[WN] Zadelkwestie..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 09:07

eponine schreef:
Ik neem aan dat de foto gemaakt moet worden met zadel en pad? Omdat het geen eigen paard is, zal ik waarschijnlijk niet op het forum plaatsen.

Oja, daar moet je ook aan denken natuurlijk...zou de eigenaar dat vervelend vinden denk je dan? :)

Ook een foto zonder pad kan best interessant zijn inderdaad :j
Om puur het zadel zelf qua ligging te zien op het paard.

Als je de kans hebt om naar iemand toe te gaan met die foto's + het zadel, dan kan diegene al beter inschatten wat wel of geen pas KANS heeft.
Hoewel het natuurlijk zeker met een boomzadel wel heel erg gissen blijft zo vanaf een foto... niet bepaald ideaal :=

De meeste zadelpassers hebben er al moeite zat mee als ze naast het paard staan :o

DubbelFun

Re: Zadelkwestie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 09:17

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:36

Ik heb ook een naam genoemd; Yvonne van der Velde, op haar site kun je zien dat zij (na al die jaren na mijn clinic daar) nog steeds overtuigd is van boomloos. Maar bij haar kun je inderdaad niet terecht als je boven de 80 kilo zit, ik heb haar toen niet gehoord over dat dat moet op boomloze zadels. Wel zei ze dat ze 80+ niet verantwoord vond op haar kleine paardjes, zeker niet voor zoveel kilometers. Ik heb toen zonder training een 30 km dagrit gedaan op Cherain ([url]http://www.dutch-joy.nl/paarden/joy-cherain/[/quote]) en daarna kon ik twee dagen niet lopen. Maar ik had wel 'gewonnen' en was óm wat betreft boomloos. Het zit echt formidabel op lange afstanden. Overigens zou ik best nog eens willen gaan, was echt een superervaring.

Mij lijkt dat iemand die er genoeg verstand van en ervaring in heeft geen ongetrainde sukkels zoals ik 30 km op een boomloosje zou laten rijden als dat voor haar dure kampioenen onverantwoord zou zijn.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:46

Ik heb yvonne nog nooit boomloos zien rijden, wel op endurancezadels met boom.

Maar goed ik ben niet antiboomloos of proboomloos maar de ruiters die langere tijd boomloosrijden in de endurance op de lange afstanden ken ik gewoon niet, ik zie dat het op fora vaak beweerd wordt maar ik zie ze niet.
zelf heb ik zeer tevreden barefoot gereden in de klasse 1, dat was prima maar voor langere afstanden nee.

TS voor een paar uurtjes in de week kun je boomloos overwegen, zelf kon ik er met wat serieuser werk niet mee overweg, mijn bovenbenen kregen te veel druk en kuit aanleggen lukte niet, daarnaast kreeg ik ene erge stoelzit en pijn in mijn heupen.
Een passend boomzadel ( voor paard en ruiter) is imo nog altijd het beste

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:47

en 30 km is voor dat soort paarden nog niet eens een training ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 11:07

Van heel veel boomzadels krijg je ook een stoelzit en allerlei pijntjes overal, en enorm veel verhalen van drukplekken. Dus dan kun je boomzadels ook wel afstrepen als optie.

Maar zo werkt dat niet. Het is gewoon zaak om een fijn zadel te zoeken, dat kan zowel boom- als boomloos zijn.

Ik vind het altijd zo idioot dat mensen een paar keer een boomloosje proberen, die zadeltjes werken niet voor ze, en voortaan zeggen ze dan maar meteen dat boomloos niet fijn is.

Terwijl ze ook zat boomzadels hebben gereden waar ze voor geen meter op zaten, maar daarbij wordt dan niet die conclusie getrokken dat boomzadels niet werken, nee alleen boomloos werkt niet en we zoeken gewoon een ander model boomzadel :P

Dat kan met boomloos net zo goed maar om 1 of andere duistere reden meet men graag met 2 maten :?

