superpony schreef:Wat je ziet bij mensen met een slechte houding, is dat ze iets meer steun vinden bij een boomzadel.
Nah, dat is dus gewoon absoluut niet per definitie zo
Er zijn boomloze zadels die heel veel steun geven, en boomzadels die heel weinig steun geven....beide soorten hebben heel erg veel heel erg verschillende modellen hè
Verder is het dan een kwestie van keuzes maken: een zadel met weinig steun zodat je min of meer gedwongen wordt om een betere zit en balans te ontwikkelen, of een zadel met veel toeters en bellen qua wrongen en diepe zit, waardoor je in een houding gedrukt wordt waarin je boven het paard blijft...maar het paard nog steeds voelt dat je balans niet goed is, en je ook niet gestimuleerd wordt in het krijgen van een onafhankelijke zit. Ik denk dat het voor beide partijen veel beter is om een zadel met weinig steun te kiezen, dat is de kortste "pijn" en het langste plezier. Het is niet voor niets dat men op goede rijscholen zonder zadel of zonder stijgbeugels leert rijden, een goede onafhankelijke zit is de basis van alles immers, en die krijg je niet door jezelf helemaal vast te zetten tussen de wrongen (e.d., maar ik zeg even wrong voor het gemak).
Maar kies je toch voor wrongen e.d. voor steun, dan kun je die prima ook op allerlei soorten / maten / merken boomloze zadels vinden, dus dat is geen enkele reden om alleen tussen boomzadels te zoeken 
superpony schreef:Zo heb ik wel mensen les gegeven die geen geld hadden voor een goed boomzadel en dan een BF aangeraden was. Omdat ze daar ( nog ) niet op konden zitten gaf dit nadelen. Werd er toch gekeken naar een passend 2e hands boomzadel, leek hun zit beter te worden. Dit bedoel ik met het verschil van 80kg en een goede zit of een slechte zit.......
Natuurlijk geeft het nadelen als mensen op een paard gaan rijden, zonder dat ze een goede (onafhankelijke) zit hebben, dat moet iedere ruiter eerst aanleren en dat kun je (mijns inziens) het beste op een zadel dat je niet in allerlei houdingen vast perst, zodat je zèlf moet leren om de bewegingen op de juiste manier te volgen. Een soepel boomloosje maakt het (veel) makkelijker om de bewegingen aan te voelen en dus ook om ze te volgen. En het voordeel van een ruiter die zelf ook goed voelt dat zijn balans nog niet optimaal is, is dat die dan graag nog een beetje rustig aan zal doen en pas snellere en moeilijkere dingen gaat doen als hij daar ook echt aan toe is. Ik zie liever een ruiter die stapje voor stapje verder gaat, dan een ruiter die vastgehouden tussen allerlei wrongen, al hobbel-de-bobbelend op de rug van het paard ronddraaft en galoppeerd terwijl hij daar nog niet aan toe is...en het paard er weer de dupe van is. Precies wat je zegt: hun zit LEEK beter te worden 
superpony schreef:Zitles en bewust worden van de zit moet natuurlijk ook, maar kan imo niet weken of maanden duren. Bij een eigen paard ga je toch gen 4x pw op die rug zitten hobbelen. Dan maar eerst ''leren'' zitten en dan weer eens kijken.
Juist, en daarom zou ik juist altijd liever kiezen voor een zadel dat weinig steun geeft
Dan leer je het snelst een goede, stabiele, onafhankelijke zit aan omdat je wel MOET
Vroeger hadden de zadels sowieso amper wrong, toen leerden de mensen nog echt zitten. Tegenwoordig moeten de zadels steeds dieper en met steeds dikkere wrongen....mensen willen blijkbaar niet meer leren hoe ze hun paard niet in de weg zitten...ik vind dat echt heel erg zonde. Alles moet snel-snel-snel en de basis wordt gewoonweg afgeraffeld / overgeslagen.
Citaat:
Het merk boeit me niet. Het is gewoon zo dat een goed boomzadel erg duur is in de westernzadels. Dat heeft gewoon niet iedereen. Daarbij gebruik je vaak op een paard meerdere zadels over zijn/haar leven, dus is het steeds een investering die niet iedereen kan of wil doen.
Met name mensen die geen ambities hebben, hebben moeite om veel te investeren in een goed zadel. Ik heb weleens gehoord; Ik koop echt geen zadel die duurder is dan die pony en die heb ik voor 300 euro gekocht. Tja......dan houdt het wel een beetje op. Een 2e hands BF is dan misshien aan alternatief, maar dan moet iemand er wel correct op zitten.
Op een boomzadel net zo natuurlijk, want ook daar zijn drukpunten die nadelig kunnen zijn voor een paard bij een verkeerde zit. Maar als iemand meer steun vindt door het boomzadel en daardoor het paard minder belemmerd is dat een goed punt vind ik.
