groot verschil tussen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:32

Ik deed gister een nog vrij nieuwe ASN om en dan op standje belachelijk los.
Dus overal konden makkelijk 2 of 4 vingers tussen, behalve bovenop de neus.
Die neusriem is vrij dik en nog stug en wil een ronde boog maken, terwijl de neus meer ovaal is.
Pas toen ik hem langs de zijkanten wat meer ovaal duwde, kwam er ruimte tussen bovenop de neus.

Nu zat deze vrij los en lag toch al strak op het neusbot, hoeveel druk geeft ie dan als ie normaal vast zit en hoe erg is het dan als hij echt aangesnoerd wordt?
Bij sommige paarden staat die neusriem er gewoon in.
En dat is niet het haar wat een watergolfje krijgt, maar ook de huid en misschien ook het bot zelf.

Als ik strakke rijsokken heb aangehad, staan ze ook nog een tijdje in m'n huid, maar niet in m'n bot, daarvoor zijn die sokken ook te zacht.
Maar zo'n neusriem is toch stugger.
Hoe vaak hoor je niet dat mensen na een trap nog steeds een deuk in het bot hebben staan.
En dat is niet altijd pijnlijk, maar dat mag geen reden zijn om het niet erg te vinden dat een neusriem in het hoofd gaat staan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:02

Bo_Cassey schreef:
xSlvna schreef:
Ik reed laatst ook met bont, snap nu echt niet waarom, ben er altijd fel op tegen omdat het knelt.
Rij zelf met aansnoerneusriem, soms met mexicaanse, omdat het mooi is en in de mode is, maar er is niets mis mee als je het niet te strak doet :)

Zoveel mensen kleden hun paard mooi aan, dus waarom zouden hoofdstellen niet volgens de mode mogen? Dan moet het ineens allemaal nut hebben.

Nogmaals, als je volgens de mode gaat maar zorgt dat het prima voor het paard blijft snap ik het.

Als ik geld zat had kocht ik ook de nieuwste zadels, hoofdstellen, bitten, peeskappen, dekjes, bandages, springschoenen, frontriemen etc maar ik zou wél zorgen dat álles past, bandages en peeskappen niet te lang en overbodig om paardlief dr benen zitten, dekjes niet te dik zijn voor het zadel, hoofdstellen niet te strak zitten (en paard best nog kan protesteren mocht ze iets niet prettig vinden, het bit fijn kan aannemen, normaal slikken ed), en zadels op geen enkel punt storen. Het liefst zou ik dan ook nog (bij)passende laarzen, cap, jas, broek etc kopen voor mezelf. Compleet in de mode, in een set maar goed voor beide, oog en gevoel ;)

Kan er best een scherp bit in hangen omdat dat in die tijd even cool is, maar dan zorg ik wel voor een zo mild mogelijke werking.