Een rondje van 30km is inderdaad even een blokje om voor een fatsoenlijk endurance-paard :D

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:25

mwaah het is niet 1 boomlooszadel wat ik geprobeerd heb
de BF heb ik ruim een jaar gebruikt, boommarshal een half jaar, ghost getest en de freeform 2 maanden geprobeerd
voor [b]mij/b] is het het gewoon niet

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 09:35

Nou, dat zijn er 4, je hebt in je leven vast wel meer boomzadels gereden toch, die het niet helemaal waren? :P

Er zijn nog tientallen boomloosjes die je nooit geprobeerd hebt, wat zeg ik, wel meer dan 100 gezien alle verschillende modellen per merk die heel anders aanvoelen, en de veranderingen die er weer doorgevoerd zijn sinds je ze probeerde.

Je mag uiteraard helemaal zelf weten wat je aanspreekt of niet, maar ik vind het gewoon raar als mensen bij wijze van spreken in dezelfde zin zeggen dat boomloos niks is, want dat hebben ze al eens geprobeerd, en vervolgens wel weer het zoveelste boomzadel proberen, met de reden dat die allemaal anders zijn en er vast wel een fijne tussen zit...en dat geldt dan ineens niet voor boomloosjes ofzo :P

Ik zie gewoon heel vaak dat mensen zo denken, jarenlang van zadel naar zadel gaan, telkens even heel tevreden en dan weer wat anders, niet meer boomloos willen "want dat werkt niet"...en dan aan het einde van het liedje helemaal de weg kwijt zijn, niet meer weten wat ze nog kunnen proberen en uit pure wanhoop dan maar even tijdelijk een boomloosje doen (zoals ze vaak vroeger al hadden en waar ze eigenlijk heel tevreden over waren)...en eigenlijk helemaal opgelucht zijn dat ze eindelijk een fijn zadel hebben, en balen dat ze niet al jaren eerder gewoon dat geprobeerd hadden.

Allemaal omdat mensen elkaar gek zitten te maken over boomloze zadels, waardoor mensen weer terug getrokken worden in de wereld van boomzadel-problemen :P

Die vooroordelen zijn gewoon zo zonde. Als iemand nou tevreden is met zijn zadeltje, er goed op zit en het paard loopt er comfortabel onder, is het ZO jammer dat anderen ze gek gaan maken met allerlei spookverhalen... :(:)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:00

Dit is heel juist beschreven pmarena!

Ik ben jammer genoeg ook zo beïnvloedbaar geweest voor allerhande probeersels en "de ditistochbeterpraatjesvoorjepaard"

ook ik ben al vele eurotjes kwijt en heb nu mijn eigen zin eens doorgedreven en naar eigen verstand en hart geluisterd...ben tenslotte op een boomloosje uitgekomen.

Ik ben in mijn zoektocht eindelijk tot rust kunnen komen en een model gevonden wat eens geen druk op de schouders geeft.

Je leert er wel heel wat van bij, kan haast zelf zadels gaan verkopen (bij wijze van spreken ;) )

Het grote nadeel bij boomzadels , zeker de westernafdeling, dat je nooit of nooit zo kan zien of de boom de juiste is...het blijft gokken...en dat gokken en gissen en de juiste pad's vinden was ik grondig beu.

Je zoekt oplossingen en je bent weer geld aan't uitgeven waar je geen 100% zeker kan van zijn dat het juist is wat je bezig bent, hier heb ik nu definitief een einde aan gemaakt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:08

Ik denk dat je dat op zich met elk zadel wel hebt... iedereen die heel erg fan is van een zadel raadt dat aan aan anderen, en raadt de zadels af waar ze een minder goede ervaring mee hebben. Voor de 1 werkt zadel A perfect, terwijl de ander met zadel A grote problemen ondervonden heeft...die dan vaak weer ontstaan zijn door verkeerd gebruik van het zadel, dat het bvb. slecht aangemeten is ofzo.

Voo elk type zadel zijn wel voor- en nadelen te bedenken, je "moet" gewoon jezelf een beetje inlezen, proberen voor jezelf een beeld te krijgen van wat belangrijk is voor jou en je paard, waar je een goed gevoel bij hebt, èchte gebruikerservaringen zoeken zodat je een beeld krijgt waar je op moet letten om 1 en ander goed voor elkaar te krijgen, en vervolgens zelf flink gaan testen....en dan zit je vaak al een heel stuk op de goede weg :)

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 12:24

Idd zou je ze moeten kunnen testen..maar ik ga niet zomaar een boomloos aanschaffen als ik er nog nooit op gereden heb.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:37

Zet een vraag uit op Bokt wie een bepaald merk heeft en vraag of je die eens mag proberen (al dan niet op je eigen paard :D )

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:21

eponine schreef:
Idd zou je ze moeten kunnen testen..maar ik ga niet zomaar een boomloos aanschaffen als ik er nog nooit op gereden heb.