Gewicht blijft een ding. Ik weeg maar een kleine 60kg. Met kleding en mijn zadel kom ik toch ook al op 80kg of iets meer....tja, ik ben echt niet groot en flink, dus als het daar al op moet houden wordt het lastig.
Maar goed, er tellen meer dingen mee. Ik vind bijv ook dat een paard wat goed ruggebruik heeft meer kan hebben, dan een slap paard. Als ik dus een kleine quarter zie die goed wordt gereden, met een flinke cowboy erop die goed zit, vind ik dat minder schadelijk dan een paard dat slecht ruggebruik heeft en iemand met 70kg op een boomloos zadel erop zit te bonken, omdat boomloos zo vriendelijk zou zijn en altijd goed.
En dan komen we weer in het verhaal van : dit of dat zie ik niet graag op "boomloos".
Nee, dat zie ik ook niet graag, maar ik zie weinig verschil tussen "boomloos" of "met boom" wat dat betreft. Het is gewoon ALLEBEI erg vervelend voor een paard.
Een slecht zittende ruiter voelt op een boomzadel echt niet ineens comfortabeler aan voor een paard hoor 
Bovendien is de kans op een in het zadel bonkende ruiter, groter op een zadel dat bonken aanmoedigt, en dan kom je uit op een stevig zadel dat werkt als een pingpongbatje. Kun je beter een heel soepel en zacht zadel hebben dat de schokken absorbeerd. Zeg maar het verschil tussen een tennisbal (ruiter) die je laat vallen boven op een stoeptegel (boomzadel) of op een kussen (boomloos zadel). Kijk naar beginnende ruiters op ene boomzadel, die zie je in galop *BONK-BONK-BONK-BONK* langskomen, steeds afgevuurd door het zadel
Ik zie ze dan liever op een heel dik schapenvel van mijn part, waardoor ze niet zo worden afgevuurd en dat de schokken veel beter dempt. En dat doordat het weinig steun geeft, er waarschijnlijk voor zal zorgen dat de ruiter die galop nog wel even uit zijn hoofd laat 
Bovendien is je voorbeeld van goed rug-gebruik ook weer iets dat vaak lastig is onder een boomzadel. Hoe vaak wordt een boomzadel wel niet voornamelijk aangemeten op een paard in stilstand... kop gaat in de lucht= rug zakt. Kop naar beneden=rug komt omhoog. Dan moet daar wel ruimte voor zijn. Een zadel dat meebeweegt is dan op zich wel zo comfortabel, zodat het ruitergewicht gewoon netjes vlak achter de schoft gedragen wordt en niet met tussenpozen alleen op de schoft en op de achterste ruggenwervels.
superpony schreef:Mensen moeten gewoon niet zo zwart wit zijn en niet zo sterk voor het een en tegen het ander. Ik ben niet voor boomloos, maar ga ook niet lopen roepen dat een boomzadel zo geweldig is. Ik vind dat uit de boomloze hoek vaak wel een betje zo overkomen, alsof het steeds opgenomen moet worden voor de boomloze zadels en dat niemand ook maar iets negatiefs mag zeggen.
Nogmaals, er zijn mensen met goede ervaringen en ook mensen met slechte ervaringen. Dat mag gezegd en is aan een ieder om dat zelf uit te proberen.
Tja.....Als mensen onzin roepen, dan mag (moet?) het gecorrigeerd worden. Of dat nu over boomloos gaat of over iets anders. Ik zie de gevolgen van verkeerde info die her en der staat, mensen raken daardoor helemaal de weg kwijt en dat is gewoon niet nodig.
Ik hou ook niet van dat zwart-wit bekijken en daarom corrigeer ik het ook graag 
Ik rij zelf boomloos (Fellsattel is mijn favoriet op het moment) en vind het gewoon ook enorm vervelend als mensen min of meer gaan insinueren dat je dan bvb. niet meer geld uit wilt geven, of dat je rijdt met iets dat eigenlijk ongeschikt is...dat soort verhalen.
Als ik onzin lees dan corrigeer ik het graag, in de hoop dat ik dan steeds minder vaak onzin lees, of in een situatie kom waarin ik bvb. met een lang teugeltje aan mijn hackamore in stap 2 KWPN-ers met naar achteren getrokken mondhoeken passeer, met een pittig bit met strakke slofteugel eraan, en dan na het voorbijgaan hoor: "Zag je dat?! Die arme pony had een hackamore, dat is echt dierenmishandeling, daarmee kun je ZO de neus breken!!!!
"
En dat Beppie ernaast dan antwoord: "SOW echt waar, wat een gestoord wijf dan!!!
"
Zucht 
Iedereen mag absoluut een eigen mening hebben, vind je iets niet fijn dan is dat allemaal prima, maar het worden zo snel van die als feiten gebrachte onwaarheden en dat is zo jammer.