Ja testen moet je zeker doen, er zijn veel verschillende types en afmetingen. voor elk wat wils ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:26

eponine schreef:

Boomloos kun je in deze zin wederom prima vervangen door gewoon algemeen "zadel", en dat is alleen maar verstandig als je geen zadel koopt waar je nog nooit op gereden hebt :)

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:01

Ik begrijp jouw reactie niet helemaal pmarena
ik schrijf toch dat het voor mij niet werkt en dat ik niet geloof dat het voor lange afstanden gaat werken en vertel wat mijn bemerkingen waren.
ik schrijf juist dat voor een ander wel zou kunnen werken zeker voor een paar keer per week en in korte tijd maar dat het niet altijd de gezegende oplossing is
Ik vind nml dat er ook heel snel geroepen wordt dan moet je maar boomloos, dat past altijd en dat is pertinent niet waar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:08

Ik kan het weinig beter uitleggen denk ik, maar nog een poging dan: Mijn reactie is puur dat ik eigenlijk niet vind dat je kunt zeggen "boomloos is het niet voor mij" op basis van 4 zadels, terwijl er nog zoveel heel andere types zijn. Omdat je dat over boomzadels toch ook niet zegt, "boomzadels zijn het niet voor mij" op basis van een aantal zadels die niet fijn waren?

Waarom dan wel andere boomzadels proberen, en boomloosjes niet meer, dat is toch gewoon niet eerlijk? :)

Ben het ook helemaal met je eens dat het roepen dat "boomloos altijd past" ook totaal niet klopt.
Zo'n uitspraak vind ik dan ook net zo'n grote onzin als alle boomloze zadels maar afschrijven door mindere ervaring met slechts een klein percentage van alle modellen.

Ik vind zo'n uitspraak dan net zoiets als iemand die zegt dat alle bruin gekleurde zadels vervelend zitten omdat diegene een paar niet fijne bruine zadels heeft geprobeerd, of mensen die zeggen dat westernzadels altijd zo hard zitten (terwijl ze er maar op een paar gezeten hebben :P ), snap je?

Dat is hoe ik er naar kijk, ik vind het gewoon raar dat er met 2 maten gemeten wordt. Bij boomzadels wordt er vanalles door de vingers gezien en normaal gevonden, terwijl boomloos overal keihard op afgerekend wodt en alles over 1 kam geschoren wordt terwijl het ene of het andere boomloosje net zo verschillend is als het ene of het andere boomzadel.

Mijns inziens zegt het ontbreken van een boom op zich maar heel weinig over of je het zadel fijn vindt of niet. Net zoals de kleur er weinig over zegt :) Simpelweg omdat er zo enorm veel verschillende modellen zijn. Ik vind boomloos een prettiger idee maar er zijn ongetwijfeld zat boomzadels die ik lekkerder vind zitten dan heel veel boomloosjes.

Dat ik dan niet voor een boomzadel kies is omdat ik me er niet prettig bij voel. Dat is een gegronde reden.
Maar als ik zeg: "boomzadels werken voor ons niet", dan is dat grote onzin want ik heb immers lang niet alle boomzadels uitgeprobeerd, dus ik "kan" dat eigenlijk helemaal niet zeggen.

Zeggen dat "boomloos" altijd past is gewoon net zo fout als zeggen dat "boomloos" niet geschikt is voor intensief gebruik.
Beide uitspraken kloppen gewoonweg niet.

Terwijl zat mensen juist door hun jarenlange problemen met (aangemeten en wel) boomzadels overgaan op een boomloze omdat zowel zij als hun paard daarmee eindelijk gewoon flink kilometers kunnen vreten. Of het ook heel vaak gehoorde zeer kortzichtige "boomzadels verdelen de druk beter".

Mensen met weinig kennis horen dat, kiezen voor een boomzadel dat in enorm veel gevallen niet correct past of maar heel kortdurend correct past, en de ellende begint.... :=

Zal wel gezeik van mijn kant zijn, maar ik vind dergelijke dingen gewoon erg stemmingmakend en ik zie wat voor gedonder er van komt doordat mensen vaak domweg naar anderen luisteren en niet meer zelf nadenken...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:55

OOk voor mij geen boomloos. Ik vind het ook niet fijn. Heb op meerdere modellen gereden, ook op verschillende paarden en vind het gewoon niet fijn.

Ik vind ook niet alle boomzadels fijn, maar kan wel een boomzadel vinden die ik fijn vind, dus vandaar dat ik voor een boomzadel ga en ook een boomzadel heb.

Ik vind ook dat er te snel wordt geroepen; Neem dan maar ( tijdelijk ) een boomloos zadel. Ik ken diverse mensen die na een tijd toch weer terug gaan naar een boomzadel. Omgekeerd gebeurt waarschijnlijk ook en dat is prima.

Het is gewoon dat mensen een boomloos zadel niet heliger moeten maken steeds als dat het is. Prima als je er zo voor bent, maar sta open voor beiden en geef iemand eerlijk advies. Iemand met overgewicht, een slechte zit en houding, zie ik niet graag op een boomloze. Ook niet op een boomzadel, maar zie bij veel mensen toch een betere zit. Misschien niet goed dat mensen steun nodig hebben, maar corrigeer liever de zit voor iemand te lang op een boomloze gaat rondhobbelen met gevolgen voor de paardenrug.

Er zijn ook mensen die op een BF rijden, omdat deze betaalbaar is en een goed boomzadel gewoon niet. Dat heeft dus weinig met voorkeur te maken. Ze kiezen voor de BF die dan een betere optie is dan een zadelmarkt zadel of steeds een andere 2e hands boom. Meestal tot een paardje uitgegroeid is bijv.

Ieder gewoon zijn ervaringen en meningen en dat moet mogen. Ook als je niet van boomloos houdt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:24

Superpony, ik ben het eens met wat je zegt :j

Tot je bij weer zo'n dooddoener komt van ruiters met overgewicht en slechte zit enzo. Gelukkig corrigeer je het zelf al een beetje, want dergelijke ruiters zijn gewoon minstens zo vervelend voor hun paard onder een boomzadel. Dat is wat mij betreft dus weer zo'n drog-reden die er telkens aan de haren bij gesleept wordt, want waarom zou "een boomzadel" beter corrigeren dan "een boomloos zadel".

Dat is gewoon weer zo'n veel te algemeen uit de lucht gegrepen iets, dat wederom dan weer door allerlei mensen als waarheid aangenomen wordt terwijl dat gewoon niet terecht is. Dus inderdaad niet boomloos heiliger maken dan het is, daar ben ik helemaal voor +:)+ Maar het dus ook niet onterecht wegzetten als ongeschikt voor allerlei situaties.

Ik zie ook het probleem er niet van in wanneer iemand een betaalbaar boomloos (of boom) zadel koopt, wanneer dat goed past. Dure zadels (boom of boomloos) geven immers ook geen enkele garantie op pasvorm.

Uiteraard kun je naarmate een zadel duurder wordt en er echt een merk achter staat dat een naam hoog wil houden, meer kwaliteit verwachten. Maar wat boeit het dan of mensen dan kiezen voor een Barefoot of een Wintec? Het is niet per definitie zo dat de 1 of de ander beter is, zeg dat dan ook niet tegen mensen waarvan je de hele situatie niet kent. Er wordt vaak meteen geroepen: geen boomloos kiezen hoor want een boomzadel verdeelt de druk veel beter. En *ping* mensen kopen de Wintec en denken dat het allemaal okee is, dat ze de beste keus gemaakt hebben en hebben geen idee dat de boom scheef kantelt onder hun te dikke kont waardoor de achterkant van het zadel (de boom) zich gemeen ingraaft in de bespiering. Bijvoorbeeld.

Ervaringen en meningen delen dat is hartstikke top +:)+

Maar echt onwaarheden vertellen, daarbij kun je verwachten dat er mensen op reageren omdat ze niet willen dat dergelijke onzin verspreid wordt. Het is toch al lastig zat voor mensen met weinig kennis om goede keuzes te maken, dat moeten ze wel op grond van correcte info kunnen doen.

Dus geen geroep dat boomloos altijd past, maar ook geen geroep dat boomzadels beter de druk verdelen.
Bij beide uitspraken hoort een heel nuancerend verhaal en als iemand toch zomaar wat roept dan vind ik het altijd nuttig, in het kader van onervaren meelezers, dat zoiets even rechtgezet wordt :j

Zal mij dan verder aan mijn bips oxideren wat men er verder mee doet, er zijn zoveel interessante zadels op de wereld, ieder moet / mag daarin zijn eigen weg zoeken.

Maar zoals op een Bokt vind ik wel dat we met zijn allen een stukje verantwoordelijkheid hebben om onze uitspraken wel zoveel mogelijk correct te houden zodat mensen die info zoeken, niet allerlei foute conclusies gaan trekken waar hun paard vervolgens weer de dupe van is :(:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:43

Wat je ziet bij mensen met een slechte houding, is dat ze iets meer steun vinden bij een boomzadel. Zo heb ik wel mensen les gegeven die geen geld hadden voor een goed boomzadel en dan een BF aangeraden was. Omdat ze daar ( nog ) niet op konden zitten gaf dit nadelen. Werd er toch gekeken naar een passend 2e hands boomzadel, leek hun zit beter te worden. Dit bedoel ik met het verschil van 80kg en een goede zit of een slechte zit.......
Zitles en bewust worden van de zit moet natuurlijk ook, maar kan imo niet weken of maanden duren. Bij een eigen paard ga je toch gen 4x pw op die rug zitten hobbelen. Dan maar eerst ''leren'' zitten en dan weer eens kijken.

Het merk boeit me niet. Het is gewoon zo dat een goed boomzadel erg duur is in de westernzadels. Dat heeft gewoon niet iedereen. Daarbij gebruik je vaak op een paard meerdere zadels over zijn/haar leven, dus is het steeds een investering die niet iedereen kan of wil doen.

Met name mensen die geen ambities hebben, hebben moeite om veel te investeren in een goed zadel. Ik heb weleens gehoord; Ik koop echt geen zadel die duurder is dan die pony en die heb ik voor 300 euro gekocht. Tja......dan houdt het wel een beetje op. Een 2e hands BF is dan misshien aan alternatief, maar dan moet iemand er wel correct op zitten.

Op een boomzadel net zo natuurlijk, want ook daar zijn drukpunten die nadelig kunnen zijn voor een paard bij een verkeerde zit. Maar als iemand meer steun vindt door het boomzadel en daardoor het paard minder belemmerd is dat een goed punt vind ik.

Gewicht blijft een ding. Ik weeg maar een kleine 60kg. Met kleding en mijn zadel kom ik toch ook al op 80kg of iets meer....tja, ik ben echt niet groot en flink, dus als het daar al op moet houden wordt het lastig.
Maar goed, er tellen meer dingen mee. Ik vind bijv ook dat een paard wat goed ruggebruik heeft meer kan hebben, dan een slap paard. Als ik dus een kleine quarter zie die goed wordt gereden, met een flinke cowboy erop die goed zit, vind ik dat minder schadelijk dan een paard dat slecht ruggebruik heeft en iemand met 70kg op een boomloos zadel erop zit te bonken, omdat boomloos zo vriendelijk zou zijn en altijd goed.

Mensen moeten gewoon niet zo zwart wit zijn en niet zo sterk voor het een en tegen het ander. Ik ben niet voor boomloos, maar ga ook niet lopen roepen dat een boomzadel zo geweldig is. Ik vind dat uit de boomloze hoek vaak wel een betje zo overkomen, alsof het steeds opgenomen moet worden voor de boomloze zadels en dat niemand ook maar iets negatiefs mag zeggen.
Nogmaals, er zijn mensen met goede ervaringen en ook mensen met slechte ervaringen. Dat mag gezegd en is aan een ieder om dat zelf uit te proberen.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:49

Gleyla schreef:
(moete er dan 100topics lopen over hetzelfde onderwerp, nee toch)

Moderatoropmerking:
Beetje mosterd na de maaltijd maar wilde hier toch graag op reageren. Wij zien wel graag een nieuw topic geopend worden. Op die manier houden we de vraag en de reacties daarop zuiver. Zeker als vragen afwijken van elkaar is een nieuw topic juist fijn en blijft het overzichtelijk. Bij twijfel kan men altijd bij een Moderator aankloppen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:25

hobbelheks schreef:

voor mij wel :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:22

superpony schreef:
Wat je ziet bij mensen met een slechte houding, is dat ze iets meer steun vinden bij een boomzadel.

Nah, dat is dus gewoon absoluut niet per definitie zo -O-
Er zijn boomloze zadels die heel veel steun geven, en boomzadels die heel weinig steun geven....beide soorten hebben heel erg veel heel erg verschillende modellen hè :)*

Verder is het dan een kwestie van keuzes maken: een zadel met weinig steun zodat je min of meer gedwongen wordt om een betere zit en balans te ontwikkelen, of een zadel met veel toeters en bellen qua wrongen en diepe zit, waardoor je in een houding gedrukt wordt waarin je boven het paard blijft...maar het paard nog steeds voelt dat je balans niet goed is, en je ook niet gestimuleerd wordt in het krijgen van een onafhankelijke zit. Ik denk dat het voor beide partijen veel beter is om een zadel met weinig steun te kiezen, dat is de kortste "pijn" en het langste plezier. Het is niet voor niets dat men op goede rijscholen zonder zadel of zonder stijgbeugels leert rijden, een goede onafhankelijke zit is de basis van alles immers, en die krijg je niet door jezelf helemaal vast te zetten tussen de wrongen (e.d., maar ik zeg even wrong voor het gemak).

Maar kies je toch voor wrongen e.d. voor steun, dan kun je die prima ook op allerlei soorten / maten / merken boomloze zadels vinden, dus dat is geen enkele reden om alleen tussen boomzadels te zoeken :)

superpony schreef:
Zo heb ik wel mensen les gegeven die geen geld hadden voor een goed boomzadel en dan een BF aangeraden was. Omdat ze daar ( nog ) niet op konden zitten gaf dit nadelen. Werd er toch gekeken naar een passend 2e hands boomzadel, leek hun zit beter te worden. Dit bedoel ik met het verschil van 80kg en een goede zit of een slechte zit.......

Natuurlijk geeft het nadelen als mensen op een paard gaan rijden, zonder dat ze een goede (onafhankelijke) zit hebben, dat moet iedere ruiter eerst aanleren en dat kun je (mijns inziens) het beste op een zadel dat je niet in allerlei houdingen vast perst, zodat je zèlf moet leren om de bewegingen op de juiste manier te volgen. Een soepel boomloosje maakt het (veel) makkelijker om de bewegingen aan te voelen en dus ook om ze te volgen. En het voordeel van een ruiter die zelf ook goed voelt dat zijn balans nog niet optimaal is, is dat die dan graag nog een beetje rustig aan zal doen en pas snellere en moeilijkere dingen gaat doen als hij daar ook echt aan toe is. Ik zie liever een ruiter die stapje voor stapje verder gaat, dan een ruiter die vastgehouden tussen allerlei wrongen, al hobbel-de-bobbelend op de rug van het paard ronddraaft en galoppeerd terwijl hij daar nog niet aan toe is...en het paard er weer de dupe van is. Precies wat je zegt: hun zit LEEK beter te worden :o

superpony schreef:
Zitles en bewust worden van de zit moet natuurlijk ook, maar kan imo niet weken of maanden duren. Bij een eigen paard ga je toch gen 4x pw op die rug zitten hobbelen. Dan maar eerst ''leren'' zitten en dan weer eens kijken.

Juist, en daarom zou ik juist altijd liever kiezen voor een zadel dat weinig steun geeft :) Dan leer je het snelst een goede, stabiele, onafhankelijke zit aan omdat je wel MOET :j Vroeger hadden de zadels sowieso amper wrong, toen leerden de mensen nog echt zitten. Tegenwoordig moeten de zadels steeds dieper en met steeds dikkere wrongen....mensen willen blijkbaar niet meer leren hoe ze hun paard niet in de weg zitten...ik vind dat echt heel erg zonde. Alles moet snel-snel-snel en de basis wordt gewoonweg afgeraffeld / overgeslagen.

Citaat:
Het merk boeit me niet. Het is gewoon zo dat een goed boomzadel erg duur is in de westernzadels. Dat heeft gewoon niet iedereen. Daarbij gebruik je vaak op een paard meerdere zadels over zijn/haar leven, dus is het steeds een investering die niet iedereen kan of wil doen.

Met name mensen die geen ambities hebben, hebben moeite om veel te investeren in een goed zadel. Ik heb weleens gehoord; Ik koop echt geen zadel die duurder is dan die pony en die heb ik voor 300 euro gekocht. Tja......dan houdt het wel een beetje op. Een 2e hands BF is dan misshien aan alternatief, maar dan moet iemand er wel correct op zitten.

Op een boomzadel net zo natuurlijk, want ook daar zijn drukpunten die nadelig kunnen zijn voor een paard bij een verkeerde zit. Maar als iemand meer steun vindt door het boomzadel en daardoor het paard minder belemmerd is dat een goed punt vind ik.

Gewicht blijft een ding. Ik weeg maar een kleine 60kg. Met kleding en mijn zadel kom ik toch ook al op 80kg of iets meer....tja, ik ben echt niet groot en flink, dus als het daar al op moet houden wordt het lastig.
Maar goed, er tellen meer dingen mee. Ik vind bijv ook dat een paard wat goed ruggebruik heeft meer kan hebben, dan een slap paard. Als ik dus een kleine quarter zie die goed wordt gereden, met een flinke cowboy erop die goed zit, vind ik dat minder schadelijk dan een paard dat slecht ruggebruik heeft en iemand met 70kg op een boomloos zadel erop zit te bonken, omdat boomloos zo vriendelijk zou zijn en altijd goed.

En dan komen we weer in het verhaal van : dit of dat zie ik niet graag op "boomloos".

Nee, dat zie ik ook niet graag, maar ik zie weinig verschil tussen "boomloos" of "met boom" wat dat betreft. Het is gewoon ALLEBEI erg vervelend voor een paard.

Een slecht zittende ruiter voelt op een boomzadel echt niet ineens comfortabeler aan voor een paard hoor :)
Bovendien is de kans op een in het zadel bonkende ruiter, groter op een zadel dat bonken aanmoedigt, en dan kom je uit op een stevig zadel dat werkt als een pingpongbatje. Kun je beter een heel soepel en zacht zadel hebben dat de schokken absorbeerd. Zeg maar het verschil tussen een tennisbal (ruiter) die je laat vallen boven op een stoeptegel (boomzadel) of op een kussen (boomloos zadel). Kijk naar beginnende ruiters op ene boomzadel, die zie je in galop *BONK-BONK-BONK-BONK* langskomen, steeds afgevuurd door het zadel :P Ik zie ze dan liever op een heel dik schapenvel van mijn part, waardoor ze niet zo worden afgevuurd en dat de schokken veel beter dempt. En dat doordat het weinig steun geeft, er waarschijnlijk voor zal zorgen dat de ruiter die galop nog wel even uit zijn hoofd laat :P

Bovendien is je voorbeeld van goed rug-gebruik ook weer iets dat vaak lastig is onder een boomzadel. Hoe vaak wordt een boomzadel wel niet voornamelijk aangemeten op een paard in stilstand... kop gaat in de lucht= rug zakt. Kop naar beneden=rug komt omhoog. Dan moet daar wel ruimte voor zijn. Een zadel dat meebeweegt is dan op zich wel zo comfortabel, zodat het ruitergewicht gewoon netjes vlak achter de schoft gedragen wordt en niet met tussenpozen alleen op de schoft en op de achterste ruggenwervels.

superpony schreef:
Mensen moeten gewoon niet zo zwart wit zijn en niet zo sterk voor het een en tegen het ander. Ik ben niet voor boomloos, maar ga ook niet lopen roepen dat een boomzadel zo geweldig is. Ik vind dat uit de boomloze hoek vaak wel een betje zo overkomen, alsof het steeds opgenomen moet worden voor de boomloze zadels en dat niemand ook maar iets negatiefs mag zeggen.
Nogmaals, er zijn mensen met goede ervaringen en ook mensen met slechte ervaringen. Dat mag gezegd en is aan een ieder om dat zelf uit te proberen.

Tja.....Als mensen onzin roepen, dan mag (moet?) het gecorrigeerd worden. Of dat nu over boomloos gaat of over iets anders. Ik zie de gevolgen van verkeerde info die her en der staat, mensen raken daardoor helemaal de weg kwijt en dat is gewoon niet nodig.

Ik hou ook niet van dat zwart-wit bekijken en daarom corrigeer ik het ook graag :P

Ik rij zelf boomloos (Fellsattel is mijn favoriet op het moment) en vind het gewoon ook enorm vervelend als mensen min of meer gaan insinueren dat je dan bvb. niet meer geld uit wilt geven, of dat je rijdt met iets dat eigenlijk ongeschikt is...dat soort verhalen.

Als ik onzin lees dan corrigeer ik het graag, in de hoop dat ik dan steeds minder vaak onzin lees, of in een situatie kom waarin ik bvb. met een lang teugeltje aan mijn hackamore in stap 2 KWPN-ers met naar achteren getrokken mondhoeken passeer, met een pittig bit met strakke slofteugel eraan, en dan na het voorbijgaan hoor: "Zag je dat?! Die arme pony had een hackamore, dat is echt dierenmishandeling, daarmee kun je ZO de neus breken!!!! {:)-: "

En dat Beppie ernaast dan antwoord: "SOW echt waar, wat een gestoord wijf dan!!! -:(- "

Zucht :roll:

Iedereen mag absoluut een eigen mening hebben, vind je iets niet fijn dan is dat allemaal prima, maar het worden zo snel van die als feiten gebrachte onwaarheden en dat is zo jammer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:30

sallandval schreef:
hobbelheks schreef:

voor mij wel :D

Voor mij ook, ik vind het onder de wat langere ritten vallen :')

Maarja ik heb ook wel klanten (gehad) die meerdere paarden hebben en daarmee gewoon makkelijk een 60-80 km rijden...op een Cheyenne Barefootje met een dikke pad eronder...ik krijg al zere heupen als ik er aan denk :P

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:53

pmarena schreef:
Voor mij ook, ik vind het onder de wat langere ritten vallen :')

Maarja ik heb ook wel klanten (gehad) die meerdere paarden hebben en daarmee gewoon makkelijk een 60-80 km rijden...op een Cheyenne Barefootje met een dikke pad eronder...ik krijg al zere heupen als ik er aan denk :P

Eerlijk is eerlijk; ik heb Yvonne alleen boomloos zíen rijden in dat weekend, het kan best dat ze de 160 met boom rijdt (daar ben ik nooit bij geweest) :) . Toch zou ik gezien de verhalen dat weekend én het feit dat ze 'stumpers' boomloos laat rijden op 30 km ritjes het erg bijzonder vinden als haar eigenlijke mening was dat het schadelijk was voor de paarden. Het zou me ook verbazen als ze voor elk paard daar meerdere zadels heeft (boomloos voor clinics en met boom voor langere wedstrijden) aangezien het geld haar ook niet op de rug groeit... op de website zie ik de boomloze torsions waar ik toen op reed nog steeds veel op de plaatjes. Dus jah, alles bij elkaar denk ik toch dat we met een pro-boomloze endurance ruiter te maken hebben.

Wat het niet per definitie beter maakt, nogmaals; dat hoor je mij niet zeggen. Wat mij betreft is een goed passend boomzadel 'beter'. Dan nog blijf ik er bij dat de situatie van TS (meerdere paarden van min of meer dezelfde bouw) wellicht kan worden opgelost met een ingeruild boomloos zadel zoals een Bob Marshall.

Uitproberen lijkt me allicht een goed besluit, aangezien je ook mensen hebt die het niks vinden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:38

Tja, pmarena, dan zijn we het gewoon niet helemaal eens en dat kan gewoon, niks ergs aan.

Het moet gewoon niet zo boomloos tegen de boom zijn. Het moet gewoon of een boomloos of een boom zijn.

Mensen die beter leren en prettiger zitten in een boomzadel zijn er gewoon. Om nou te zeggen dat die mensen alleen naar de verhalen luisteren van boom mensen en zich daardoor laten beinvloeden, vind ik erg kortzichtig. Ten eerste is het heel normaal dat je in je omgeving kijkt en vraagt. Ik hoor ook graag ervaringen van mensen, op elk vlak.
Het is hetzelfde als dat anderen boomloos promoten, enkel en alleen omdat zij dat prettig en beter vinden.

In beide gevallen zie je tevreden en ontevreden mensen. In beide gevallen zie je ook mensen die er wel op kunnen zitten en mensen die er niet op kunnen zitten, dus tja.............

Mensen moeten leren zitten ja, maar dat gaat ten koste van een paard hoe en waar dan ook. En niet iedereen kan 100x van zadel wisselen, dus mensen kiezen de beste optie die voor hun mogelijk is. Dat ze misschien liever iets anders zouden willen hou je.